تعبیر خواب ، حرف ر

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد رئيس هستيد، به اين معناست كه به خاطر انجام كارهاى خوب ديگران به شما احترام مى‏گذارند. ديدن رئيس خود در خواب، بيانگر رسيدن به مقامات بالاتر است. برايت مى‏گويد: پاداش گرفتن از رئيس در خواب، نشانه‏ى ضرر و زيان مالى است. اگر خواب ببينيد كه با رئيستان دعوا مى‏گيريد، نشانه‏ى آن است كه در انجام كارى ترديد داريد.
شنبه، 27 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تعبیر خواب ، حرف ر
حرف ر
تعبیر خواب ، حرف ر

گردآورنده و مترجم : دکتر شهرام ظریف وکامبیز هادی پور



رئيس

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد رئيس هستيد، به اين معناست كه به خاطر انجام كارهاى خوب ديگران به شما احترام مى‏گذارند. ديدن رئيس خود در خواب، بيانگر رسيدن به مقامات بالاتر است.
برايت مى‏گويد: پاداش گرفتن از رئيس در خواب، نشانه‏ى ضرر و زيان مالى است. اگر خواب ببينيد كه با رئيستان دعوا مى‏گيريد، نشانه‏ى آن است كه در انجام كارى ترديد داريد.

راديو

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه راديو خريده‏ايد، به اين معناست كه به مسافرت خواهيد رفت. شنيدن صداى راديو در خواب، بيانگر شنيدن اخبار مهم است.

راز

برايت مى‏گويد: شنيدن راز ديگران در خواب، بيانگر آشنايى با افراد جديد است. اگر در خواب ببينيد كه راز كسى را برملا مى‏كنيد، يعنى دچار ضرر مالى خواهيد شد.

راسو

محمد بن سيرين گويد: ديدن راسو به خواب دزد است. اگر بيند راسو در خانه يا در دكان رفت، دليل كند كه دزد در آنجا شود و چيزى بدزدد. اگر بيند كه راسو را بكشت، دليل كه دزدى را بگيرد و بر او ظفر يابد. اگر بيند گوشت راسو مى‏خورد يا چيزى از اندام‏هاى او در دست داشت، دليل است كه مالى از دزد بستاند.
كرمانى گويد: اگر بيند راسو وى را بگزيد، دليل كه بيمار و سرانجام شفا يابد. اگر بيند كه با راسو جنگ و نبرد مى‏كرد و بر او غالب آمد، دليل كه بر دزد چيره شده او را شكست دهد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن راسو به خواب، بر سه وجه است. اول: غم و اندوه. دوم: درد. سوم: بيمارى.

ران

محمد بن سيرين گويد: ران ديدن، قوت او و خويشان او بود. اگر بيند ران او شكست يا بيفتاد، دليل كه از خويشان خود جدا شود و به تن ضعيف گردد و در غربت هلاك شود. اگر بيند كه ران كسى را ببريد، يا بيفكند، آن كس را همين دليل كند.
كرمانى گويد: ران راست، دليل كند بر خويشان پدرى، ران چپ، دليل بر خويشان مادرى كند. اگر بيند كه ران او باريك شد، دليل بود كه خويشان او ضعيف شوند. اگر بيند ران او پاره شد، دليل بود كه خويشان او را از مهترى اندوه و خوارى برسد. اگر بيند گوشت ران‏هاى او افتاده بود، دليل است كه مال خويشانش ضايع شود.
جابر گويد: اگر بيند ران‏هايش به ريسمان بر يكديگر بسته شد، دليل كه از خويشان جدا نگردد و پيوستگى كند به نكاح. اگر بيند گوشت ران خود را مى‏خورد، دليل كند كه به قدر آن مال خويش خورد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ران در خواب ديدن بر چهار وجه است. اول: اهل بيت. دوم: دوستان كه بر ايشان اعتماد باشد. سوم: خشم. چهارم: مال.
بيتون مى‏گويد: ديدن ران نرم و سفيد در خواب، بيانگر آن است كه اقبال خوب در انتظار شماست. ديدن ران زخمى در خواب، بيانگر بى‏وفايى و خيانت است.

راه

محمد بن سيرين گويد: راه به خواب ديدن، دين بود و استقامت آن و جستن راستى در دين و دنيا. اگر بيند بر شاهراه مى‏رفت، دليل كه به راه دين رود. اگر بيند كه به راه راست گروهى را هدايت كرد، دليل كه قومى را به راه راست و صلاح راهنمايى كند. اگر بيند در راه سرگشته و متحير مى‏گرديد، دليل كه در راه دين يا به كار دنيا سرگشته شده باشد.
كرمانى گويد: اگر بيند در راهى مى‏رفت چنان كه خسته نشد، دليل كه حق خود را از كسى بستاند. اگر بيند كسى او را از راست به راه كج برد، دليل بود كه او را به دروغ مشغول گرداند. اگر بيند به شب تاريك به راه مى‏رفت و راه به او مشكل شد، دليل كه استقامت و راه راست يابد. اگر راه‏هاى بسيار بيند و نداند كه از كدام راه بايد رفت، دليل كه در دين خويش متحير بود و با مردم بد دين وى را صحبت بود.
جابر گويد: اگر بيند در راه او سبزه و نباتات نيكو بود، دليل بر پاكى و نيكويى دين كند. اگر بيند در راه به گمان مى‏رفت، دليل بود كه دين بدست آورد يا در كار خود سرگشته شود. قوله تعالى: »و ان هذا صراطى مستقيما فاتبعوه« )انعام، 173(. اگر بيند كسى را از راه ببرد، دليل بر فساد وى كند. قوله تعالى: »و قد خاب من دسيها«. )شمس، 10(.
اسمعيل اشعث گويد: راه راست در خواب مسلمانى بود و استقامت دين و راه كج برخلاف اين بود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: راه در خواب بر پنج وجه است. اول: دنيا. دوم: رامش. سوم: كار نيكو. چهارم: خير و بركت. پنجم: آسانى و راحت مردم است.
بيتون مى‏گويد: عبور از راه‏هاى باريك و ناهموار در خواب، نشان‏دهنده‏ى بدبختى است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه راه خود را گم كرده‏ايد، به اين معناست كه اگر در انجام كارها دقت نكنيد، موفق نمى‏شويد. عبور از راه‏هايى كه اطرافش پوشيده از گل و گياه است، به اين معناست كه تصميم درست را در انجام كارهايتان مى‏گيريد.

راه‏ آهن

برايت مى‏گويد: اگر در خواب راه‏آهن ببينيد، به اين معناست كه شخصى تلاش مى‏كند تا شما را به دردسر بياندازد.

راهب

بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه راهب هستيد، به اين معناست كه بيمارى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب راهب ببينيد، به اين معناست كه دچار مشكلات مى‏شويد.

راه رفتن در خواب

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب راه مى‏رويد، به اين معناست كه بدون فكر دست به كارهاى نادرست مى‏زنيد كه دچار پشيمانى مى‏شويد.

