چگونه تفاوت های میان فرهنگی را بفهمیم و به آن احترام بگذاریم

قطعاً تفاوت ها، ما را از یکدیگر متمایز و جدا می کنند. اما اغلب فراموش می کنیم که همه ی ما انسان هستیم و فرهنگ ما نشانه ای از تفاوت های جغرافیایی است تا تفاوت های انسانی. فهم و پذیرفتن فرهنگ های دیگر، ریشه در وسعت
چهارشنبه، 15 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چگونه تفاوت های میان فرهنگی را بفهمیم و به آن احترام بگذاریم
چگونه تفاوت های میان فرهنگی را بفهمیم و به آن احترام بگذاریم

مترجم: علی سعادت

قطعاً تفاوت ها، ما را از یکدیگر متمایز و جدا می کنند. اما اغلب فراموش می کنیم که همه ی ما انسان هستیم و فرهنگ ما نشانه ای از تفاوت های جغرافیایی است تا تفاوت های انسانی. فهم و پذیرفتن فرهنگ های دیگر، ریشه در وسعت تفکر ما و یادگیری ما دارد. باید بدانیم که تنها با کمی کسب اطلاعات می توانیم افق دید خود را وسعت دهیم. نیازی نیست برای تجربه ی ایده ها و فرهنگ های دیگر به آن سوی اقیانوس ها سفر کنید. حتی خانواده ای که در آن طرف خیابان زندگی می کند، ممکن است تاریخچه و تفاوت های فرهنگی متفاوتی داشته باشد.

روش 1: افق دید خود را وسعت دهید.

1. به دنبال آشنایی با غذاها، تجربیات و افراد ناآشنا باشید. در تمامی این موارد تنها چیزی که می تواند شکاف میان تفاوت های فرهنگی را بپوشاند یک معرفی و آشنایی کوتاه است. اما این کار همیشه آسان نیست؛ بهترین کار این است که تلاش خود را بکنیم، به فستیوال موزیک جهانی برویم، در رستورانی غذا بخوریم که زبان مادری ما در آنجا صحبت نمی شود و به خانواده ای که تازه به محله ی ما آمده است خوشامد بگوییم.
کالج ها و دانشگاه های محلی معمولاً سخنران ها، هنرمندان و موسیقی دان هایی را از سرتاسر جهان گرد هم می آورند و اکثراً این رویدادها برای عوام رایگان هستند.
2. وسعت رسانه هایی که به آن ها گوش می دهید را افزایش دهید تا فرهنگ های دیگر را نیز شامل شود. حتی با وسعت دادن سلایق برنامه های تلویزیونی خود، می توانید تفاوت های فرهنگی را درک کنید. مستندات سفرها، اخبار کشورهای خارجی ، می تواند دایره ی دید شما را وسعت بخشند. موسیقی هایی از زبان های دیگر گوش دهید، کتابی که از زبان دیگری ترجمه شده بخوانید، به اخبار جهانی گوش دهید و تنها خود را محدود به اخبار کشور خود نکنید.
هیچ کس نمی تواند دانشی در مورد تمام مسائل داشته باشد. به دنبال علاقه های خود بروید، به دنبال فرهنگ ها و ایده های جدید باشید تا علاقه ی شما برانگیخته شود.
3. از فرهنگ های دیگر استقبال کنید. می توانید مسافران را به خانه ی خود دعوت کنید یا میزبانی دانشجویان کشورهای دیگر را برعهده بگیرید. بعضی افراد درب خانه ی خود را با استفاده از نرم افزارهایی مثل Air BnB به روی دیگران باز می کنند، در عین حال افراد دیگری در یک مکان مذهبی یا خیریه، وسایلی را برای مهاجران تهیه می بینند. یا به شکل راحت تر می توانید افرادی را از فرهنگ های دیگر برای شام به خانه دعوت کنید. بهترین راه برای آشنایی با تفاوت های فرهنگی بحث در مورد غذا و دوستی با افراد است ، پس دست دوستی و صلح خود را به سمت دیگران دراز کنید.
مراسمی را تهیه ببینید که در آن هر فرد موظف باشد غذایی را آماده کرده و به آن مراسم بیاورد که سمبل فرهنگ اش است.
تبادل موسیقایی انجام دهید، موسیقی هایی را از فرهنگ های مختلف به یکدیگر بدهید و سپس به مقایسه ی آن ها بپردازید.
با سایت های مهاجرتی در ارتباط باشید تا از فرصت هایی که می توانید به وسیله ی آن میزبان افراد، با فرهنگ های متفاوت باشید استفاده کنید.
چگونه تفاوت های میان فرهنگی را بفهمیم و به آن احترام بگذاریم
4. زبان جدیدی یاد بگیرید. زبان، فراتر از ترجمه ی لغت به لغت از زبان مبدأ به مقصد و یا بالعکس است. زبان نشان می دهد افراد چگونه فکر می کنند، نکات ظریف فرهنگی را نمایان می سازد و این اجازه را به شما می دهد تا بهتر بتوانید ایده های پیچیده ی فرهنگی را بفهمید و آن ها را بپذیرید. لغات بسیاری وجود دارند که به راحتی قابل ترجمه نیستند، اما دارای قدرت معنایی بسیار بالایی در بافت زبان مبدأ هستند. این لغات نظیر لغت Tauranga در زبان سنگالی است که اغلب به شکلی دقیق، فرهنگ منحصر به فردی که در آن شکل گرفته اند را به تصویر می کشد.

