درمان آکنه با آسپیرین

یکی از مشکلات شایع پوستی که خصوصاً نوجوانان و جوانان را درگیر می‌نماید، آکنه است. آکنه علاوه بر مشکلاتی که برای زیبایی صورت افراد ایجاد می‌کند، در برخی موارد دردناک نیز می‌باشد.
پنجشنبه، 18 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان آکنه با آسپیرین
اثربخشی و همچنین عوارض احتمالی استفاده از آسپیرین در درمان آکنه
 
چکیده
یکی از مشکلات شایع پوستی که خصوصاً نوجوانان و جوانان را درگیر می‌نماید، آکنه است. آکنه علاوه بر مشکلاتی که برای زیبایی صورت افراد ایجاد می‌کند، در برخی موارد دردناک نیز می‌باشد. داروها و درمان‌های مختلفی برای این بیماری معرفی شده و اخیراً در برخی منابع به استفاده از آسپیرین، برای درمان آکنه توصیه‌هایی شده است. در این مقاله به اثربخشی و عوارض احتمالی استفاده از آسپیرین در درمان آکنه، خواهیم پرداخت.

تعداد کلمات 1310/ تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
درمان آکنه با آسپیرین
مترجم: سید‌مصطفی سید‌آقامیری


مقدمه

آکنه عبارت است از یک بیماری پوستی که موجب ایجاد جوش‌هایی در صورت، شانه، کمر، گردن و... می‌شود. آکنه‌ها به صورت جوش‌های سرسیاه، سرسفید، جوش‌های چرکی و یا به شکل کیست‌هایی در زیر پوست ظاهر می‌گردند. این بیماری از شایع‌ترین مشکلات پوستی در آمریکا محسوب شده و سالانه حدود 50 میلیون نفر را درگیر می‌کند.
این جوش‌ها معمولاً در دوران بلوغ بوجود می‌آیند، اما با این حال ممکن است در هر سنی شاهد وجود آکنه بر روی پوست خود باشیم. آکنه خطر خاصی ندارد، اما اگر برخورد مناسبی با آن صورت نگیرد، ممکن است تبدیل به اسکار گردد.
تعداد زیادی از داروهای بدون نسخه جهت درمان آکنه در بازار موجودند که عمدتاً حاوی اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پروکساید می‌باشند. اما از آنجا که این روزها درمان‌های طبیعی و خانگی از محبوبیت زیادی برخوردارند، برخی افراد برای درمان آکنه، به استفاده از داروهایی چون آسپیرین روی آورده‌اند. در ادامه به مزایای احتمالی آسپیرین در درمان آکنه و نحوه استفاده بی‌خطر از آن خواهیم پرداخت.
 

آیا دلیل علمی برای تأثیر آسپیرین در درمان آکنه وجود دارد؟

شما ممکن است آسپیرین را به عنوان یک مسکن بشناسید. آسپیرین حاوی ماده‌ای به نام اسید استیل سلیسلیک می‌باشد. این ماده به اسید سالیسیلیک، ماده موجود در داروهای درمان آکنه، شباهت دارد.
اسید سالیسیلیک، خاصیت خشک‌کنندگی دارد و به پاک کردن چربی‌های اضافه و سلول‌های مرده از روی پوست، کمک می‌کند. این ماده موجب از بین رفتن آکنه شده و از تشکیل مجدد آن‌ها پیشگیری می‌کند.
تأثیر اسید سالیسیلیک در درمان آکنه، از نظر علمی کاملاً تأیید شده است؛ اما در مورد تأثیر استیل اسلسیلیک اسید، تحقیقات کافی انجام نشده است.
تا به امروز تحقیقات بالینی به تأثیر احتمالی ضد‌التهابی آسپیرین بر روی پوست، پرداخته‌اند. به‌نظر می‌رسد، آسپیرین قادر است التهاب پوستی ناشی از رزاشیا، آرتریت پسوریازیس و حتی سرطان پوست را کاهش دهد.

