15 درمان خانگی برای آلرژی

آلرژی، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای سیستم ایمنی فوق هوشیار بوده که نسبت به مواد ظاهراً بی‌آزار موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حدِ معمول نشان می‌دهند.
چهارشنبه، 3 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
15 درمان خانگی برای آلرژی
آلرژی، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف است
 
چکیده
آلرژی، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای سیستم ایمنی فوق هوشیار بوده که نسبت به مواد ظاهراً بی‌آزار موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حدِ معمول نشان می‌دهند. در این نوشتار به اختصار به برخی علل و علائم آلرژی پرداخته و در نهایت 15 درمان خانگی برای آن بیان می‌کنیم. امید است تا با استفاده از این روش‌های درمانی یک زندگی بدون آلرژی را تجربه کنید.

تعداد کلمات 1109/ تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
15 درمان خانگی برای آلرژی
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

آلرژی چیست؟

وقتی سیستم ایمنی به چیزی که برای دیگر افراد خطری ندارد، واکنش نشان می‌دهد، اصطلاحاً می گویند فرد دچار آلرژی شده است. برخی از عواملی که ممکن است سبب آلرژی شوند از این قرارند:
    • گرد و غبار
    • حیوانات خانگی
    • کپک‌های قارچی
    • نیش حشرات
    • برخی غذاها
    • برخی داروها

آلرژی ممکن است موجب علائم مختلفی شود که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
    • عطسه
    • آبریزش بینی
    • خارش
    • کهیر
    • تورم
    • تنگی نفس

معمولاً پزشکان برای درمان آلرژی راهبردهای مختلف شامل دارو درمانی را در پیش می‌گیرند. در ادامه به این مطلب اشاره می‌کنیم که چرا برای مقابله با آلرژی‌ها باید به درمان‌های طبیعی و خانگی توجه بیشتری نمود.
 

بهترین درمان طبیعی برای آلرژی‌ها

بهترین درمان طبیعی برای آلرژی‌ها اجتناب از چیزهایی است که سبب حساسیت می‌شوند. پزشکان و همچنین متخصصان طب سنتی متفقاً این راه را بهترین روش برای رهایی از آلرژی می‌دانند.
شما باید سعی کنید در معرض مواد آلرژی زا قرار نگیرید. مثلاً اگر به سولفا داروها (داروهایی در ترکیبشان سولفونامیدها گنجانده شده است) حساسیت دارید، حتماً پزشک خود را از حساسیت به این نوع داروها مطلع سازید تا در صورت لزوم، انواع دیگر آنتی بیوتیک‌ها را برایتان تجویز نماید.

 

بیشتر بخوانید: درمان‌های خانگی مؤثر جهت فرونشاندن آلرژی


درمان‌های خانگی برای آلرژی

استنشاق با آب نمک
یک فراتحلیل که در سال 2012 بر روی 10 پژوهش انجام شد، نشان داد که استنشاق آب نمک برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی آلرژیک) که گاهی اوقات تب یونجه نیز نامیده می‌شود، مفید خواهد بود.

 

فیلترهای هپا (HEPA)

فیلتر هپا یکی از تجهیزات مورد استفاده برای تصفیه هوا محسوب می‌شود. با استفاده از این فیلترها که  از در هم تنیده شدن نامنظم و کاملاً تصادفی الیاف‌های فایبرگلاس، پوشال و یا حصیر و فشردن آن‌ها ساخته می‌شوند، می‌توان هوای خانه را عاری از مواد آلرژی‌زا مانند گرده‌ها، گرد و غبار، موی حیوانات خانگی و غیره نمود و بدین وسیله آلرژی‌های حاصل از این مواد را تا حدود زیادی کنترل نمود.


داروی گیاهی بوتربور (Butterbur)

پژوهشی که در سال 2003 در مورد این گیاه دارویی که با نام بابا آدم جنگلی نیز شناخته می‌شود، انجام شد، نشان داد که این گیاه به اندازه مصرف آنتی هیستامین‌های خوراکی برای خارش چشم آلرژیک مؤثر است.
 

بروملین

بروملین آنزیمی است که در پاپایا و آناناس یافت می‌شود. میوه‌های طبیعیِ حاوی این آنزیم با کاهش تورم، تنفس فرد مبتلا به آلرژی را بهبود می‌بخشند.
 

طب سوزنی

یک فراتحلیل که در سال 2015 بر روی 13 پژوهش انجام شد، نشان داد که طب سوزنی نتایجی مثبت در درمان حساسیت فصلی و التهاب مخاط بینی آلرژیک دارد.
 

پروبیوتیک‌ها

یک فراتحلیل که در سال 2015 و بر روی 23 پژوهش انجام شد، حاکی از اثربخشی پروبیوتیک‌ها در بهبود التهاب مخاط بینی آلرژیک، داشت.
 

