وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع

گرچه وجود مقدار کمی مخاط شفاف در مدفوع حقیقتاً جای نگرانی ندارد، اما در صورتی که به طور روزانه دیده شود و همچنین همراه با علائم دیگری باشد، بایستی به پزشک مراجعه نمود.
پنجشنبه، 1 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع

اگر چه که وجود مقدار کمی مخاط شفاف در مدفوع حقیقتاً نباید ایجاد نگرانی کند، ولی چنان که به طور روزانه دیده شود و همچنین همراه با علائم دیگری باشد، بایستی به پزشک مراجعه نمود. این مقاله اطلاعاتی در خصوص عوارضی که ممکن است مسبب این وضعیت باشد، در اختیارتان قرار می‌دهد.
 

مخاط ماده‌ای ژله مانند است که توسط غشاهای مخاطی ترشح می‌شود که چندین حفره بدن مانند دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی را پوشش می‌دهند. مخاط در دستگاه گوارش به لیز و روان ساختن پوشش روده بزرگ کمک می‌کند. همچنین به حرکت و دفع مدفوع در طول اجابت مزاج کمک می‌نماید. گرچه مقدار کمی از مخاط در مدفوع نشانه بروز اختلال گوارشی نیست، اما در صورت مشاهده افزایش مخاط در مدفوع به ویژه هنگامی که با علائمی مانند درد، خونریزی یا تغییراتی در عادات اجابت مزاج همراه باشد، با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید.


عوامل مؤثر

سندرم روده تحریک پذیر

علت دقیق سندرم روده تحریک پذیر هنوز ناشناخته بوده، اما اعتقاد بر این است که در خصوص افراد مبتلا به این اختلال گوارشی، اعصاب موجود در روده در این افراد ممکن است بیش از حد حساس شده باشند. افراد مبتلا دچار علائمی مانند دل پیچه، نفخ، تغییر در عادات اجابت مزاج و غیره می‌شوند. بعضی افراد ممکن است یبوست را تجربه کرده در حالی که دیگران ممکن است دچار اسهال شوند. در بعضی موارد، فرد مبتلا ممکن است گاهی دچار اسهال شده در مواقع دیگر یبوست را تجربه کند. این علائم می‌تواند بلافاصله پس از صرف وعده‌های غذایی خود را نشان دهند. سایر علائم این بیماری، احساس عدم تخلیه کامل روده و وجود مخاط مایل به سفید در مدفوع را شامل می‌شود.


کولیت اولسراتیو

نوعی بیماری التهابی روده (IBD) است که روده بزرگ و رکتوم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این وضعیت موجب بروز زخم در کولون یا روده بزرگ می‌شود که به نوبه خود ممکن است علائمی مانند مدفوع خونی، وجود چرک و مخاط در مدفوع، درد رکتال (ناحیه‌ای از راست روده)، دل درد و دل پیچه، کاهش وزن، اسهال، نیاز شدید به دفع، ناتوانی در دفع مدفوع علی‌رغم نیاز شدید به دفع و غیره را بوجود آورد.


بیماری کرون

بیماری کرون نیز یک بیماری التهابی روده است که می‌تواند هر ناحیه از دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار دهد. علت دقیق این اختلال گوارشی هنوز ناشناخته است، اما به نظر می‌رسد عوامل ژنتیکی یا پاسخ غیر طبیعی ایمنی ممکن است مسئول ایجاد این بیماری باشند. علائم بیماری کرون، وجود چرک یا خون در مدفوع، دل درد، دل پیچه، کاهش اشتها، از دست دادن وزن، اسهال، افزایش خطر ابتلا به فیستول و غیره را شامل می‌شود.

وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع


هموروئید

هموروئید یا بواسیر با تورم وریدی روده یا داخل اسفنکتر مقعد مشخص می‌شود که به نوبه خود به درد، خارش مقعد، وجود خون و مخاط در مدفوع و غیره می‌انجامد.


انگل روده‌ای

انگل‌های روده‌ای می‌توانند کرم‌های روده، مانند کرم نواری، کرمک یا کرم سنجاقی، کرم حلقوی و غیره و تک یاختگانی مانند ژیاردیا و کریپتوسپوریدیوم را شامل شوند. هنگامی که این انگلها تکثیر پیدا می‌کنند، می‌تواند علائمی مانند دیسنتری (مدفوع شل حاوی خون و مخاط)، دل درد، اسهال، گاز معده، نفخ، خستگی، تهوع، استفراغ، کاهش وزن و غیره رت بوجود آورند.
 

مسمومیت غذایی

مصرف غذا و آبی که آلوده به باکتریهای سمی یا کرم‌های انگلی است می‌تواند به مسمومیت غذایی منجر شود. عفونت دستگاه گوارش ناشی از عوامل باکتریایی مانند سالمونلا، کمپیلوباکتر، یرسینیا، شیگلا، اشریاکلی و غیره ممکن است منجر به بروز مشکلاتی برای دستگاه گوارش شود. علائم مسمومیت غذایی شامل دل پیچه، دل درد، تب، اسهال آبکی، تهوع، استفراغ و غیره می‌شود.

وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
 

دیورتیکولیت

دیورتیکول به برآمدگی‌های کیسه مانند کوچکی اشاره دارد که می‌تواند در دیواره داخلی روده شکل گیرند. اعتقاد بر این است که این کیسه‌ها در نقاط ضعیف در روده شکل می‌گیرند. نقاط ضعیف می‌تواند به دلیل دفع مدفوع بسیار سفت و سخت شکل گیرد. بنابراین، افراد مبتلا به یبوست مزمن در معرض خطر قرار دارند. در صورتی که این کیسه‌ها عفونی یا ملتهب شوند، در فرد ابتلاء به دیورتیکولیت تشخیص داده می‌شود. افراد مبتلا به این عارضه اغلب از حساسیت به لمس، نفخ، درد، تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست و غیره شکایت دارند. گاهی اوقات، افراد مبتلا ممکن است متوجه وجود مخاط در مدفوع خود شوند.


انسداد روده

عفونتهای باکتریایی یا ویروسی یا انسداد مکانیکی (چسبندگی، فتق، پیچ خوردگی روده، وجود تومور، مدفوع فشرده و غیره) می‌توانند به انسداد و گرفتگی جزئی یا کامل روده منجر شوند. این امر می‌تواند موجب بروز علائمی مانند یبوست، اسهال، نفخ، دل درد، دل پیچه و غیره شود. ترشح مخاط به منظور تسهیل دفع مدفوع افزایش می‌یابد.

از آنجا که وجود مخاط در مدفوع می‌تواند به علت طیف وسیعی از دلایل رخ دهد، افراد مبتلا بایستی به منظور شناسایی علت اصلی و درمان آن به پزشک مراجعه کنند.

سلب مسئولیت:‏‎ ‎اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک ‏متخصص در نظر گرفته شود.‏


منبع: سایت بازل


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.