راهزن

محمد بن سيرين گويد: راهزن در خواب، مردى بود كه با مردم نبرد كند و اگر به خواب بيند كه راه زد و مال بسيار ببرد، دليل كه با مردى پيوندد كه او را عزيز و گرامى دارد، فايده يابد به قدر آن چه راهزن برده باشد. اگر بيند راهزن بر او جمع شد، نتوانست از او چيزى بردن، دليل كه بيمار گردد و بيم هلاك بود و سرانجام از آن خلاصى يابد.
كرمانى گويد: اگر بيند كه راهزن چيزى از او دزديد، دليل كه از كسى دروغ شنود. اگر بيند به راهى مى‏رفت و راهزنان هلاكش كردند، خبر مصيبت به وى رسد.
جابر گويد: اگر بيند راهزنى كرد و كالايى برد، دليل بود كسى بر او خصم شود و عيش بر او تباه كند. اگر خويش را راهزن بيند، لكن كالاى كسى را نبرد، دليل است كه بيمار گردد و سرانجام شفا يابد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: راهزنى به خواب بر سه وجه است. اول: جنگ و خصومت. دوم: دروغ گفتن. سوم: بيمارى و تباهى عيش.
برايت مى‏گويد: ديدن راهزن در خواب، بيانگر آن است كه در كارى شكست مى‏خوريد. اگر خواب ببينيد كه راهزنى به شما حمله مى‏كند، بيانگر آن است كه فرصت مناسبى براى انجام كارها به دست مى‏آوريد.

رايحه

بيتون مى‏گويد: حس كردن رايحه‏ى دل‏انگيز در خواب، بيانگر آن است كه در امور مالى پيشرفت خواهيد كرد.
هانس كورت مى‏گويد: اگر در خواب رايحه‏ى انزجارآورى استنشاق كنيد، به اين معناست كه نبايد به اطرافيان خود اعتماد داشته باشيد.

رب

محمد بن سيرين گويد: رب‏ها به طعم شيرين بود و بوى خوش دارد، خوردنش دليل بر خير و منفعت كند و آنچه به خلاف اين بيند، دليل بر رنج و غم و مضرت كند. ريختن رب در خواب، چون شيرين بود، دليل است بر كار بامنفعت و چون ترش بود به خلاف اين بود.

رباخوار

بيتون مى‏گويد: ديدن افراد رباخوار در خواب، بيانگر آن است كه دوستان رفتار خوبى با شما ندارند.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب شخصى را ببينيد كه مشغول رباخوارى است، به اين معناست كه يكى از اطرافيان به شما خيانت مى‏كند.

رتيل

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب رتيل ببينيد، به اين معناست كه دشمنان قصد دارند به شما آسيب وارد كنند. اگر در خواب رتيلى را بكشيد، بيانگر آن است كه اقبال خوب در انتظار شماست.

رخساره

محمد بن سيرين گويد: رخساره در خواب ديدن، دليل بر روشنايى مردم بود. اگر بيند رخساره او صاف و پاكيزه است، در ميان مردمان مشهور گردد و بزرگى يابد. اگر بيند كه رخساره او زرد و سياه است، تأويلش برخلاف اين است.
كرمانى گويد: رخساره در خواب، آرايش مردم و كدخدايى او است. اگر در رخساره عيبى بيند، در كدخدايى و آرايش او نقصان رسد.
جابر گويد: اگر بيند بر رخساره او موى بود، دليل كه وام‏دار گردد. اگر بيند رخسار او سرخ و پاكيزه بود، دليل كه شادمان و خرم گردد. اگر بيند كه رخساره او زرد بود، دليل بود كه بيمار گردد. اگر بيند كه رخساره او سياه و تيره است، دليل كه از جهت عيال او را غم و اندوه رسد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: رخساره در خواب، دليل بر نيكويى حال و شادى مردم كند و زشتى رخساره، دليل بر غم و اندوه و بيمارى كند.

رزم ناو (كشتى جنگى)

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى رزمناو در خواب، بيانگر رفتن به سفرهاى طولانى است. ديدن رزمناو و روى امواج دريا، بيانگر وقوع اتفاقات ناگوار است. ديدن رزمناوى شكسته در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه دشمنان قصد صدمه زدن به شما را دارند.

رژه

بيتون مى‏گويد: رژه رفتن در خواب، بيانگر رسيدن به مقامات بالا است.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب عده‏اى را مشغول رژه رفتن بينيد به اين معناست كه بايد در كارها دقت بيشترى را انجام دهيد. اگر خواب ببينيد كه در يك گروه مشغول رژه رفتن هستيد، بيانگر پيروزى در كارها است.

رستاخير مسيح

برايت مى‏گويد: رستاخيز مسيح، بيانگر آن است كه روزهاى خوبى را پيش رو داريد.

رستخيز

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند كه قيامت پديد آمد، دليل كه حق تعالى در آن ديار كه او بود، حق بگسترد و دليل كند، اگر اهل آن ديار ظالم باشند بلايى و آفتى رسد، اگر اهل آن ديار مظلوم باشند، حق تعالى ايشان را بر ظالم نصرت دهد. اگر بيند اهل آن ديار در پيش حق تعالى ايستاده‏اند، دليل كه خشم و عذاب حق تعالى نازل گردد.
كرمانى گويد: اگر بيند كه قيامت برخاست، دليل بود كه اگر مظلوم است بر ظالمان دست يابد، اگر در غم و رنج و محنت است فرج يابد، اگر علامتى از قيامت پيدا كرد، چنان كه آفتاب از مغرب برآمد يا ياجوج و ماجوج پديد آمد بايد توبه كند و به حق تعالى بازگردد، تا رضاى او جويد. اگر بيند شمارگاه را يا او را بدانجا بردند، نشان غفلت بود. قوله تعالى: «اقرء كتابك كفى بنفسك اليوم عليك حسيبا». (بنى‏اسرائيل، 14). اگر خود را بر صراط بيند، دليل است بر راه راست و اگر بر صراط نتوانست گذشتن، دليل كه بر راه خطا است، توبه كردن تا حق تعالى از او خشنود شود.

رسوايى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه به خاطر كارهاى رسوايى‏آور ناراحت هستيد، بيانگر آن است كه خودتان دست به كارهايى مى‏زنيد كه رسوايى به بار مى‏آورد.

رشته فرنگى

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى رشته فرنگى در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارها است.
اچ ميلر مى‏گويد: خريدن يا خوردن رشته فرنگى در خواب، بيانگر آن است كه با يكى از دوستانتان ملاقات خواهيد داشت.

رصدخانه

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه در رصدخانه‏اى هستيد، نشان‏دهنده‏ى آن است كه در كارهايتان به موفقيت مى‏رسيد.

رضوان (دربان بهشت)

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى رضوان را در خواب بيند، دليل كه از عذاب ايمن گردد و از سختى برهد. اگر بيند رضوان بر در بهشت ايستاده، دليل كه از دنيا برود و بعضى از معبران گويند: رضوان در خواب، دليل است كه با خزينه‏دار سلطان او را صحبت افتد، زيرا كه رضوان خازن بهشت است. اگر بيند رضوان او را در بهشت برد، دليل كه زود از دنيا برود و عاقبتش به سعادت برود. اگر بيند رضوان از ميوه‏هاى بهشت او را چيزى داد يا جامه سبز به وى بخشيد، دليل كه وفات او نزديك رسيده باشد.
كرمانى گويد: اگر بيند رضوان او را ياقوت يا مرواريد يا گوهر از بهشت داد، دليل كه او را فرزندى داناى عالم به وجود آيد، چنان كه نام او در جهان به علم منتشر شود.