بیشتر بخوانید: تبیین تفاوت‌های میان فرهنگی در ارتباط غیرکلامی


5. به یاد داشته باشید که حتی افراد مشابه نیز دارای تفاوت های فرهنگی هستند که ارزش دانستن دارند. نیازی نیست برای تجربه ی ایده ها و فرهنگ های دیگر به آن سوی اقیانوس ها سفر کنید. حتی خانواده ای که در آن طرف خیابان زندگی می کند، ممکن است تاریخچه و تفاوت های فرهنگی متفاوتی داشته باشد. اقلیت ها در یک شهر می توانند پیشینه های فرهنگی بسیار متفاوتی داشته باشند. آیا زندگی افرادی که در "بدترین" نقطه ی شهر زندگی می کنند را تجربه کرده اید؟ خود را تنها به فرهنگ هایی که بسیار متفاوت اند محدود نکنید. بهترین راه برای وسعت دادن به افق دید خود این است که از محل سکونت خود شروع کنید.

روش 2: به هنگام سفر، ذهن خود را باز نگه دارید

1. از مکان های جدید دیدن کنید، هر چه که می توانید از دایره ی امن خود بیرون بروید. به خارج از شهر خود یا حتی کشور بروید و با طرز زندگی افراد دیگر آشنا شوید، چرا که این بهترین راه برای آشنایی با فرهنگ های دیگر است. اما با این حال نمی توان گفت که تمام تجربیات سفر به آشنایی های فرهنگی منجر می شوند. بعضی از گزینه ها بهتر از دیگر گزینه ها هستند:
سفرهای داوطلبانه اغلب، شما را در عمل انجام شده قرار می دهند و به شما اجازه می دهند تا با بومی ها آشنا شوید.
سفرهای از پیش برنامه ریزی شده، بیشتر حالت توریستی دارند، اما برخی از این نوع سفرها می توانند تجربه ی زندگی با افراد محلی را نیز برای شما فراهم کنند.
هرچه بیشتر در یک مکان بمانید، بهتر می توانید فرهنگ آن مکان را تحسین و تکریم کنید.
2. پیش از رسیدن به مقصدتان، هر چه می توانید در مورد فرهنگ مکان مورد نظر مطالعه کنید. اگر وارد یک کشور شوید و اطلاعاتی در مورد آن نداشته باشید، نوعی بی مسئولیتی تلقی می شود. اگر بدون اطلاعات سفر کنید، بیشتر تحت تأثیر شوک فرهنگی می شوید و بعداً نمی توانید به راحتی فرهنگ مقصد را بپذیرید. می توانید به صورت آنلاین یا با خواندن کتاب، اطلاعاتی را کسب کنید و با دید بازتری سفر خود را آغاز کنید. اما با این حال باید خود را برای کمی شوک فرهنگی آماده کرده باشید ولی همینکه از قبل کمی اطلاعات کسب کرده باشید، می تواند به شما کمک کند. موارد زیر را بررسی کنید:
کارهایی که از نظر فرهنگی (در فرهنگ مقصد) قابل قبول نیستند: در برخی فرهنگ ها، مرد و زن نباید در مکان های عمومی به یکدیگر دست بزنند. در برخی مکان ها بالا آوردن انگشت شصت بی ادبی تلقی می شود. اگر واقعاً می خواهید یک فرهنگ را درک کنید، نباید غیرعمدی به آن فرهنگ توهین کنید یا آن را زیر پا بگذارید.
