هالیوود و معرفی مسلمانان به عنوان تروریست

هرچند مسلمانان متهم به خشونت، ترور و رفتارهای غیرانسانی می‌شوند، شواهد تاریخی حکایت از ترورهای مبهم و در بعضی مورد آشکار غرب علیه مسلمانان و مخصوصا مکتب تشیع دارد که نمونه‌ها و مصادیق آن فراوان است.
سه‌شنبه، 9 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هالیوود و معرفی مسلمانان به عنوان تروریست
مسلمانان بدنام ترین گروه در هالیوود هستند
 
چکیده
هرچند مسلمانان متهم به خشونت، ترور و رفتارهای غیرانسانی می‌شوند، شواهد تاریخی حکایت از ترورهای مبهم و در بعضی مورد آشکار غرب علیه مسلمانان و مخصوصا مکتب تشیع دارد که نمونه‌ها و مصادیق آن فراوان است. با این همه باز هم هالیوود سعی دارد که مسلمانان را به عنوان عاملی از قتل و ترور و خشونت جای بدهد.

تعداد کلمات 1422/ تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
هالیوود و معرفی مسلمانان به عنوان تروریست
امرزوه غرب بدون فهمی صحیح از تاریخ اسلام یا با درکی اندک، دشمن جدیدی را در برابر خود احساس کرده است که جایگزین تهدیدهای پرچم سرخ در دوران جنگ سرد به شمار می‌رود. این دشمن جدید، اسلام رادیکال است. در این تصویر کلیشه‌ای اندیشه‌های غربی، مسلمانان، «بنیادگرایان» یا «تروریست‌های بالقوه» معرفی می‌شوند و این نوع تفکر غیرمنصفانه از طریق رسانه‌ها به فضاهای عمومی جامعه پمپاژ می‌شود. در رسانه‌های غربی مخصوصاً سینمای هالیوود، به ندرت از کلماتی نظیر انسان‌های پیشرو، احیاگر، شاد، با محبت و ... برای وصف کردن مسلمانان استفاده می‌شود. این نوع تبیین هالیوودی درباره مسلمانان، فقط برداشت مسلمان نیست بلکه افراد منصفی از دیگر مذاهب و ادیان هم هستند که چنین برداشتی دارند و نگاه رسانه‌های گروهی غرب مخصوصاً هالیوود به مسلمانان را نگاهی غیر منصفانه و دور از واقعیت می‌دانند. یکی از این افراد منصف، که نگاه هالیوود به مسلمانان را نگاهی مغرضانه و در راستای منافع امپریالیسم غربی می‌داند، جک شاهین[1]است. امرزوه غرب بدون فهمی صحیح از تاریخ اسلام یا با درکی اندک، دشمن جدیدی را در برابر خود احساس کرده است که جایگزین تهدیدهای پرچم سرخ در دوران جنگ سرد به شمار می‌رود. این دشمن جدید، اسلام رادیکال است. در این تصویر کلیشه‌ای اندیشه‌های غربی، مسلمانان، «بنیادگرایان» یا «تروریست‌های بالقوه» معرفی می‌شوند و این نوع تفکر غیرمنصفانه از طریق رسانه‌ها به فضاهای عمومی جامعه پمپاژ می‌شود.در یکی از سخنرانی‌های وی که در پایگاه‌های خبری و سایت‌های اینترنتی موجود است، مطالب زیر که چکیده‌ای از کتاب وی به نام چرخاندن حلقه فیلم عرب‌های بد - چگونه هالیوود مردمی خاص را بدنام می‌کند؟ را با صراحت و اتقان سند مطرح می‌کند.
وی می‌گوید: عرب‌ها (مسلمانان) بدنام‌ترین گروه در هالیوود هستند. عرب‌ها در فیلم‌ها از تمام هم‌نوعان خود دزدی می‌کنند. در هالیوود همیشه در سرزمین اعراب، موسیقی وحشت همراه با به تصویر کشیدن شتری در بیابان نمایش داده می‌شود با یک مرغزار کویری و درختان گرم‌سیری و یک اتاق شکنجه در وسط آن و آن‌ها مدام یا در حال شکنجه و ترور هستند و یا در فکر طراحی نقشه برای شکنجه و ترور. آن‌ها در فیلم‌ها همیشه با کاروان شتر مسافرت می‌کنند. امیران عرب همیشه برای ارضای خود به دنبال زنان بور هستند و در مقابل زنان بور نقطه ضعف دارند. عرب‌ها معمولاً در فیلم‌ها به عنوان دلقک به تصویر کشیده می‌شوند. معمولاً بسیار ثروتمند و احمق هستند که قدر پول را هم نمی‌دانند. نزدیک به یک چهارم فیلم‌های هالیوود به نحوی مسلمانان و اعراب را مسخره یا متهم به ترور و خشونت می‌کنند.
در فیلم توهین‌آمیز «پدر عروس ۱۹۵۰»[2] شخصیتی آمریکایی به نام مارتین، خانه اش را به یک آقای عرب به نام حبیب می‌فروشد. وقتی مارتین از فروش خانه پشیمان می‌شود، حبیب خدمه تخریب‌گر خود را می‌فرستد تا وحشیانه خانه مارتین را خراب کنند. همچنین در این فیلم زن مارتین حق صحبت کردن در حضور مردان را ندارد. در فیلم «بازگشت به آینده» که همه می‌خوان این کشور را هُل بدن تُو مدیترانه. و اینا هم هیچی ندارند نه اسلحه‌ای، نه تانکی، نه دوستی و نه هیچی. و مردم برای این تیکه بیابان کوچک دارند با دست خالی می‌جنگند. در این فیلم تصویری از یک اتوبوس اسرائیلی پر از مسافر نشان داده می‌شود که فلسطینی‌ها آن را به آتش می‌کشند.

 

بیشتر بخوانید: هالیوود و اسلام ستیزی


در فیلم «یکشنبه سیاه ۱۹۷۷»،[3] تروریست فیلم یک زن مسلمان فلسطینی است. او بالونی را بر فراز استادیومی در میامی پرواز می‌دهد که قرار است هشتاد هزار تماشاگر آمریکایی فوتبال را بکشد و خیلی خونسرد هر کسی را که سر راهش قرار بگیرد، می‌کشد.
در فیلم «مرگ پیش از بی‌آبرویی۱۹۸۷»[4] مسلمانان فلسطین به خانه‌های اسرائیلی‌ها هجوم می‌برند و وحشیانه تمام اعضای خانواده‌ها را قتل عام می‌کنند و پرچم آمریکا را آتش می‌زنند و نهایتاً یک نفر سوار بر ون، داخل سفارت آمریکا می‌شود و عملیات انتحاری انجام می‌دهد.
یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌هایی که در دهه نود، ضدمسلمانان ساخته شد فیلم «نیروی ویژه ۱۹۸۶» بود که در آن مسلمانان فلسطینی، هواپیمای آمریکایی را می‌ربایند و مسافران با گذرنامه یهودی را به شدت شکنجه می‌کنند.
در فیلم «دروغ‌های حقیقی ۱۹۹۴»[5] یک گروه مسلمان فلسطینی یک بمب اتمی در جزیرة فلوریدا آمریکا منفجر می‌کنند و رهبر مسلمانان در صحبتی بیان می‌دارد جهاد خونین فلسطین، هر هفته آمریکا را به خاک و خون می‌کشد تا زمانی که خواسته‌های ما محقق بشه و برای بدبین کردن مردم آمریکا به مسلمانان هر هفته این فیلم را در تلویزیون آمریکا پخش می‌کردند.
فلسفه کشتن آن‌ها توسط نیروهای آمریکایی برای مخاطب روشن می‌شود. از طریق این چنین فیلم‌هایی کشتارهای بی‌رحمانه زنان و کودکان مسلمان توسط نیروهای غربی در ذهن مخاطب توجیه می‌شود.
در فیلم «عقاب آهنی» نوجوانی به کشوری مسلمان رفته و مسلمانان آن‌جا را به خاطر توحّش بمباران می‌کند.جک شاهین می‌گوید: به ما آموزش داده‌اند تمام مسلمانان را با القاعده و صدام حسین یکی بدانیم و به همین دلیل از همدردی با آن‌ها احساس خوبی به دست نمی‌آوریم. وی به حق می‌پرسد: وقتی ما یک مسلمان را می‌بینیم، چه تصویری از آن‌ها به ذهنمان می‌آید؟ آیا هیچ وقت فکر می‌کنیم در حال شادی و خنده هستند؟ آیا هیچ وقت زنان عرب (مسلمان) را به خاطر می‌آوریم که در حال بازی با کودکان خود هستند و به آن‌ها عشق می‌ورزند؟ آیا یک انسان غربی می‌تواند تصور کند اکثر دانش‌آموزان در مدارس بعضی کشورهای اسلامی دختر هستند؟
پروفسور جک شاهین[6] در دقیقه بیست و نه فیلم مستند خود[7] سؤالی مهم و اساسی مطرح می‌کند: وقتی مسلمانان این فیلم‌ها را می‌بینند و همیشه در این فیلم‌ها محکوم به مرگ می‌شوند چه فکری در مورد غربی‌ها می‌کنند و چه حسی در آن‌ها به وجود می‌آید؟ هم‌چنین یک سوال منطقی دیگر مطرح می‌کند: برای چند لحظه یهودیان، یا خودمان را جای آن‌ها بگذاریم، چه حسی به آن‌ها پیدا می‌کردیم؟
در تحلیل خود درباره حوادث یازده سپتامبر، می‌گوید: بر فرض که افراطی‌های اسلامی این حادثه را به وجود آورده باشند، نباید آن را به پای تمام مسلمانان بنویسیم؛ همان‌طور که اعمال گروه‌های مسیحیان افراطی را به پای تمام پیروان مسیحیت ثبت نمی‌کنیم. البته وی اعتراف می‌کند که بن‌لادن عضو گروه عثمان از سازمان سیا بوده و این حوادث را سازمان سیا به وجود آورده است.
در فیلم «سلول‌های خواب 2005»[8] یک مسلمان تروریست می‌گوید ما با آمریکا در حال جنگ هستیم. برای این‌که آمریکا موضع خود را تغییر دهد و مطابق با خواسته‌های ما رفتار کند، باید مردم آمریکا را بترسانیم و در پارک‌ها، خیابان‌ها و محل زندگی آن‌ها عملیات تروریستی انجام دهیم.
جک شاهین می‌گوید: به ما آموزش داده‌اند تمام مسلمانان را با القاعده و صدام حسین یکی بدانیم و به همین دلیل از همدردی با آن‌ها احساس خوبی به دست نمی‌آوریم. وی به حق می‌پرسد: وقتی ما یک مسلمان را می‌بینیم، چه تصویری از آن‌ها به ذهنمان می‌آید؟ آیا هیچ وقت فکر می‌کنیم در حال شادی و خنده هستند؟ آیا هیچ وقت زنان عرب (مسلمان) را به خاطر می‌آوریم که در حال بازی با کودکان خود هستند و به آن‌ها عشق می‌ورزند؟ آیا یک انسان غربی می‌تواند تصور کند اکثر دانش‌آموزان در مدارس بعضی کشورهای اسلامی دختر هستند؟
«قفسه درد»[9]. فیلم با جمله کریس هجس (روزنامه نگار و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه) آغاز می‌شود: «نبرد، یک اعتیاد قوى و اغلب کشنده است، چرا که جنگ یک مادة مخدر (دارو) است». این جمله از کتابی پرفروش در سال ۲۰۰۲ با عنوان «جنگ نیرویی است که به ما معنا می‌بخشد» گرفته شده و مارک بوآل نویسنده فیلمنامه هم مدتی در عراق با گروه‌های خنثی‌کننده بمب همراه بوده است. زمان فیلم کمی پس از اشغال عراق و سرنگونی صدام است؛ روزهایی که پر بود از بمب‌گذاری‌ها و اقدامات غیرانسانی گروه‌های تروریستی مسلمان. داستان فیلم درباره واحدی به نام واحد براوو[10] است که چهار نفر سرباز خبره در خنثی‌سازی عملیات انتحاری و بمب‌گذاری افراد مسلمان تروریست در آن حضور دارند. کلیّت این فیلم هم همانند دیگر فیلم‌های اسلام‌هراس هالیوودی درباره به تصویر کشیدن خشونت‌ها و ترورهای مسلمانان در عراق است.