رطوبت

بيتون مى‏گويد: زندگى كردن در جاهاى مرطوب، بيانگر شكست دشمنان است.

رعد و برق

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى رعد و برق در خواب، بيانگر داشتن روزهاى خوب است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه رعد و برق بر سر شما فرود مى‏آيد، بيانگر آن است كه موضوعى باعث ناراحتى شما مى‏شود. مشاهده‏ى آذرخش در آسمان، بيانگر ضرر مالى مى‏شويد.

رفتن

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند از شهر و ديار خود بيرون مى‏رفت و ندانست به كجا مى‏رود، دليل كه بيچاره و فرومايه شود. اگر بيند زن و فرزند با خود همى برد، دليل كه همه بيچاره و خوار گردند. اگر بيند مانند شتر مى‏رفت، دليل كه سعادت دنياى يابد. اگر بيند مانند اسب يا خر همى رفت، دليل كند بر تنگى مال و درازى عمر. اگر بيند مانند حيوانات درنده همى رفت، تأويلش بد بود خاصه در دين. اگر بيند كه مانند مرغان شكارى همى رفت، دليل خير و نيكى بود.
كرمانى گويد: اگر بيند از تاريكى به روشنايى مى‏رفت، دليل كه از تنگى و رنج به نعمت و فراخى افتد. اگر بيند از آبادانى به خرابى مى‏رفت، تأويلش به خلاف اين است. اگر بيند از جايى نيك به جاى بدى رفت، دليل بر بدى كند. اگر بيند كه از جايى بد به جايى نيك همى رفت، دليل بر خير و نيكى كند.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه با وسيله‏ى نقليه به جايى مى‏رويد، بيانگر آن است كه خوش‏شانسى به شما رو مى‏كند.

رفو كردن

محمد بن سيرين گويد: رفو كردن جامه و چيزهاى ديگر، دليل بر جنگ و خصومت كند. اگر بيند جامه‏ى خويش يا جامه اهل يا دستارى يا مقنعه را رفو مى‏كرد، دليل كه او را با كسى از خويشان جنگ و خصومت افتد.
كرمانى گويد: اگر بيند جامه خويش را رفو مى‏كرد و نتوانست، دليل كه از جهت عيال خود غم و اندوه خورد و رفوگر در خواب خداوند جنگ و خصومت بود و با همه كس به گفتگوى درماند و جهد كند تا كار خويش را صلاح آورد و از خصومت بازدهد.

رفيق

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه به رفيق خود علاقه‏اى نداريد، بيانگر آن است كه دوستان شما را به دردسر مى‏اندازند. داشتن رفيق ناموفق در خواب، بيانگر آن است كه دوستان شما را تنها مى‏گذارند.

رقابت

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه در رقابتى پيروز شده‏ايد، نشان‏دهنده‏ى آن است كه زندگى خوبى خواهيد داشت. اما اگر در رقابت موفق نشويد، بيانگر آن است كه دچار شكست مى‏شويد.

رقص كردن

محمد بن سيرين گويد: پاى كوفتن در خواب، غم و اندوه است و بعضى ديگر از معبران گويند كه بيمارى است و گروهى گويند رقص كردن مردان را، زندان خلاصى بود، خاصه كسى را كه بر پاى او بند بود.
كرمانى گويد: رقص در خواب، زنان را رسوايى است و مردان را، دليل بر خصومت است، اما صوفيان و كسانى كه رقص بسيار كنند، دليل غم است و رقاص در خواب، مردى بود كه پيوسته در مصيبت خويش يا در مصيبت ديگران باشد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: رقص در خواب، دليل بر غم و اندوه و مصيبت كند.
برايت مى‏گويد: ديدن رقص در خواب، بيانگر آن است كه بايد در تصميم‏گيرى بيشتر دقت كنيد. اگر خواب ببينيد كه مى‏رقصيد، به اين معناست كه مرتكب اشتباهى مى‏شويد.
بيتون مى‏گويد: ديدن كودكان در حال رقص، بيانگر داشتن روزهاى خوب است. ديدن افراد پير در حال رقصيدن، نشانه‏ى خوش‏شانسى است. رقصيدن آرام در خواب، بيانگر داشتن لحظات شيرين و لذت‏بخش است. اگر خواب ببينيد كه با گروهى مشغول رقصيدن هستيد، به اين معناست كه به تفريح و گردش مى‏رويد. اگر در خواب رقص لهستانى )پولكا( ببينيد، نشان‏دهنده‏ى آن است كه در كارهايتان موفق مى‏شويد.

رقيب

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه در كارهاى خود رقيب داريد، به اين معناست كه اگر دقت بيشترى نداشته باشيد دچار شكست مى‏شويد. اگر در خواب رقيبتان شما را شكست دهد، به معناى خسارت و ضرر است. اگر خواب ببينيد كه بر رقيب خود پيروز شده‏ايد، نشان‏دهنده‏ى موفقيت در انجام كارها است.

ركاب

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند ركاب از زين جدا گرديد، فرزند يا غلام است و چون با ركاب بود، فرزندى باشد كه در كارها معتمد و امين است و در او هيچ خيانت نباشد.
كرمانى گويد: اگر بيند ركاب او زرين است، دليل است فرزند او منكر و خويشتن‏بين بود. اگر بيند ركاب او سيمين است، دليل كه فرزندش به مال دنيا مغرور شود. اگر بيند ركابش برنجين يا مسين بود، دليل بود بر قدر پاكيزگى و روشنى او را قوت باشد در كارهاى دنيايى. اگر بيند ركاب او چوبين بود، دليل كه فرزند او دون همت و بدرأى و فرومايه بود و ركاب‏دار در خواب نيكو بود، زيرا كه او به مهتران نزديك بود.
برايت مى‏گويد: ديدن ركاب در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارها است.

رگبار

بيتون مى‏گويد: ديدن رگبار در خواب، بيانگر داشتن روزهاى خوب است.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه موقع رگبار زير درخت پناه گرفته‏ايد، به اين معناست كه خطرى شما را تهديد مى‏كند. ديدن رگبار سخت و وحشتناك در خواب، بيانگر آن است كه براى رسيدن به هدف خود بايد تلاش كنيد.

رگ

بيتون مى‏گويد: ديدن رگ‏ها در خواب، بيانگر آن است كه بيمارى شما را تهديد مى‏كند.

رم

برايت مى‏گويد: نوشيدن رم در خواب، بيانگر انجام كارهاى نادرست است.

رماتيسم

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه به بيمارى رماتيسم مبتلا شده‏ايد، بيانگر آن است كه در رسيدن به اهداف خود دچار مشكل مى‏شويد. اگر در خواب شخصى را ببينيد كه رماتيسم گرفته، به اين معناست كه موضوعى باعث ناراحتى شما مى‏شود.

