تعبیر خواب ، حرف د

برايت مى‏گويد: اگر در خواب يك دادگاه، ببينيد بيانگر آن است كه نبايد اجازه دهيد تا حق شما پايمال شود. اگر در خواب مشاهده كنيد كه در دادگاهى شما را محكوم مى‏كنند، به اين معناست كه به خاطر انجام دادن كارى از شما تشكر و قدردانى مى‏شود. اگر به عنوان يك شاهد در دادگاه حضور پيدا كنيد، علامت آن است كه به ديگران در انجام كارهايشان كمك مى‏كنيد. دريافت احضاريه از دادگاه، نشانه‏ى انجام يك كار غير قانونى است.
شنبه، 27 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تعبیر خواب ، حرف د
حرف د
تعبیر خواب ، حرف د

گردآورنده و مترجم : دکتر شهرام ظریف وکامبیز هادی پور



دادگاه

برايت مى‏گويد: اگر در خواب يك دادگاه، ببينيد بيانگر آن است كه نبايد اجازه دهيد تا حق شما پايمال شود. اگر در خواب مشاهده كنيد كه در دادگاهى شما را محكوم مى‏كنند، به اين معناست كه به خاطر انجام دادن كارى از شما تشكر و قدردانى مى‏شود. اگر به عنوان يك شاهد در دادگاه حضور پيدا كنيد، علامت آن است كه به ديگران در انجام كارهايشان كمك مى‏كنيد. دريافت احضاريه از دادگاه، نشانه‏ى انجام يك كار غير قانونى است.

دارايى

بيتون مى‏گويد: داشتن ثروت فراوان در خواب، بيانگر سعادت و خوشبختى است.

داربست

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب داربستى ببينيد، به اين معناست كه موضوعى باعث پريشانى شما مى‏شود. بالا رفتن از داربست، به اين معناست كه به خاطر كارى كه انجام نداده‏ايد شما را سرزنش مى‏كنند. پايين آمدن از داربست،بيانگر آن است كه گناهى انجام مى‏دهيد كه به خاطرش مجازات مى‏شويد.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه روى داربستى مشغول كار هستيد، بيانگر آن است كه خطرى شما را تهديد مى‏كند. افتادن از روى داربست، علامت آن است كه در انجام كارتان دچار مشكلى مى‏شويد. اگر در خواب شخصى را ببينيد كه از روى داربستى مى‏پرد به اين معناست كه شجاعت بيش از حد باعث دردسر شما مى‏شود.

دارچين

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند دارچين بسيار داشت، دليل كه غمگين و متفكر شود. اگر بيند دارچين مى‏خورد غم و اندوهش صعب‏تر بود.
كرمانى گويد: اگر بيند دارچين جهت رفع علت مى‏خورد و او را سود داشت، دليل نيكى و صلاح است.
برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى دارچين در خواب، بيانگر آن است كه در كارهايتان دچار مشكل مى‏شويد.

دارو

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند جهت بيمارى دارو بخورد و او را موفق بود، دليل كه صلاح دين باشد.
كرمانى گويد: اگر دارو موافق نبود، دليل كه صلاح دين وى را زايل شود. اگر دارو جهت شفا نوشيد، دليل كه به قدر موافقت دارو صلاح دنيا طلبد. اگر بيند جهت مردم دارو تهيه مى‏كرد، دليل كه با مردم نيكويى كند. اگر بيند داروى خشك مى‏ستد، دليل كه از غم و اندوه رهايى يابد. اگر بيند چون دارو خورد او را زيان و مضرت رسيد، تعبيرش همين است. اگر بيند كه دارو خورد كه عقل و هوش از او زايل شود، دليل كه از غم و اندوه فرج يابد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: هر دارويى كه زرد باشد، دليل بر بيمارى و رنج كند و هر دارو كه به خوردن آسان است، دليل بر شفا و راحت كند و آن چه به خوردن بد است، دليل بر بيمارى كند. اگر بيند دارو خورد و بر وى اثر كرد، دليل است كه دين وى به صلاح آيد. اگر به خلاف اين نيز بيند بد باشد.
بيتون مى‏گويد: خوردن داروهاى خوش‏طعم، بيانگر حل مشكلات است. خوردن داروهاى تلخ در خواب، نشانه‏ى آن است كه سلامتى شما در خطر است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه به شخصى دارو مى‏دهيد، علامت آن است كه قصد داريد به يكى از دوستانتان ضرر برسانيد. استفاده كردن از داروى قلابى در خواب، بيانگر آن است كه دست به كارهاى نادرست مى‏زنيد.
برايت مى‏گويد: ديدن دارو در خواب، بيانگر آن است كه براى سود بيشتر بايد تلاش كنيد. اگر خواب ببينيد كه مشغول درست كردن دارو هستيد، به اين معناست كه بيمارى شما را تهديد مى‏كند.

داروخانه

برايت مى‏گويد: ديدن داروخانه در خواب، بيانگر آشنايى با افراد جديد است. خريدن دارو از داروخانه، بيانگر آن است كه چيز مهمى را از دست مى‏دهيد.

داس

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند داس در دست داشت، دليل كه آلتى بياورد كه وى را مال حاصل شود. اگر بيند با داس كشت و درو كرد، دليل او را مال و نعمتى به رنج حاصل شود. اگر داس او بشكست و يا ضايع شد، مال او نقصان يابد.
جابر گويد: اگر داس زرين يا سيمين در دست داشت، دليل بود كه از مال حرام چيزى حاصل كند.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب يك داس ببينيد، بيانگر آن است كه به يكى از اهداف خود مى‏رسيد.
بيتون مى‏گويد: ديدن داس شكسته در خواب، علامت شكست در كارها است.

داغ كردن (سوزاندن)

محمد بن سيرين گويد: داغ كردن به خواب، دليل بر يافتن گنج و مال است. اگر بيند بر تنش داغ بود، دليل به قدر آن گنج و مال يابد. اما اگر آن مال را در خيرات و طاعت حق تعالى هزينه كند، در عقبى از عقوبت حق تعالى رستگار شود. ولى اگر در شر و فساد صرف كند، به عذاب مبتلا شود.
كرمانى گويد: اگر بيند از محل داغ خون و چرك بيرون مى‏آمد، دليل كه به خدمت پادشاه مقيم شود. اگر از نشان داغ خون و چرك نمى‏آمد، دليل كه از سلطان بهره نيابد.
حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: اگر بيند داغ بر كسى نهاد يا كسى داغ بر تن او نهاد، تأويلش سخن زشت است، يا بر او تهمت نهند. اگر به جهت علتى به پشت وى داغ نهادند، دليل بر دين و دنياى او بود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: داغ آتشين منع زكوة بود و مشغولى از لشگر پادشاه. قوله تعالى: «يوم يحمى عليها فى نار جهنم فتكوى جباههم و جنوبهم و ظهورهم هذا ما كنزتم لانفسكم». (توبه، 35)

دالان

برايت مى‏گويد: راه رفتن در دالان بيانگر، درگيرى و نزاع است. اگر در خواب، خودتان را در دالانى تاريك و طويل ببينيد به اين معناست كه خطرى شما را تهديد مى‏كند.

دام

محمد بن سيرين گويد: دام اگر بيند،مكر و حيلت بود. اگر بيند پاى او در دام گرفتار است، دليل بود كه به مكر و حيله گرفتار شود. اگر بيند پايش از دام گشوده گشت، تأويلش به خلاف اين بود.
جابر مغربى گويد: اگر جانورى از جمله‏ى حيوانات با دام بگرفت، آن كس را كه به آن جانور منسوب است به مكر و حيلت به چنگ آورده، مطيع و فرمانبر خود كند.
هانس كورت مى‏گويد: پهن كردن دام براى شكار حيوانات، بيانگر آن است كه براى رسيدن به اهداف خود دست به هر كارى مى‏زنيد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه حيوانى در دام افتاده است، بيانگر آن است كه در كارهايتان پيشرفت مى‏كنيد. مشاهده‏ى دام خالى، بيانگر ضرر و زيان است. اگر در خواب يك دام پاره ببينيد، به اين معناست كه بيمارى يكى از نزديكان شما را تهديد مى‏كند.

داماد

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى داماد در خواب، نشانه‏ى آن است كه يكى از آشنايان شما به زودى ازدواج مى‏كند. اگر در خواب مشاهده كنيد كه با دامادى روبوسى مى‏كنيد، بيانگر دعوا و مشاجره است. اگر در خواب ببينيد با داماد دعوا مى‏گيريد، به اين معناست كه يك موقعيت خوب پيش رو داريد.

دامن

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب روى دامن كسى بنشيند، به اين معناست كه در كارتان موفق مى‏شويد. اگر دخترى مشاهده كند كه شخصى روى دامنش نشسته، به اين معناست كه به خاطر اشتباهى مورد سرزنش قرار مى‏گيرد. اگر خواب ببينيد كه مارى روى دامنتان قرار دارد، معنايش آن است كه دشمنان شما را آزار مى‏دهند و اگر گربه‏اى روى دامن خود ببينيد، بيانگر آن است كه بايد مراقب باشيد تا در دام افراد حيله‏گر نيفتيد.

دانش‏آموز

برايت مى‏گويد: اگر در خواب دانش‏آموزى ببينيد، به اين معناست كه به خاطر موضوعى بى‏ارزش با ديگران بحث مى‏كنيد.

دانشجو

برايت مى‏گويد: ديدن دانشجو در خواب، بيانگر داشتن لحظات لذت‏بخش است.

دانشكده

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى دانشكده در خواب، بيانگر رسيدن به مقامات بالاى اجتماعى است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه تحصيلات خود را به پايان رسانده‏ايد اما دوباره در دانشكده ثبت نام مى‏كنيد، بيانگر آن است كه به خاطر انجام كارهاى نيك مورد تشويق قرار مى‏گيرد.

دانشگاه

بيتون مى‏گويد: بازديد از دانشگاه در خواب، بيانگر از دست دادن موقعيت‏هاى خوب است. اگر خواب ببينيد كه در دانشگاه زندگى مى‏كنيد، به اين معناست كه در انتخاب رشته‏ى تحصيلى، دچار اشتباه شده‏ايد.
برايت مى‏گويد: رفتن به دانشگاه خوش‏شانسى است. اگر خواب ببينيد كه براى ورود به دانشگاه قبول شده‏ايد، نشانه‏ى اين است كه مورد احترام ديگران قرار مى‏گيريد.

دانه‏ها

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند كه از دانه‏ها چيزى بر زمين ريخته بود، آن چيزها را نرخ كاسته گردد و هر چيز از دانه‏ها كه بيند، كه در خانه كرد يا در جوالى يا در جاى ديگر، نرخ آن چيز گران شود.
جابر مغربى گويد: اگر بيند شپشه در دانه‏ها افتاد، دليل كه نرخ دانه‏ها گران شود. اگر بيند دانه‏ها از زمين برچيد، نرخ آن گران شود. اگربيند آتش در بازار چوب‏فروشان افتاد، دليل كه دانه‏ها گران شود. اگر بيند مردگان دانه‏ها به مردمان دادند، دليل كه دانه‏ها ارزان شود.

داور

برايت مى‏گويد: اگر در خواب يك داور ببينيد، نشانه‏ى آن است كه بايد بيشتر مراقب باشيد تا دچار مشكلات نشويد. اگر خواب ببينيد كه يك داور هستيد، به اين معناست كه بايد در تصميم‏گيرى مصمم باشيد.

