انتخاب لباس مناسب شما

چه رنگی را با چه رنگی سِت کنیم؟

سؤالی که ما را در بعضی مواقع درگیر خود می‌کند. بسیاری از ما در طول روز بیشتر از رنگ‌های سفید، سیاه، طوسی و قهوه‌ای برای انتخاب لباس خود استفاده می‌کنیم چون هم راحت‌تر با هم ست می‌شوند و هم
جمعه، 31 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چه رنگی را با چه رنگی سِت کنیم؟
 چه رنگی را با چه رنگی سِت کنیم؟

نویسنده: شیما رضایی
سؤالی که ما را در بعضی مواقع درگیر خود می‌کند. بسیاری از ما در طول روز بیشتر از رنگ‌های سفید، سیاه، طوسی و قهوه‌ای برای انتخاب لباس خود استفاده می‌کنیم چون هم راحت‌تر با هم ست می‌شوند و هم زمان زیادی برای فکر کردن و هماهنگ کردن رنگ‌ها لازم نیست امّا کافی است تا کمی هنرمندی و ذوق و سلیقه به خرج داده و دو رنگ متفاوت را به زیبایی کنار هم قرار دهیم و با خلق ترکیب رنگ‌های جدیدتر و شادتر از مزایای سلامتی آن نیز بهره‌مند شویم. امروز با ارائه این مطلب همگی متوجه خواهیم شد باید چه رنگی را با چه رنگی ست کنیم. اگر لباسی به رنگ خردلی در گوشه کمد لباس شما افتاده است و معمولاً از آن استفاده نمی‌کنید، بهترین زمان این است که آن را با یک پیراهن یا شلوار خاکی رنگ ست کنید و بپوشید. رنگ‌ها تأثیرات روانی زیادی دارند. وقتی به رنگ خاصی نگاه می‌کنیم در واقع پیامی به مغز ما ارسال می‌شود و باعث می‌شود هیپوتالاموس هورمونی را ترشح کند. برای مثال نگاه کردن به رنگ‌های گرم و روشن مانند قرمز یا صورتی، هورمون دوپامین که به هورمون احساسات خوب معروف است در مغز ترشح می‌شود و باعث تقویت روحیه و نشاط می‌شود. از سوی دیگر نگاه کردن به رنگ‌های سرد سبب ترشح هورمون اکسی توسین می‌شود که باعث ایجاد آرامش و خونسردی می‌گردد.
ترکیب رنگ‌های شاد هم برای خودش داستانی دارد که معمولاً کار زیاد آسانی نیست و اگر این ترکیب را به اصطلاح بر تن کسی ندیده باشیم، انتخاب آن چندان برایمان خوشایند نیست؛ بنابراین هدف این بحث معرفی رنگ‌هایی است که هم از لحاظ ترکیبی بسیار شیک و جذاب می‌شوند و هم تأثیرات بسزایی بر روی سلامتی شما دارند.

سبز و بلوطی

اگر لباسی سبز رنگ دارید آن را با کفش، کیف و زینت آلات بلوطی ست کنید. این دو رنگ در کنار هم بسیار عالی و باشکوه به نظر می‌رسند و از جنبه سلامتی برای کسانی که دچار گرفتگی یا فشارخون بالا هستند، مناسب است.

قرمز روشن یا شرابی

از آنجایی که مغز ما بین گرما و رنگ‌ها ارتباط برقرار می‌کند و رنگ قرمز روشن دارای بیشترین درجه گرما در طیف نوری است، بهتر است اگر لباسی به رنگ قرمز داریم آن را با رنگ شرابی ست کنیم و معمولاً این ترکیب رنگی با اکثر پوست‌ها و رنگ موها همخوانی دارد. از دیدگاه سلامتی هم این ترکیب رنگ باعث افزایش متابولیسم بدن و همچنین کاهش وزن می‌شود و برای افرادی که همواره به دنبال رعایت رژیم غذایی هستند مناسب است. علاوه بر این، قرار گرفتن رنگ شرابی در کنار رنگ قرمز روشن، آن حالت تندی قرمز را خنثی می‌کند.

