نگاهی به باشگاه فولاد خوزستان

فولاد خوزستان تیمی است که تا قبل از سقوط و انحلال تیم فوتبال «جنوب اهواز» کسی از آن اطلاعی نداشت. در اصل این تیم جنوب اهواز بود که پروانه باشگاه فوتبال خود را در سال 1374 به فولاد
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به باشگاه فولاد خوزستان
نگاهی به باشگاه فولاد خوزستان

نویسنده: امیر بهنام
 

گزارشی از باشگاه فولاد خوزستان تا سال 1390.

بنیانگذاری:
1352 خورشیدی
ورزشگاه:
ورزشگاه اختصاصی باشگاه فولاد، اهواز، خوزستان
گنجایش:
5000 نفر
مالک:
شرکت فولاد خوزستان
مدیرعامل:
سیف‌الله دهکردی

مربیان و بازیکنان تاریخ باشگاه

فولاد خوزستان یکی از تیم‌های خوزستانی حاضر در لیگ برتر ایران است . باشگاه فولاد در چند سال اخیر توانسته با کشف و پرورش بازیکنان بومی و مستعد ضمن کسب عناوین مختلف نامی برای خود در عرصه فوتبال فراهم کند. فولاد خوزستان تیمی است که تا قبل از سقوط و انحلال تیم فوتبال «جنوب اهواز» کسی از آن اطلاعی نداشت. در اصل این تیم جنوب اهواز بود که پروانه باشگاه فوتبال خود را در سال 1374 به فولاد خوزستان فروخت تا این تیم بتواند در لیگ سراسری ایران بازی کند. باشگاه فولاد خوزستان با داشتن مدارس حرفه‌ای فوتبال و با استفاده از دانش مربیان خارجی مانند وینگو بگوویچ، لوکا بوناچیچ و ملادن فرانچیچ توانست بازیکنان مطرحی مانند ایمان مبعلی، حسین کعبی، عادل کلاه کج، ابراهیم میرزاپور، جلال کاملی مفرد، میلاد زنیدپور، احمد آل نعمه، على بداوی، بختیار رحمانی، رضا نوروزی و آرش افشین را به فوتبال ایران معرفی کند. همچنین این تیم توانست بازیکنانی از لیگ‌های خارجی را به لیگ ایران وارد کند از جمله فابیو جانواریو، عماد محمد رضا و کارلوس آلبرتو فرناندز.

تاریخچه:

فولاد خوزستان تیمی است که تا قبل از سقوط و انحلال تیم فوتبال «جنوب اهواز» کسی از آن اطلاعی نداشت. در اصل این تیم جنوب اهواز بود که پروانه باشگاه فوتبال خود را در سال 1374 به فولاد خوزستان فروخت تا این تیم بتواند در لیگ سراسری ایران بازی کند.
تیم فولاد در سال 1370 قهرمان اهواز شده و دو سال بعد از آن به فوتبال دسته دو لیگ فوتبال خوزستان راه پیدا کرده بود. در سال 1374 این تیم در حالیکه فصل را در لیگ دسته دوم خوزستان به اتمام رساند، توانست امتیاز باشگاه سقوط کرده «جنوب اهواز» که در آستانه انحلال و ورشکستگی بود را بخرد و جواز حضور در لیگ دوم فوتبال ایران را کسب کند.
پس از یکسال حضور در لیگ دوم کشور، در سال 1375 با مربیگری «همایون شاهرخی» فولاد خوزستان توانست به لیگ آزادگان (لیگ سطح یک) راه پیدا کند. حضور در لیگ اول کشور افتخار و کاری شگفت‌انگیز برای این تیم محسوب می‌شد چرا که آن‌ها ده سال پیش از آن، در لیگ دسته چهار محلی بازی می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اولین باشگاه ها در ایران


این تیم در سال 1384 توانست پس از سال‌ها فوتبال خوزستان را به یکی از بزرگترین افتخارات خود نایل آورد. این تیم با هدایت مربی کروات خود، ملادن فرانچیچ، و با حضور بازیکنان نامداری چون ایمان مبعلی، حسین کعبی، ابراهیم میرزاپور و... توانست قهرمان لیگ برتر باشگاه‌های ایران شود. متاسفانه در دوره بعد به علت کاهش بودجه تیم این تیم نتوانست حضور موفقی در لیگ برتر ایران و لیگ باشگاه‌های آسیا داشته باشد و در نهایت سیر نزولی خود را با سقوط به دسته اول به پایان برد. این تیم در سال (1387-1388) پس از آنکه نتوانست موفق به حضور در لیگ برتر شود امتیاز تیم سپاهان نوین اصفهان را خریداری کرد تا باز هم فوتبال خوزستان پس از تیم استقلال صاحب یک تیم دیگر در لیگ برتر باشگاه‌های ایران شود. در اوایل فصل نیز مسعود رضاییان مدیرعامل باشگاه جای خود را به سیف‌الله دهکردی رییس سابق و موفق هیئت فوتبال خوزستان داد. دهکردی از سال 79 رئیس هیئت فوتبال خوزستان بود. وی در اواخر بهمن ماه سال 86 به عنوان نائب رئیس هیئت امنا باشگاه فولاد انتخاب شد و پس از ماه‌ها حدس و گمان درباره جایگزینی وی به جای مسعود رضاییان سرانجام با پایان دوره ریاستش در هیئت فوتبال در شهریور 87 و در حالی که سه هفته از شروع لیگ هشتم گذشته بود به عنوان مدیر عامل باشگاه فولاد معرفی شد. در پایان لیگ هشتم و در شرایطی که مجید جلالی با تیم نتایج خوبی کسب کرده بود، به یکباره لوکا بوناچیچ که سابقه هدایت فولاد را نیز در کارنامه داشت به عنوان سرمربی تیم فولاد خوزستان در لیگ نهم معرفی شد.دهکردی علاقه بسیاری به لوکا داشت و اعتقاد داشت حضور لوکا در خوزستان به رشد و ارتقا فوتبال خوزستان کمک خواهد کرد. با شروع مسابقات تیم تحت هدایت لوکا بوناچیچ دور از تصور ظاهر شد و این تیم در پایان هفته هشتم با 4 امتیاز در قعر جدول قرار داشت! لوکا بوناچیچ در پایان هفته هشتم و بر خلاف میل دهکردی از باشگاه فولاد کناره گیری کرد و دوباره مجید جلالی به عنوان سرمربی انتخاب شد. عدم موفقیت لوکا بوناچی به مسائلی مربوط می‌شد که هیچگاه رسانه‌ای نشد. مهم‌ترین عامل عدم موفقیت او عدم تعامل با بازیکنان بود. جلال کاملی مفرد، سیامک سرلک و بختیار رحمانی از کسانی بودند که گفته می‌شود کارشکنی‌های بسیاری در کار لوکا کردند و علنا خواستار بازگشت جلالی بودند. سیف‌الله دهکردی مدیرعامل باشگاه فولاد تلاش بسیاری کرد تا تیره‌گی روابط بین لوکا و بازیکنان را از بین ببرد اما در این راه موفق نبود که در نتیجه چندین بار از مدیریت باشگاه استعفا داد که با مخالفت هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان روبرو شد.
منبع مقاله :
بهنام، امیر؛ (1390)، باشگاه‌های برتر فوتبال ایران و جهان، تهران: انتشارات پاسارگاد، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.