دايره

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى شكل دايره در خواب، به اين معناست كه بايد مراقب اطراف خود باشيد. اگر دخترى در خواب شكل دايره ببيند، بيانگر آن است كه در انجام كارى بدون فكر عمل مى‏كند.
اچ ميلر مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه دايره‏اى رسم مى‏كنيد، به اين معناست كه در تلاش هستيد تا موفق شويد اما نمى‏توانيد. اگر در خواب خودتان را در دايره‏اى ببينيد، بيانگر آن است كه به دنبال راه‏حلى براى مشكل پيش آمده مى‏گرديد.

دايرةالمعارف

برايت مى‏گويد: ديدن دايرةالمعارف در خواب، بيانگر رسيدن به مقامات بالا است.

دايه

برايت مى‏گويد: اگر در خواب دايه‏اى را ببينيد كه مشغول شير دادن به بچه است، به اين معناست كه به يكى از اهدافتان مى‏رسيد. اگر در خواب بچه‏اى را ببينيد كه دايه دارد، نشانه‏ى آن است كه اخبار ناگوارى به گوشتان مى‏رسد. اگر در خواب دختر جوانى را ببينيد كه دايه دارد، به اين معناست كه روزهاى خوبى در انتظار شماست.
بيتون مى‏گويد: اگر زنى خواب ببيند كه مشغول نگهدارى از بچه‏ها است، دلالت بر آن دارد كه مى‏تواند به تنهايى زندگى خود را اداره كند.

دباغى

محمد بن سيرين گويد: دباغى كردن در خواب، گذاشتن شغل مردمان بود. اگر كسى به خواب بيند كه دباغى مى‏كرد، دليل كه شغل مردمان به صلاح بگذارد. اگر بيند مرده را زنده همى كرد، دليل كه پيشه را دباغى كند.
كرمانى گويد: دباغى در تأويل والى بود كه مردمان سراى‏ها به وى سپارند و ميراث وارثان قسمت كند و پوست در خواب مال و ميراث بود. اگر دباغى به خواب بيند كه مرده زنده كرده، دليل كه از دباغى بى‏نياز گردد.
جابر گويد: دباغى به خواب ديدن، در تأويل، مردى بود كه صلاح كار بدو بود.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه شغلتان دباغى است، نشان‏دهنده‏ى انجام كارهاى سخت و دشوار است. اگر شخصى را مشغول دباغى پوست حيوانات ببينيد، بيانگر آن است كه سلامتى شما در خطر است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه از دباغخانه چرم خريدارى مى‏كنيد، بيانگر آن است كه با دوستان خود لحظات خوبى را سپرى مى‏كنيد.

دبه‏ى روغن

محمد بن سيرين گويد: دبه روغن در خواب، مردى امين بود كه مال كسان را در خير و شر نفقه كند. اگر بيند دبه روغن داشت يا كسى بدو داد، دليل كه با مردى امين او را صحبت افتد به دوستى و از او خير يابد، به قدر بزرگى و كوچكى دبه. اگر دبه را چركين و كهنه بيند، دليل كه از آن مرد شر و مضرت بدو رسد. اگر بيند دبه او ضايع شد، از او جدا شود و ترك صحبت او.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن دبه به خواب بر نه وجه است. اول: مرد امين. دوم: زن. سوم: خادم. چهارم: قوام دين. پنجم: صلاح تن. ششم: عمر دراز. هفتم: مال و نعمت. هشتم: خير و بركت. نهم: ميراث از جهت زنان.

دبيرستان

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى دبيرستان در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارها است. دير رسيدن به دبيرستان، بيانگر دردسر و گرفتارى است.

دبيرى

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: اگر كسى به خواب بيند دبيرى مى‏كرد، دليل كه مال مردمان را به مكر و حيله ستاند و كارهاى ناكردنى كند. اگر بيند دبيرى پادشاه مى‏كرد، دليل كه از مردمان منفعت بسيار يابد. اگر بيند كه دبيرى دانا بود، دليل كه خير و منفعت يابد، ولكن اگر عمل دارد، دليل است كه معزول گردد.
كرمانى گويد: اگر بيند كه جامع قرآن و خطبه و دعوات و توحيد و ثبوت مى‏نوشت، دليل است كه به شغل و عيش كردن دنيا فريفته گردد. اگر بيند كه خامه مى‏نوشت و مدادش نيكو است، دليل كه قباله‏ى مال و بوارا مى‏نويسد. اگر بيند كه چيزها مى‏نوشت كه خلاف شريعت است، دليل است كه بد باشد.

دختر

محمد بن سيرين گويد: دختر به خواب ديدن، دليل بر شادى و فرح دنيا باشد. اگر بيند او را دخترى آمد، يا كسى دختر به وى بخشيد، دليل كه او را بر قدر جمال دختر خرمى و بركت و نعمت است. اگر بيند كه دختر او بمرد، تأويلش به خلاف اين است.
كرمانى گويد: اگر بيند دختر به كسى داد، دليل كه از او خرمى بدان كس رسد. اگر بيند دختر او ناقص است، دليل بر غم و انديشه و نقصان احوال او كند، اگر بيند كه دخترى برگرفته و مى‏برد، دليل است كه خير و نعمت بدو رسد. اگر بيند كه او دخترى شده بود، دليل بر غم و اندوه كند.
بيتون مى‏گويد: ديدن دخترى زيبا در خواب، نشانه‏ى داشتن زندگى خوب و ديدن دخترى لاغر و ضعيف در خواب، نشانه‏ى وقوع اتفاقات ناگوار است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه دخترتان به حرف‏هاى شما اهميتى نمى‏دهد، به اين معناست كه روزهاى بدى پيش رو داريد. ديدن دختر ناتنى خود در خواب، بيانگر داشتن لحظات شاد است.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه دخترى به شما توهين مى‏كند، به اين معناست كه به خاطر اشتباهى كه مرتكب شده‏ايد مجازات مى‏شويد. اگر دخترى را با لباس سفيد ببينيد، نشانه‏ى داشتن لحظات لذت‏بخش است. اگر خواب ببينيد كه اطراف شما دخترانى شاد و بانشاط هستند، بيانگر آن است كه مورد آزار عده‏اى قرار مى‏گيريد. اگر خواب ببينيد كه دخترى شما را مى‏بوسد، يعنى دچار نااميدى مى‏شويد.

دخل

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب دخلى پر از پول مشاهده كنيد، به معناى داشتن لحظات لذت‏بخش است و اگر دخلى خالى ببينيد، يعنى دچار غم و اندوه مى‏شويد.

در

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: در به خواب ديدن زن است. اگر بيند درهاى معروف در برابرش گشاده شد، دليل كه درهاى نعمت و مال دنيا بر وى گشاده شود. اگر بيند آن درهايى كه گشاده شد بر جانب راه بود، دليل كه مال و نعمتى كه دارد به زودى هزينه كند بر خاص و عام. اگر بيند در سرا در برابرش گشاده شد، دليل كه مالى بدو رسد از جهت پادشاه بود و بر عيال خود نفقه كند. اگر بيند كه در سراى او بشكست، يا بيفتاد يا ضايع شد، دليل است بر مصيبت و رنج عظيم كه بدو رسد.
محمد بن سيرين گويد: اگر بيند در سراى كسى بشكست و ببردند و نداند كه به كجا بردند، دليل كه در محنت و مصيبت افتد، خداوند خانه. اگر بيند در سرايش از جايگاه زايل شد، دليل كه حال او از نيكى به بدى زايل گردد، به سبب اهل او. اگر بيند در سراى او انباشته است، دليل كه اهل آن سراى را مصيبت رسد. اگر بيند در ميان سراى او در كوچك بود، دليل كه آفتى و مكروهى به عيال او رسد.
كرمانى گويد: اگر بيند كه حيوانات درنده در خانه‏ى او برمى‏جهند، دليل كه جوانان قصد عيال او كنند. اگر ديد در خانه‏ى او دو حلقه داشت، يا بر در خانه او حيوانات درنده بودند، دليل كه زنان او را دوست دارند. اگر بيند در آسمان گشاده گرديد، دليل است كه بر مردم آن ديار در خير گشاده شود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن در به خواب بر سه وجه است. اول: خداوند سراى. دوم: زن. سوم: خادم و هر كه دروازه‏ى شهر به خواب ديد، دليل بود بر حاجت و دربانى پادشاه و مردى بزرگ است.
هانس كورت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه از درى عبور مى‏كنيد، يعنى عده‏اى قصد تهمت زدن به شما را دارند. اگر در خواب مشاهده كنيد كه در شبى بارانى از درى عبور مى‏كنيد، به اين معناست كه مرتكب اشتباهى مى‏شويد. براى زنان چنين خوابى، بيانگر انجام كارهاى ناپسند است.

در آغوش گرفتن

برايت مى‏گويد: اگر در خواب بينيد كه شخصى را در آغوش گرفته‏ايد، به اين معناست كه بايد مراقب باشيد تا در دام افراد حيله‏گر نيفتيد.
بيتون مى‏گويد: در آغوش گرفتن نزديكان، نشانه پيشامدهاى ناگوار است. اگر در خواب شخص غريبه‏اى را در آغوش بگيريد، بيانگر همنشينى با افراد جديد است.

درآمد

بيتون مى‏گويد: حقوق گرفتن در خواب، دلالت بر آن دارد كه قصد آزار كسى را داريد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه قسمتى از درآمدتان اضافه مانده، نشانه‏ى پيشرفت در امور مالى است. داشتن درآمد كم در خواب، علامت گرفتارى و مشكلات دارد. اگر زنى در خواب مشاهده كند كه هيچ درآمدى ندارد، به معناى يأس و نااميدى است.

درآوردن لباس

برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه لباستان را درمى‏آوريد، بيانگر آن است كه دچار شكست مى‏شويد. اگر در خواب كفشايتان را درمى‏آوريد، بيانگر رفتن به يك مسافرت است.

دربانى

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند كه دربانى مى‏كرد، دليل كه حاجتى كه دارد روا شود، از مردى بزرگ و عزت و جاه يابد. اگر بيند كه دربانى مى‏كرد و در نبود، دليل كه خاص و مقرب پادشاه شود. اگر بيند كه پادشاه او را از دربانى معزول كرد، تأويلش به خلاف اين است.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه دربان هستيد، يعنى مرتكب اشتباه مى‏شويد. ديدن دربان در خواب، بيانگر يك پيشامد ناراحت‏كننده است.

درختان

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: ديدن هر درختى كه به نزد مردمان عزيز است. ديدن مردى شريف و بزرگوار بود و هر درختى كه ميوه‏دار است، دليلش بر مردى توانگر است و درخت بى‏بر مردى است درويش و درختى كه ديار عرب است، دليل بر مردى بيابانى كند و هر درخت كه در ناحيه‏ى عجم است، دليل بر مردمان عجم كند و هر درختى كه معروف نباشد و در مسجد يا در نمازگاهى است، دليل بر قوه‏ى دين كند و درخت كه در باغ بيند، دليل مال است خداوند باغ را. اگر بيند درختى از ريشه بركند، دليل كه مردى را از جاه و نعمت بيفكند.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب درخت سرسبزى را مشاهده كنيد، بيانگر سعادت و خوشبختى است. اگر در خواب درخت خشكيده‏اى ببينيد، بيانگر ضرر و زيان است. اگر در خواب از درختى بالا برويد، يعنى روزهاى خوشى پيش رو داريد. اگر خواب ببينيد كه درختى را مى‏بريد، يعنى دچار مشكلات مى‏شويد.
برايت مى‏گويد: ديدن درختى پر از گل، بيانگر خوش‏شانسى است. ديدن درختى پر از ميوه، بيانگر وقوع حوادث خوشايند است. اگر خواب ببينيد كه از درختى مى‏افتيد، به اين معناست كه مرتكب اشتباهى مى‏شويد. نشستن زير درخت در خواب، بيانگر شنيدن اخبار خوب است.

