آیا می‌توان پوسیدگی دندان را معکوس ساخت؟

مسواک زدن وظیفه و کار پیش پا افتاده‌ای است. بله وظیفه ـ ـ ما حتی آن را به عنوان گامی مهم برای شروع روز به حساب نمی‌آوریم. چندین نفر را می‌شناسم که مسواک زدن را امری جدی به حساب
جمعه، 25 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا می‌توان پوسیدگی دندان را معکوس ساخت؟
آیا می‌توان پوسیدگی دندان را معکوس ساخت؟

برگرفته از سایت بازل
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده


این مقاله روشهای ممکن را که از طریق آنها می‌توانید پوسیدگی دندان را معکوس سازید به شما نشان می‌دهد.
مسواک زدن وظیفه و کار پیش پا افتاده‌ای است. بله وظیفه ـ ـ ما حتی آن را به عنوان گامی مهم برای شروع روز به حساب نمی‌آوریم. چندین نفر را می‌شناسم که مسواک زدن را امری جدی به حساب نمی‌آورند. برای بعضی افراد یکبار مسواک زدن دندانها کار دشواری است حال تصور کنید که انجام این کار دو مرتبه در روز چه اندازه می‌تواند سخت باشد. بنابراین تعجبی ندارد که با ترس بر روی صندلی دندانپزشکی نشسته و به وسایل و تجهیزات آن که شبیه به ابزار نوسازی جاده‌ها هستند نگاه کنید. حقیقتاً صحنه ترسناکی است! با این وجود مجبوریم که با آن روبرو شویم خواه دوست داشته باشیم یا خیر. بعد از همه این حرفها بایستی بگوییم که مسواک زدن دندانهایتان عادتی است که لازم است چند مرتبه در روز خود را به انجام آن مجبور سازید! در صورتی که به مسواک زدن اهمیت ندهید، پوسیدگی یا همان کرم خوردگی دندان یکی از بسیار دردسرهایی خواهد بود که ممکن است بر سر راه شما سبز شود. اینجاست که به اهمیت مراقبت از دندان پی می‌برید. و این زمانی رخ می‌دهد که ساختار دندان حساس می‌شود. پوسیدگی دندان وضعیتی نیست که یک روزه اتفاق افتد و پس از آن شروع به تأثیر بر روی شما گذارد. بلکه به تدریج حمله کرده و با گذشت زمان شکل می‌گیرد. این وضعیت در اثر غفلت پیشرفت می‌کند. مواد غذایی و باکتریها در دهان به دام افتاده و بقایا یا ذراتی از این مواد در دندان شکل می‌گیرند. پوسیدگی دندان وضعیتی است که بایستی در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد. این عارضه به خودی خود درمان نمی‌شود. شما بایستی به خود تکانی داده و به منظور حفظ دندانهایتان از آسیب بیشتر اقداماتی انجام دهید. آیا معکوس ساختن پوسیدگی دندان امکان پذیر است؟
این پرسش در واقع یک سئوال میلیون دلاری برای افرادی است که واقعاً نگران بهبود دندان خود هستند. گفته می‌شود که این وضعیت تا زمانی که پوسیدگی به سطح دندان نرسیده باشد، تحت کنترل است. این سطح دندان است که در آخر تحت تأثیر قرار می‌گیرد. پوسیدگی ریشه‌ی خود را در مینای بوجود آورنده پوسیدگی کار می‌گذارد. هنگامی که سطح دندان خراب شود، جرم و باکتریها شروع به جمع شدن کنار هم کرده در نتیجه موجب ایجاد حساسیت نسبت به خوردن هر چیز سرد یا داغ می‌شوند. حتی زمانی که دهانتان را باز می‌کنید تا هوای تازه تنفس کنید، دندانهایتان احساس حساسیت شدید خواهند کرد.
پیامدهای ناشی از پوسیدگی دندان چه مواردی را شامل می‌شود؟
پوسیدگی دندان وضعیتی است که بایستی در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد. این عارضه به خودی خود درمان نمی‌شود. شما بایستی به خود تکانی داده و به منظور حفظ دندانهایتان از آسیب بیشتر اقداماتی انجام دهید. پوسیدگی دندان در صورتی که بدون درمان رها شود، می‌تواند حفره‌هایی را در دندان متأثر بوجودآورده، باعث ناراحتی و درد ماندگار شده و جویدن را سخت نماید و همچنین منجر به از دست دادن دندان می‌شود. این وضعیت زمانی که علاوه بر آن موجب بروز عفونت در دندان شود، همچنین ممکن است خطر جانی به همراه داشته باشد. در این بخش چند درمان طبیعی را معرفی کرده که ممکن است به شما در معکوس ساختن این عارضه کمک کنند.
به منظور معکوس ساختن پوسیدگی دندان چه می‌توان کرد؟
راه‌ها و روشهای ساده‌ای وجود داشته که می‌توان با پیروی از آنها روند پوسیدگی دندان را به طور طبیعی معکوس ساخت.
• کشیدن دندان دچار پوسیدگی یکی از راه‌هایی است که موجب می‌شود عفونت پخش نشده و به طور کامل متوقف ‌شود.
• می‌توانید از خمیر دندان و تا آنجا که امکان دارد همچنین از یک دهانشویه حاوی فلوراید استفاده نمایید.
• از مسواکی با برس نرم استفاده کرده تا به دندانهایتان آسیب نرساند و لثه شروع به خونریزی ننماید.
• حداقل دو مرتبه در روز مسواک زده تا سلامتی دندانهایتان حفظ و جرم بوجود آمده از بین برود. تشکیل جرم روی دندان می‌تواند به ایجاد حفره و پوسیدگی در دندان منجر شود.
• همچنین می‌توانید از مسواک مخصوص کودک استفاده کرده و به آرامی ذرات غذا که میان شکافهای باریک دندان پنهان شده‌اند را درآورید. برای این کار نیازی به استفاده از خمیر دندان نیست.
• یک رژیم غذایی مناسب که مصرف قند در آن محدود باشد را اتخاذ نمایید.
• هنگامی که در معرض پوسیدگی دندان و حساسیت شدید قرار گرفتید، از مصرف نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید.
• همچنین مصرف آب را به یک عادت تبدیل سازید، دمای آب بایستی در حد دمای اتاق باشد. نوشیدن آب سرد یا مصرف مواد غذایی داغ می‌تواند وضعیت شما را بدتر سازد.

