اسموتی چیست؟

گاهی پیش می‌آید که میوه‌های زیادی از مهمانی‌ها در یخچال، اضافی باقی می‌مانند،که مصرف نمی‌شوند و یا تک میوه‌هایی که در یخچال باقی می‌مانند که دیگر طراوت و تازگی خود را از دست داده‌اند؛ این
شنبه، 5 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اسموتی چیست؟
اسموتی چیست؟

نویسنده: زهرا عباسی
 

اسموتی چیست؟

گاهی پیش می‌آید که میوه‌های زیادی از مهمانی‌ها در یخچال، اضافی باقی می‌مانند،که مصرف نمی‌شوند و یا تک میوه‌هایی که در یخچال باقی می‌مانند که دیگر طراوت و تازگی خود را از دست داده‌اند؛ این میوه‌های باقی مانده، ممکن است. مشغله‌ی فکری بانوی خانه شوند؛ چرا که نه می‌توان آنها را دور ریخت و مصرف آنها نیز (به دلیل از دست دادن تازگی) احساس لذتی به ما نخواهد داد. اما شما می‌توانید با تهیه «اسموتی» یا «بستنی میوه‌ای»، هم از خراب شدن و اسراف میوه‌ها جلوگیری نمایید و هم یک نوشیدنی خوش‌مزه نوش جان کنید. برای تهیه بستنی میوه‌ای لازم است میوه‌هایی که قصد دارید از آنها استفاده کنید را برش زده و داخل فریزر برای چند ساعت قرار دهید تا یخ بزند، سپس آنها را در غذاساز ریخته و کاملا مخلوط کنید. برای تهیه این نوع بستنی دست‌تان باز است و می‌توانید به دلخواه از ثعلب (از فروشگاه‌های لوازم قنادی می‌توانید آن را تهیه کنید)، شیر، شکر و یا حتی عسل استفاده کنید. گاهی برای طعم دادن از پودر کاکائو نیز می‌توانید استفاده کنید. اسموتی نوعی نوشیدنی است که از ترکیب و مخلوط کردن میوه‌ها تهیه می‌شود؛ این بدین معنی است که اجزای یک میوه شکسته می‌شود و به حالت یک نوشیدنی در می‌آید؛ نوشیدنی‌ای که بافت دارد و آبکی نیست. بافت میوه اندکی شکسته و نرم می‌شود، اما از بین نمی‌رود و از نوشیدنی حذف نمی‌شود؛ پس بدن شما برای هضم اسموتی نیاز به انجام عملیاتی دارد تا بتواند به صورت کامل این نوشیدنی را در بدن حل کند. اما این تجزیه و تحلیل شدید نیست و بدن فعالیت چندان زایدی انجام نمی‌دهد.
اسموتی در واقع نوعی از نوشیدنی است که قابلیت تغییر و خلاقیت (بر حسب طبع و سلیقه‌ی مصرف کننده‌اش را) دارد؛ یعنی شما به راحتی می‌توانید اجزای آن را تغییر دهید و جابه جا کنید. اسموتی تنوع پذیرتر از آبمیوه می‌باشد. برای تهیه اسموتی دست‌تان باز است؛ مثلاً به راحتی می‌توانید از گیاهان، سبزیجات، میوه‌ها، دانه و مغزها، ادویه‌ها و هر چیزی دیگری که دوست دارید، استفاده کنید.
برای آماده کردن اسموتی، همه مواد را داخل مخلوط کن بریزید تا خوب مخلوط شوند. اگر مخلوط شما خیلی سفت شد، کمی آب یا شیر داخل آن بریزید؛ در ضمن می‌توانید برای خنک کردن نوشیدنی اسموتی خود، به جای یخ از میوه‌های یخ زده هم استفاده کنید. در آخر هم آنها را در لیوان‌های زیبا سرو کنید و با تکه‌های میوه تزئین کنید، نوش جان!