درخت آبنوس

دليل كند بر مردى فرومانده از كارش و بعضى گويند. زن بود يا كنيزك.

درخت آلو

در خواب، ديدن مردى طبيب كه نفعش به هر كس مى‏رسد و درخت آلوى زرد، دليل بود بر بيمارى.

درخت امرود

به خواب ديدن، دليل بر مردى توانگر بود، كه خوش‏طبع و سازگار است.

درخت انار

دليل بود بر مردى كه مال و نعمت بسيار دارد و بعضى گويند: دليل بر زنى توانگر شايسته است.

درخت انجير

به خواب ديدن، دليل بر مردى توانگر و خداوند نعمت.

درخت انگور

دليل بر زنى كريمه‏ى نيكو صورت نيكوكار.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب درخت انگورى را ببينيد كه هيچ انگورى ندارد، به اين معناست كه شما فرد متكبرى هستيد. ديدن انگور روى درخت، نشان‏دهنده‏ى آن است كه براى موفقيت تلاش فراوانى مى‏كنيد.

درخت بادام

به خواب ديدن، دليل بر زنى كند كه بدكردار باشد.

درخت بلوط

دليل كند بر مردى بى‏خبر منافق با اهل خويش.
بيتون مى‏گويد: مشاهده درخت بلوط در خواب، بيانگر سعادت و خوشبختى است. اگر در خواب درخت بلوطى بدون شاخ و برگ ديديد، بيانگر اتفاقات ناگوار است.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه به خاطر رعد و برق زير يك درخت بلوط مى‏رويد، به اين معناست كه بايد بيشتر مراقب خود باشيد خطرى شما را تهديد مى‏كند. نشستن زير درخت بلوط در خواب، بيانگر آن است كه شخصى به كمك شما مى‏آيد.

درخت بيد

هانس كورت مى‏گويد: مشاهده‏ى درخت بيد، بيانگر آن است به سفرى مى‏رويد كه هيچ سودى از آن نمى‏بريد.
برايت مى‏گويد: ديدن بيد مجنون در خواب، بيانگر ملاقات با دوستان قديمى است. اگر در خواب شكوفه‏اى از درخت بيد بچينيد، بيانگر آشنايى با افراد جديد است.

درخت پسته

دليل است بر مردى توانگر، اما بخيل.

درخت تبريزى

برايت مى‏گويد: درخت تبريزى، نشانه‏ى آن است كه تصميم درستى براى انجام كارها مى‏گيريد.

درخت ترنج

دليل كند بر مردى مخالف خود رأى و بعضى گويند: دليل كند بر مردى صاحب جاه و نعمت.

درخت توت

برايت مى‏گويد: درخت توت، بيانگر موفقيت و پيروزى است.

درخت چنار

دليل كند بر مردى مبارك كه منفعت از او به خويشان و دوستان رسد.

درخت خار

دليل كند بر مردى بدكردار، كه شر او به مردمان رسد و بعضى گويند: دليل كند بر مردى بيمار كه هيچ كس را منفعت نباشد.

درخت خرما

به خواب ديدن، دليل بر مردى شريف و عالم كند. اگر بيند درخت خرمايى در خانه داشت، دليل كه با مردى بزرگ دوست و آشنا شود.

درخت زردآلو

دليل كند بر مردى بيمار.

درخت زيتون

دليل كند بر مردى كه خداوند اصل و نسب است، لكن در مال اندك و نيكويى كمتر باشد.

درخت سدر

دليل كند بر مردى بزرگوار، لكن خداوند شرم بود.

درخت سرو

دليل كند بر مرد عجمى تيزطبع.

درخت سنجد

دليل كند بر مردى سبك‏روح، محتشم و لطيف‏سخن و مردم‏نواز.

درخت سيب

تأويل درخت سيب مثل درخت سرو است.

درخت شفتالو

به خواب ديدن، دليل كند بر مردى توانگر و حكيم كه نرم و آهسته باشد.

درخت شمشاد

هانس كورت مى‏گويد: اگر در خواب درخت شمشادى ببينيد، به معناى آن است كه به اهداف خود مى‏رسيد. اگر در خواب درخت شمشاد خشكى ببينيد، به اين معناست كه مسئوليت سنگينى بر دوشتان مى‏گذارند. اگر خواب ببينيد كه از ميان شمشادها مى‏گذريد، نشانه‏ى آن است كه روزهاى خوشى در انتظار شما است.

درخت صنوبر

دليل كند بر مردى درويش بد دين، كه او را نه دين است و نه دنيا.

درخت عود

دليل كند بر مردى نيكوروى، لطيف طبع، خوش‏زبان و توانگر.

درخت فندق

دليل كند بر مردى عرب و سخت‏دل، كه به لهو و طرب خوش داشته باشد و خيرش كمتر است.

درخت كاج

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى درخت كاج، نشانه‏ى سعادت و خوشبختى است. ديدن جوز كاج، بيانگر آن است كه روزهاى خوشى پيش رو داريد.

درخت كدو

دليل كند بر مردى عالم يا طبيب بافرهنگ.

درخت گردو

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى درخت گردو در خواب، نشانه‏ى داشتن لحظات لذت‏بخش است.

درخت گلنار

دليل بر مردى شريف، كريم، جوانمرد و بعضى گويند: دليل كند بر مال و فرزند.

درخت گيلاس

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى درخت گيلاس، نشان‏دهنده‏ى داشتن زندگى خوب است. اگر در خواب ببينيد كه از درخت گيلاس بالا مى‏رويد، بيانگر آن است كه از انجام كارى خسته مى‏شويد. افتادن از درخت گيلاس، بيانگر يك اتفاق خوشايند است.

درخت نارنج

دليل كند بر مردى گران‏طبع بيمارگونه و زردروى.

درخت نخل

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى درخت نخل در خواب، بيانگر آن است كه فرصتى براى انجام كارهاى عقب‏افتاده به دست مى‏آوريد. ديدن نخل آپارتمانى، بيانگر موفقيت در كارها است.

درخت نى

محمد بن سيرين گويد: دليل كند بر مردى بدخوى و سخن‏چين. هر درختى كه ميوه‏دار است، دليل بر نعمت است، بر قياس ميوه‏ى آن درخت. اگر كسى بيند از درخت ميوه‏دار ميوه خورد، دليل كه به قدر آن منفعت مالى از كسى بيابد و بعضى از معبران گفته‏اند: ديدن درخت به خواب زن است و درخت چون در خانه‏ى پادشاه بيند، خدمتكار پادشاه است. اگر درختان بيند كه ساق ندارند چون درخت خيار و خربزه، تأويلش مردمان فرومايه است و هر درختى كه خار دارد، تأويلش مردى است بدخوى ناسازگار.
كرمانى گويد: رگ و بيخ درختان به خواب، دليل است بر رضاى خداوند در دين. اگر بيند رگ‏هاى درخت قوى بود، دليل كه زكوة مال تمام دهد. اگر به خلاف اين بيند، زكوة مال ندهد و پوست درخت، دليل بود بر روزه داشتن خداوند خواب. اگر بيند پوست درخت قوى بود، دليل كه خداوندش روزه‏دار است و شاخ درختان به خواب ديدن، دليل است بر برادران و خويشان و فرزندان وى. اگر بيند شاخه‏هاى درخت بسيار است، خويشان آن و اهل بيت او بسيار باشند و برگ درختان، دليل است بر خوش‏طبعى.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن درختان در خواب، بر ده وجه است. اول: پادشاه. دوم: زر. سوم: بازرگان. چهارم: مرد مبارز. پنجم: مرد عالم. ششم: مؤمن. هفتم: كافر. هشتم: عنوان. نهم: خصومت و جنگ. دهم: مرد منافق. و هم آن حضرت مى‏فرمايد: درخت انگور در خواب بر پنج وجه است. اول: منفعت. دوم: خسران. سوم: مرد با مكر و حيله. چهارم: جنگ و خصومت. پنجم: مال شبهه.

درد كردن اعضا

ابن‏سيرين گويد: اگر كسى به خواب بيند كه همه‏ى اندام‏هاى او درد مى‏كرد، دليل كه مالى كه دارد از دست او برود. اگر بيند كه سرش درد مى‏كرد، دليل كه گناه بسيار كند و توبه بايد كرد و صدقه بايد داد. قوله تعالى: »فمن كان منكم مريضا او به اذى من رأسه ففدية من صيام او صدقة او نسك«. )بقره، 196(. اگر بيند كه پيشانى او درد مى‏كرد، دليل بر فساد دين و غم و اندوه كند. اگر بيند كه چشم وى درد مى‏كرد و كسى او را مداوا مى‏كرد، دليل است كه وى را راه نمايد به حق. اگر بيند كه گوش او درد مى‏كرد، دليل كه از هر كسى سخن زشت و فحش شنود. اگر بيند كه زبانش درد مى‏كرد، يا در زبانش نقصانى است، دليل كه سخنى گويد كه وى را از آن ضررى رسد. اگر كه گردن او درد مى‏كند، دليل كه امانتى به گردن او است و آن امانت را نگذارد. اگر بيند كه دلش درد مى‏كند، دليل كه سخت و بى‏رحم است.اگر بيند كه شكمش درد مى‏كند، دليل كه مال حرام خورد.
اچ ميلر مى‏گويد: اگر كسى در خواب احساس كند كه جايى از بدنش درد مى‏كند، بيانگر آن است كه از انجام يكى از كارهاى خود احساس پشيمانى مى‏كند. اگر در خواب شخصى را ببينيد كه جايى از بدنش درد مى‏كند، بيانگر آن است كه بدون فكر كارى را انجام مى‏دهيد. اگر دخترى احساس كند كه قلبش درد مى‏كند، به اين معناست كه موضوعى باعث ناراحتى او مى‏گردد.
برايت مى‏گويد: احساس درد در خواب، بيانگر يأس و نااميدى است. اگر خواب ببينيد كه به خاطر درد احساس ناراحتى مى‏كنيد، بيانگر آن است كه موضوعى باعث پريشانى شما مى‏گردد.

درد دل كردن

برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه با شخصى مشغول درددل هستيد، به اين معناست كه روزهاى بدى پيش رو داريد.

دردسر

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه به دردسر افتاده‏ايد به اين معناست كه موضوعى باعث پريشانى شما مى‏شود. اگر در خواب شخصى را ببينيد كه دچار گرفتارى شده، نشانه‏ى وقوع اتفاقات ناگوار است.

در زدن

برايت مى‏گويد: شنيدن صداى در، در خواب بيانگر شنيدن اخبار ناگوار است.

درشكه

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى درشكه در خواب، بيانگر سعادت و خوشبختى است. سوار شدن بر درشكه در خواب، بيانگر سود مالى است. دويدن به دنبال درشكه در خواب، بيانگر انجام كارهاى دشوار است.

درفش كفاشى

برايت مى‏گويد: اگر در خواب درفش كفاشى ببينيد، به اين معناست كه موضوعى باعث ناراحتى شما مى‏شود، اگر در خواب ببينيد كه با درفش كفاشى مجروح مى‏شويد، نشانه‏ى درگيرى و دعوا است.

درگيرى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه با شخصى درگير شده‏ايد، بيانگر انجام كارهاى خطرناك است. اگر دخترى در خواب مشاهده كند كه با شخصى دعوا مى‏گيرد، به اين معناست كه مردى عاشقانه او را دوست دارد.

درمانده

بيتون مى‏گويد: ديدن افراد درمانده در خواب، نشانه‏ى سود مالى است. اگر در خواب، خود را درمانده ببينيد به اين معناست كه روزهاى خوبى پيش رو داريد.

درمانگاه

بيتون مى‏گويد: ديدن درمانگاه در خواب، به معناى غم و اندوه است.

