آیا می‌دانید اختلال دوقطبی چیست؟

اختلال دو قطبی یکی از بیماری های روانی است که در انتهای نوجوانی و یا بزرگ سالی شخص به آن مبتلا می‌شود. این بیماری هم در وجه مثبت و هم منفی حالت‌های متفاوتی دارد.
يکشنبه، 3 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا می‌دانید اختلال دوقطبی چیست؟
افسردگی مانیک یا افسردگی شیدایی!
 
چکیده
اختلال دو قطبی یکی از بیماری های روانی است که در انتهای نوجوانی و یا بزرگ سالی شخص به آن مبتلا می‌شود. این بیماری هم در وجه مثبت و هم منفی حالت‌های متفاوتی دارد. مبتلایان به آن نوسان‌های خلقی شدیدی را تجربه می‌کنند و در واقع شامل حالت‌هایی است که بین میزان شدید شیدایی و میزان اندک افسردگی متغیر و در حال نوسان است.

تعداد کلمات 389/ تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه

آیا می‌دانید اختلال دوقطبی چیست؟

مترجم: وحید کرمی


اختلال دوقطبی چیست؟

اختلال دوقطبی[1] که افسردگی مانیک یا افسردگی شیدایی[2] نیز نامیده می‌شود، یک بیماری روانی است که مبتلایان به آن نوسان‌های خلقی شدیدی را تجربه می‌کنند و در واقع شامل حالت‌هایی است که بین میزان شدید شیدایی[3] و میزان اندک افسردگی[4] متغیر و در حال نوسان است. در ایام ابتلای شخص به این نوع بیماری، او وضعیت دوگانه‌ای را تجربه می‌کند.
اما این تصویر کامل و جامعی از آن نیست. افسردگی یکی از بارزترین و چشم‌گیرترین ویژگی‌های این نوع اختلال است، در حالی که فاز مانیک معمولا شامل ترکیبی از تحریک‌پذیری[5]، خشم و افسردگی، با یا بدون سرخوشی[6] است. این نوع از بیماری می‌تواند در دوره هایی همراه با انرژی غیرمعمول و یا اعتماد به نفس بیش از حد ظاهر شود و یا برعکس، در دوره‌هایی همراه با غمگینی و نومیدی باشد.
این اختلال اغلب در انتهای نوجوانی یا در ابتدای بزرگسالی شروع می‌شود، همچنین در کودکان و نوجوانان هم ممکن است رخ دهد.گاهی اوقات تشخیص این بیماری به علت شباهت به چند اختلال دیگر سخت می‌نماید و تشخیص  های اشتباه در این زمینه بسیار معمول است. این وضعیت معمولا با همه چیز از جمله اختلال بیش فعالی[7]، کم‌توجهی[8]، اسکیزوفرنی[9] ویا اختلال شخصیت مرزی[10]، اشتباه گرفته می‌شود.
عوامل بیولوژیکی احتمالا باعث آسیب‌پذیری بیشتر شخص و ایجاد این نوع اختلال هستند و تجربیاتی مانند محرومیت از خواب[11] می‌توانند بخش‌های مانیک را آغاز کنند.
اختلال دو قطبی در صورت عدم درمان، ممکن است پیامدهایی مانند مختل‌شدن روابط با دیگران، افت کارکرد شغلی و تحصیلی و... را به دنبال داشته باشد.
کسانی که  افسردگی اختلال دوقطبی دارند معمولا در برابر درمان مقاومت می‌کنند. اما نوسانات خلقی، اغلب می‌تواند با تثبیت‌کننده خلق و خو[12]، به‌تنهایی و یا با سایر داروهای ترکیبی درمان شود. روان درمانی[13] یک مکمل و عضد مهم در زمینه داروسازی، مخصوصا برای مقابله با مشکلات مربوط به کار و روابط است که می‌تواند در درمان اینگونه اختلالات نیز بسیار موثر باشد.

 

نمایش پی نوشت ها:

[1]. bipolar disorder
[2]. manic depression
[3]. mania
[4]. depression
[5]. irritability
[6]. Euphoria
[7]. hyperactivity disorder
[8]. attention-deficit
[9]. schizophrenia
[10]. borderline personality disorder
[11]. sleep deprivation
[12]. mood stabilizer
[13]. Psychotherapy


برگرفته از سایت: www.psychologytoday.com
منبع: راسخون

بیشتر بخوانیم:
افسردگی مانیا (بیماری دو قطبی)
نشانه‌ها و علائم اختلالات دو قطبی (افسردگی شیدایی)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.