بستنی میوه‌ای

اگر به اسموتی علاقه‌ای ندارید یا از طرفداران پر و پا قرص بستنی هستید، اما به خاطر داشتن رژیم، خود را از خوردن آن محروم کرده‌اید، می‌توانید با درست کردن بستنی‌های رنگ‌رنگ میوه‌ای، هم هوس خوردن بستنی را پایان بخشید و هم خواص و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را از طریق میوه‌ها به بدن خود برسانید و هم هنر خود را به رخ دیگران بکشید. به این صورت که دستورهای اسموتی‌ای که در ادامه می‌آید را با کمی تغییر به بستنی میوه‌ای تبدیل کنید. از آنجایی که بستنی میوه‌ای چندان فرقی با اسموتی ندارد، به همین دلیل بخشی جداگانه برای آن قرار نداده‌ایم.
برای تهیه بستنی میوه‌ای لازم است میوه‌هایی که قصد دارید از آنها استفاده کنید را برش زده و داخل فریزر برای چند ساعت قرار دهید تا یخ بزند، سپس آنها را در غذاساز ریخته و کاملا مخلوط کنید. برای تهیه این نوع بستنی دست‌تان باز است و می‌توانید به دلخواه از ثعلب (از فروشگاه‌های لوازم قنادی می‌توانید آن را تهیه کنید)، شیر، شکر و یا حتی عسل استفاده کنید. گاهی برای طعم دادن از پودر کاکائو نیز می‌توانید استفاده کنید.
تمام این‌ها به سلیقه و نوع رژیم شما بستگی دارد. اگر از رژیم لاغری پیروی می‌کنید، به جای شکر از عسل استفاده کنید و اگر کودکی دارید که از خوردن میوه امتناع می‌کند و مایلید که دلبندتان ویتامین و خواص زیاد میوه‌ها را استفاده کند، می‌شود از بستنی میوه‌ای استفاده کرد؛ چون کمتر کودکی است که به بستنی نه بگوید.
اسموتی چیست؟

نکته‌هایی درباره اسموتی

* میوه‌هایی که هسته دارند، ابتدا باید هسته‌های آن راجدا کرد و سپس در فریزر قرار داد.
* برای تهیه اسموتی، می‌توان به دلخواه مقداری شکر و یا عسل ویا حتی نمک و گلپر به آن اضافه کرد.
* خودتان را به یک اسموتیِ خاص عادت ندهید. در تهیه این نوشیدنی سعی کنید متنوع عمل کنید. بدن شما به انواع میوه و ویتامین نیاز دارد.
* سعی کنید خیلی نوشیدنی‌ها را پیچیده نکنید و با هر چه که به دست‌تان می‌آید، اسموتی نسازید. حداقل دو و حداکثر شش نوع میوه، گیاه، سبزی، مغز و ... استفاده کنید. باید موادی را برای اسموتی انتخاب کنید که به راحتی هضم شوند و مشکل ساز نباشند.

بیشتر بخوانید: دستورالعمل‌‌ تهیه‌ی نوشیدنی‌های سالم

 

اسموتی ساده، با میوه‌های تابستانی

از این اسموتی می‌توانید به عنوان صبحانه‌ی کودکان استفاده کنید و یا آن را منجمد کنید و به عنوان یک میان وعده خنک (بستنی میوه‌ای) سرو کنید.
مواد لازم:
انبه بدون پوست و قطعه قطعه شده: یک دوم فنجان
زردآلو بدون پوست و قطعه قطعه شده: یک و یک دوم فنجان
شلیل پوست کنده و قطعه قطعه شده: دو سوم فنجان
طالبی قطعه قطعه شده: یک فنجان
آب انبه (همانند رانی): یک چهارم فنجان
پوست رنده شده لیمو: یک هشتم قاشق چای‌خوری
ماست کم چرب: 170 گرم
مکعب‌های یخ: یک فنجان

طرز تهیه:

انبه‌ها را در یک پلاستیک زیب‌دار قرار دهید. و به مدت یک ساعت فریز کنید. زردآلوهای خرد شده و پنج مورد دیگر در لیست مواد لازم را درون مخلوط کن قرار دهید، مخلوط کن را روشن کنید تا محتویات درون آن نرم شود. سپس انبه‌ی فریز شده و یخ را اضافه کنید. دوباره مواد را مخلوط کنید تا خوب میکس شوند. حالا نوشیدنی شما آماده است.
اسموتی چیست؟

اسموتی انبه (برای مرطوب شدن و آب‌رسانی به پوست)

برای افرادی که مبتلا به خشکی پوست و تمامی افرادی که در آب و هوای خشک و آلوده زندگی می‌کنند، مناسب است. انبه باعث آب‌رسانی به پوست می‌شود و از ایجاد آکنه جلوگیری می‌کند. این میوه خوش طعم با چروک پوست هم مبارزه می‌کند.
مواد لازم:
یخ: یک دوم فنجان
ماست: یک دوم لیوان
انبه خرد شده و منجمد: یک دوم لیوان
روغن ماهی: یک قاشق مرباخوری
آب پرتقال: یک دوم لیوان
نعنا: چند برگ

