معرفی لاله واژگون و خواص درمانی آن

گیاهی است چند ساله و دارای پیازی تقریباً درشت با ساقه‌ای توپر، استوانه‌ای، ضخیم، صاف و قهوه‌ای رنگ به ارتفاع حدود 90 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، برگ‌های آن متعدد، سبز تیره، نوک تیز، بیضوی
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی لاله واژگون و خواص درمانی آن
لاله واژگون

نویسنده: صمصام صانعی
 

نام علمی:

Fritillaria
imperialis L.، نام فرانسه Fritillaire و نام انگلیسی آن Crown imperial می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی و در کتب طب سنتی، لاله سرنگون، لاله واژگون و اشک مریم نامیده شده است.

تیره گیاه:

لاله Liliaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است چند ساله و دارای پیازی تقریباً درشت با ساقه‌ای توپر، استوانه‌ای، ضخیم، صاف و قهوه‌ای رنگ به ارتفاع حدود 90 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، برگ‌های آن متعدد، سبز تیره، نوک تیز، بیضوی و دراز، برگ‌ها در قسمت پایینی ساقه متقابل و در دیگر قسمت‌ها نامنظم و در انتهای ساقه‌ی گل دهنده یک دسته برگ وجود دارد و زیر برگ‌ها، گل‌ها به صورت لاله سرنگون، دمگل‌دار و خمیده به رنگ قرمز نمایان می‌شوند.

رویش جغرافیایی:

در نواحی معتدله اغلب کشورها خصوصاً کشورهای آسیایی و در ایران بیشتر در نواحی کوهستانی استان‌های غربی کشور، اصفهان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و فارس انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آن:

آلکالوئید سمّی ایمپریالین، پائی مین، مینی پائی می‌نین و غیره در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

گل و پیاز

نحوه مصرف:

به دلیل سمّی بودن گیاه فقط با دستور پزشک

خواص درمانی گل:

رفع کننده اخلاط خونی، تسکین دهنده درد سینه، تحلیل برنده ورم‌ها (از جمله ورم گلو) و مسکن دردهای قاعدگی می‌باشد. در ضمن برای برونشیت، آسم، سرفه، اختلالات غده‌ها و ادرار کردن دردناک نیز مفید است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.