لباس مناسب: ممکن است در کشوری شلوارک پوشیدن ایرادی نداشته باشد، اما در برخی از کشورها پوشیدن آن ممنوع باشد. به‌ ویژه خانم ها باید این نکات مهم در مورد پوشش را مورد توجه قرار دهند.
حال و احوال کردن و خوش آمد گویی: حتی اگر زبان مقصد مورد نظر را یاد نگرفته باشید، حال و احوال کردن های بسیار ساده می توانند بسیار جالب و مناسب باشند و درها را به روی هر تجربه ی فرهنگی باز کنند.
3. خود را غرق فرهنگی که در آن هستید بکنید و با رعایت عادات فرهنگی شان، آن ها را بیاموزید. بهترین راه برای فهم و درک تفاوت های فرهنگی این است که خود را بخشی از آن تفاوت ها بدانید. در پختن غذا به میزبان خود کمک کنید، در رویداد های محلی شرکت کنید و با افراد آشنا شوید. از وسایل نقلیه ی عمومی استفاده کنید. هرچه بیشتر در آن فرهنگ غرق شوید، بهتر آن را یاد می گیرید و رشد می کنید. هر جا که می توانید، با چند نفر دوست شوید. قطعاً از دیدن اشتیاق افراد برای آشنایی با شما شگفت زده خواهید شد.
سعی نکنید فرهنگ خود را بر دیگران تحمیل کنید یا هنگامی که در کشور دیگری هستید، فرهنگ خود را کاملاً در آن جا پیاده کنید. وقت آن رسیده که همرنگ جماعت شوید و سعی کنید بخشی از آن فرهنگ باشید تا اینکه خود را از آن دور کنید.
4. به یاد داشته باشید این چند روزی که دچار شوک فرهنگی شده اید خواهد گذشت. شوک فرهنگی یا به عبارتی دیگر استرس یا اضطراب حاصل از بودن در مکان یا فرهنگی کاملاً جدید، حتی افرادی که بسیار تجربه ی سفر دارند را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. خبر خوب این است که این شوک، همیشه ناپایدار و زود گذر است و بهترین راه برای رهایی از آن این است که سعی کنید با آن مقابله کنید. طبیعی است که در مکانی جدید احساس اضطراب داشته باشید، اما بهترین راه برای مقابله با آن این است که دائماً در حال یادگیری باشید. نشان دهید و به خود بگویید که آن‌قدر هم تجربه ی بدی نیست. اجازه ندهید تلاش های اولیه ی شما برای فهم تفاوت های فرهنگی، جلوی شما را بگیرد. این دشواری به پایان خواهد رسید.
5. عادات فرهنگی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آن ها را نیز برای انجام این کار ترغیب کنید. بهترین چیزی که در سفر می توانید همراه خود داشته باشید، چند عکس از محل زندگی خودتان است. با این کار دیگران را با زندگی و فرهنگ خود آشنا خواهید کرد. مهم نیست که از کجا می آیید، با به اشتراک گذاشتن بخش کوچکی از زندگی خود با دیگران می توانید به همان اندازه با فرهنگ و طرز زندگی دیگران آشنا شوید. یادگیری، کلیدی است برای فهمیدن و در نهایت پذیرفتن مسائل.

