تسلیحات نظامی ایران (8): جنگنده آذرخش

امروزه تكنولوژی ساخت هواپیما از پیچیده ترین تكنولوژی های عصر ما محسوب می گردد . باید گفت انحصار این صنعت در بین معدودی از كشورها كه به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد تقسیم گشته است . در این میان جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحریم های كمر شكن اقتصادی ، صنعتی و ... در منطقه ای وابسته به غرب و پر تلاطم موسوم به خاورمیانه به صورت مستقل اقدام به طراحی و ساخت هواپیماهای نظامی ،مسافربری و بدون سرنسین نموده است . اكنون باید گفت این صنعت
پنجشنبه، 4 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تسلیحات نظامی ایران (8): جنگنده آذرخش
تسلیحات نظامی ایران (8):  جنگنده آذرخش
تسلیحات نظامی ایران (8): جنگنده آذرخش

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون


امروزه تكنولوژی ساخت هواپیما از پیچیده ترین تكنولوژی های عصر ما محسوب می گردد . باید گفت انحصار این صنعت در بین معدودی از كشورها كه به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد تقسیم گشته است . در این میان جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحریم های كمر شكن اقتصادی ، صنعتی و ... در منطقه ای وابسته به غرب و پر تلاطم موسوم به خاورمیانه به صورت مستقل اقدام به طراحی و ساخت هواپیماهای نظامی ،مسافربری و بدون سرنسین نموده است . اكنون باید گفت این صنعت نوپا در ایران قدم های خوبی برداشته است . ساخت هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰- جنگنده های آذرخش- صاعقه-شفق- جت های آموزشی تذرو - و انواع پهباد های بدون سرنشین سابقه روشنی است برای اینكه با قدرت پله های پیشرفت در این تكنولوژی استراتژیك را طی نماییم.
در این بین ساخت جنگنده ها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است یكی از جنگنده های ساخت ایران كه اولین جت جنگی ساخت ایران نیز هست جنگنده آذر خش می باشد.

شكاری بمب افكن آذرخش

شكاری آذَرَخش را می توان اولین شكاری بمب افكن ساخت جمهوری اسلامی ایران دانست .این جنگنده به طور كامل در كشور طراحی و تولید گشته است. آذرخش در سال 1377 آزمایش و پس از كسب موفقیت در انجام مراحل مختلف تولید انبوه آن در دستور كار قرار گرفت.آذرخش از دو موتور قدرتمند آردی-۳۳ استفاده می‌کند این جنگنده جهت عملیاتهای موسوم به واكنش سریع و ضربتی هوا به زمین طراحی شده ولی همچنین توانایی جنگ هوایی و رهگیری را نیز دارد
این جنگنده شباهتهایی کاملا آشکاری به جنگنده امریكایی اف 5 تایگر دارد اما از لحاظ قدرت موتور و همچنین سرعت برتری آن بارز می باشد.سرعت آذرخش 7/1 ماخ می باشد رادار این هواپیما از نوع N019-ME می باشد که در ایران بهینه سازی شده تا قدرت مانور آن بر ضد اهداف و تحركات سطحی و زمینی افزایش یابد و برد حداكثری این شكاری بمب افكن ۱۰۰۰ کیلومتر است.

جنگنده بمب افکن آذرخش

تذکر : تمام منابع مورد استفاده ، در مقاله ی « تسلیحات نظامی ایران(1)- صاعقه» ذکر گردیده است.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.