درو

بيتون مى‏گويد: ديدن كشاورزان هنگام درو، بيانگر داشتن لحظات لذت‏بخش است. اگر در خواب ماشين درو ببينيد، بيانگر آن است كه دچار ضرر و زيان مى‏شويد.

دروغ گفتن

محمد بن سيرين گويد: دروغ گفتن در خواب، دليل بر فساد دين است. اگر بيند كه گواهى به دروغ مى‏دهد، دليل كه دين او تباه شود و تأويلش به خلل است.
جابر گويد: اگر بيند پادشاه دروغ مى‏گفت، دليل كه مردم نكوهش و بدى او گويند و حرمت و آبروى او برود.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه براى آن كه تنبيه نشويد، مجبوريد دروغ بگوييد معنايش اين است كه رفتار بدى با اطرفيان داريد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه براى دفاع از دوستتان دروغ مى‏گوييد، بيانگر آن است كه شخصى به شما توهين مى‏كند. اگر در خواب شخصى به شما دروغ بگويد، يعنى قصد دارد تا به شما آسيب برساند. اگر در خواب شما را دروغگو بنامند، به اين معناست كه عده‏اى قصد آزار شما را دارند.

درويشى

محمد بن سيرين گويد: درويشى در خواب بهتر از توانگرى است، خاصه در راه دين و صلاح و عاقبت. اگر بيند كه درويش شده است، دليل كند بر صلاح دين و عاقبت وى. اگر بيند كه توانگر شده بود، تأويلش به خلاف اين است.
كرمانى گويد: اگر بيند كه با درويش مسلمان خيرات كرد، دليل كه دشمن خود را در كارى يارى دهد. اگر بيند كه از درويش نان مى‏خواست، دليل كه خير و منفعت به وى رسد.

دره

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند در دره‏اى شد، دليل كه در غم و اندوه گرفتار شود. اگر بيند از دره بيرون آمد، از غم و اندوه رسته شود.
كرمانى گويد: دره در خواب، دليل بر حج اسلام كند. قوله تعالى: «و الشعرآء يتبعهم الغاون الم تر انهم فى كل واد يهيمون». (شعراء، 225).
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى دره‏ى سرسبز و زيبا در خواب، بيانگر پيشرفت در امور كارى است. ديدن دره‏اى خشك و تاريك در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است متحمل ضرر مى‏شويد. اگر در خواب دره‏اى پر از لجن ببينيد، به اين معناست كه سلامتى شما در خطر است.
هانس كورت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه براى گردش به دره‏اى مى‏رويد به اين معناست كه خبرهايى به گوش شما مى‏رسد.

دريا

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند كه از دريا به شنا بيرون آمد، دليل است از زندان و خدمت پادشاه به سلامت بيرون آيد. اگر بيند كه در دريا غرق شد و بمرد و بعد از آن وى را بالا افكند، دليل كه در كار دنيا به حرص غرق شود. اگر بيند كه غرق شد و باز از دريا بيرون آمد، دليل است كه از كار دنيا خلاصى يابد. اگر بيند كه از دور به دريا نگريست و نزديك او نرفت، دليل كه بدان چه اميد دارد نرسد. اگر بيند كه بر روى دريا همى شد، چنان كه پاى او تر نبود، دليل است از آتش دوزخ ايمن شود و كارهاى دنيا بر او آسان شود.
كرمانى گويد: اگر كسى بيند كه در دريا است، دليل كه به خدمت پادشاه شود، يا مطيع مردى عالم و فاضل شود. اگر بيند در ميان دريا متحير فرومانده است، دليل كه كار او پرخطر است. اگر بيند كه از دريا بيرون آيد، دليل است بى‏غم شود. اگر بيند كه آب دريا بخورد و به غايت سرد است. اگر بيننده عالم است از علم بهره‏ى تمام يابد.
برايت مى‏گويد: ديدن دريايى آرام، بيانگر داشتن لحظات شيرين است. ديدن دريايى طوفانى در خواب، بيانگر ضرر و زيان است.
بيتون مى‏گويد: شندين امواج دريا، بيانگر آن است كه زندگى يكنواختى داريد. اگر زنى در خواب مشاهده كند كه با همسر خود در دريا مشغول شنا است، به اين معناست كه در انجام كارش موفق خواهد شد.

درياچه

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى درياچه در خواب، بيانگر آشنايى با افراد جديد است. اگر خواب ببينيد كه در درياچه‏اى مشغول شنا هستيد، نشانه‏ى داشتن روزهاى خوب است.
بيتون مى‏گويد: قايق‏رانى در درياچه، نشان‏دهنده‏ى موفقيت در انجام كارها است. اگر در خواب درياچه‏اى با آب‏هاى زلال ببينيد، به اين معناست كه به هدف خود مى‏رسيد. اگر در خواب درياچه‏اى با آب گل‏آلود ببينيد، به اين معناست كه مرتكب اشتباهى مى‏شويد.

دريانورد

برايت مى‏گويد: دريانوردى در خواب، نشانه‏ى خوش‏شانسى است.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه دريانورد هستيد، به اين معناست كه به مسافرت‏هاى لذت‏بخشى خواهيد رفت. اگر دخترى در خواب يك دريانورد ببيند، بيانگر آن است كه مرتكب اشتباهى مى‏شود.

دزد

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب دزدى را ببينيد، به اين معناست كه بايد بيشتر مراقب خود باشيد، خطرى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب مشاهده كنيد كه دزد به خانه‏ى شما آمده، به اين معناست كه عده‏اى قصد دارند به شما آسيب برسانند. اگر در خواب دزدان دريايى ببينيد، بيانگر آن است كه بايد مراقب توطئه‏ى دشمنان باشيد. اگر در خواب خودتان را يك دزد دريايى ببينيد، بيانگر آن است كه در انجام كارى موفق نمى‏شويد. اگر دخترى در خواب مشاهده كند كه نامزدش يك دزد دريايى است، به اين معناست كه نامزدش فرد مناسبى براى ازدواج نيست.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه دزدى را گرفته‏ايد، نشانه‏ى آن است كه در كارها پيشرفت مى‏كنيد، ديدن فرار يك دزد در خواب، بيانگر يأس و نااميدى است. اگر خواب ببينيد كه دزد هستيد، علامت آن است كه خطرى شما را تهديد مى‏كند.

دژ نظامى

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى دژ نظامى در خواب، به اين معناست كه بايد مراقب دشمنان باشيد. اگر در خواب شخصى را ببينيد كه در دژ نظامى زندانى است، يعنى در كارها به موفقيت مى‏رسيد.

دست

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند كه قاضى يا سلطان دست او را ببريدند، دليل كه برادر يا خواهر او بميرد. اگر هر دو دست خويش را بريده بيند، دليل كه از كسب و كار و مراد خويش بازماند. اگر بيند كه به يك دست، دست ديگر را باز مى‏كرد، دليل است بر كسب خود ظلم و بيداد كند. اگر بيند كه دست خويش را به كارد مى‏برد. دليل كه او را دل به هواى كسى مشغول شود.
كرمانى گويد: اگر بيند كه چپ شده است و كارها به دست چپ مى‏كرد، دليل كه كارهاى پوشيده كند و حاجتش روا شود، خاصه كه كارزار به دست چپ كند. اگر بيند كه دست‏ها را به سوزن نيل كرده است، دليل كه همتش بر تعليم علم و دانش است و بلندى حال. اگر بيند كه دستش بريده گرديد و ندانست كه دست راست است يا چپ، دليل است او را مصيبتى رسد، از مرگ برادر يا فرزند يا انباز اگر بيند كه دست او بزرگ‏تر يا قوى‏تر از آن شد كه است، دليل است بر قوت احوال آن كسان كه ياد كرده شد.
جابر گويد: اگر بيند كه دست خويش را چون چنبر در گردن كرده است، دليل كه كردار نيك و نماز و طاعت كند و حج و غزا كند و خيرات بجا آورد. اگر بيند كه دست او را از جايى كوتاه كردند، دليل است مقصودى كه دارد برمى‏آيد از كسى كه از او يارى خواهد. اگر بيند كه دست او كوتاه و پا دراز شد و از تركيب و حال خويش بگشت، دليل بر فساد پيشه و منفعت وى كند.
اسمعيل اشعث گويد: اگر بيند دستش چون دست سلطان شده است، بزرگى و پادشاهى يابد. اگر بيند دست راست او دراز شده است، دليل كه دولتش زايل شود. اگر بيند كه دست‏ها را با اشنان مى‏شست، دليل است كه از خير او نااميد شود، آن كه اميد دارد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب دست‏هايى تميز و زيبا ببينيد، بيانگر آن است كه در كارها به موفقيت مى‏رسيد. اگر در خواب دست‏هاى زشت و كثيف ببينيد، به معناى غم و اندوه است. ديدن دست خونى در خواب، بيانگر آن است كه موضوعى باعث ناراحتى شما شده است. اگر در خواب ببينيد كه دستان خود را سوزانده‏ايد، به اين معناست كه براى رسيدن به هدف خود دست به هر كارى مى‏زنيد. اگر در خواب دستان خود را زخمى ببيند، بيانگر آن است كه دچار شكست مى‏شويد.
اچ ميلر مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه با كسى دست مى‏دهيد، يعنى يك دوست خوب پيدا مى‏كنيد. ديدن دست‏هاى پر مو،بيانگر بدشانسى است. اگر در خواب دست‏هاى زيادى ببينيد، به اين معناست كه به ثروت مى‏رسيد. اگر در خواب ببينيد كه دستتان ورم كرده نشانه‏ى آن است كه دچار مشكلى مى‏شويد، ديدن دست‏هاى قطع شده در خواب بيانگر شكست در كارها است.

دستبند

برايت مى‏گويد: ديدن دستبند در خواب، بيانگر ديدار از دوستان قديمى است. اگر در خواب يك دستبند هديه بگيريد، به اين معناست كه روزهاى خوبى پيش رو داريد. ديدن دستبند نقره در خواب، نشانه‏ى به دست آوردن ثروت است. ديدن دستبند طلا، بيانگر خوش‏شانسى است.
بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه يك دستبند گم كرده‏ايد، يعنى موضوعى باعث ناراحتى شما مى‏شود. پيدا كردن دستبند، نشانه‏ى آن است كه ملكى مى‏خريد.

دست دادن

بيتون مى‏گويد: دست دادن در خواب، بيانگر آن است كه با ديگران رفتار خوبى داريد. اگر دخترى در خواب مشاهده كند كه با فرمانده‏اى دست مى‏دهد، به اين معناست كه روزهاى خوبى پيش رو دارد. اگر دخترى در خواب با يك پيرمرد دست بدهد، بيانگر آن است كه دچار گرفتارى مى‏شود.

دستكش

محمد بن سيرين گويد: اگر مردى بيند دستكش در دست داشت و از آهن است، دليل كه او را قوت و توانايى است، خاصه كه از فولاد بود. اگر دستكش زرين است يا سيمين، تأويلش چون دست‏اورنجن است.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن دستكش در خواب بر سه وجه است. اول: قوت و توانايى. دوم: ظفر يافتن بر دشمن. سوم: نظام كارها.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه دستكش به دست داريد، به اين معناست كه به موفقيت مى‏رسيد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه دستكشى هديه گرفته‏ايد، نشانه‏ى آن است كه قصد داريد شخصى را به دردسر بياندازيد. گم كردن دستكش در خواب، بيانگر دعوا و نزاع است.
بيتون مى‏گويد: ديدن دستكش نو در خواب، به اين معناست كه موانع را پشت سر مى‏گذاريد. ديدن دستكش پاره و كهنه، علامت ضرر و زيان مالى است. پيدا كردن دستكش، بيانگر داشتن لحظات لذت‏بخش است. اگر مردى در خواب دستكش زنانه دستش كند، به اين معناست كه زنى باعث آزار شما شده است. ديدن دستكش رانندگى در خواب، به اين معناست كه مشكلات را به خوبى حل مى‏كنيد.