رمان

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه مشغول خواندن رمان هستيد، به اين معناست كه دل‏بسته‏ى جنس مخالفى مى‏شويد.

رمز و راز

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه از موضوع پررمز و رازى آگاهى مى‏يابيد، به اين معناست كه تغييرات خوشايندى در زندگيتان رخ مى‏دهد.

رنج

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه براى انجام كارى رنج مى‏بريد، بيانگر آن است كه در كارتان موفق خواهيد شد. اگر در خواب موضوعى باعث رنجش شما شود، به اين معناست كه به خاطر رفتار بدتان اطرافيان از شما دورى مى‏كنند.

رنده

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى رنده‏ى آشپزخانه در خواب، بيانگر آگاهى از مسائل مهم است. استفاده كردن از رنده‏ى آشپزخانه، نشانه‏ى يك حادثه‏ى ناگوار است. اگر در خواب رنده‏ى نجارى ببينيد، به اين معناست كه بايد دقت بيشترى در كارهايتان داشته باشيد.
بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه با رنده‏ى نجارى مشغول به كار هستيد، به اين معناست كه به خاطر انجام كارى مورد تشويق قرار مى‏گيريد. اگر در خواب نجارى را ببينيد، كه با رنده كار مى‏كند، به اين معناست كه در انجام كارهايتان پيشرفت مى‏كنيد.

رنگ باختن

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه به خاطر موضوعى رنگتان مى‏پرد، بيانگر وقوع اتفاقات ناگوار است.

رنگ چهره

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب رنگ چهره‏تان زيبا و سپيد باشد، به اين معناست كه روزهاى خوشى پيش رو داريد. اگر در خواب ببينيد كه چهره‏اى زشت داريد، بيانگر آن است كه بيمارى شما را تهديد مى‏كند.

رنگ كردن

برايت مى‏گويد: اگر در خواب چيزى را رنگ سياه بزنيد، به اين معناست كه بيمارى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب چيزى را سفيد رنگ كنيد، به اين معناست كه بايد بيشتر مراقب خود باشيد. اگر در خواب چيزى را قرمز رنگ كنيد، بيانگر آن است كه روزهاى خوبى پيش رو داريد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه پارچه‏اى را به رنگ‏هاى آبى، قرمز و طلايى درمى‏آوريد، يعنى روزهاى خوبى پيش رو داريد. اما اگر پارچه را سياه، سفيد و قهوه‏اى رنگ كنيد، يعنى دچار غم و اندوه مى‏شويد. رنگ كردن خانه در خواب بيانگر موفقيت در كارها است.

رنگ‏ها

محمد بن سيرين گويد: رنگ سفيد به خواب ديدن در جامه‏ها و غير آن، دليل بر صلاح و پاكى دين كند و رنگ سرخ در خواب، مردان را رنج و كراهت بود و زنان را نيكو بود و رنگ سبز از جامها و غير آن مردان و زنان را در دين و دنيا، و خير و صلاح بود و رنگ زرد، مردان و زنان را رنج و بيمارى باشد و رنگ سياه بر جامه مردان و زنان غم و مصيبت بود، مگر كسانى كه هميشه سياه پوشند، ايشان را زيان ندارد و رنگ كبود بر جامه‏ى زنان و مردان، دليل بر اندوه و مصيبت كند.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: رنگ سفيد و سبز به خواب، دليل بر خير و بركت و عز و ظفر يافتن و دين پاك باشد، زيرا كه لباس اهل بهشت است و رنگ سياه سلطان و اصحاب او و قاضى و خطيب و رئيس و محتسب را بزرگى و مملكت و شرف و عز بود به مقدار و قيمت جامه و رنگ زرد بيمارى بود و رنگ سرخ پرخاش و خصومت بود و رنگ زرد به خواب دليل كسى بود كه بر وى بهتان گويد، لكن بر دست او خيرات بسيار رود.
برايت مى‏گويد: ديدن رنگ آبى در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارها است. اگر خواب ببينيد كه لباس آبى پوشيده‏ايد، نشانه‏ى آن است كه به خاطر موضوعى ناراحت مى‏شويد. ديدن اتاق آبى، نشانه‏ى غم و اندوه است. ديدن رنگ سرخ، بيانگر سود مالى است. ديدن موهاى سرخ، به اين معناست كه موضوعى باعث ناراحتى شما مى‏شود. ديدن رنگ سفيد در خواب، بيانگر آن است كه آدم خوبى هستيد. ديدن رنگ قهوه‏اى در خواب، بيانگر انجام كارهاى بيهوده است. ديدن چشمان قهوه‏اى، نشانه‏ى همنشينى با افراد ناباب است.

رنگين كمان

برايت مى‏گويد: ديدن رنگين كمان در خواب، بيانگر داشتن روزهاى خوب است.
بيتون مى‏گويد: اگر فرد عاشقى خواب رنگين كمان ببيند، به اين معناست كه ازدواج مباركى خواهد داشت.

روابط جنسى حيوانات

برايت مى‏گويد: ديدن روابط جنسى حيوانات، بيانگر خوش‏شانسى است.

روابط زناشويى

اچ ميلر مى‏گويد: روابط زناشويى در خواب، بيانگر دلبستگى به جنس مخالف است.

روباه

محمد بن سيرين گويد: روباه در خواب مردى مكار، غدار نابكار و فريبنده بود يا زن و كنيزك دروغگو بود از خويشان او. اگر بيند كه با روباه در جنگ و نبرد بود، دليل كند كه خويشان او با او خصومت كنند. اگر بيند روباه راهى جست، دليل كه از پريان ترسيده گردد. اگر بيند با روباه بازى مى‏كرد يا خواست كه او را برانگيزاند، دليل كه زنى او را دوست دارد، وليكن دوستى او ضعيف است.
كرمانى گويد: اگر بيند روباهى را شانه همى كرد، دليل كه كسى با وى حيله سازد و او را بفريبد. اگر بيند روباهى در پيش او چاپلوسى مى‏كرد، دليل كه غريبى با وى مكر و حيله كند و پوست روباه به خواب ديدن، مال است كه به دست آورد و شير روباه در خواب، دروغگو بود.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه به دنبال روباهى هستيد، بيانگر آن است كه دست به كارهاى خطرناك مى‏زنيد. اگر خواب ببينيد كه روباهى را كشته‏ايد، بيانگر آن است كه در انجام كارهايتان به موفقيت مى‏رسيد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه روباهى وارد حياط خانه‏ى شما شده است، يعنى عده‏اى قصد آزار شما را دارند.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب روباهى را رام كنيد، يعنى با افراد ناباب همنشين مى‏شويد. اگر خواب ببينيد كه روباهى را گرفته‏ايد، به اين معناست كه از نقشه‏اى كه برعليه شما كشيده‏اند، مطلع مى‏شويد. ديدن دم روباه در خواب، بيانگر آن است كه بايد بيشتر مراقب خود باشيد.

روتختى

بيتون مى‏گويد: ديدن روتختى تميز و زيبا، بيانگر داشتن روزهاى خوب است. ديدن روتختى كثيف و نامرتب، بيانگر اتفاقات ناگوار است.