بیشتر بخوانید: یافته‌های محققان درباره پوسیدگی دندان


• پیش از آنکه دوران سخت پوسیدگی آغاز شود، تلاش کنید دهان خود را با آب نمک بشویید و این کار را حداقل چهار مرتبه در هفته انجام دهید. غرغره آب نمک می‌تواند باکتریهای دندانی را دور ساخته همچنین به لثه در عدم بروز عفونت کمک می‌کند.
• ویتامین و مواد معدنی را وارد رژیم غذایی خود سازید. بادام و سبزیجات برگ سبز مصرف کرده و محتوای کلسیم مصرفی خود را افزایش دهید. مصرف ویتامین D همراه با سایر مواد غذایی مغذی و عادت رعایت بهداشت دهان و دندان به معکوس ساختن پوسیدگی دندان کمک خواهد کرد.
• پس از صرف وعده‌های غذایی دندانهایتان را با نخ دندان تمیز کنید. این کار یک عادت بهداشتی است که بایستی دنبال شود.
با انجام این عادات بهداشتی دندان، بعید است که لازم باشد در خصوص پوسیدگی دندان نگران باشید. اطمینان حاصل کنید که این مراحل را به طور کامل دنبال کرده تا با هیچ گونه مشکل در خصوص پوسیدگی دندان مواجه نشوید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.