دستگاه

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب دستگاهى ببينيد، به اين معناست كه موضوعى باعث پريشانى شما مى‏شود. ديدن يك دستگاه خراب در خواب، به اين معناست كه دشمنان به شما آسيب وارد مى‏كنند.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشغول تعمير دستگاه خرابى باشيد، نشانه‏ى آن است كه براى رسيدن به هدف خود بايد از موانع بگذريد. ديدن دستگاه تلفن در خواب، نشانه‏ى آشنايى با افراد جديد است.

دستگيره

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب دستگيره‏اى ببينيد، نشانه‏ى آن است كه با افراد جديدى آشنا مى‏شويد.

دستگيرى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه شخصى دستگير شده، به اين معناست كه از موضوعى هراس داريد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه شخصى هنگام دستگيرى از دست پليس فرار مى‏كند، علامت آن است كه براى رسيدن به اهداف خود تلاش مى‏كنيد.

دستمال

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى دستمال در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارها است. اگر در خواب دستمال سفيد و تميز ببينيد، به اين معناست كه در دام افراد حيله‏گر نمى‏افتيد. مشاهده‏ى دستمال كهنه و پاره، علامت دعوا و نزاع است. اگر در خواب دستمال خود را گم كنيد، معنايش اين است كه پيمانى را كه بسته بوديد مى‏شكنيد.
برايت مى‏گويد: ديدن دستمال كاغذى، نشانه‏ى گرفتارى و مشكلات است. مشاهده‏ى دستمال جيبى در خواب، بيانگر وقوع اتفاقات ناگوار است. ديدن دستمال به درد نخور در خواب، بيانگر آن است كه سعى مى‏كنيد از هر طريقى پول به دست آوريد.

دستمزد

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه كسى به شما دستمزد مى‏دهد، بيانگر پيشرفت در كارها است. اگر در خواب به كسى دستمزد بدهيد، به اين معناست كه موضوعى باعث ناراحتى شما مى‏شود. اگر در خواب دستمزدتان كم شده باشد، بيانگر آن است كه بايد بيشتر مراقب دشمنان باشيد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه دستمزدتان زياد شده است، نشان‏دهنده‏ى سود مالى است.

دست‏نويس

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب نوشته‏اى ناتمام ببينيد، بيانگر آن است كه از كارى نااميد مى‏شويد. ديدن يك نوشته ناخوانا در خواب، بيانگر رسيدن به اهداف است. گم كردن يك نوشته، بيانگر غم و اندوه است. سوختن يك نوشته بيانگر، سود مالى است.

دستور پخت

برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه دستور پخت غذايى را از كسى مى‏گيريد، به اين معناست كه خبر دروغى را دريافت مى‏كنيد.

دستور زبان

هانس كورت مى‏گويد: ديدن دستور زبان در خواب، نشانه‏ى خوش‏شانسى است.
بيتون مى‏گويد: مطالعه‏ى دستور زبان در خواب، به اين معناست كه در انجام كارتان تصميم درستى مى‏گيريد.

دست و روى شستن

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند دست و روى تمام به آب صاف بشست، دليل كه حاجتى كه دارد تمام بيابد و مقصودش حاصل شود.
كرمانى گويد: اگر بيند كه دست و روى به آب پليد مى‏شست و تمام نشست، تأويلش به خلاف اين است. اگر بيند كه در چشمه‏ى صافى دست و روى تمام بشست، دليل است اگر غمگين است فرج يابد، اگر ترسنده است ايمن شود، اگر بيمار است شفا يابد، اگر وام دارد وامش گذارده شود، اگر اسير است از بند رهايى يابد، اگر بيند كه دست و روى ناشسته نماز كرد، دليل كه دينش ضعيف است و مالى كه دارد از دستش برود.

دسته گل

برايت مى‏گويد: ديدن دسته گل در خواب، بيانگر داشتن روابط دوستانه است. اگر در خواب ببينيد كه مشغول درست كردن دسته گل هستيد، نشانه‏ى آن است كه در عشقتان موفق مى‏شويد.
هانس كورت مى‏گويد: اگر در خواب دسته گلى زيبا و رنگارنگ ديديد، نشان‏دهنده‏ى آن است كه روزهاى خوبى پيش رو داريد. اگر در خواب دسته گلى پژمرده ببينيد، بيانگر آن است كه بيمارى شما را تهديد مى‏كند.

دستيار

برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه دستيار هستيد، به اين معناست كه شخصى قصد سوءاستفاده از شما را دارد اگر در خواب مشاهده كنيد كه دستيار داريد، نشان‏دهنده‏ى آن است كه بايد بيشتر مراقب اطراف خود باشيد. اگر در خواب دستيارى در انجام كارها به شما كمك كند، بيانگر آن است كه از انجام كارهاى زياد خسته شده‏ايد.

دسر

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشغول خوردن دسر باشيد، بيانگر آن است كه در كارتان با شكست مواجه مى‏شويد. ديدن دسر در خواب، بيانگر آن است كه در كارى سود چندانى نمى‏كنيد. اگر دخترى در خواب ببيند كه دسر درست مى‏كند، به اين معناست كه نامزدش فرد مناسبى براى ازدواج نيست.

دسيسه

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه با دسيسه و نيرنگ به دام مى‏افتيد، به اين معناست كه اشتباهى انجام مى‏دهيد.

دشت

بيتون مى‏گويد: ديدن دشتى سرسبز و زيبا در خواب، بيانگر آن است كه زندگى خوبى داريد. ديدن دشتى خشك و بى‏آب و علف، بيانگر آن است كه موضوعى باعث ناراحتى شما شده است.

دشمن

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند با دشمن در نبرد بود، اگر بيند دشمن او را بخورد، دليل كه در بلا و مصيبت افتد و توبه بايد كرد و صدقه بايد داد، تا از آن برهد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن دشمن به خواب بر سه وجه بود: اول: بستگى كارها. دوم: غم و اندوه. سوم: خسران مال.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه با دشمنتان دعوا مى‏گيريد، بيانگر آن است كه خطرى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب دشمن خود را شكست دهيد، به اين معناست كه از خطرى نجات پيدا مى‏كنيد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب با دشمن خود ملاقات كنيد، به اين معناست كه بايد مراقب توطئه‏ى دشمنان باشيد.

دشنام

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند كسى را دشنام مى‏داد، دليل بود كه آن كس را حال نكو شود.
كرمانى گويد: اگر بيند كسى را دشنام مى‏داد، دليل كه آن كس بر وى چيره و كامكار شود.

دعا كردن

محمد بن سيرين گويد: دعا در خواب، دليل حاجت‏روايى بود. اگر بيند خود را دعا همى كرد و آمرزش مى‏خواست، دليل بود كه عاقبتش به خير بوده و حاجتش روا شود. اگر كسى بيند دعا به كسى مى‏نمود، دليل كه به ظلم و فساد گرايد و امر به معروف به جاى نياورد. اگر بيند مظلومى را دعا مى‏كرد، دليل كند كه همه‏ى خلق را نيكو بود و بد كس نينديشد و حاجت همه كس را روا كند. اگر بيند دعاى خاص همى خواند، دليل كه وى را فرزندى آيد. قوله تعالى: »اذ نادى ربه نداء خفيا«. )مريم، 3(
كرمانى گويد: اگر مصلح و پارسا بود، خدا وى را بيامرزد و حاجت او را روا كند. اگر مفسد بود گناهش را عفو كند و او را توبه دهد. اگر كافر بود، اسلام او را كرامت كند.
بيتون مى‏گويد: دعا كردن در خواب، بيانگر آن است كه براى انجام كارى نياز به كمك ديگران داريد. اگر در خواب شخصى را در حال دعا خواندن ببينيد، بيانگر آن است كه دوستانتان به دردسر افتاده‏اند.
برايت مى‏گويد: دعا كردن در مسجد، بيانگر آن است كه به هدف خود مى‏رسيد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه براى كسى دعاى خير مى‏كنيد، به اين معناست كه به خواسته‏ى خود خواهيد رسيد.

دعوت كردن

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب كسى را به خانه‏ى خود دعوت كنيد، نشان‏دهنده‏ى آن است كه يك پيشامد غير منتظره در پيش داريد. اگر در خواب به خانه‏ى كسى دعوت شويد، بيانگر آن است كه اخبار ناگوارى به گوش شما مى‏رسد.
برايت مى‏گويد: دعوت كردن در خواب، نشانه‏ى پيدا كردن دوستان جديد است.

دفترچه

برايت مى‏گويد: اگر در خواب يك دفترچه‏ى نشانى ببينيد، بيانگر آن است كه به اهداف خود نمى‏رسيد. اگر خواب ببينيد كه مشغول ورق زدن دفترچه‏ى تلفن هستيد، به اين معناست كه فرد جديدى به خانواده‏ى شما اضافه مى‏شود. اگر اسم آشنايى در دفترچه ببينيد، بيانگر آن است كه فرصتى براى انجام كارهاى عقب‏افتاده پيدا مى‏كنيد.

دف زدن

محمد بن سيرين گويد: دف زدن در خواب، امر معروف بود، بر آن كس كه دف زند. لكن اگر كنيزك دف زند، دليل بود بر چيزى مشهور كه به او رسد، اگر دف زننده آزاد بود، دليل بر كارى مشهور بود. اگر مردى جوان دف زند، دليل كه با دشمن خود امر به معروف كند. اگر مردى پير دف زند، دليل كه ترك امر معروف كند.
كرمانى گويد: اگر مردى بيند در خواب دف زند، استادانه و نيكو، دليل كه زنى بخواهد به صورت نيكو و به كردار بد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: آواز دف شنيدن در خواب، نشاط و شادى بود، چون از زن و كنيزك شنود. اگر آواز دف از مردى پير شنود، دليل بر بخت و دولت و فيروزى بود و آواز دف از مردى جوان شنيدن، دليل بر ظاهر شدن حالى كند.

دكان

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى دكان در خواب، بيانگر آن است كه عده‏اى سعى دارند مانع پيشرفت شما شوند.

دكتر

بيتون مى‏گويد: ديدن يك دكتر در خواب، بيانگر داشتن سلامتى كامل است. ديدن دكترى در حال معالجه‏ى بيمار، نشان‏دهنده‏ى آن است كه بيمارى يكى از اعضاى خانواده‏ى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب مشاهده كنيد با دكترى نامزد شده‏ايد، به اين معناست كه در دام افراد حيله‏گر، گرفتار مى‏شويد. اگر در خواب يك دكتر قلابى ببينيد، به اين معناست كه سلامتى شما در خطر است.

دكل

برايت مى‏گويد: اگر در خواب يك دكل چوبى ببينيد، نشانه‏ى آن است كه شما آدم متكبرى هستيد.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى دكل شكسته در خواب، بيانگر تغيير و تحولات نامطلوب است. اگر در خواب يك دكل كشتى ببينيد، به اين معناست كه پولى به دست مى‏آوريد. اگر ملوانى در خواب دكل ببيند، نشانه‏ى آن است كه سفرى در پيش دارد.

دكمه

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى دكمه در خواب، نشانه‏ى بهبودى در امور مالى است. اگر در خواب ببينيد كه دكمه‏ى خود را گم كرده‏ايد، به اين معناست كه در انجام كارى مرتكب اشتباه مى‏شويد.
بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه بر اونيفورم خود، دكمه‏هايى براق مى‏دوزيد، بيانگر داشتن روزهاى خوب است. ديدن دكمه‏هاى سردست در خواب، علامت موفقيت در انجام كارها است.