روح

برايت مى‏گويد: ديدن روح در خواب، بيانگر وقوع حوادث ناگوار است. اگر خواب ببينيد كه با روحى مشغول صحبت هستيد، بيانگر آن است كه در كارتان پيروز مى‏شويد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب روح نزديكان خود را ببينيد، بيانگر آن است كه خطرى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب مشاهده كنيد كه روح از بدنتان خارج شد، نشانه‏ى آن است كه بايد بيشتر مراقب خود باشيد. اگر در خواب روحى را در آسمان ببينيد، بيانگر مرگ يكى از اطرافيان است. اگر در خواب روح كسى را ببينيد كه زنده است، به اين معناست كه اتفاقات ناگوارى پيش رو داريد.

رود

محمد بن سيرين گويد: رود بزرگ در خواب، ديدن مردى بزرگوار است. اگر بيند در رود بزرگ صافى شد، دليل كه با مردى باديانت پيوندد. اگر بيند در رودى بزرگ شد كه آبش تيره بود و در زير وى گل گنديده بود، دليل كه با مردى ستمگر و بى‏ديانت پيوندد، به قدر تيرگى آب و از او غم و اندوه به وى رسد. اگر بيند كه رود غرق شد، دليل كند كه تا به وقت مرگ از غم رهايى بيايد و هر چند رود بزرگ‏تر و صاف‏تر بود، مرد بزرگوارتر و به منزلت و ديانت بهتر بود. اگر به خلاف اين بيند، آن مرد ستمگر و فاسق‏تر بود.
حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: رود بزرگ وزير پادشاه است. اگر بيند كه آب رود زياد شد، ديل كه مال وزير زياد شود. اگر بيند كه آب رود را همى خورد، دليل كه از وزير عطا يابد. اگر بيند كه آب رود تيره و گنديده بود، دليل كه بيمار شود. اگر بيند آب رود سرد و خوش بود، دليل كه نوازش وزير بكند.
كرمانى گويد: رود دجله به خواب، خليفه بغداد بود و بعضى از معبران گويند: رود دجله پادشاه مصر است و رود گر پادشاه ارمينه است و رود نيل پادشاه خوارزم است و خوردن آب از اين رودها چون روشن بود در آن خير و منفعت است كه از ايشان برسد به قدر آن آب كه از آن خورده بود. اگر رودى از شير بيند و خود را در ميان آن بيند، دليل كه در فتنه افتد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن رود در خواب بر هفت وجه است. اول: حج. دوم: بزرگى و جاه. سوم: پادشاهى. چهارم: نعمت. پنجم: تجارت. ششم: رياست. هفتم: علم و ظفر بود.
بيتون مى‏گويد: ديدن رودخانه‏اى با آب زلال و شفاف، بيانگر آن است كه روزهاى خوبى پيش رو داريد. ديدن رودى با آب كثيف و گل‏آلود، بيانگر آن است كه بيمارى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب مشاهده كنيد كه با قايق از عرض رودخانه عبور مى‏كنيد، به اين معناست كه زندگى خوبى خواهيد داشت. اگر در خواب رودخانه‏اى خشك ببينيد، به اين معناست كه دچار گرفتارى و بيمارى مى‏شويد.

روده

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند كه روده فراگرفت يا كسى به وى داد و بخورد، دليل كه از خويشان خير و منفعت يابد و باشد كه ايشان از وى شرف و سعادت يابند. اگر روده‏هاى وى از درون پيدا شد، دليل كه فرزندى از خويشان او مهتر شود. اگر بيند روده كسى را مى‏خرد، دليل كه به قدر آن از مال كسى كه نهان كرده بود نصيب يابد.
كرمانى گويد: آشكار شدن روده در خواب، مال نهان كرده بود كه آشكار گردد، يا ولايتى يابد كه به وى رسد. اگر خود در ولايتى باشد، بر قدر آن مال يابد.
جابر مغربى گويد: اگر بيند روده‏هاى وى از دهانش بيرون آمد، دليل بر مرگ فرزندان او بود. اگر بيند كه روده كسى از دهنش بيرون آمد، دليل كه بر قدر آن مال كه نهان كرده بود بخورد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن روده در خواب بر شش وجه است. اول: مال حرام. دوم: شفقت. سوم: سخن‏هاى ناخوش. چهارم: فرزند. پنجم: زندگانى. ششم: كاركرد خوش.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب روده‏ى خود را ببينيد، نشانه‏ى آن است كه حادثه‏ى غم‏انگيزى پيش رو داريد. مشاهده‏ى روده در خواب، بيانگر از دست دادن نزديكان است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه روده‏اى را در خاك پنهان مى‏كنيد، نشانه‏ى وقوع اتفاقات ناگوار است.

روز

هانس كورت مى‏گويد: ديدن روز آفتابى و دلپذير در خواب، علامت داشتن لحظات شيرين و خوشايند است. ديدن روز ابرى و تيره در خواب، علامت آن است كه در كارهايتان موفق نمى‏شويد.

روزها

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى به خواب بيند كه روز آدينه است يا شنبه، دليل كه كارى شروع كند و پندارد در آن خير است و شر بود. اگر به خواب بود و پنداشت شب است و روز بود، دليل بر شر او بود.
جابر گويد: اگر روز شنبه است پندارد آدينه است، دليل كه دوست و هواخواه جهودان بود. اگر به خواب ديد يكشنبه است و پندارد آدينه است، دليل بود كه دوست و هواخواه اهل نفاق بود. اگر روز سه‏شنبه را روز آدينه پندارد، دليل كه دوست و هوادار اهل فساد بود. اگر روز چهارشنبه را روز آدينه پندارد، دليل كه دوست و هواخواه مفسدان بود. اگر روز پنجشنبه را روز آدينه پندارد، دليل كه دوست و هوادار اهل نعمت بود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: بهترين روزها اگر به خواب بيند، روز آدينه است، بعد از آن دوشنبه و پنجشنبه است و هر چند روز را روشن‏تر و صافى‏تر بيند بهتر بود.
بيتون مى‏گويد: ديدن روز تعطيل در خواب، بيانگر شركت در مهمانى دوستانه است.
برايت مى‏گويد: ديدن روز تعطيل، بيانگر آن است كه موضوعى باعث ناراحتى شما مى‏شود.

روز رستاخيز

بيتون مى‏گويد: ديدن روز رستاخيز در خواب، بيانگر آن است كه بايد بيشتر مراقب باشيد تا در دام افراد حيله‏گر گرفتار نشويد.

روز قيامت

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى روز قيامت در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارها است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه در روز قيامت جزء گناهكاران هستيد، بيانگر آن است كه به خاطر رفتار بدتان اطرافيان از شما دورى مى‏كنند.

روزنامه

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى روزنامه در خواب، بيانگر شنيدن اخبار مهم است. اگر خواب ببينيد كه مشغول خواندن روزنامه هستيد، به اين معناست كه در انجام يكى از كارهايتان دچار شكست مى‏شويد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاده كنيد كه روزنامه منتشر مى‏كنيد، بيانگر آن است كه در حرفه‏ى خود موفق مى‏شويد.