ارغوانی و سبز یشمی

شاید در ابتدا این ترکیب رنگ آن هم برای لباس بیشتر تند و جلف به نظر بیاید امّا اشتباه نکنید همراهی سبز یشمی با آبی روشن یا ارغوانی کاملاً این تصور را از بین می‌برد و تندی رنگ ارغوانی را خنثی می‌کند و در واقع این ترکیب رنگ با بیشتر پوست‌ها همخوانی دارد و باعث می‌شود رنگ پوست شما به اصطلاح باز شود. این ترکیب رنگی برای از بین بردن استرس و اضطراب بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید: راهنمای کاربردی رنگ ها برای ست کردن لباس

 

خردلی و خاکی

اگر لباسی به رنگ خردلی در گوشه کمد لباس شما افتاده است و معمولاً از آن استفاده نمی‌کنید، بهترین زمان این است که آن را با یک پیراهن یا شلوار خاکی رنگ ست کنید و بپوشید.
این ترکیب رنگ، تُنی طلایی رنگ به پوست شما می‌بخشد و آن زرق و برق و تندی رنگ خردلی را از بین می‌برد. در کنار این ترکیب استفاده از زیورآلات طلایی رنگ نیز بسیار مناسب است. بویژه برای افراد میانسال.

سرخابی و آبی لاجوردی

این ترکیب رنگ برای خانم‌هایی که وارد دوره‌ی میانسالی شده‌اند مناسب است چون که سرخابی رنگی جوان پسند و در عین حال زنانه است و قرار گرفتن رنگ آبی لاجوردی در کنار آن، تندی سرخابی را خنثی می‌کند و ترکیب مناسبی است برای کاهش توجهات به سیاهی دور چشم!

بنفش و زرد

از آنجایی که بنفش رنگ بسیار آرام کننده است، پوشیدن لباسی به این رنگ برای زمانی که عصبی یا خسته هستید بسیار انتخاب خوبی است و ترکیب آن با رنگ زرد به آن احساس شادی می‌دهد و خلق و خوی و روحیه شما را تقویت می‌کند.

شرابی و صورتی کمرنگ

رنگ صورتی کمرنگ هم همانند رنگ سرخابی رنگی شاد و جوان پسند است و نسبت به رنگ سرخابی بیشتر قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف را دارد و اضافه شدن شال، کمربند و زینت آلات شرابی رنگ، آن را بسیار موقّر و زیبا جلوه می‌دهد. این ترکیب را تا سن 60 سال هم به خوبی می‌توانند استفاده کنند.

سفید و سیاه؛ رنگ‌هایی برای تمام فصول

سفید و سیاه را می‌توانید در کنار هر رنگی استفاده کنید. از نظر متخصصان و طراحان، سفید و مشکی رنگی ندارند. سفید محصول نبودن ترکیبات رنگی با بیشترین درخشندگی است. در نقطه‌ی مقابل، سیاه از ترکیب تمام رنگ‌ها با بیشترین حد تیرگی به وجود آمده است. این دو رنگ تنها رنگ‌هایی هستند که با تمام رنگ‌ها هماهنگی دارند؛ درواقع استثناهایی هستند که قواعد ترکیب رنگ را به چالش می‌کشند. سفید در کنار هر رنگی قرار بگیرد، این قابلیت را دارد که رنگ را بازتر کند و جلوه بیشتری به آن بدهد؛ در مقابل مشکی تندی و تیزی رنگ‌ها را می‌گیرد.

قرمز؛ جذاب امّا خطرناک

قرمز قابلیت جور شدن با سفید، مشکی، قرمز، بنفش، نارنجی و سبز را دارد. وقتی می‌خواهید ست لباسی را رنگ قرمز بسازید، بهترین کار این است که از ترکیبات مختلف قرمز استفاده کنید یعنی رنگ‌هایی مثل بنفش که قرمز در آن استفاده شده ولی حواس‌تان باشد سراغ تیره و روشن قرمز برای ست کردن و ترکیب نروید. حواس‌تان باشد قرمز را با آبی و زرد ست نکنید؛ این رنگ‌ها فقط زمانی با هم هماهنگ می‌شوند که آبی به سمت بنفش و زرد به سمت نارنجی متمایل شده باشد.

آبی؛ در ساحل آرامش

رنگ آبی با سفید، مشکی، آبی، سبز، بنفش و نارنجی هماهنگ می‌شود. رنگ مکمل آبی، نارنجی است و قرار گرفتن این دو رنگ در کنار هم نارنجی را تشدید می‌کند. دقت کنید آبی را با زرد و قرمز ست نکنید، فقط در صورتی می‌توانید ست کنید که قرمزتان بنفش و زردتان به سبز نزدیک باشد.