دل

محمد بن سيرين گويد: دل ديدن به خواب، مالى بود كه به وى رسيده، يا مالك وى گردد. اگر بيند دل بيرون تن او بود، دليل بود بر صلاح و نيكويى تن وى قوله تعالى: »حتى اذا فزع عن قلوبهم قالوا ماذا قال ربكم قالوا الحق.« )سبا، 23(. اگر بيند دل او تنگ شد، دليل كه كارهاى وى تنگ و دشوار شود. اگر دل را شادمان بيند، دليل كه كارها بر وى گشاده گردد. اگر دل را فروبسته بيند، از گناه توبه بايد كردن.
جابر گويد: اگر بيند دل او پاره‏پاره شد، دليل كه دل را به هوس محال و شغل‏هاى ناكردنى مشغول كند. اگر بيند دل او روشن و منور است، دليل بر صلاح دين او كند. اگر بيند دلش تاريك و تيره است، تأويلش به خلاف اين است.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: دل به خواب ديدن بر ده وجه است. اول: مال. دوم: رياست. سوم: فرزند. چهارم: شجاعت. پنجم: جوانمردى. ششم: حرص و آز. هفتم: دين. هشتم: قوت. نهم: شهوت. دهم: نهان داشتن احوال خويش.
اچ ميلر مى‏گويد: ديدن دل و روده‏ى انسان در خواب، نشانه‏ى آشنايى با افراد جديد است.

دلار

برايت مى‏گويد: ديدن دلار در خواب، بيانگر سود مالى است. اگر خواب ببينيد كه دلار خريده‏ايد، نشانه‏ى آن است كه در انجام كارى دچار شكست مى‏شويد. اگر خواب ببينيد كه دلار پيدا كرده‏ايد، نشانه‏ى آن است كه از طرف دوستى، هديه مى‏گيريد. گم كردن دلار در خواب، بيانگر آن است كه موضوعى باعث ناراحتى شما مى‏شود.

دلالى كردن

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند دلالى مى‏كرد، دليل كه مصلح و رهنماى خير بود به كردار نيك.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: دلالى كردن به خواب بر چهار وجه است. اول: مصالحه در ميان مردم. دوم: راه راست نمودن. سوم: كردار نيك. چهارم: امر به معروف به جاى آوردن و بدان كه دلال، مردى است رهنماى مردمان به خير و شر.

دلفين

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب يك دلفين ببينيد، دلالت بر آن دارد كه كارهاى قبلى خود را هنچنان ادامه مى‏دهيد.

دلقك

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب دلقكى ببينيد، بيانگر آن است كه دچار گرفتارى مى‏شويد. پوشيدن لباس دلقك‏ها در خواب، علامت آن است كه براى رسيدن به موفقيت دست به هر كارى مى‏زنيد.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه دلقك هستيد، نشانه‏ى آن است كه با دوستانتان دچار مشكل مى‏شويد.

دليرى (شجاعت)

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه از خود شجاعت به خرج داده‏ايد، يعنى در كارها پيشرفت مى‏كنيد.

دم

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند چون اسب و خر و گاو دم داشت، دليل كه مال و نعمت او زياده شود و زندگانى به خوش‏دلى گذراند، اما در راه دين سستى كند و بعضى از معبران گويند: اگر كسى بيند دم داشت، دليل كه مردمان تابع او شوند. اگر بيند كه دم او چون دم سگ يا خر يا گرگ بود، دليل كه مال حرام يابد و مردمان او را ملامت كنند.
كرمانى گويد: اگر بيند دم اسب يا دم خر در دست داشت، دليل كه به قدر آن مال و نعمت يابد. اگر كسى بيند در دست دم حيوانى داشت كه گوشت او حرام بود، دليل كه حرام يابد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: دم حيوان در خواب بر چهار وجه است. اول: تيغ. دوم: ياران. سوم: مال. چهارم: عيش و راحت.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب دم جانورى را ببينيد، نشانه‏ى آن است كه موضوعى باعث خشم شما مى‏شود. اگر در خواب مشاهده كنيد كه مثل جانوران، دم داريد، به اين معناست كه حوادث غير منتظره‏اى پيش رو داريد. قطع كردن دم جانوران در خواب، بيانگر بدبختى است.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب به دم جانورى دست بزنيد، نشانه‏ى موفقيت در انجام كارها است. اگر در خواب جانورى براى شما دم تكان داد، نشانه‏ى آن است كه لحظات شيرينى خواهيد داشت.

دماسنج

بيتون مى‏گويد: ديدن دماسنج در خواب، بيانگر گرفتارى و دردسر است. اگر در خواب يك دماسنج شكسته ببينيد، به اين معناست كه سلامتى شما در خطر است.

دمپايى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب دمپايى ببينيد، به اين معناست كه قصد داريد تا شخصى را به دردسر بياندازيد.

دمل

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند دمل داشت، دليل كه مالش زياده شود، بر قدر آن دمل. اگر بيند دمل او شكافت و خون از وى بيرون آمد، دليل كه برخى از مال وى تلف شود.
جابر گويد: اگر بيند دمل بشكافت و از او خون و چرك مكيد، دليل كه به قدر آن مال جمع كند. اگر بيند دارو بر دمل نهاد و جامه از خون بشست، دليل كه از مال حرام توبه كند.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب روى بدنتان دمل ببينيد، بيانگر آن است كه دچار بدشانسى مى‏شويد. اگر روى گردن خود دمل ببينيد، بيانگر آن است كه بيمارى شما را تهديد مى‏كند.

دنبه

محمد بن سيرين گويد: دنبه به خواب، دليل مال است، كه مرد نگاه مى‏دارد يا مال زن او بود. اگر بيند دنبه‏ى خام مى‏خورد، دليل كه مال به شبهه خورد. اگر بيند دنبه پخته مى‏خورد، دليل كه از دشمنش مال بخورد.
كرمانى گويد: اگر بيند چون گوسفندان دنبه داشت، دليل كه او را فرزندى آيد، كه صاحب اقبال و دولت است و روزى بر وى فراخ است.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: دنبه در خواب ديدن، يك بدره درم است.

دندان

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: دندان به خواب اهل بيت صاحب خواب است و دندان‏هاى بالا دلالت كند بر نرينه و دندان زيرين، دلالت كند بر مادينه و دندان پيشين دلالت بر فرزندان و خواهران و برادران كند يا بر مادر و پدر است و دندان‏هايى كه بر جنب آن باشند، دليل بر عم و فرزندان و عمان كند و دندان‏هايى كه بر جنب دندان‏هاى ديگر است، كه آن را ثنايا خوانند، دليل بر مهتر و بزرگ خاندان كند.
محمد بن سيرين گويد: اگر بيند دندان پيشين او بر كف دستش افتاد يا بر كنار يا بر زمين افتاد و به خاك آلوده نگرديد، دليل كه او را فرزندى يا خواهرى يا برادرى آيد، اگر بيند دندان پيشين او بر زمين افتاد و در ميان خاك ضايع گرديد، دليل كه از اين جماعت يكى هلاك شود، يا جدا شود، چنان كه هيچ كس از وى نشان ندهد. اگر بيند بعضى از دندان بشكست يا ضايع شد، دليل كه به يكى از ايشان بلا و آفتى رسد.
كرمانى گويد: اگر بيند دندان‏هايش همه در كنارش افتاد، پس همه را در كف خود گرفت، دليل كه خويشان خود را جمع كند و نگذارد كه از او جدا گردند. اگر بيند از دندان‏هاى او بوى خوش مى‏آمد دليل كه خويشان بر وى ثنا گويند. اگر بر خلاف اين بيند، دليل كه خويشان بر وى غيبت كنند. اگر بيند دندانش درد مى‏كرد و بركند، دليل كه مال يابد. اگر بيند دندان او سياه شد، او را غم و اندوه رسد. اگر بيند كه دندان‏هايش افتاده بود و در كهنه بست، دليل كه او را عمر دراز است، چنان كه همه تبار خويش را در گور كند.
جابر مغربى گويد: اگر بيند كه از دهان دندانى خون‏آلود فراگرفت، دليل كه منفعت را آن كس است كه آن دندان برگيرد، لكن او را مصيبتى رسد. اگر بيند كه بعضى از دندان‏هايش ناپديد شد، دليل كه به عدد آن از خويشان وى به غربت روند و به سلامت بازآيند. اگر بيند كه همه دندان‏هاى وى در ميان زبان جمع شد و ديگر باز جاى خود نشست، دليل كه خويشان وى شكايت كنند از او.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن دندان‏ها در خواب بر شش وجه است. اول: اهل بيت.
دوم: مال. سوم: منفعت. چهارم: غم و اندوه. پنجم: مصرف. ششم: مفارقت از خويشان.
بيتون مى‏گويد: لق شدن دندان‏ها در خواب، بيانگر غم و اندوه است. كشيدن دندان در خواب بيانگر بيمارى است. اگر خواب ببينيد كه دندان‏هاى خود را مسواك مى‏زنيد، به اين معناست كه براى رسيدن به هدف خود تلاش بسيار مى‏كنيد. ديدن دندان مصنوعى در خواب، بيانگر انجام كارهاى سخت و سنگين است.
برايت مى‏گويد: ديدن دندان‏هاى زيبا در خواب، نشانه‏ى بهبودى در امور مالى است. اگر خواب ببينيد كه دندان‏هاى خود را پر مى‏كنيد، به اين معناست كه بايد مراقب خود باشيد تا دچار اشتباه نشويد. اگر خواب ببينيد كه دندان مصنوعى گذاشته‏ايد، به اين معناست كه شادى شما زياد طول نمى‏كشد. اگر خواب ببينيد كه خلال دندان، دندان‏هاى خود را تميز مى‏كنيد، به اين معناست كه دچار ضرر مالى مى‏شويد.

دندانپزشك

برايت مى‏گويد: ديدن دندانپزشك در خواب، علامت آن است كه موانع را پشت سر مى‏گذاريد.
بيتون مى‏گذاريد: اگر در خواب دندانپزشكى را ببينيد كه مشغول درست كردن دندان‏هاى شما، است علامت آن است كه در انجام كارى دچار ترديد شده‏ايد.

دنده‏ى انسان

برايت مى‏گويد: ديدن دنده‏ى انسان در خواب، به اين معناست كه به خاطر انجام كارى مورد تشويق قرار مى‏گيريد.

دوچرخه

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب با دوچرخه از تپه‏اى بالا برويد، معنايش آن است كه به سعادت مى‏رسيد اما اگر با دوچرخه از تپه پايين بياييد، به اين معنى است كه دچار گرفتارى مى‏شويد.
برايت مى‏گويد: دوچرخه‏سوارى در خواب، بيانگر وقوع اتفاقات غير منتظره است.
ديدن يك دوچرخه‏ى خراب، بيانگر آن است كه بايد بيشتر مراقب خود باشيد.

دوختن

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند جامه‏ى خويش را مى‏دوخت كارش نيكو شود و حالش به صلاح آيد. اگر بيند جامه به مال خويش مى‏دوخت، تأويلش همين است. اگر بيند جامه‏ى زنى مى‏دوخت، غم و زيان به او رسد. اگر بيند جامه‏ى مردى مى‏دوخت تأويلش نيكو باشد.
جابر مغربى گويد: اگر بيند از بهر خويشتن پيراهنى بدوخت و گريبان تمام كرد با عيال خويش سازگار باشد اگر بيند شلوار بدوخت و ليفه‏ى آن را ندوخت، دليل است كه زنى خواهد و سرانجام رهايى يابد اگر بيند كه قبا بدوخت، دليل كه زنى به خدمت مشغول گرداند اگر بيند پيراهن زير پاره مى‏كرد به كدخدايى مشغول شود اگر بيند جامه‏ى عيال مى‏دوخت، دليل كه به خدمت عيالش بماند.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: دوزنده به خواب كسى است كه كارهاى دنيا بر دست وى به صلاح آيد، خاصه آن كس را كه جامه از بهر او بدوزد.