عسل

یک تئوری مشهور پیشنهاد می‌کند خوردن عسلی که در محل زندگی فرد تولید شده می‌تواند موجب بهبودی و درمان آلرژی گردد، هر چند هیچ دلیل علمی برای این نظریه در دست نیست. بر اساس این نظریه با مصرف عسل‌های محلی (عسل‌هایی که توسط زنبورهای محل زندگی فرد تولید می‌شوند) در طول زمان میزان حساسیت فرد به گرده‌هایی که زنبورها با آن‌ها عسل تولید می‌کنند، کاهش می‌یابد.
 

کولر گازی

کولر گازی با گرفتن رطوبت اضافی از هوا، میزان کپک‌ها و قارچ‌هایی را که تأثیری منفی بر آلرژی دارند، محدود می‌سازد.
 

اسپیرولینا

یک مطالعه که در سال 2015 انجام شد نشان داد رژیم غذایی حاوی اسپیرولینا (نوعی جلبک سبز-آبی میکروسکوپی) تأثیری بسزایی در محافظت در برابر التهاب مخاط بینی آلرژیک دارد.
 

گیاه گزنه

متخصصان طب سنتی گیاه گزنه را به عنوان یک داروی طبیعی ضد حساسیت که اثری بسزا در درمان آلرژی دارد، معرفی می‌کنند.
 

کوسترین

کوسترین یکی از گیاهان دارویی مورد علاقه طرفداران طب سنتی است، زیرا اعتقاد بر این است که این ماده، میزان آزاد شدن هیستامین را پایدار نموده و بدین وسیله علائم آلرژی را کنترل می‌کند. این ماده به صورت طبیعی در کلم بروکلی، گل کلم، چای سبز و مرکبات، یافت می‌شود.
 

ویتامین C

متخصصان بر این باورند که مصرف روزانه 2 هزار میلی گرم ویتامین C، به کاهش سطح هیستامین کمک می‌کند.
 

اسانس طبیعی نعناع (روغن نعناع)

یک مطالعه که در سال 1998 انجام شد، نشان داد که روغن نعناع (روغنی که پس از گرفتن عرق نعناع بر روی آن می‌آید)، دارای اثرات ضد التهابی بوده و برای کاهش علائم تنگی نفس ناشی از آلرژی و التهاب مخاط بینی آلرژیک، مفید خواهد بود. می‌توان اسانس نعناع را در هوا اسپری نمود ولی در صورت مصرف موضعی لازم است حتماً با یک روغن حامل رقیق گردد.
 

اسانس اکالیپتوس

طرفداران طب گیاهی برای در امان ماندن از آلرژی فصلی استفاده از اسانس اکالیپتوس را به عنوان یک عامل ضد میکروبی، توصیه می‌نمایند.
 

اسانس کندر

بنابر نتایج مطالعه‌ای که در سال 2016 انجام شد، اسانس کندر می‌تواند به درمان التهاب مخاط بینی آلرژیک کمک کند. برای درمان می‌توان اسانس کندر را با یک روغن حامل رقیق نموده و پشت گوش‌ها بمالید و یا این‌که آن را در هوا اسپری نمایید.
 
در هنگام استفاده از درمان‌های خانگیِ آلرژی به موارد زیر توجه نمایید
برای آلرژی‌های بسیار شدید (آنافیلاکسی)، که ممکن است علائم زیر را از خود نشان دهند، از درمان‌های خانگی استفاده نکنید:
    • نفس تنگی شدید
    • درد قفسه سینه
    • تغییر در فشار خون
    • سرگیجه
    • غش کردن
    • راش
    • استفراغ

اگر شما نیز در پی یک حمله آلرژیک چنین مواردی را تجربه کردید سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید. باید توجه نمود که آنافیلاکسی‌ها، می‌توانند در برخی موارد کشنده باشند.
همچنین لازم به ذکر است استفاده از اسانس‌ها بی خطر نیست. سازمان غذا و داروی آمریکا بر خلوص، کیفیت و بسته‌بندی اسانس‌ها نظارت ندارد. پس لازم است اسانس‌ها را طبق دستور مصرف نموده و سعی کنید از محصولات با کیفیت استفاده کنید.
قبل از مصرف اسانس‌ها لازم است آن‌ها را بر روی قسمتی از پوست خود که زخم نباشد تست کنید. این کار را برای همه اسانس‌ها و خصوصاً در صورتی‌که مستعد به آلرژی هستید، انجام دهید.

سخن پایانی

با وجودی که شواهدی بر اثربخشی درمان‌های خانگی برای آلرژی وجود دارد، بهتر است قبل از مصرف آن‌ها، با پزشک خود مشورت کنید. در نهایت، تشخیص کامل و تجویز داروها را به پزشکتان سپرده و با اعتماد به او و با دقت به توصیه‌هایش عمل نمایید.

منبع: www.healthline.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.