فوتبال اروپایی

فوتبال به احتمال زیاد محبوب‌ترین ورزش تیمی جهان است. این ورزش توسط بیش از 150 میلیون مرد و زن در تمام سنین در بیش از 200 کشور انجام می‌شود
چهارشنبه، 16 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فوتبال اروپایی
فوتبال اروپایی

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
فوتبال به احتمال زیاد محبوب‌ترین ورزش تیمی جهان است. این ورزش توسط بیش از 150 میلیون مرد و زن در تمام سنین در بیش از 200 کشور انجام می‌شود.
فوتبال مدرن از انگلستان آغاز شد. در پایان قرن هفدهم، این ورزش توسط جوانانی از خانواده‌های ثروتمند و بین تیم‌های مدرسه‌ بازی می‌شد. در سال 1863 اتحادیه فوتبال در انگلستان تأسیس و اولین مجموعه قوانین فوتبال تدوین شد. تا پیش از پایان قرن نوزدهم این بازی در سرتاسر جهان گسترش یافت.

تاریخچه فوتبال

اگرچه هیچکس حقیقتاً نمی‌داند که چه زمانی انسان شروع به بازی فوتبال کرد، اما مورخان تصور می‌کنند که برخی اشکال این ورزش در فرهنگهای باستانی همچون چین، مصر و روم انجام می‌شده است.
با این حال فوتبال مدرن از انگلستان آغاز شد. در پایان قرن هفدهم، این ورزش توسط جوانانی از خانواده‌های ثروتمند و بین تیم‌های مدرسه‌ بازی می‌شد. در سال 1863 اتحادیه فوتبال در انگلستان تأسیس و اولین مجموعه قوانین فوتبال تدوین شد. تا پیش از پایان قرن نوزدهم این بازی در سرتاسر جهان گسترش یافت.
در سال 1904 فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) شکل گرفت. این فدراسیون به مهمترین سازمان فوتبالی جهان تبدیل شده است. امروزه، تمام کشورها دارای لیگ‌های ملی هستند که در آنها تیمها تحت عنوان تیم ملی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. در اروپا، بهترین تیم‌ها در مسابقاتی تحت عنوان لیگ قهرمانان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

زمین فوتبال

فوتبال در زمینی مستطیلی شکل انجام می‌شود که حدود 90 تا 120 متر طول و 45 تا 90 متر عرض آن است. دروازه‌ای به عرض 3ر7 متر و ارتفاع 4ر2 متر در انتهای زمین قرار دارد. خطوط دو طرف زمین را خطوط کناری و خطوط انتهایی آن را خط گل نامند. محوطه جریمه در حدود 40 متر عرض و 16 متر طول در مقابل دروازه فوتبال قرار دارد. فوتبال با یک توپ چرمی به وزن حدوداً 540 گرم بازی می‌شود.
فوتبال اروپایی
ابعاد زمین فوتبال

بازیکنان فوتبال

یک تیم فوتبال از 10 بازیکن و یک دروازه‌بان تشکیل شده است. دروازه‌بان تنها فردی است که می‌تواند توپ را با دستان خود بگیرد. وظیفه او حفظ دروازه و مانع از ورود توپ به درون دروازه خودی است.
مدافعان در جلوی دروازه‌بان بازی می‌کنند. آنها بایستی مانع از گلزنی تیم مقابل شوند. بازیکنان هافبک یا بخش میانه زمین بیشترین دوندگی را داشته و سعی می‌کنند توپ را میان مدافعان و مهاجمان به حرکت درآورند. مهاجمان یا بازیکنان فوروارد نزدیک به دروازه حریف بازی کرده و سعی می‌کنند برای تیم‌شان گل بزنند.

قوانین فوتبال

یک مسابقه فوتبال از دو نیمه 45 دقیقه‌ای تشکیل شده است. یک داور و دو کمک داور بازی را اداره می‌کنند. هر تیم بایستی هر اندازه که می‌تواند گل بزند. چنانچه تعداد گل هر دو تیم برابر شد، آن بازی مساوی شده است. یک بازیکن می‌تواند از هر نقطه از بدن خود به جز دستها و بازوهای خود استفاده کند. او بایستی سعی کرده با دریبل کردن بازیکنان حریف و با واگذاری توپ به یکی از هم تیمی‌های خود، توپ را به نیمه زمین حریف و به سمت جلو حرکت دهد.
به بازیکنی که توسط حریف با خطا متوقف و یا دچار آسیب دیدگی شود، ضربه آزاد تعلق می‌گیرد. در صورتی که خطا درون محوطه جریمه رخ دهد، تیم حمله کننده یک ضربه پنالتی دریافت می‌کند. تنها دروازه‌بان اجازه مسدود ساختن راه توپ به درون دروازه را دارد و در اکثر موارد ضربه پنالتی به گل تبدیل می‌شود.
چنانچه بازیکنی بر روی بازیکن حریف خطای شدید انجام دهد، داور او را با کارت زرد جریمه می‌کند، این بازیکن گاهی اوقات حتی ممکن است کارت قرمز دریافت کند که به معنی ترک زمین بازی است.
مربیان می‌توانند بازیکنانی که صدمه دیده‌اند و یا آنهایی که بد بازی می‌کنند را تعویض نمایند. در بیشتر مسابقات هر تیم مجاز به انجام سه تعویض است. به محض آنکه بازیکنی زمین را ترک کرد، دیگر نمی‌تواند به بازی بازگردد.

بیشتر بخوانید: مردان تاریخ اروپا و جهان فوتبال

 

جام جهانی

بزرگترین رویداد در جهان فوتبال، جام جهانی است. تیم‌های ملی هر چهار سال یکبار بهترین بازیکنان خود را جمع کرده و برای مقام اول با یکدیگر رقابت می‌کنند. اولین جام جهانی در سال 1930 در اروگوئه برگزار شد.
تقریباً تمام کشورهای جهان از دو سال قبل از مسابقات نهایی جام جهانی، در مسابقات مقدماتی و منطقه‌ای شرکت می‌کنند. در پایان 32 تیم از تمام قاره‌ها اجازه حضور در مرحله انتهایی جام جهانی را می‌یابند. این مسابقات هر چهار سال یکبار در کشوری متفاوت برگزار می‌شود. جام جهانی 2010 در آفریقای جنوبی برگزار شد.
اولین مسابقات جام جهانی زنان در سال 1991 برگزار شد.
منبع مقاله : برگرفته از سایت اینگلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.