سازمان ملل

سازمان ملل، یک سازمان بین‌المللی متشکل از کشورهای مختلف است. این سازمان به دلایل بسیاری ایجاد شد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
دوشنبه، 28 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سازمان ملل
سازمان ملل

برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
 

سازمان ملل، یک سازمان بین‌المللی متشکل از کشورهای مختلف است. این سازمان به دلایل بسیاری ایجاد شد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• لزوم برقراری صلح و امنیت پس از جنگ جهانی دوم
• لزوم دوستی و احترام کشورها به یکدیگر
• لزوم کمک کشورها به یکدیگر در حل مشکلاتشان
• لزوم احترام به حقوق بشر در همه جای دنیا
پس از جنگ جهانی دوم، کشورهای متحد گرد هم آمده تا در خصوص راه‌های ایجاد چنین سازمانی با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند. در سال 1945، 50 کشور در سانفرانسیسکو گرد هم آمده و توافق نامه‌ای را برای ایجاد سازمان ملل به امضاء رساندند. ایالات متحده از سازمان ملل برای تشکیل اداره مرکزی در نیویورک دعوت به عمل آورد. ساخت ساختمان این سازمان در سال 1952 به پایان رسید و تا به امروز به عنوان محل اجلاس دائمی سازمان ملل مقرر شده است. کشورهای عضو باید آنچه شورای امنیت تعیین می‌کند را انجام دهند. 15 عضو در این شورا وجود دارد که 5 عضو آن دائمی می‌باشند، این پنج عضو، ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیای کبیر را شامل می‌شود. این کشورها از حق وتو هرگونه رأی برخوردارند. 10 عضو دیگر تمام مدت تغییر می‌کنند. شرایط عضویت
عضویت برای تمام ملل صلح جو آزاد است. امروزه حدود 200 کشور در سازمان ملل عضو بوده و تنها تعداد بسیار کمی به عضویت این سازمان درنیامده‌اند.
سوئیس در سال 2002 به سازمان ملل متحد ملحق شد به این دلیل که این کشور همواره خواهان بی طرفی بوده است.
بخشهای اصلی سازمان ملل متحد
5 بخش اصلی در این سازمان وجود دارد:
• مجمع عمومی
• شورای امنیت
• شورای اقتصادی و اجتماعی
• دیوان بین‌المللی دادگستری
• دبیرخانه
تمام کشورها در مجمع عمومی گرد هم جمع می‌شوند. این مجمع به طور معمول یک بار در سال جلسه و ملاقاتهایی تشکیل می‌دهد، اما هیچ گونه قدرت حقیقی از خود ندارد. در آن مشکلات مورد بحث قرار گرفته و راه‌هایی جهت حل آنها پیشنهاد می‌شود. در مجمع عمومی هر کشور صاحب یک رأی است.
شورای امنیت بدنه اصلی سازمان ملل متحد است. این شورا تقریباً هر روز جلساتی را برگزار می‌کند و بیشترین قدرت را در اختیار دارد. کشورهای عضو باید آنچه شورای امنیت تعیین می‌کند را انجام دهند. 15 عضو در این شورا وجود دارد که 5 عضو آن دائمی می‌باشند، این پنج عضو، ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیای کبیر را شامل می‌شود. این کشورها از حق وتو هرگونه رأی برخوردارند. 10 عضو دیگر تمام مدت تغییر می‌کنند. آنها به مدت 2 سال در شورای امنیت باقی می‌مانند.
شورای امنیت تصمیمات بسیار مهمی را اتخاذ کرده و تمام کشورها ملزم به اطاعت از آنها هستند. این شورا سعی داشته صلح را در جهان حفظ کرده و همچنین اختلافاتی که صلح جهانی را به خطر می‌اندازند را حل نماید. این شورا همچنین حافظان صلح را به کشورهای دارای مشکل می‌فرستد.
دادگاه جهانی هنگامی که دو کشور در مورد مسئله‌ای با یکدیگر نزاع دارند، تصمیماتی را جهت رفع آن اتخاد می‌کند. این دادگاه از قضات مستقل برخوردار بوده که توسط سازمان ملل انتخاب می‌شوند.
دبیر کل قدرت زیادی در سازمان ملل دارد. او بالاترین مقام به حساب آمده و به مدت 5 سال توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شود. او اغلب به سرتاسر جهان سفر کرده تا اختلافات میان کشورها را حل نماید.
در حال حاضر، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد است. او در سال 2006 انتخاب شد و اهل کره جنوبی است. اتریش نیز از سال 1972 تا 1981 کرت والدیم را به عنوان دبیر کل در این سازمان داشت.
سازمان ملل متحد همچنین دارای سازمانهای بسیار دیگری است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) تلاش می‌کند کشورهایی که سلاح‌های اتمی در اختیار دارند را شناسایی کند. این سازمان در وین قرار دارد. سازمان بهداشت جهانی از جمله برنامه‌های سازمان ملل است که جهت کمک به کنترل بیماریها در سراسر جهان راه اندازی شده است. یونیسف سازمان دیگری است که به کودکان نیازمند در کشورهای فقیر کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: آمریکا و سازمان ملل


