آثار زیانبار روابط دختر و پسر

خلاف قانون وراثت

وقتی دختر و پسر برخلاف اصول و اعتقادات دینی و علمی و بدون تعقل و آینده‌نگری و بدون در نظر گرفتن شرایط ازدواج و عدم مشورت با دیگران، با هم دوست می‌شوند، در حالی که معیار در
شنبه، 22 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
خلاف قانون وراثت
 خلاف قانون وراثت

نویسنده: اسدالله محمدی نیا
 
وقتی دختر و پسر برخلاف اصول و اعتقادات دینی و علمی و بدون تعقل و آینده‌نگری و بدون در نظر گرفتن شرایط ازدواج و عدم مشورت با دیگران، با هم دوست می‌شوند، در حالی که معیار در این روابط بیشتر احساسات و غلبه غرایز جنسی و بازی با الفاظ فریبنده می‌باشد، معلوم است که هیچ کدام زمینه مساعدی از نظر اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی مورد قبول عقلا، برای پیوند مقدس ازدواج ندارند، زیرا اگر این شرایط را داشتند هرگز همسری را که می‌خواهد یک عمر همراز و مونسشان باشد و از او دارای فرزند صالح و نیکو گردند، با یک نگاه و از روی احساسات و عواطف زودگذر انتخاب نمی‌کردند.
بر همین اساس دانشمندان روی شایستگی همسر از جهات مختلف تأکید فراوان دارند، زیرا طبق قانون وراثت، زیبایی و زشتی، صفات خوب مانند شجاعت، سخاوت، عفت، پاکدامنی، حلم و بردباری، تواضع و فروتنی و صفات زشت مانند حسادت، بخل، ترس، کبر و غرور و ده‌ها صفت دیگر از طریق مادر یا پدر به فرزند منتقل می‌شود.
یکی از ضررهای این روابط غرب‌گونه در صورتی که منجر به ازدواج گردد، آن است که معمولاً معیارهای ثابت شده در قانون وراثت در نظر گرفته نمی‌شود. لذا در آینده فرزندان این افراد با مشکل اخلاقی و اجتماعی روبرو خواهند شد. روی همین اصول و معیارها.
امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمود:
«تَزَوَّجُوا فِی الْحُجْزِ الصَّالِحِ فَإِنَّ الْعِرْقَ دَسَّاسٌ»
از خانواده‌های صالح و پاکدامن همسر انتخاب کنید و با آنان ازدواج نمایید، به خاطر آنکه اخلاق و صفات خوب و بد از طریق پدر و مادر به فرزندانتان منتقل می‌گردد. (1)

بیشتر بخوانید: آسیب‌های اینترنت و ماهواره بر دختران


حضرت علی (علیه السلام) در این مورد فرمود:
«لَا تَسْتَرْضِعُوا الْحَمْقَاءَ فَإِنَّ اللَّبَنَ یَغْلِبُ الطِّبَاعَ»
شیر زن احمق و نادان (کسانی که از نظر ایمان و فرهنگ دینی ضعیف‌اند) را به بچه‌هایتان ندهید، به خاطر آنکه شیر آن زن بر طبیعت بچه غلبه می‌کند (و اخلاق و روحیات و صفات زن توسط شیر به بچه منتقل می‌شود). (2)
این دو حدیث و مانند آن اشاره به قانون وراثت دارد که دانشمندان صدها سال بعد از ائمه اطهار (علیهم السلام) متوجه آن شدند و ثابت کردند که از طریق کروموزوم‌ها (ژن ها) که ذرات بسیار کوچکی هستند، صفات ظاهری و باطنی و اخلاق خوب و بد والدین به فرزندان منتقل می‌شود. (3)

پی‌نوشت‌ها:

1.مکارم الاخلاق، باب8، فصل اول.
2.مکارم الاخلاق، ص237، فصل عاشر فی نوادر النکاح.
3.گفتار فلسفی کودک، ج1، ص63.

منبع مقاله :
محمدی نیا، اسدالله، (1392)، دختران می‌پرسند: چرا؟، قم: انتشارات سبط اکبر (ع)، چاپ نهم.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.