طرز تهی

تمامی مواد را در مخلوط کن بریزید تا ترکیب یک دستی به دست آید. برای اثربخشی روی پوست می‌توانید روزانه یک لیوان از این ترکیب را ترجیحاً صبح‌ها مصرف کنید.
اسموتی چیست؟

اسموتی توت‌فرنگی و بابونه (رفع کننده نفخ معده)

این اسموتی برای افراد مبتلا به ورم معده، افراد مبتلا به کولیت و افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر مناسب است. بابونه جزء ترکیباتی است که می‌تواند مشکلات گوارشی شما را کمتر کند. به ویژه زمانی که با ماست پروبیوتیک و عسل ترکیب می‌شود، از طریق افزایش جمعیت باکتری‌های مفید کولون و کاهش باکتری‌های مضر تولید کننده گاز، سبب کاهش تولید گاز و نفخ می‌شود.
مواد لازم:
دم‌نوش بابونه: یک دوم فنجان
توت‌فرنگی: یک فنجان
آناناس: یک فنجان
ماست پروبیوتیک: یک فنجان
عسل: یک قاشق مرباخوری
یخ: یک دوم فنجان

طرز تهیه

تمام ترکیبات گفته شده را در مخلوط کن، مخلوط کنید. بهترین زمان مصرف، قبل از وعهده ناهار یا شام است.

بیشتر بخوانید: اسموتی موز و توت فرنگی

 
اسموتی چیست؟

اسموتی سیب و لیموترش (برای سوزاندن چربی‌ها و کاهش وزن)

این اسموتی برای افراد مبتلا به اضافه وزن و انواع چاقی، بیماران قلبی - عروقی، بیماران دیابتی، بیماران مبتلا به کبد چرب و ورزشکاران مناسب می‌باشد. سیب موجود در این اسموتی باعث پایین آمدن فشار و قند خون شده و تولید انسولین را هم کاهش می‌دهد.
مقدار بسیار بالای پکتین موجود در سیب، از طریق افزایش متابولیسم سبب افزایش سرعت سوزاندن چربی‌ها می‌شود. لیموترشی که در ترکیب وجود دارد هم باعث پایین آمدن فشا خون و گلوگز خون شده، تولید انسولین را کاهش می‌دهد.
مواد لازم:
یخ: یک دوم فنجان
سیب: یک عدد
لیموترش تازه: دو عدد

طرز تهیه:

مواد را در مخلوط‌کن بریزید تا آبمیوه‌ی یک دستی حاصل شود. این آبمیوه باید 20 دقیقه قبل از صرف غذا مصرف شود.
اسموتی چیست؟

اسموتی آناناس

مواد لازم:
شیر کم چرب: یک فنجان
آناناس کنسرو شده: 100 گرم
روغن دانه کتان ارگانیک: یک قاشق غذاخوری
یخ: چند قالب کوچک

طرز تهیه

شیر و تکه‌های آناناس را در مخلوط کن بریزید. یخ را اضافه کرده و حدود یک دقیقه با هم مخلوط کنید. سپس آن را در لیوان بریزید و روغن بذر کتان را به ان اضافه کرده و به هم بزنید.

ارزش تغذیه‌ای این اسموتی

ماده غذایی:
کالری: 271.
قند: 29 گرم
پروتئین: 9 گرم
چربی: 14 گرم
فیبر: 1 گرم
چربی اشباع شده: 1/5 گرم
کربوهیدرات: 30 گرم
سدیم: 104 میلی گرم

یک اسموتی شکلاتی انرژی بخش

ماست یونانی در این اسموتی آن را به منبع خوب پروتئین برای بازیافتن انرژی تبدیل می‌کند. این نوشیدنی شکلاتی حاوی کره بادام زمینی و موز را می‌توانید به عنوان یک میان وعده در طول روز برای افزایش میزان انرژی و کارایی خود میل نمایید.
مواد لازم:
پودر کاکائو: دو قاشق غذاخوری
موز: یک عدد
ماست یونانی کم چربی: 250 گرم
دارچین: به مقدار لازم
کره بادام زمینی خالص: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

