ایران - مراکش بازی تکنیکی یا شانسی دراماتیک

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا یک روز پس از پیروزی تیم ملی ایران در برابر مراکش به تجزیه و تحلیل این بازی پرداخت. در گزارش ای اف سی آمده است: جمهوری اسلامی ایران نخستین پیروزی تیم های آسیایی در جام جهانی 2018 را به لطف گل بخودی دیرهنگام «عزیز بوهدوز» مدافع مراکش، به ثبت رساند.
دوشنبه، 28 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ایران - مراکش بازی تکنیکی یا شانسی دراماتیک
تحلیل بازی ایران و مراکش
 
ایران - مراکش بازی تکنیکی یا شانسی دراماتیک

تحلیل کنفدراسیون آسیا AFC

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا یک روز پس از پیروزی تیم ملی ایران در برابر مراکش به تجزیه و تحلیل این بازی پرداخت.
در گزارش ای اف سی آمده است: جمهوری اسلامی ایران نخستین پیروزی تیم های آسیایی در جام جهانی 2018 را به لطف گل بخودی دیرهنگام «عزیز بوهدوز» مدافع مراکش، به ثبت رساند. تیم ملی روز جمعه در اولین بازی خود در مسابقات جام جهانی برای شکست مراکش جوان از خود شجاعت و اراده زیادی به نمایش گذاشت. ایران تا دقایق پایانی بازی موفق به ایجاد شانس گل زنی هم نشده بود با بازی شجاعانه بازیکنان تیم ملی ایران در دقایق پایانی با ضربه ایستگاهی احسان حاج صفی و گل به خودی عزیز بوهدوز پیروز میدان گردید.
در 15 دقیقه اول بازی بیشترین حمله از طرف بازیکنان مراکش جمهوری اسلامی ایران نخستین پیروزی تیم های آسیایی در جام جهانی 2018 را به لطف گل بخودی دیرهنگام «عزیز بوهدوز» مدافع مراکش، به ثبت رساند.به سمت دروازه ایران اتفاق افتاد و شاگردان کارلوس کی‌روش تنها نظاره گر این میدان مبارزه در لاک دفاعی بودند. در 20 دقیقه اول این بازی تیم مراکش و تیز هوشی مربی این تیم توانست کی‌روش و تیم ملی فوتبال ایران را غافلگیر کند و چندین موقعیت گل خوب را نصیب آنان کرد. پس از 20 دقیقه اول تیم ایران توانست وضعیت بازی را تغییر داده و در پایان نیمه اول 9 شوت را برای خود به ثبت برساند.
بازیکنان تیم ملی مراکش توانسته بودند فشار را بر حاج صفی وارد آورده و از جناح چپ به دروازه ایران هجوم می آوردند. همچنین رامین رضائیان نیز نتوانسته بود با همتایان مراکشی خود مقابله کند. تک به تک سردار آزمون بدون نتیجه یکی از نقاط ضعف بازی ایران به شمار می رفت. قبل از بازی سردار آزمون به عنوان یکی از امیدهای تیم ملی در گل زنی به حساب می آمد که در طول بازی نتیجه ای در برنداشت.
دو نکته اساسی در ضعف تیم ملی ایران عدم نگهداری توپ توسط بازیکنان ایران و دیگر پاس های اشتباه مسعود شجاعی بود که به صورتی ناباورانه در طول بازی و مخصوصا در نیمه اول همه شاهد آن بودند. در نیمه اول می توان به جرات بهترین بازی را به امید ابراهیمی نسبت داد که در تک به تک با بازیکنان مراکش بازی خوبی را از خود به نمایش گذاشت اما تلاش های این بازیکن نیز در پاس های به جلو توسط کریم انصاری فرد، مسعود شجاعی و جهانبخش به موقعیت برای تیم حریف تبدیل می شد. با ورود طارمی و سامان قدوس بازی ایران به شکل تهاجمی در آمد.
نیمه دوم بازی ایران مراکش تیم ایران بازی مناسب تری از خود به نمایش گذاشت. اختیار توپ و حملات بیشتری توسط این تیم صورت گرفت و موقعیت برتر تیم مراکش نسبت به نیمه اول از بین رفت. این نکته پس از تعویض شجاعی بیشتر به چشم می خورد. متاسفانه در این بازی دو بازیکن کلیدی ایران امید ابراهیمی و علیرضا جهانبخش  با مصدومیت زمین بازی را ترک کردند ولی بازیکنان جایگزین توانستند به خوبی جای آنها را پر کنند.
در پایان این تحلیل با اشاره به نحوه جایگیری بازیکنان ایران در داخل زمین عنوان شده است کی روش در این بازی از 4 مدافع استفاده کرد که حاج صفی و رضاییان اجازه نفوذ نداشتند. امید ابراهیمی در میانه میدان جلوتر از مدافعان قرار داشت و مسعود شجاعی و کریم انصاری فرد جلوتر از او بودند و سردار آزمون هم به عنوان تنها مهاجم انجام وظیفه می کرد.
وحید امیری و جهانبخش هم وظیفه داشتند از کناره ها حرکت کنند که در این بین جهانبخش در جناح راست پست نفوذی تری داشت. در دفاع دفاعی تیم جمع می شد و با تجمع بال های تیم و هافبک ها تیم یک واحد دفاعی فشرده را تشکیل می داد. نکته قابل توجه این بازی ترس بی دلیل بازیکنان تیم ملی ایران از تیم مراکش بود که این را می توان ناشی از ضعف مربی گری کی‌روش در اعتماد به نفس دادن به بازیکنان دانست. نکته دیگری نیز که با بحث مربی گری مرتبط است اینکه در مجموع تیم ایران کارنامه قابل قبولی از لحاظ فنی در این بازی از خود به جای نگذاشت و برد تیم ایران را می توان بردی کاملا شانسی دانست هرچند برد شانسی نیز بخشی از بازی فوتبال است.
 

