چگونه روابط متعادل ایجاد کنیم

یکی از روابطی که در طول زندگی ما بسیار مهم و موثر است رابطه مناسب و خوب داشتن با شریک زندگی مان است. برخی این رابطه را به انواعی تقسیم نموده‌اند. در این مقال به بررسی این نوع روابط می پردازیم.
يکشنبه، 17 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه روابط متعادل ایجاد کنیم
همدلی یکی از بهترین نوع از روابط با شریک زندگی است
 
چکیده
یکی از روابطی که در طول زندگی ما بسیار مهم و موثر است رابطه مناسب و خوب داشتن با شریک زندگی مان است. برخی این رابطه را به انواعی تقسیم نموده‌اند. در این مقال به بررسی این نوع روابط می پردازیم.

تعداد کلمات 746/ تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه روابط متعادل ایجاد کنیم
مترجم: میثم نریمانی


من شما را دوست دارم. شما....من را کامل می‌کنید.

این که آیا این نقل قول، ذهن شما را به فکر چنین تعهدی می‌اندازد و یا باعث می‌شود که شما را از فکر و ایده عدم تعادل قدرت بیرون بکشد، واقعیت این است که همه ما به شیوه‌های مختلف به یکدیگر مربوط می‌شویم. اکثر مردم می‌گویند که دوست دارند (یا در حال حاضر دارند) یک رابطه متعادل با دیگرانی که برایشان با اهمیت هستند، داشته باشند. اما یک رابطه متعادل چگونه است و چگونه می‌توان آن را حفظ کرد و ادامه داد؟ اولا، مردم تمایل دارن با یکی از این سه راه با اشخاص دیگری ارتباط برقرار کنند: وابسته(یا وابستگی)، به طور مستقل، وابستگی متقابل.
وابسته/وابستگی: در این نوع رابطه یکی از طرفین راحتی و رفاه شخصی خود را حفظ می‌کند و ادامه می‌دهد تا رابطه را حفظ کند. این پویایی نشان می‌دهد که شخص وابسته در رابطه نمی‌تواند مستقل از شخص دیگری زنده بماند.
به طور مستقل: در این پیکره‌بندی، همسران (زن و شوهر) عمدتا زندگی جداگانه ای دارند. به عنوان مثال، آن‌ها دوستان مختلفی دارند، به ندرت با یکدیگر همکاری می‌کنند و خودشان به طور مستقل تصمیم می‌گیرند. آن‌ها همچنین ممکن است به طور جداگانه زندگی کنند و با این شیوه هم خوب و راحت‌اند.
وابستگی متقابل: در این نوع رابطه، دو نفر با یکدیگر نزدیک و صمیمی‌ هستند، اما خود و ارزش‌های خود را به خطر نمی‌اندازند. این پویایی در مورد مساعدت و همکاری با یکدیگر است. هر فرد وابسته به خود است (از لحاظ جسمی، احساسی، مالی و غیره) و به طور همزمان مسئول دیگری هم هست. در حالی که ممکن است شادی و شادکامی، حداقل به طور موقت، در هر سه نوع رابطه پیدا شود، با این حال رابطه مستقل به طور کلی به عنوان مدلی برای روابط متعادل به حساب می‌آید.

 

بیشتر بخوانید: استحکام روابط در خانواده های سالم و متعادل


اگر شما روابط خود را متعادل قلمداد نمی‌کنید برای متعادل ساختن آن چه می‌کنید؟ قلبتان را کنار بگذارید. با کمی‌اطلاعات و کمی‌تلاش می‌توان یک رابطه متعادل به دست آورد. سعی کنید با این روش شروع کنید:
 

1)تعادل درونی پیدا کنید با:

•    تمرکز بر آن‌چه شما می‌توانید کنترل کنید (افکارتان، احساساتتان و اعمالتان) نه آن‌چه که نمی‌توانید کنترل کنید (افکار دیگران، احساسات دیگران و اعمال دیگران).
•    توجه به این‌که چه احساسی دارید و به صراحت می‌توانید با این احساسات با دیگران ارتباط برقرار کنید.
•    تشخیص و داشتن مسائل خود، که به شما کمک می‌کند شریک زندگی خود را نیز تشخیص دهید. شما می‌توانید بدون نیاز به «اصلاح» همه چیز، همدلی و حمایت داشته باشید.

 

2)ایجاد و حفظ یک رابطه متعادل با:

•    ماندن در زمان حال و همدلی داشتن حتی زمانی که شریک زندگی شما ناراحت است.
•    عقب نشینی از مشاجره و جر و بحث برای جلوگیری از تشدید شدن و نیز بررسی مشکل و ایجاد تغییرات مثبت.
•    رفع اقدامات/ واکنش‌های شریک زندگی خود. به عنوان مثال، دیدن یک دوست عزیز در وقت اضطراب و ترس، به جای رفتار بی رحمانه و کنترلی نسبت به طرف مقابل، راه را برای یک رویکرد همدلانه و مشفقانه و با تضاد کمتر هموار می‌کند.
•    یک گوش شنوا و خوب بودن و تمرکز بر تنها فردی که می‌توانید تغییر دهید،‌ یعنی خودتان.
 
به خاطر داشته باشید که تعادل، مانند یک رابطه، پویا است و نه ساکن و ثابت. این غیر ممکن است که تعادل 100درصد را در تمام مدت و در هر موقعیتی حفظ کرد و نگه داشت. حتی یک رابطه متعادل می‌تواند "در برخی موارد" این‌گونه به نظر آید که بیشتر از بازی کردن کار انجام می‌دهد و اثر بخش است. به یاد داشته باشید گاهی اوقات تمرکز، بیشتر بر روی شما خواهد بود، و گاهی اوقات تمرکز بیشتر بر روی شریک‌تان خواهد بود و با این وجود گاهی اوقات وقتی که بهترین چیز برای "ما" موضوعیت پیدا می‌کند، نیاز به تمرکز گروهی پیدا می‌شود بجای تمرکز هر یک از دو شریک به طور جداگانه و شخصی.
مانند یک موج، در یک رابطه فراز و نشیب و پستی و بلندی وجود دارد. اما زمانی که ما از چگونگی داشتن یک رابطه متعادل آگاه و مطلعیم ما می‌توانیم پویایی آن‌را بهتر مدیریت کنیم.


برگرفته از سایت: psychology.com
منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.