کره بادام زمینی، پودر کاکائو، ماست یونانی و یخ‌های مکعبی را داخل مخلوط کن ریخته با سرعت بالا مخلوط نمایید. موز را خرد کرده به مخلوط کن اضافه نمایید. و مخلوط کن را دوباره روشن کنید. این مخلوط را داخل دو لیوان ریخته و در صورت تمایل کمی دارچین روی آن بریزید و نوش جان نمایید.
اسموتی چیست؟

اسموتی ویتامین C

برای افزایش ایمنی خود این نوشیدنی سرشار از ویتامین C را میل کنید.
مواد لازم:
پرتقال: دو عدد
طالبی: یک دوم عدد
توت‌فرنگی: یک فنجان
گوجه‌فرنگی: یک عدد

طرز تهیه

هسته پرتقال‌ها را بگیرید و با مواد دیگر مخلوط کنید و در مخلوط کن بریزید، سپس با چند قطعه یخ مخلوط کنید.

اسموتی هلو

مواد لازم:
شیر خامه گرفته: یک فنجان
هلوی یخ زده بدون شکر: یک فنجان
روغن کتان: دو قاشق چای‌خوری
طرز تهیه:
شیر و هلوی یخ زده بدون شکر را در مخلوط کن بریزید و یک دقیقه با هم مخلوط کنید. سپس این مخلوط را در لیوان بریزید و به آن روغن کتان اضافه کرده و به هم بزنید.
ماده غذایی:
کالری: 213.
قند: 22 گرم
پروتئین: 9 گرم
چربی: 9 گرم
فیبر: 2 گرم
چربی اشباع شده: 1 گرم
کربوهیدرات: 26 گرم
سدیم: 103 میلی‌گرم
اسموتی چیست؟

اسموتی توت‌فرنگی

مواد لازم
شیر خامه گرفته: یک فنجان
روغن بذر کتان: دو قاشق چای‌خوری
توت‌فرنگی یخ زده بدو شکر: یک فنجان

طرز تهیه:

شیر کم‌چرب و توت‌فرنگی را در مخلوط کن بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس آن را در لیوان ریخته و روغن بذر تان را اضافه کنید و به هم بزنید.
ماده غذایی:
کالری: 216.
قند: 19 گرم
پروتئین: 9 گرم
چربی: 9/5 گرم
کربوهیدرات: 26 گرم
سدیم: 106 میلی گرم
فیبر: 3 گرم
چربی اشباع شده: 1 گرم
اسموتی چیست؟

اسموتی استوایی

مواد لازم برای 3 نفر
مواد لازم:
آناناس خرد شده: یک پیمانه
انبه خرد شده: یک پیمانه
ماست کم چرب وانیلی: یک پیمانه
شیر کم چرب: نصف پیمانه
مخلوط آب آناناس و آب پرتقال: نصف پیمانه
یخ: به میزان دلخواه.

طرز تهیه:

تمام مواد را داخل مخلوط کن بریزید و میکس کنید، تا کاملاً نرم و صاف شوند. بدین ترتیب اسموتی آماده است.

نکته:

اگر آناناس تازه در دسترس شما نبود، از کمپوت آناناس استفاده کنید؛ ولی باید به این نکت توجه کنید که کمپوت میزان زیادی شکر دارد که ممکن است برای شما مضر باشد.
با توجه به ذائقه خود هر یک از مواد تشکیل دهنده را می‌توانید کم و زیاد کنید.
این اسموتی برای فرزندان بد غذا و کودکان در سن رشد که نیاز به میزان بالایی ویتامین وماد معدنی دارند نیز کاملاً مناسب است.

بهترین اسموتی دنیا!

مواد لازم
ماست ساده کم چرب: یک فنجان
موز : یک عدد
آب پرتقال: نصف فنجان
توت‌فرنگی یخ زده: 6 عدد

طرز تهیه

تمام مواد را داخل مخلوط کن ریخته و به مدت 20 دقیقه آن را روشن کنید. سپس اطراف مایع داخل مخلوط کن را جمع کرده و بعد دوباره به مدت 15 ثانیه آن را روشن کنید.
اسموتی‌ای که به این روش ساده آماده شده را در وعده صبحانه میل کنید؛ زیرا تا زمان نهار شما را سیر نگه می‌دارد.