روزنامه‏نگار

برايت مى‏گويد: اگر در خواب با روزنامه‏نگارى مشغول صحبت باشيد، بيانگر آن است كه در انجام كارهايتان به موفقيت مى‏رسيد.

روزه داشتن

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند روزه داشت و قرآن يا تسبيح و يا تهليل مى‏خواند، دليل كه از حرام خوردن و گناه كردن توبه كند. اگر بيند با روزه غيبت مردمان مى‏كرد و يا سخن‏هاى فحش گفت، دليل بود كه طاعت و عبادت برپا كند، ولى در راه دين راستگو نباشد.
كرمانى گويد: اگر بيند در ماه رمضان روزه بود، دليل بود بر گرانى و تنگى طعام، بعضى معبران گويند: دليل بود بر تندرستى دين حق تعالى و فرج يافتن از غم و ايمن گشتن از بيمارى و گذران وام و از رنج و سختى رستن بود، خاصه چون در ماه رمضان بود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: روزه داشتن در خواب، بر ده وجه بود. اول: بزرگى دوم: رياست. سوم: تندرستى. چهارم: مرتبه. پنجم: توبه از گناهان. ششم: ظفر يافتن بر دشمن. هفتم: زيادى نعمت. هشتم: حج گزاردن. نهم: جنگ كردن. دهم: دليل كه او را پسرى آيد، اما روزه گشادن به خواب نيك مردى و روزى حلال بود و چون به قصد گشاد، دليل كه در سفر بلا كشد يا بيمار شود. اگر بيند كه دو ماه روزه داشت، دليل كه از گناهان توبه كند. اگر بيند روزه تطوع داشت، دليل بود كه از بيمارى ايمن شود. اگر بيند يك سال پيوسته روزه داشت، دليل بود كه تائب شود. اگر بيند در عاشورا روزه داشت، دليل كه از غم و اندوه رستگارى يابد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه روزه‏دار هستيد، نشانه‏ى آن است كه سلامتى شما در خطر است.

روستا

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند در روستا يا جايگاهى مجهول بود، دليل خير بود. اگر بيند كه به جايگاهى معروف بود نيكو نبود. اگر بيند از روستا به شهرى رفت، دليل كه از فتنه و بلا ايمن شود و كارش به نظام گردد. اگر بيند از شهرى به روستا گشت، تأويلش به خلاف اين است.
جابر گويد: اگر كسى بيند در روستايى آبادى كم گشته، دليل شر و بدى بود. اگر بيند روستايى ملك او شده بود يا كسى به وى بخشيده بود، دليل است كه از آن روستا خير و نيكى به او رسد. اگر آن روستا را خراب بيند تأويلش به خلاف اين است.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه در روستا زندگى مى‏كنيد، به اين معناست كه روزهاى خوبى پيش رو داريد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب روستايى ويران ديديد، بيانگر آن است كه دچار مشكلات مى‏شويد. ديدن خانه‏هاى روستايى در خواب، بيانگر شنيدن اخبار خوشايند است.

روسرى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب روسرى گران‏قيمتى ببينيد، به اين معناست كه به موفقيت مى‏رسيد. اگر در خواب روسرى كهنه و پاره ببينيد، به اين معناست كه ثروت خود را از دست مى‏دهيد. مشاهده‏ى روسرى بلند در خواب، نشانه‏ى آن است كه مرتكب اشتباهى مى‏شويد.

روشنايى

محمد بن سيرين گويد: ديدن روشنايى به خواب دين هدى است. اگر بيند روشنى او را فراگرفت يا كسى به او داد، دليل است كه كسى راه علم و دين بياموزد. تاريكى به خواب، بى‏دينى بود. قوله تعالى: «الله ولى الذين امنوا يخرجهم من الظلمات الى النور». (بقره، 257).
كرمانى گويد: اگر كسى بيند روشنايى به سينه‏ى او افتاد، دليل كه پارسا و پاكدامن بود. قوله تعالى: «افمن شرح الله صدره للاسلام فهو على نور من ربه». (زمر، 22) و همچنين عاقبت كارش به خير است. قوله تعالى: «يسعى نورهم بين ايديهم و بايمانهم». (حديد، 12).
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن روشنايى در خواب بر چهار وجه است. اول: دين هدى. دوم: علم. سوم: راه پاك. چهارم: اعتقاد پاك.

روغن

محمد بن سيرين گويد: روغن در خواب، مال و نعمت بود و بعضى از معبران گويند كه روغن در خواب ميراث است. اگر بيند روغن گاو داشت يا كسى بدو بخشيد و از آن همى خورد، دليل كه هم مال يابد هم ميراث و روغن دنبه و روغن كنجد و روغن زيتون اين‏ها جمله، دليل كه علم و حكمت و دانش يابد و روغن بنفشه منفعت باشد از مردى دهقان روغن خيرى و روغن زيتون منفعت بود از مردى عرب و روغن نرگس منفعت بود از مردى روستايى و روغن قسطين و روغن قسط منفعت است از روميان.
حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: اگر بيند همه‏ى تن وى به روغن‏آلوده گشته بود، دليل كه بيمار شود. اگر بيند روغن بر سر مى‏ماليد، دليل كند بر زينت و آرايش دنيا. اگر روغن خوشبوى ديد چون روغن گل و روغن ياسمين و بنفشه و آن چه به اين ماند، دليل كند بر زينت و آرايش دنيا، زيرا كه جمله‏ى روغن‏ها خوش بود و در تأويل ثنايى نيكو بود. اگر بيند آن روغن ناخوش و گنديده بود، دليل كه مردمان او را زشتى گويند.
كرمانى گويد: روغن زيت، مال و نعمت باشد. اگر بيند روغن بى‏اندازه بر سر مى‏ماليد، چنان كه روغن از سر او مى‏چكيد، دليل بر اندوه و مصيبت كند. اگر بيند كسى روغن بر سر وى مى‏ماليد، آن كه روغن مى‏ماليد از بهر كارى با وى مكر و حيله سازد.
جابر گويد: روغن‏ها خوردن و بر خود ماليدن جمله آرايش است، لكن اگر بى‏اندازه بود غم و اندوه است. اگر بيند روغن بر سينه خود مى‏ماليد، دليل كه سوگند به دروغ خورد.
اسمعيل اشعث گويد: روغن‏ها به تأيل غم و اندوه بود مگر روغن زيت كه خوردن آن مال بود و در ماليدن بد بود. اگر بيند تن خويش را به روغن زيت ماليد، دليل كه سوگند خورد به دروغ و قول خلاف كند. قوله تعالى: »ودوا لو تدهن فيدهنون«. )قلم، 9(. اگر جامه خويش به روغن آلوده بيند، دليل كه اندوهگين شود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: روغن خوش به خواب ديدن، دليل بر شش وجه است. اول زن خوب‏روى. دوم: كنيزك باجمال. سوم: ثناى نيكو. چهارم: منفعت. پنجم: سخن‏هاى خوش. ششم: طبع‏هاى نيك. و روغن گنديده، دليل بر سه وجه است اول: زن. دوم: مرد فاسق. سوم: سخن‏هاى زشت به انكار، و بدان كه روغن‏گير در خواب يارى‏دهنده و كسى بود كه با وى بياميزد.
بيتون مى‏گويد: ديدن روغن در خواب، بيانگر لحظات شيرين و خوشايند است. خريد و فروش روغن در خواب، بيانگر شكست در انجام يكى از كارهايتان است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه به چيزى روغن مى‏ماليد، بيانگر آن است كه كارهاى زيادى براى انجام دادن داريد.
اچ ميلر مى‏گويد: خوردن روغن در خواب، بيانگر آن است كه سلامتى شما در خطر است. اگر خواب ببينيد كه لباستان روغنى شده، به اين معناست كه ازدواج مباركى خواهيد داشت. اگر خواب ببينيد كه به چيز روغن جلا مى‏زنيد، به اين معناست كه اطرافيان رفتار بدى با شما دارند. ديدن روغن مازو در خواب، نشانه‏ى آن است كه با همسر مورد علاقه‏ى خود ازدواج مى‏كنيد. ديدن روغن مو، در خواب نشانه‏ى رفتار سرد شما با ديگران است.