دود

محمد بن سيرين گويد: دود به خواب، سلطانى ستمگر باشد. اگر بيند در جانب مشرق يا به جانب مغرب دودى عظيم بود، دليل كند كه مردم آن ديار را از سلطان، جور و ستم رسد و در محنت او گرفتار گردند. اگر بيند دود در عالم برخاسته و آتش زبانه مى‏زد، دليل است كه فتنه و بلا در آن عالم پديد آيد.
جابر مغربى گويد: اگر بيند در شهر يا در ولايتى، بى‏آنكه آتشى بود دود برمى‏آمد، دليل است كه اهل آن موضع را از حق تعالى بيم بود و توبه بايد كرد. اگر بيند از خانه يا دكان او دود بيرون مى‏آمد، دليل كه شاهى ظالم وى را مصادره و مالش بستاند.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه از شدت دود نمى‏توانيد جايى را ببينيد، به اين معناست كه در دام حيله‏گر گرفتار مى‏شود.
برايت مى‏گويد: ديدن دود سياه، نشانه‏ى شنيدن اخبار ناگوار است. ديدن دود سفيد، نشانه‏ى شنيدن اخبار خوشايند است. اگر در خواب دود آتش ببينيد، به اين معناست كه به مقام بالايى دست پيدا مى‏كنيد.

دودكش

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى دودكش در خواب، بيانگر وقوع اتفاقات ناگوار است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه دود از دودكش برمى‏خيزد، به اين معناست كه در انجام كارى موفق هستيد. اگر خواب ببينيد كه از دودكش پايين مى‏آييد، به اين معناست كه كار ناردستى انجام مى‏دهيد. بالا رفتن از دودكش در خواب، بيانگر آن است كه مشكلات را حل مى‏كنيد.
اچ ميلر مى‏گويد: اگر در خواب دودكشى ببينيد كه اطراف آن دودزده است، به اين معناست كه دچار غم و اندوه مى‏شويد. ديدن يك دودكش آهنگرى در خواب، نشانه‏ى آن است كه پولى به دستتان مى‏رسد.

دوده

بيتون مى‏گويد: مشاهده دوده در خواب، بيانگر آن است كه در كارتان چندان موفق نيستيد.
برايت مى‏گويد: تميز كردن دوده‏هاى، لوله بخارى در خواب، نشانه‏ى موفقيت در انجام يكى از كارهايتان است.

دوربين

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب با دوربين به جايى نگاه كنيد، بيانگر وقوع اتفاقات ناگوار است. استفاده از دوربين عكاسى در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه موضوعى باعث نااميدى شما مى‏شود.
برايت مى‏گويد:اگر در خواب يك دوربين شكسته و خراب ببينيد، علامت آن است كه بر تصميم خود مصمم هستيد. مشاهده‏ى يك دوربين نظامى در خواب، نشانه‏ى داشتن روزهاى خوب است.

دورويى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب شخصى را مشاهده كنيد كه با شما با دورويى رفتار مى‏كند، بيانگر آن است كه دوستانتان قصد آزار و اذيت شما را دارند. اگر در خواب نامزدتان را مشاهده كنيد كه رفتار دورويى با شما دارد، بيانگر آن است كه دوستتان به شما خيانت مى‏كند. اگر در خواب شما با ديگران دورويى كنيد، بيانگر آن است كه رفتار درستى با ديگران نداريد.

دورى

بيتون مى‏گويد: دورى از دوستان در خواب، به معناى آن است كه بعضى از مسائل باعث خستگى شما شده‏اند.
برايت مى‏گويد: دورى از دشمنان، نشانه‏ى سعادت و خوشبختى است.

دوزخ

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند در دوزخ شد و بيرون نيامد، دليل كند كه عاصى و بدكار است و توبه بايد كند و به سوى حق تعالى بازگردد، زيرا اجلش نزديك است. اگر توبه نكند، بيم آن باشد كه به كافرى بميرد. اگر بيند دوزخ را و از آن رنجى و گزندى به تن او نرسيد، دليل كه در رنج و غم دنيا گرفتار شود و به آخر سلامتى يابد.
جابر مغربى گويد: اگر بيند او را كشان‏كشان به دوزخ بردند، دليل كه عاقبت او به كفر كشد. اگر بيند بانگ آتش دوزخ مى‏شنيد دليل كه هيبت و سياست پادشاه بدو رسد. اگر بيند كه در نزديك دوزخ قرار گرفت دليل كه جهان بر وى دشوار شود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن دوزخ به خواب شش وجه است. اول: خشم گرفتن خداى تعالى بر وى. دوم: مبتلا شدن به گناه. سوم: جور سلطان ستمگر. چهارم: رنج و مصيبت. پنجم: خذلان. ششم: مال يتيمان و ربا خوردن.

دوزندگى

بيتون مى‏گويد: دوختن لباس در خواب، علامت آن است كه به اهداف خود مى‏رسيد.

دوست

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب دوستان خود را خوشحال و شاد ببينيد، به اين معناست كه خبرهاى بدى به گوش شما مى‏رسد. ديدن دوستان غمگين و ناراحت در خواب، بيانگر وقوع اتفاقات ناگوار است. اگر خواب ببينيد كه دوستانتان را ملاقات مى‏كنيد، به اين معناست كه در كارها پيشرفت مى‏كنيد. اگر در خواب يكى از دوستان خود را ببينيد كه پارچه‏ى سفيدى بر سر خود بسته، به اين معناست كه شخصى قصد دارد با نزديكى به شما آسيب برساند. دعوا گرفتن با دوستان در خواب، بيانگر آن است كه به خاطر موضوعى نگران هستيد.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه با دوستان خود مى‏خنديد، به اين معناست كه از دوستان خود جدا مى‏شويد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه دوستتان مرده، نشانه‏ى شنيدن اخبار مهم است. اگر در خواب به كمك دوستتان برويد، به اين معناست كه براى انجام كارى نياز به كمك ديگران داريد. اگر در خواب با دوستان خود در جمعى حضور داشته باشيد، بيانگر آن است كه با دوستانتان روزهاى خوبى را سپرى مى‏كنيد.

دوست داشتن

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب چيزى را دوست بداريد، نشانه‏ى آن است كه زندگى خوبى داريد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه اطرافيان خود را دوست داريد، به اين معناست در كارهايتان پيروز و موفق هستيد. اگر در خواب ديگران به شما علاقمند باشند، به اين معناست كه از زندگى راضى هستيد.

دوستى

برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه با كسى دوست مى‏شويد، بيانگر آن است كه دوستان خوب و وفادارى در اطراف شما هستند.

دوش

محمد بن سيرين گويد: دوش خواب ديدن، دليل آهستگى مرد و جمال و زينت او بود اگر دوش را ضعيف و شكسته بيند، تأويلش به خلاف اين است.
كرمانى گويد: اگر كسى بيند دوش او قوى و درست است، امانتى كه در گردن او بوده گذارده شود. اگر بيند سست و ضعيف است، دليل كه از امانت گذاردن فروماند. اگر بيند بر دوش او موى بسيار است، امانت نگاهدار است.

دوشاب

محمد بن سيرين گويد: دوشاب در خواب مال و منفعت است، لكن نه بسيار. اگر بيند دوشاب مى‏خورد، دليل كه بر قدر آن او را مال حاصل شود. اگر بيند اندكى دوشاب در دهان نهاد، دليل كه از كسى سخن شنود.
جابر گويد: اگر كسى بيند دوشاب پاكيزه مى‏خورد، دليل كه او را فرزندى به حسب حاصل شود. اگر بيند از شيره دوشاب همى پخت، دليل كه كارى كند كه از آن خير و منفعت يابد.

دوغ

بيتون مى‏گويد: نوشيدن دوغ در خواب، علامت آن است كه بايد در كارها بيشتر دقت كنيد تا مرتكب اشتباه نشويد. دور ريختن دوغ در خواب، علامت بدشانسى است. اگر در خواب غذايى بخوريد كه در آن دوغ ريخته‏اند، بيانگر آن است كه دچار گرفتارى مى‏شويد.

دوقلو

برايت مى‏گويد: اگر در خواب بچه‏هاى دوقلو ببينيد، به اين معناست، زندگى شما دست خوش تغيير و تحولاتى مى‏گردد.
هانس كورت مى‏گويد: ديدن بچه‏هاى دوقلوى بيمار در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه دچار غم و اندوه مى‏شويد.

دولا شدن

برايت مى‏گويد: اگر در خواب شخصى را ببينيد كه خم شده است، به اين معناست كه در كارى پيشرفت مى‏كنيد. خم شدن در خواب، بيانگر انجام يك كار اشتباه است.

دويدن

بيتون مى‏گويد: دويدن در خواب، بيانگر پيشرفت در كارها است. اگر خواب ببينيد كه هنگام دويدن زمين مى‏خوريد، بيانگر آن است كه دچار شكست مى‏شويد. اگر در خواب گروهى را در حال دويدن ببينيد، نشانه‏ى آن است كه مسئوليت كارى را بر عهده‏ى شما مى‏گذارند.

ده

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند كه در دهى است و نام آن ندانست، دليل بر خير و نيكى كند. اگر نام آن ده دانست، دليل بر بدى است. اگر ديد كه از ده بيرون آمد نيكو است. اگر بيند در ده شد بد است.
كرمانى گويد: اگر كسى به خواب بيند كه از شهرى خراب به دهى آباد شد و در وى نعمت بود، دليل بر خير و بركت و عز و اقبال كند. اگر به خلاف اين بيند، دليل بر شر و ادبار كند. اگر بيند كه در دهى شده است، تأويلش نيك است.
جابر مغربى گويد: اگر كسى بيند كه دهى مجهول بدو دادند، دليل كه بر قدر عمارت آن ده، وى را خير و منفعت رسد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه در دهكده‏اى زندگى مى‏كنيد، به اين معناست كه زندگى خوبى خواهيد داشت. ديدن دهكده‏اى زيبا و تميز در خواب، نشان‏دهنده‏ى بهبودى در امور مالى است. اگر در خواب دهكده‏اى كثيف ببينيد، بيانگر آن است كه درآمد كمى داريد. اگر خواب ببينيد كه در يك مهمان‏خانه‏ى روستايى هستيد، بيانگر آن است كه روزهاى خوبى پيش رو داريد.

دهان

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: دهان در خواب ديدن، كليد كارها و خاتمه وى است و هر چه از دهان بيرون آيد، تأويل آن بر گوهر كلام است، اگر نيكو است. اگر بدو هر چه در دهان شود، از گوهر روزى است و آن چه از غذا در دهان شود، صلاح دين او است.
محمد بن سيرين گويد: اگر بيند دهان وى سخت بسته است، دليل كند كه هلاك شود، يا بيمار شود، يا اجلش نزديك آمده باشد. اگر بيند كه دهان او فراخ شده است، چنان كه طعام بسيار در وى مى‏گنجيد، دليل است به قدر آن وى را نعمت و روزى رسد.
كرمانى گويد: اگر كسى به خواب دهان خود را نيكو بيند، دليل كه سخن‏هاى نيكو شنود. اگر دهان خود را كج بيند يا سست يا زشت، دليل است كه سخن‏هاى زشت شنود و به هيچ كار نيايد. اگر كسى بيند كه گوشت دهان او بيفتاد، دليل كه او را زيانى رسد. اگر بيند كه از دهانش خوب بيرون مى‏آمد، دليل كه از كسى گفتگوى به خصومت شنود. اگر بيند كه بدان خون شلوار او آلوده بود، دليل كه داورى آن از جهت زنان باشد.
اسمعيل اشعث گويد: اگر بيند كه از دهان او كرم يا جانورى بيرون آمد، دليل كه يكى از عيالان او از او جدا شود به مرگ يا زندگانى. اگر بيند كه از دهانش پليدى بيرون آمد، دليل كه كارش كه براى مردم است به سبب منت نهادن باطل شود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن دهان در خواب بر هفت وجه است. اول: منزل و خانه. دوم: خزانه. سوم: گشايش كارها. چهارم: مال. پنجم: حاجت. ششم: وزير. هفتم: دربان.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه دهان بزرگى داريد، بيانگر آن است كه سخنران معروفى هستيد.