اسموتی سبز (افزایش دهنده متابولیسم بدن)

این اسموتی نه تنها برای پوست، بلکه برای چشم‌ها نیز بسیار مفید است. این اسموتی باعث کاهش وزن می‌شود و همه مواد مغذی لازم برای یک روز را درخود دارد.
مواد لازم:
آب سرد: 1/5 پیمانه
سیب: یک عدد
گلابی: یک عدد
موز متوسط: یک عدد
آب لیموی تازه: نصف یک عدد
کرفس: یک ساقه
اسفناج: نصف یک دسته
کاهوی معمولی ومتوسط: یک عدد

طرز تهیه:

تمام مواد را داخل مخلوط‌کن بریزید و آن را روشن کنید تا مخلوط یکنواخت شما آماده شود. می‌توانید در صورت تمایل گشنیز و جعفری نیز اضافه کنید.
اسموتی چیست؟

یک اسموتی سبز برای لاغری

با کمک این دستورالعمل می‌توانید از خوشمزه‌ترین و طبیعی‌ترین مواد خوراکی، یک اسموتی رژیمی تهیه کنید و موجب سوزاندن چربی‌های اضافه بدن‌تان شوید. چاقی معمولاً در ناحیه اطراف معده رخ می‌دهد؛ زیرا در سایر قسمت‌های بدن اعضایی چون کبد، روده، طحال، ریه و غیره وجود دارند، اما در اطراف معده به خاطر حفره شکمی و عدم وجود عضو ویژه، چربی مجال تجمع پیدا می‌کند. در کنار انواع روش‌ها و گزینه‌ها برای لاغر شدن و سوزاندن چربی‌ها، شما می‌توانید با استفاده از یک معجون خانگی، دست یافتن به وزن ایده‌آل‌تان را سرعت ببخشید.
مواد لازم
آب: یک لیوان
آب لیموترش: یک دوم
جعفری تازه: یک دسته
خیار: یک عدد
زنجبیل: یک قطعه

طرز تهیه:

برای درست کردن این اسموتی ابتدا تمامی مواد لازم را شسته، به صورت خام خرد کرده و زنجبیل رنده شده را نیز به آنها اضافه کنید و در نهایت این مخلوط را در دستگاه مخلوط کن ریخته و هم بزنید تا به یک محلول یک دست تبدیل شود. برای خوش طعم شدن آن نیز می‌توانید یک قاشق شیرین کننده مصنوعی استویا به آن اضافه کرد.
شما می‌توانید هر شب قبل از خواب یک لیوان از این نوشیدنی خوش‌مزه را میل بفرمایید و ظرف مدت یک هفته از شروع نوشیدن این اسموتی، احساس انرژی فراوان در انجام کارهای روزانه را در خود مشاهده کنید و نیز چربی‌های شکمی خود را تا میزان زیادی کاهش دهید. متخصصان توصیه می‌کنند برای اثرگذاری بیشتر این معجون لاغری، افراد به نوشیدن آن به صورت مستمر تا رسیدن به نتیجه ادامه دهند. البته در کنار آن کارهایی مانند افزایش فعالیت روزانه و پرهیز از خوردن مواد غذایی شیرین و پر چرب را انجام دهند، تا قابلیت چربی‌سوزی آن چند برابر شود.

اسموتی عالی برای پوستی زیبا

کلم سبز یک ماده غذایی است که بدن شما را سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌کند و غنی از ویتامین‌ها و مواد غذایی است که برای پوست مورد نیاز است. سیب و انگور شیرینیِ مطبوعی به این نوشیدنی می‌دهند. می‌توانید به راحتی محتویات را ریزه کرده و با هم مخلوط کنید و مطمئن باشید از یک نوشیدنی فوق‌العاده و غنی از امگا 3 و امگا6، فولیک اسید، فیبر، پروتئین، کاروتنوئیدها و گلوکوزینولات، ویتامین K، A، C، ریبوفلاوین، مس، منگنز، کلسیم، آهن، آنتی اکسیدان سلنیوم، اسید سیتریک، فلاونوئید و فولات لذت می‌برید.
مواد لازم
برگ بزرگ کلم سبز به همراه ساقه: 3 عدد
سیب: نصف یک عدد
آب لیمو ترش‌تازه: یک چهارم فنجان
انگور سبز: یک چهارم فنجان

طرز تهیه:

تمام مواد را داخل مخلوط کن بریزید. در صورت نیاز می‌توان کمی آب برای رقیق کردن، استفاده کرد.
منبع مقاله :
عباسی، زهرا، (1396)، کافی‌شاب در خانه، قم: فاتح خیبر، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.