روكش مبل

بيتون مى‏گويد: روكش كردن مبل‏ها در خواب، بيانگر آن است كه قصد داريد به يكى از دوستان خود صدمه وارد كنيد.

روناس

محمد بن سيرين گويد: ديدن روناس در خواب، دليل بر آرايش دنيا كند و خوردنش، دليل بر مضرت و رنج و اندوه كند. اگر بيند جامه‏ى خويش را به روناس سرخ مى‏كرد، دليل كه به عشرت دنيا مشغول شود و راه دين فروگذارد.

رونويسى كردن

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه از روى نوشته‏اى، رونويسى مى‏كنيد به اين معناست كه دچار غم و اندوه مى‏شويد.

روى

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى روى خود را خوب و باجمال‏تر از آن بيند كه در بيدارى بود، دليل كه شرف و منزلتش بيشتر شود. اگر بيند رويش زشت و ناخوش گرديد، دليل كند كه قدر و منزلتش كمتر بود و به چشم حقارت بر وى نگرند.
كرمانى گويد: اگر بيند رويش سرخ و پاكيزه بود، تعبيرش خوب است. اگر بيند گونه رويش سفيد شد، دليل است بر نيكويى و دين و ديانت او.
جابر گويد: اگر كسى روى خويش را نيكو بيند، در آب يا در آيينه، يا كسى به وى گويد روى تو نيكو است، دليل كه كار او نيكو شود. اگر روى خويش را زشت بيند، دليل كه كار او بد شود.
اسمعيل اشعث گويد: اگر كسى بيند خويشتن را دو روى است، دليل كه منافقى كند. اگر دو روى خويش را خوب و پاكيزه بيند، دليل كه ميانجى‏گرى نمايد ميان مردمان. اگر يك روى خود را خندان بيند و يكى گريان، دليل كه وى را دو زن بود و سازگارى نكنند با يكديگر.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن روى در خواب بر هشت وجه است. اول: شرف و بزرگى. دوم: خوارى و حقارت. سوم: نظام كارها. چهارم: دين و ديانت. پنجم: اندوه و رسوايى چون سياه بيند. ششم: وام‏دارى. هفتم: كار نيكو. هشتم: توفيق طاعت.

رها كردن

بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه دوستان و خانه‏ى خود را رها كرده‏ايد، به اين معنى است كه دچار گرفتارى مى‏شويد.

رهايى

برايت مى‏گويد: نجات دادن شخصى در خواب، بيانگر سود مالى است. اگر در خواب مشاهده كنيد كه شخصى شما را نجات مى‏دهد، بيانگر آن است كه خطرى شما را تهديد مى‏كند.

رهبر

برايت مى‏گويد: اگر در خواب رهبر دينى را ببينيد، نشانه‏ى خوش‏شانسى است.
بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه رهبرى گروهى را به عهده داريد، به اين معناست كه روزهاى خوبى پيش رو داريد.

رياضت

بيتون مى‏گويد: رياضت كشيدن در خواب، بيانگر داشتن عقايد جديد است. اگر در خواب كسى را در حال رياضت ببينيد، بيانگر شكست در امور عاشقانه است.

رياكار

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب رفتار رياكارانه‏اى داشته باشيد، بيانگر آن است كه موضوعى باعث ناراحتى شما مى‏شود.

ريحان

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند ريحان سبز و خرم و پاكيزه و خوشبوى بود، دليل كه او را فرزندى بود و كندن وى از زمين، دليل گريستن و اندوه است، به قدر آن چه كنده بود.
كرمانى گويد: اگر كسى بيند كه ريحان در جايگاه خويش است، دليل است خداوندش كارهاى نيكو كند. اگر به خلاف اين بيند، دليل بر غم و اندوه كند.
حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: اگر بيند رياحين خوشبو همى فروخت چون سيسبر و مرزنجوس و غير آن، دليل است به كارهاى خير توفيق يابد و علم خواندن و نصيحت كردن اين جمله در وى موجود بود و مردمان از وى منفعت گيرند و ثناى او گويند.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن ريحان در خواب بر هفت وجه است. اول: زن خواستن. دوم: كنيزك. سوم: دوست. چهارم: فرزند. پنجم: سخن خوش. ششم: مجلس علم. هفتم: كردار نيكو. اگر بيند كه در سرا يا باغ او ريحان است، دليل است از آن چيزها كه گفتيم او را چيزى حاصل شود و فساد كه به رياحين رسد، نقصان آن بدان كس بازگردد.
جابر گويد: هر زينت و نقصان كه در رياحين بيند، صلاح آن هم بديشان بازگردد. ريحان‏فروش چون به وقت خويش فروشد، بسيار نيكو بود. اگر نه به وقت خويش بود، دليل بد بود زيرا كه ريحان چون به وقت خود بود كسى بزرگ و نيكو بود كه وى را بدان كس دوستى و مصاحبت افتد. اگر بيند كه ريحان را از زمين بركند، دليل كه از چنين كسانى كه ياد كردم او را مفارقت افتد.

ريسمان

محمد بن سيرين گويد: ريسمان در خواب، سفر است و بعضى از معبران گويند: كار مردى است كه با زنان اختلاط دارد. اگر بيند كه از پشم ريسمان درست مى‏كرد، دليل است كه به سفر رود و از آن سفر خير بدو رسد. اگر بيند كه از پنبه يا قز يا كتان ريسمان درست مى‏كرد، دليل كه كارى حلال كند، لكن مردان را نيكو باشد. اگر بيند كه ريسمان به جولاه برد با جامه بافد، دليل است كه در بين كارى بود.
كرمانى گويد: اگر زنى بيند كه ريسمان از پشم يا از موى درست مى‏كرد، دليل كه او را از سفر غايبى بازآيد. اگر به وقت رستن ريسمان او گسسته شد، دليل كه غايبش در سفر بماند. اگر بيند ريسمان بسيار داشت، دليل است كه عمرش دراز بود و بر قدر درازى و كوتاهى ريسمان او را خير و منفعت رسد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ريسمان در خواب بر چهار وجه است. اول: سفر. دوم: كارمزد. سوم: عمر دراز. چهام: منفعت بسيار.