دهقان

اچ ميلر مى‏گويد: اگر در خواب خودتان را دهقان ببينيد، نشانه‏ى آن است كه روزهاى خوبى پيش رو داريد. ديدن يك دهقان پير در خواب، نشانه‏ى آن است كه در كارتان با مشكلى روبه‏رو مى‏شويد. اگر در خواب دهقانى را ببينيد كه مشغول كار كردن است، به اين معناست كه اقبال خوبى در انتظار شماست.

دهنه‏ى اسب

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب دهنه‏ى اسب ببينيد، بيانگر آن است كه مشكلات را به خوبى حل خواهيد كرد. مشاهده‏ى دهنه‏ى اسب شكسته در خواب، بيانگر آن است كه بايد مراقب توطئه‏ى دشمنان باشيد.

دهل زدن

محمد بن سيرين گويد: دهل زدن به خواب، كلام باطل و دروغ و كار روشن اين جمله، دليل بر زننده‏ى دهل كند. اگر بيند با دهل ناى زدند و پاى كوفتند، دليل بر غم و اندوه و مصيبت بود. اگر بيند به طور مفرد دهل مى‏زد، دليل است كه سخن باطل گويد، يا كارى كند روشن و پيدا.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: دهل زدن، دليل بر خبرهاى دروغ و مختلف است، كه در او هيچ خير نباشد.

ديپلمات

برايت مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه ديپلمات هستيد، به اين معناست كه كارهاى مهمى انجام مى‏دهيد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه به سفر ديپلماتى مى‏رويد، نشانه‏ى آن است كه فرصت مناسبى براى انجام كارها به دست مى‏آوريد. ديدن يك ديپلمات در خواب، نشانه‏ى آن است كه خطرى شما را تهديد مى‏كند.

دير

بيتون مى‏گويد: پناه بردن به دير، بيانگر شكست دشمنان است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه وقتى مى‏خواهيد به ديرى پناه ببريد با كشيشى برخورد مى‏كنيد، بيانگر آن است كه موضوعى باعث پريشانى شما شده است.

ديپلم

برايت مى‏گويد: ديپلم گرفتن در خواب، بيانگر آن است كه در كارى موفق مى‏شويد.

ديگ

محمد بن سيرين گويد: ديگ در خواب كدبانوى خانه است و صاحب خانه و هر نقصان كه در ديگ بيند، تأويلش بر صاحب خانه است. اگر بيند كه در ديگ گوشت و خوردنى بود، دليل است كه روزى پرداخته بى‏رنج بدو رسد. اگر بيند ديگ بشكست، دليل كه صاحب خانه يا كدبانوى خانه هلاك شود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن ديگ به خواب بر پنج وجه است. اول: كدخداى خانه. دوم: كدبانوى خانه. سوم: رئيس شهر. چهارم: خادم. پنجم: موكل بر حوائج.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى ديگ در خواب، بيانگر دردسر و گرفتارى است. مشاهده‏ى ديگ شكسته در خواب بيانگر آن است كه دچار يأس و نااميدى خواهيد شد.
برايت مى‏گويد: ديدن ديگ غذا در خواب، بيانگر مهمانى و لحظات خوب است. اگر در خواب ديگى را روى اجاق ببينيد، به اين معناست كه به خاطر موضوعى خشمگين مى‏شويد.

ديگ بخار

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ديگ بخار ببينيد، به اين معناست كه موضوعى باعث ناراحتى شما مى‏شود.

دينارها

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: دينارها به خواب اگر عددش بيش از چهار است، دليل كه او را كارى از كراهت رسد،يا سخنى شنود كه او را از آن سخت آيد، به قدر زيادى و كمى دينار. اگر دينار معروف بود، آنچه گفتيم كمتر است.
محمد بن سيرين گويد: اگر بيند كه دينار به عدد پنج بود، دليل كه كارى نيكو و پسنديده كند. اگر بيند با او يك دينار بود نه بزرگ و نه كوچك، دليل كه سراى كوچك نو به وى برسد، از كسى معروف كه آن دينار به وى بدهد. اگر با وى صد دينار بود، يا هزار دينار دليل بود كه علمى اختيار كند كه او را حاصل شود، ليكن عددش بايد زوج باشد، نه فرد. اگر بيند دينار به كسى داد يا از وى ضايع گرديد، او را علم به قدر آن ضايع شود.
كرمانى گويد: اگر بيند كه دينار بيافت يا كسى به او داد، دليل كه او را فرزندى آيد. اگر بيند دينار از وى ضايع شد، دليل كه از جهت فرزند او را مصيبت رسد. اگر بيند دينار بسيار داشت، رنجى به او رسد. معبران گويند: دينار به خواب ديدن، دليل بر گذاردن امانات است.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن دينار، چون به عدد پنج بود، پنج نماز است. اگر به عدد جفت است، دين پاك و علم بامنفعت بود، اگر به عدد فرد است، به خلاف اين است. اگر بيند دينارها به كسى داد يا ضايع شد، يا دزديدند اين جمله، دليل بر زوال غم و اندوه كند و اگر از يك دينار تا چهار بستاند يا كسى به وى دهد دليل بر عز و جاه و رفعت است، از قبل زنان. معبران گويند: دينار به خواب زن و كنيزك و فرزندان است و دينار بسيار مال است، كه به رنج و خصومت بدست آورد.

دينام

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى دينام در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارها است. اگر در خواب دينام خرابى ببينيد، به اين معناست كه دچار گرفتارى مى‏شويد.

ديناميت

بتون مى‏گويد: اگر در خواب ديناميت ببينيد، بيانگر تغيير و تحولات خوشايند است. اگر در خواب از ديناميت بترسيد، به اين معناست كه اگر مراقب توطئه‏ى دشمنان نباشيد دچار دردسر مى‏شويد.
برايت مى‏گويد: ديدن انفجار ديناميت در خواب، بيانگر آن است كه به خاطر انجام كارى نزد مردم محبوبيت پيدا مى‏كنيد.

ديو

محمد بن سيرين گويد: ديو در خواب ديدن دشمنى بزرگ است مكار و فريفته. اگر كسى بيند كه ديو او را دنبال كرد، دليل كه توبه بايد كردن از كارهاى ناصواب تا دشمنان قصد او نكنند و بر وى ظفر نيابند. قوله تعالى: »ان الذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكرو فاذا هم مبصرون«. )اعراف، 201(. اگر بيند كه با ديو جنگ كرد و بر وى غلبه كرد، دليل كه دين او درست و قوى است.
كرمانى گويد: اگر كسى ديو را خرم و شادمان بيند، دليل كه به فساد آيد و به هوا و شهرت مشغول شود. اگر ديو را غمگين بيند، دليل كه به صلاح و عبادت مشغول شود. اگر بيند كه ديو جامه از تن بركشيد، دليل كه اگر عامل بود از عمل معزول شود. اگر دهقان بود، وى را محنت رسد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن ديو در خواب بر شش وجه است. اول: ديار دشمن. دوم: فساد دين. سوم: شهوت و هواى نفس. چهارم: از طاعت دور بودن. پنجم: از اهل اصلاح دورى جستن. ششم: خوردن چيزى حرام.

ديوار

محمد بن سيرين گويد: ديوار در خواب، حال بيننده‏ى خواب است در دنيا. اگر بيند بر ديوار نشسته است و آن ديوار محكم و باقوت است، دليل كند كه حالش در دنيا نيكو و محكم است. اگر بيند كه ديوار را خراب مى‏كرد و ديوار كهنه است، دليل كه مال يابد. اگر نو بود، دليل بر غم و مصيبت است. اگر بيند كه بر ديوار به پاى بود، دليل كه حالش مستقيم و نيكو نباشد. اگر بيند كه از ديوار بيفتاد، دليل است كه حالش متغير شود.
كرمانى گويد: اگر بيند كه ديوار كج را راست كرد يا ديوار خراب را عمارت كرد، دليل كه حال تباه شده‏ى او به صلاح بازآيد. اگر بيند كه ديوار شهر يا ديوار مسجد جامع بيفتاد، دليل كه والى شهر هلاك شود.
جابر مغربى گويد: ديوار به خواب ديدن، مردى بزرگوار است به قدرى كه بزرگ بود. اگر بيند كه ديوار كهنه را نيكو كرد و نيك را خراب نمود، دليل كه بر غم و اندوه است.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: اگر بيند به دست خود ديوارى بنا كرد، اگر ديوار از گل و خشت است، دليل است بر مال و دين امانت. اگر ديوار از گچ و آجر بيند، دليل بر خويشتن‏بينى و تباهى او كند، اگر آن ديوار از سنگ و آهك بيند، دليل كه به دنيا مغرور و فريفته شود و طالب راه آخرت نباشد.
هانس كورت مى‏گويد: ساختن ديوار در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارها است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه ديوارى خراب مى‏شود و يا از ديوارى پرت مى‏شويد، به اين معناست كه در انجام كارى شكست مى‏خوريد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه مشغول سوراخ كردن ديوار هستيد، به اين معناست كه موانع را پشت سر خواهيد گذاشت. اگر خواب ببينيد كه ديوارى را خراب مى‏كنيد به اين معناست كه دشمنان را شكست مى‏دهيد. راه رفتن روى ديوار، بيانگر داشتن روزهاى خوب است.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ديوارى روبه‏روى خود ببينيد، به اين معناست كه براى رسيدن به هدف خود دچار مشكل مى‏شويد. بالا رفتن از ديوار در خواب، نشان‏دهنده‏ى موفقيت در كارها است. اگر خواب ببينيد كه از ديوارى مى‏پريد، نشانه‏ى آن است كه دست به كار خطرناكى خواهيد زد.

ديوانگى

محمد بن سيرين گويد: ديوانگى در خواب، مال حرام است بر قدر ديوانگى وى، لكن آن مال را به خيرات هزينه كند و از مردمان ملامت يابد.
كرمانى گويد: هر كه بيند كه ديوانه شده است، دليل كه فساد گرايد و ربا خورد. قوله تعالى: «الذين ياكلون الربوا لا يقومون الا كما يقوم الذى يتخبطه الشيطان من المس». (بقره، 275).
جابر مغربى گويد: اگر بيند كه با ديوانه هم صحبت شد، دليل است كه با مردى رباخواره و مفسد هم‏صحبت گردد و از صحبت وى ملامت و بدنامى و فساد دين او را حاصل گردد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه ديوانه هستيد، به اين معناست كه نتيجه‏ى خوبى از كارهايتان نمى‏گيريد. اگر در خواب شخصى را ببينيد كه ديوانه شده است، به اين معناست كه موضوعى باعث ناراحتى شما مى‏شود.
برايت مى‏گويد: صحبت كردن با يك ديوانه در خواب، نشانه‏ى داشتن لحظات شادى‏بخش است.
منبع:دایرة المعارف تعبیر خواب / نشر سما




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.