معرفی خیار چنبر و خواص درمانی آن

کاهنده قند خون و تمیز کننده معده و روده، نرم کننده سینه و خنک کننده می‌باشد. در ضمن برای اسید اوریک بالا، گُرگرفتگی، ورم صورت، یبوست، یرقان و قولنج بدن نیز مفید است. تخم آن نیز ضد سرفه، کاهنده تب و دفع کننده کرم‌ها از
يکشنبه، 27 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی خیار چنبر و خواص درمانی آن
 خیار چنبر

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Cucumis sativa var. flexuosus، نام فرانسه Concombre serpent و نام انگلیسی آن Snake melon می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، خیار چمبر، خیار شنبر، خیار دراز، خیار سفید، قرع الخیش، خبارزه، چیمکانی، قومیا، ککری و بوصینی نام برده شده است.

تیره گیاه:

کدو Cucurbitaceae

نوع گیاه:

بوته.

مشخصات ظاهری میوه:

خیاری است دراز به طول حدود 50 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، خمیده، سبز مایل به سفید، گاهی موارد تاب خورده و شیاردار و مخطخط می‌باشد. در ضمن تخم آن نیز درشت تر و درازتر از تخم خیار سبز است.

طبیعت:

از نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و تر می‌باشد.

بخش مورد استفاده:

میوه و تخم آن

نحوه مصرف:

معمولاً میوه‌ی رسیده به صورت خام مصرف خوراکی دارد.

خواص درمانی میوه:

کاهنده قند خون و تمیز کننده معده و روده، نرم کننده سینه و خنک کننده می‌باشد. در ضمن برای اسید اوریک بالا، گُرگرفتگی، ورم صورت، یبوست، یرقان و قولنج بدن نیز مفید است. تخم آن نیز ضد سرفه، کاهنده تب و دفع کننده کرم‌ها از بدن خصوصاً کرم کدو و انگل‌ها می‌باشد. در استعمال خارجی استفاده از آب یا رنده شده آن به صورت ماسک، شفاف و لطیف کننده پوست صورت است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.