ريسندگى

هانس كورت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه مشغول ريسندگى هستيد، بيانگر آن است كه براى رسيدن به اهداف خود تلاش فراوان مى‏كنيد.

ريش

محمد بن سيرى گويد: ريش در خواب، آرايش مردان و كدخدايى آنان بود و در خبر است كه حق تعالى را فرشته‏اى است كه تسبيح او اين است: «سبحان من تزين الرجال باللحية و النسآء بالذوآئب.» يعنى: پاك است آن خداوندى كه مردان را بياراست به ريش‏ها و زنان را به گيسوها. اگر كسى ريش‏هاى خود را دراز بيند به اندازه، دليل كه كار و كدخدايى او ساخته گردد، اما چون درازى وى از ناف گذشته باشد، دليل بر غم و اندوه كند.
كرمانى گويد: اگر بيند ريش او سياه و سرخ بود، دليل است او را داورى افتد به شغل كدخدايى. اگر بيند ريش او سفيد گشته است، دليل كه آهستگى و بردبارى او زياده گردد، ولكن غمگين شود. اگر بيند ريش به دندان ببريد، دليل است اهل بيت او را زيان رسد. اگر بيند كه ريش او از بيمارى فروريخت، دليل است او را از مرگ مفاجات بيم بود و آبرو و مالش برود. اگر بيند ريش را شانه مى‏كرد و بخور و گلاب بر وى مى‏زد، دليل كه كسى را شغل كند و مردمان را شكر باشد.
جابر گويد: اگر بيند ريش او دراز شد، چنان كه در زير ناف او بود، دليل است درويش و وام‏دار گردد يا غم و اندوه به وى رسد و بعضى از معبران گويند: اگر كسى ريش خود را دراز بيند، نه چنان كه تا ناف بود، دليل كه مال يابد. اگر كسى ريش خود را به اندازه‏اى بيند كه ريش پدرش بود، دليل است از پدر ميراث يابد. اگر بيند كه دست بر ريش خود كرده و پاره‏اى برگرفت و آن را بينداخت، دليل كه مالش از دست برود. اگر بيند كه پاره‏اى از ريش در چيزى نهاده و نگاه داشته بود، دليل است مال خود را نگاه دارد و به كس ندهد.
حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: اگر بيند كه ريش او كوتاه و كوچك بود، دليل است وام او گذارده گردد. اگر غمگين بود بى‏غم گردد. اگر بيند ريش او تراشيده است، دليل كه از بهر معيشت ذليل گردد. اگر بيند كه ريش او بر زمين افتاده بود، دليل كه زود هلاك گردد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن ريش در خواب بر ده وجه است: اول: تيغ. دوم: عز و جاه. سوم: مرتبه. چهارم: هيئت. پنجم: منزلت و مرمت. ششم: نيكويى. هفتم، تزويج. هشتم: مال. نهم: فرزند. دهم: گرامى شدن.
ابن‏عباس گويد: ريش تراشيدن به خواب، حاجبان و ترسندگان و زندانيان را نيكو بود و توانگران و جوهرى و خداوند نعمت را بد است.
بيتون مى‏گويد: ديدن ريش در خواب، بيانگر آن است كه براى موفقيت تلاش فراوانى انجام مى‏دهيد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه شخصى ريش شما را مى‏كشد، بيانگر آن است كه دچار ضرر مالى مى‏شويد. شانه زدن ريش در خواب، نشانه‏ى داشتن غرور است. اگر زنى در خواب مشاهده كند كه ريش دارد، بيانگر آن است كه بيمارى او را تهديد مى‏كند.
برايت مى‏گويد: داشتن ريش و سبيل در خواب، بيانگر داشتن سلامتى كامل است. اگر خواب ببينيد كه ريش خود را كوتاه كرده‏ايد، به اين معناست كه دچار ضرر مى‏شويد. اگر خواب ببينيد كه ريش و سبيل قرمز داريد، يعنى بايد در كارها دقت بيشترى انجام دهيد. تراشيدن ريش در خواب، نشانه‏ى غم و اندوه است. اگر در خواب شخصى را ببينيد كه مشغول تراشيدن ريش خود است، نشانه‏ى آن است كه فرصت مناسبى براى انجام كارها به دست مى‏آوريد.

ريشه

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى ريشه گياهان: نشانه‏ى آن است كه خطرى شما را تهديد مى‏كند. استفاده از ريشه‏ى گياهان دارويى، نشانه‏ى بيمارى است.

ريگ

محمد بن سيرين گويد: ريگ در خواب، دليل بر منفعت و مال كند. اگر بيند در ميان ريگ همى شد، دليل است از بهر معيشت به شغلى مشغول شود به قدر آن ريگ. اگر بيند ريگ مى‏خورد يا جمع مى‏كرد، دليل است به قدر آن او را مال جمع شود. اگر بيند به كسى ريگ مى‏داد، دليل كه از او بدان كس به قدر ريگ خير و منفعت رسد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن ريگ به خواب بر چهار وجه است. اول: مشغولى در دين و دنيا، خاصه چون ريگ بسيار بود. دوم: مال. سوم: منفعت. چهارم: رفعت لكن با رنج و عذاب.
برايت مى‏گويد: ديدن ريگ در خواب، نشانه‏ى وقوع اتفاقات ناگوار است.

ريل راه‏آهن

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى ريل‏هاى راه‏آهن در خواب، بيانگر آن است كه اگر در كارها بيشتر دقت نكنيد، كار خود را از دست مى‏دهد. اگر خواب ببيند كه روى ريل راه‏آهن راه مى‏رويد، بيانگر وجود مشكلات است.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه از روى ريل راه‏آهن مى‏گذريد، به اين معناست كه در كارها موفق مى‏شويد.

ريواس

محمد بن سيرين گويد: ريواس در خواب غم و اندوه است. اگر بيند كه ريواس داشت و مى‏خورد، دليل كه به قدر آن كه خورده او را غم و اندوه رسد. اگر بيند كه ريواس بفروخت يا به كسى داد، دليل است از غم و اندوه رها شود.
جابر گويد: اگر بيند ريواس مى‏خورد و به طعم شيرين است، دليل كه وى را منفعت رسد از قبل دوست يا از قبل خويش و چون بيند ريواس ترش است، دليل پشيمانى است در كارها.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى ريواس در خواب، بيانگر داشتن لحظات خوشايند است. اگر خواب ببينيد كه ريواس مى‏خوريد، به اين معناست كه از شغل خود راضى نيستيد. اگر خواب ببينيد كه مشغول پختن ريواس هستيد، بيانگر آن است كه با رفتار ناشايست خود باعث مى‏شويد تا دوستان از شما دورى كنند.

رؤيا

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى رؤياهاى شيرين در خواب، بيانگر پيشرفت در كارها است. مشاهده‏ى رؤياهاى عجيب در خواب، بيانگر بيمارى است.
منبع:دایرة المعارف تعبیر خواب / نشر سما




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.