جدایی سیاسی و پیوند ورزشی

به نقل از آس، نخستین دیدار از گروه B جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه عصر جمعه بین تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران و مراکش برگزار ‌شد. تیم آفریقایی چند ماه است که روابطش را با ایران قطع کرده است. با این حال فوتبال، دو کشور را مقابل هم قرار خواهد داد. دو تیم ایران و مراکش با وجود نداشتن روابط سیاسی در یک چیز متحد هستند. هر دو مخالف دونالد ترامپ هستند. مراکش یک روز پیش از جام جهانی برابر آمریکا شکست خورد و نتوانست میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ را از آن خود کند. از طرفی شرکت آمریکایی نایکی ایران را در استفاده از کفش‌های ورزشی تحریم‌ کرده است.
مراکش پس از ۲۰ سال دوباره به جام جهانی رسیده است. این تیم در گروه ‌A جام جهانی ۹۸ فرانسه حضور داشت و پس از پیروزی نروژ مقابل برزیل از راهیابی به مرحله یک هشتم نهایی باز ماند. تیم آفریقایی در چهار دوره جام جهانی حضور نداشت. با این حال شیرهای اطلس با قدرت به جام جهانی بازگشتند و تنها تیمی محسوب می‌شوند که مرحله گروهی را بدون دریافت گلی پشت سر گذاشتند. یونس بلهنده و حکیم زیاش از جمله بازیکنان مهم این تیم هستند که با حضور فوتبالیست‌های مشهور مانند مونیر حدادی، بونو، نورالدین امرابط، النصیری، فیصل و اشرف حکیمی یک تیم قدرتمند از مراکش ساخته می شود.
ایران نیز در حالی به جام جهانی صعود کرد که هزار و ۱۲۱ ‌دقیقه دروازه‌اش را در مرحله گروهی بسته نگه داشت. کارلوس کی‌روش در این بازی نمی‌تواند از یکی از مهره‌های خوب خود به نام سعید عزت اللهی بهره ببرد. او محروم است. با این حال در خط حمله می‌تواند از دو بازیکن گلزن به نام‌های علیرضا جهانبخش و سردار آزمون استفاده کند.
 