سازمان ملل متحد جهت حفظ تمام این سازمانها و برنامه‌ها نیازمند پول فراوانی است. این سازمان بیشتر نیاز مالی خود را از کشورهای ثروتمندی مانند ایالات متحده (حدود 25%)، ژاپن، آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا تأمین می‌کند. پول هنگفتی جهت مأموریتهای حفظ صلح صرف می‌شود.
در چند سال گذشته پس از پایان جنگ سرد، سازمان ملل نقش مهمتری در دنیا ایفاء کرده است. در سال 1991 سازمان ملل رأی به اقدام علیه عراقی داد که کشور کویت را مورد حمله قرار داده بود. اما اگر کشورهای مهم در شورای امنیت موافقت خود را اعلام نکنند مانند جنگ 2003 عراق، کار زیادی از دست سازمان ملل جهت جلوگیری از کشمکش‌های به وجود آمده برنمی‌آید.
سازمان ملل
مأموریتهای حافظ صلح سازمان ملل متحد
حافظان صلح
نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحدد، گروهی از سربازان هستند که به حفظ صلح در مناطق درگیری کمک می‌کنند. اکثر اوقات آنها ناظران یا سربازانی هستند که سلاح‌های زیادی در اختیار ندارند. به طور معمول آنها سعی می‌کنند دشمنان را از یکدیگر دور نگاه دارند.
نخستین حافظان صلح سازمان ملل در سال 1948 به خاورمیانه فرستاده شدند و پس از چندین هفته از جنگ توانستند به برقراری صلح در این منطقه کمک کنند.
سربازان یا ارتش سازمان ملل همچنین به قبرس کمک کرد، قبرس یک جزیره کوچک در دریای مدیترانه با مردمی اکثراً یونانی است اما بخش شمالی آن ترکها سکنی گزیده‌اند. نیروهای حافظ سازمان ملل مرزی که شمال و جنوب این جزیره را از یکدیگر جدا می‌کند را تحت کنترل دارند.
در دهه‌های 1980 و 90 نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به حفظ صلح در کشورهای بسیاری کمک کردند. در اواسط دهه 1990 آنها به یوگوسلاوی سابق فرستاده شدند تا میان صرب‌ها، کرواتها و مسلمانان صلح برقرار سازند.
حافظان صلح سازمان ملل تنها به مناطقی فرستاده می‌شوند که شورای امنیت اجازه این کار را داده باشد. آنها می‌توانند تنها در صورتی به حفظ صلح کمک کنند که تمام دیگر کشورها با آن موافق بوده و تنها زمانی که مورد حمله واقع شدند ممکن است از سلاح‌های خود استفاده کنند. اکثر آنها کلاهخود یا کلاهی آبی به سر می‌گذارند به طوریکه می‌توانید با دیدن‌شان متوجه شوید که از سربازان سازمان ملل هستند.
از سال 1948، حدود 54 عملیات صلح در سرتاسر جهان انجام شده است. بیش از 120 کشور سربازانی را فرستاده‌اند.
دستاوردها
• سازمان ملل به کشورهای زیادی کمک کرده که به کشورهای دموکراتیک و صلح جو تبدیل شوند.
• سازمان ملل نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست ایفاء کرده است. «همایش زمین یا اجلاس سران زمین (Earth Summit‎)» در ریو دوژانیرو در سال 1992 کنفراس بزرگی بود که در خصوص کنترل شرایط آب و هوایی و سایر مشکلات زیست محیطی انجام شد.
• آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمانی متعلق به سازمان ملل است که سلاح‌های هسته‌ای کشورها را کنترل کرده تا ببیند آیا آنها سلاح‌های اتمی می‌سازند یا خیر.
• از سال 1950 سازمان ملل به بیش از 50 میلیون پناهنده کمک کرده است. این افراد به دلیل جنگ، گرسنگی یا بیماری مجبور به ترک کشورهای خود شده بودند.
• آفریقا فقیرترین قاره در جهان ما است. سازمان ملل به کشورهای آفریقایی پول و سایر انواع کمک را ارسال نموده به طوریکه بتوانند غذای مردم خود را فراهم ساخته و برای آنها شغل ایجاد کنند.
• این سازمان به کشورهای در حال توسعه جهت برخورداری از آب پاکیزه کمک می‌کند.
• سازمان ملل با سوء مصرف مواد مخدر مبارزه نموده و زندگی کودکانی که در فقر بسر می‌برند را بهبود می‌بخشد.
• این سازمان به مردم خواندن و نوشتن می‌آموزد.
• سازمان ملل به کشاورزان در کشورهای فقیری که بیش از حد گرم و خشک هستند کمک می‌کند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما