بریل ؛ خط و زبانی برای افراد نابینا

سیستم و ساختار بریل در سال 1821 توسط لوئیس بریل فرانسوی بوجود آمد. این سیستم، روشی است که به طور گسترده توسط افراد نابینا برای خواندن و نوشتن بکار برده می‌شود. هر حرف یا عدد در بریل از خانه یا
چهارشنبه، 16 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بریل ؛ خط و زبانی برای افراد نابینا
بریل ؛ خط و زبانی برای افراد نابینا

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
سیستم و ساختار بریل در سال 1821 توسط لوئیس بریل فرانسوی بوجود آمد. این سیستم، روشی است که به طور گسترده توسط افراد نابینا برای خواندن و نوشتن بکار برده می‌شود. هر حرف یا عدد در بریل از خانه یا سلولی تشکیل شده است که دارای حداکثر شش نقطه برجسته بوده که در دو ستون سه نقطه‌ای قرار دارند، به این معنا که 64 حالت ممکن، می‌تواند وجود داشته باشد. افراد نابینا با حرکت انگشتان خود بر روی این سلولها و احساس حروف و اعداد، بریل را می‌خوانند. هنگام نوشتن در بریل، شما به یک لوح و قلم مخصوص نیاز دارید که در آن هر نقطه ایجاد شده از سمت راست به چپ در پشت صفحه نوشته می‌شود. همچنین صفحه کلیدهای مخصوص بریل وجود داشته که می‌توانید آن را به رایانه خود متصل سازید. لوئیس بریل خود در سن سه سالگی نابینا شد. او این ساختار را به منظور اصلاح کتابهایی که در مدرسه استفاده می‌کرد، بوجود آورد. او رمز یا کدی که از یک سرباز دریافت کرده بود را تغییر داده و آن را ساده ساخت به گونه‌ای که همه می‌توانستند آن را بیاموزند. خلق خط بریل درها را به روی نابینایان در سرتاسر جهان گشود.
امروزه کدهای مختلف بریل به منظور نشان دادن حروف در زبانهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. مجموعه کدهایی نیز برای ریاضیات و موسیقی بکار برده می‌شوند.
بریل ؛ خط و زبانی برای افراد نابینا

کد سلولی بریل

در بریل، الگوی نقطه‌ای یک سلول به شما حرفی برای خواندن می‌دهد. ارتفاع نقطه حدود 5ر0 میلیمتر بوده و فاصله بین نقاط در حدود 5ر2 میلیمتر است. یک صفحه استاندارد در بریل حدود 25 خط داشته و در هر خط تقریباً 40 تا 43 سلول وجود دارد. سلولهای بزرگتر اغلب توسط افرادی استفاده می‌شوند که در احساس سلولهای نرمال بریل دچار مشکل هستند.
اکثر زبانها دارای دو پایه یا گروه بریل هستند. پایه اول توسط مبتدیان استفاده می‌شود. هریک از حروف کلمه، یک به یک ساده و توضیح داده شده‌اند. پایه دوم بریل، فرم پیشرفته و پیچیده‌تر آن است. این پایه خواندن و نوشتن را سریعتر می‌سازد به این دلیل که کدهای مخصوصی برای هر کلمه یا گروهی از حروفی که اغلب در آن زبان بکار برده می‌شوند، وجود دارد. تقریباً همه کتابها از این پایه استفاده می‌کنند به این دلیل که موجب صرفه جویی در فضا شده و خواندن را سریعتر می‌سازد.
بریل ؛ خط و زبانی برای افراد نابینا
دستگاه تایپ خط بریل
هنگام نوشتن در بریل، شما به یک لوح و قلم مخصوص نیاز دارید که در آن هر نقطه ایجاد شده از سمت راست به چپ در پشت صفحه نوشته می‌شود. همچنین صفحه کلیدهای مخصوص بریل وجود داشته که می‌توانید آن را به رایانه خود متصل سازید.

بیشتر بخوانید: تصویر سازی ذهنی در نابینایان مادرزاد


گرچه خط بریل به عنوان اصلی‌ترین شیوه خواندن و نوشتن افراد نابینا به حساب می‌آید، اما تنها تعداد معدودی از آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در کشور انگلیس تنها حدود 20000 نفر از 2 میلیون فرد نابینا در واقع از بریل استفاده می‌کند. افراد جوان تمایل دارند بجای آن از متنهای الکترونیکی در رایانه استفاده کنند. گروهی در فکر آن هستند که چگونه می‌توان خط بریل را برای کاربران جذابتر ساخت.
منبع مقاله : برگرفته از سایت اینگلیش آنلاین
 
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.