نگاهی فرهنگی به گزارش بازی ایران – مراکش

امثال فردوسی پور باید بدانند در زیر پوست گزارش ها یا اجراهای پر هیجان و جذابشان که صورت سرگرمی دارد، چه پیام های عمیق فرهنگی نهفته است و چه تاثیرات مثبت یا منفی میتوانند بر جای بگذارند.
«همین الان اگر سوت پایان بازی را بزنند ما راضی هستیم»،«چقدر خوبه به( ...)کارت قرمز بدهند تا از شرش خلاص شیم».
اینها جملات قریب به مضمون فردوسی پور گزارشگر و مجری توانمند و صاحب سبک کشورمان در دقایق نخست بازی فوتبال ایران و مراکش است.
و هم او در دقایق پایانی مسابقه و پس از پیروزی تیم فوتبال کشورمان بر مراکش:
«چقدر خوبن بچه ها»،«چقدر این تیم خوبه»،«چقدر ماهند اینا»، «چقدر لذت داریم میبریم ما».
شاید بتوان گفت، این جملات به ظاهر ساده و جذابیت بخش به گزارش اولین بازی حساس ایران در جام جهانی 2018، نشانه های عمیقی از بخشی از فرهنگ عمومی ایرانیان داشته باشد!
در تعریف واژه به ظاهر ساده اما گسترده فرهنگ عمومی گفته می شود: «فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقاید،‌ ارزشها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت می‌کند و فراتر از گروهها و اقشار خاص در کلیت جامعه مورد قبول است».
فرهنگ عمومی، جنبه های آشکار و پنهان دارد و بسیار قدرتمند عمل می کند!
فرهنگ عمومی ، قابل تغییر و تاثیر پذیر و تاثیرگذار است.امثال فردوسی پور باید بدانند در زیر پوست گزارش ها یا اجراهای پر هیجان و جذابشان که صورت سرگرمی دارد، چه پیام های عمیق فرهنگی نهفته است و چه تاثیرات مثبت یا منفی میتوانند بر جای بگذارند.
فرهنگ عمومی هر جامعه ای، که در طول سالیان دراز و تحت تاثیر عوامل مختلفی شکل می گیرد، جنبه های مثبت و منفی دارد.
از جمله فرهنگ های عمومی مثبت ایرانیان، مهربانی، میهمان نوازی،حب اهل بیت(ع) هضم نشدن در فرهنگ های مهاجم، عفاف و غیرت است.
و برای فرهنگ عمومی منفی ایرانیان هم می‌توان به عدم قانون مندی، نق زدن، کم توجهی به وقت و اسراف اشاره کرد.
یکی دیگر از ابعاد منفی فرهنگ عمومی ایرانیان، زود منتظر نتیجه گرفتن، کم صبری و با یک کشمش گرمی و با یک غوره سردی شان شدن است، و این ویژگی های منفی یکجا در گزارش فردوسی پور نمایان شد!
وی در همان دقایق ابتدایی بازی تیم ملی کشورمان با مراکش، و در پی فشاری که در حدود پانزده دقیقه اول به تیم ما وارد شد، نتیجه گرفت که اگر بازی همانجا و مساوی به پایان برسد ما راضی هستیم!
او همچنین برای برد تیم ملی، به جای تلاش بیشتر و اتکا به تکنیک بازی کنان و سناریوی سرمربی، به کارت قرمز گرفتن برخی بازیکنان پر زهر رقیب دل بسته بود!
همین آقای گزارشگر بلافاصله پس از گل به خودی رقیب، زبان به مدح و ثنای بازیکنان گشود و از خوبی ها و توانمندی های آنان گفت!
شاید برخی این مطلب را مصداق مته به خشخاش گذاشتن تلقی کنند اما امثال آقای فردوسی پور باید بدانند در زیر پوست گزارش ها یا اجراهای پر هیجان و جذابشان که صورت سرگرمی دارد،چه پیام های عمیق فرهنگی نهفته است و چه تاثیرات مثبت یا منفی میتوانند بر جای بگذارند!

منابع:
www.borna.news
https://dropball.ir
http://www.bartarinha.ir
www.farsnews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.