زرد؛ هشدارهای جدی در راه است

زرد با رنگ‌های سفید، مشکی، زرد، سبز، نارنجی و بنفش هماهنگی دارد امّا در کل رنگ سختی برای ست کردن است چون تند و آتشین است. به شما توصیه می‌کنم برای ست کردن از سایه‌های ملایم‌تر این رنگ استفاده کنید و به هیچ عنوان سراغ زرد نئون یا شبرنگ نروید چون به شدت مشکل زاست. رنگ‌های مشابه زرد، نارنجی و سبز هستند.
مکمل رنگ زرد، بنفش است امّا کنار هم قرار دادن این دو رنگ، احتیاط و دقت زیادی می‌خواهد. هیچ کدام نباید از دیگری درخشان‌تر و تندتر باشد چون از لحاظ بصری، تأثیر نامطلوبی دارد.

سبز؛ صلح برای همیشه و همه جا

سبز با رنگ‌های سفید، مشکی، سبز، آبی، زرد و قرمز‌هارمونی دارد. در یک نگاه کلی، سبز رنگ پرکاربردی است. اگر شما از ترکیبات سبزی استفاده کنید که در طبیعت می‌شود مثل خاکی، زیتونی، زمردی و... این امکان را دارید که آن را با هر رنگی ست کنید.
قرمز، رنگ مکمل سبز است. اگر نخواهید از طیف تند هر دو استفاده کنید، این دو ترکیب ایده آلی هستند. سبز با بنفش و نارنجی هماهنگی ندارد مگر اینکه بنفش نزدیک به آبی و نارنجی نزدیک به زرد باشد.

بنفش رنگ رویال و باشکوه

رنگ بنفش با مشکی، سفید، بنفش، قرمز، آبی و زرد هماهنگی دارد. رنگ بنفش با همان دستورالعملی که برای رنگ آبی گفتیم قابل استفاده است. اگر از سایه‌های تیره‌تر بنفش استفاده می‌کنید، کارتان راحت است.
طیف‌های مختلف قرمز و آبی با بنفش هماهنگی دارند و می‌توانید از تیره و روشن این رنگ برای کامل کردن یک ست استفاده کنید.
مکمل رنگ بنفش، زرد است ولی باید با یک درجه درخشندگی انتخاب شوند چون اگر تندی یکی از دیگر بیشتر باشد، باعث می‌شود جلوه دیگری گرفته و تصویر ناخوشایندی ایجاد شود؛ پس بهتر است ملایم‌ها را با هم و تندها را باهم به کار ببریم.

نارنجی؛ با احتیاط نزدیک شوید

سفید، مشکی، نارنجی، قرمز، آبی و زرد، رنگ‌های هماهنگ با نارنجی هستند. نارنجی، یکی دیگر از رنگ‌های خطرناک در پوشش است چون به شدت این توانایی را دارد که ستی نامتوازن ایجاد کند؛ پیشنهاد می‌کنیم به جای نارنجی تند از سایه‌های روشن‌تر و تیره‌تر این رنگ استفاده کنید و آن را در کنار رنگ‌هایی چون قرمز و نارنجی به کار ببرید.
قهوه‌ای از نارنجی به وجود آمده و به همین دلیل به خوبی با آن ترکیب می‌شود. رنگ مکمل نارنجی، آبی است ولی از ترکیبات آبی استفاده کنید که نتیجه نهایی ست شما خیلی پر زرق و برق نباشد.

ترکیب رنگ لباس

از پوشیدن بلوز دامن متفاوت در رنگ و شکل، مانتوی کمردار و پیراهن از نیمه دو رنگ شده خودداری کنید. وقتی لباس یا پیراهن یکسره و همرنگ می‌پوشید از دید چشم بلندقدتر جلوه می‌کنید.
سعی کنید پیراهن، بلوز دامن، بلوز شلوار یا مانتو یکسره و یک رنگ بپوشید. لباس‌های دو تکه مثل بلوز دامن و یا پیراهن‌هایی که دو رنگ بالا و پایین تنه آن با یکدیگر متفاوت است نپوشید. یک رنگ بودن بالا و پایین تنه شما را بلندقدتر جلوه می‌دهد. بنابراین رنگ پارچه یا یکدست و یکرنگ باشد و یا راه‌های عمودی نازکی روی پارچه به کار رفته باشد.
منبع مقاله :
رضایی، شیما؛ (1395) چی بپوشم، ساری: پارسی‌سرا، چاپ اول.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.