روش 3: پذیرش نکات افراطی یا عجیب فرهنگی

1. از دید یک محقق نگاه کنید نه یک خارجی یا بیگانه . بهترین راه برای مقابله با تفاوت های فرهنگی، داشتن ذهنی باز و پرسشگر است. سعی کنید بفهمید چرا چیزی اتفاق می افتد تا اینکه آن را مورد قضاوت خود قرار دهید. در اکثر مواقع، دلیل دوری کردن شما و یا عدم پذیرش شما نسبت به نکات فرهنگی، ریشه در فقدان آشنایی شما با آن نکات دارد نه در مسائل افراطی و عجیب فرهنگی مکان مورد نظر.
سعی کنید به جای قضاوت یا مقایسه کردن چنین نکات فرهنگی، با دیدی باز به آن ها نگاه کنید. قطعاً اگر فردی با فرهنگ شما آشنایی نداشته باشد، ممکن است مسائل فرهنگی شما هم به دید آن ها عجیب و افراطی باشد.
به شکل "درست و غلط" به مسائل نگاه نکنید، به ‌ویژه زمانی که بحث فعالیت های خاص فرهنگی پیش می آید. سعی کنید دیدی پرسشگر داشته باشید! از خود بپرسید چرا این فعالیت های فرهنگی اینگونه هستند؟
2. سعی کنید بافتی که تفاوت ها در آن بوجود آمده است را بفهمید، نه فقط خود تفاوت ها را. سنتی در کشورهای نوردیک وجود دارد که در آن سرمای زمستان را با هیجان و اشتیاق در آغوش می کشند، برعکس سایر کشورها، اکثریت مردم نسبت به تابستان اشتیاق بیشتری دارند و در زمستان خود را در گرمای منازل حبس می کنند. این موضوع عجیب به نظر می رسد، اما در بافت آن جامعه و کشور معنادار است، این کشورها زمستان هایی سرد، طولانی و تیره ای دارند؛ پس دیدگاه خود را به این طریق شکل داده اند. این تفاوت ها نتیجه ی تفاوت های آب و هوایی هستند، نه نتیجه ی سلایق زودگذر فرهنگی.
به یاد داشته باشید که فرهنگ، پاسخی است به محیط، سیاست ها و منابع، و زاده ی اتفاقات تصادفی نیست. با توجه به این نکات، می توانید فهم بهتری از تفاوت های فرهنگی داشته باشید.
3. به دنبال یافتن علت و منشأ عادت های فرهنگی مورد نظر باشید. کمتر پیش می آید که افراد، کاری را بی دلیل انجام دهند. دلایلی که افراد می توانند برای عادت های (فرهنگی) خود داشته باشند می تواند انتزاعی باشد، مثل پرستیدن، جلب توجه کردن؛ اما این انتزاعی بودن بدین معنا نیست که این رفتار، منبعی ندارد. هر عادت فرهنگی، حتی آن هایی که افراطی هستند و یا بسیار تفاوت دارند از تمایل به اصلاح کردن یا بدست آوردن چیزی نشأت می گیرد و با فهمیدن دلایل پشت این مسائل فرهنگی، شما به درک تفاوت ها و پذیرش آن ها خواهید رسید.
برای رهایی از شوک فرهنگی در مواجهه با تفاوت های فرهنگی، تحقیق کردن، پرسش کردن و مشاهده ی دقیق، امری ضروری است، مثلاً اینکه وارد خانه ی یک سنگالی شوید و بزی را ببینید که پشم آن نصفه کوتاه شده باشد. با این وجود با دانستن اهمیت دینی "تابسکی" که نوعی تعطیلات محلی است می توان رفتارهایی که در این آیین مذهبی رخ می دهند را بهتر درک کرد.
4. سعی کنید تشابهات فرهنگی را پیدا کنید و به دنبال ریشه ی مشترک رفتار هایشان باشید که در پس آن هاست. مردان قبیله ی خوسای آفریقا سالی یک بار صورت خود را رنگ می کنند و به رقصیدن مشغول می شوند با این امید که توجه زنان نظاره گر را به خود جلب کنند و آن ها را عاشق خود کنند. این مراسم، بسیار پر سر و صدا و دیوانه وار است، اما در حقیقت می توان گفت که تفاوت زیادی با مراسم های مشابه در کشور ما دارد؟ ما بیشتر از آنچه مردم فکر می کنند با یکدیگر تشابه داریم و در حقیقت دلایلی که باعث می شود در سر تا سر دنیا کارهای فرهنگی انجام بگیرد، بسیار با یکدیگر شباهت دارند. حتی اگر نمود آن ها در سراسر زمین تفاوت داشته باشد.
5. لزومی ندارد تمام مسائل یک فرهنگ را دوست داشته باشید تا به پذیرش مردم دارای آن فرهنگ برسید. مردم در بسیاری از مواقع با یکدیگر مخالفت دارند. اگر می خواهید ذهنی باز داشته باشید، دانش خود را در مورد فرهنگ ها ارتقاء دهید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. در این صورت، اگر هنوز با دیگران مخالف هستید و یا یک نکته از فرهنگ آن ها را دوست ندارید، ایرادی ندارد. زن ها در عربستان هنوز که هنوز است اجازه ی رانندگی ندارند، این یک انتخاب سیاسی است که سرچشمه گرفته از تفاوت های فرهنگی میان دو جنسیت است. گرچه می دانید که این تصمیم از چه چیز نشأت گرفته است (فعالیت های تبعیض گرایانه ی تاریخی، تحریف متون مذهبی و غیره) اما بدین معنا نیست که حتماً باید آن را بپذیرید. فکر نکنید که فهم یک رفتار و پذیرفتن آن هر دو به معنای چشم پوشی از آن رفتار هستند. مسئولیت شما به عنوان یک مسافر داشتن ذهنی باز است نه پذیرفتن همه ی مسائل.
منبع مقاله :
https://www.wikihow.com/Understand-and-Admire-Cultural-Differences
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.