 

نمایش پی نوشت ها:

[1] مشاور سابق شبکه خبری سی. بی. اس در امور خاورمیانه
[2] نام فیلم: Father Of The Bride کارگردان: Vincente Minnelli سال تولید: ۱۹۵۰ تهیه کننده :Pandro S. , Berman کشور سازنده: امریکا نویسنده: Frances Goodrich ; Albert Hackett شرکت سازنده: Warner Bros.
[3] نام فیلم: Black Sunday کارگردان: John Frankenheimer سال تولید: ۱۹۷۷ تهیه کننده: Roben Evans کشور سازنده: امریکا نویسنده: Harris Ernest Lehman; Thomas شرکت سازنده: Paramount Pictures
[4] نام فیلم: Death Before Dishonor کارگردان: Terry J. Leonard ; Terry Leonard سال تولید: ۱۹۸۷ تهیه کننده : Frank ,.Capra ; Frank Capra Jr کشور سازنده: امریکا نویسنده: John Gatliff ; Lawrence Kubik شرکت سازنده: Starz /Anchor Bay
[5] نام فیلم: True Lies سال تولید: 1994 کارگردان: James Cameron تهیه کننده: I amnes Cameron; Stephanie Austin نویسنده: James Cameron ; Claude Zidi کشور سازنده: امریکا  کمپانی:th Century Fox20
[6] Jack Shaheen
[7] مستند چرخاندن حلقه فیلم عرب های بد / Reel Bad Arabs Documentary
[8] نام فیلم: Sleeper Cell : Season کارگردان: Guy Ferland ; Clark Johnson سال تولید: ۲۰۰۵ Janet تهیه کننده: Ann Kindberg امریکا نویسنده: Ethan Reiff ; Kamran Pasha کشور سازنده: شرکت سازنده: TLA Releasing
 
[9] نام فیلم: The Hurt Locker سال تولید: 2009 کارگردان: Kathryn Bigelow تهیه کننده: Kathryn Bigclow;  Greg Shapiro نویسنده: Mark Boal کشور سازنده: امریکا کمپانی First Light Video
[10] Bravo

منبع: اسلام هراسی در سینمای هالیوود اثر «سید مهدی گنجیانی» و «محمود علی پور»؛ به سفارش انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛ انتشارات بوستان کتاب.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.