 

بیشتر بخوانید: سرکه سیب برای درمان آکنه

 

آسپیرین و التهاب ناشی از آکنه

آسپیرین بیشترین قابلیت را به عنوان یک ماده ضد‌التهابی برای درمان آکنه‌های التهابی، دارا می‌باشد. این نوع آکنه‌ها متشکل از کیست و گره هستند. احتمالاً آسپیرین در درمان آکنه‌های غیرالتهابی، مانند جوش‌های سر سیاه و سر سفید نیز، مؤثر باشد.
با این‌حال، شواهد علمی کافی برای مفید بودن آسپیرین در درمان آکنه در دسترس نیست.
 آکادمی پوست آمریکا (AAD) پیشنهاد می‌کند، جهت کاستن از تورم ناشی از آفتاب سوختگی، از آپسرین خوراکی استفاده کنید؛ اما این مرکز علمی، هیچ پیشنهادی برای مصرف آسپیرین جهت درمان آکنه التهابی، ارائه نمی‌دهد.
دیگر مطالعات نیز به تأثیرات ضد‌التهابی دیگرِ آسپیرین پرداخته‌اند. یک مطالعه به بررسی 24 فرد بالغ مبتلا به التهاب پوستی آلرژیک پرداخت و نتیجه گرفت که آسپیرین به کاهش علائم کمک نموده اما کمکی به درمان خارش ناشی از این مشکل پوستی نخواهد کرد. با این حال، این پژوهش توجهی به تأثیر آسپیرین بر درمان آکنه نداشته است.
اگر به آکنه التهابی مبتلا هستید، باید بدانید که خوشبختانه شواهدی بر اثربخشی آسپیرین موضعی در درمان این نوع آکنه وجود دارد؛ یعنی کار آسپیرین در حقیقت کمک به درمان التهابی است که سبب آکنه می‌شود.
آکنه در اثر مواردی چون چربی پوست، سلول‌های پوستی مرده، آلودگی پوست و باکتری‌های موجود در منفذهای پوستی به‌وجود می‌آید. وقتی در اثر مصرف آسپیرین، التهاب پوستی کاهش یافت، این مواد نیز به خودی خود از منفذهای پوست خارج خواهند شد؛ پس هرگز جوش‌های خود را نترکانید!
 

چگونه از آسپیرین برای درمان آکنه استفاده کنیم؟

برای درمان آکنه تنها از آسپیرین موضعی استفاده کنید. مصرف آسپیرین خوراکی، تأثیر آسپیرین موضعی را نخواهد داشت. اگر برای تسکین درد و یا به خاطر مشکلات قلبی نیازی به مصرف آسپیرین ندارید، می‌توانید با استفاده از آسپیرین موضعی از عوارض آسپیرین خوراکی در امان بمانید.
در صورتی که تصمیم گرفته‌اید برای درمان آکنه از آسپیرین استفاده کنید، این دستور‌العمل را انجام دهید:
1. از پودر آسپیرین استفاده کنید و یا اینکه چند قرص را پودر کرده و برای درمان از آن پودر استفاده کنید.
2. پودر آسپیرین را با یک قاشق سوپخوری آب گرم ترکیب کرده تا به شکل خمیر درآید.
3. صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید.
4. خمیر آسپیرین را مستقیماً بر روی آکنه‌ها بزنید. می‌توانید خمیر را به صورت نقطه به نقطه بر روی آکنه‌ها زده و یا مانند ماسک بر روی تمام پوست صورت بمالید.
5. اجازه بدهید 10 تا 15 دقیقه بر روی پوست بماند.
6. صورت خود را با آب گرم بشویید.
7. صورت خود را با یک مرطوب‌کننده معمولی، چرب کنید.
اگر خمیر آسپیرین را به صورت نقطه به نقطه بر روی پوست خود می‌زنید، می‌توانید این کار را یک یا دو بار در روز و تا درمان کامل آکنه‌ها ادامه دهید؛ اما در صورتی که خمیر آسپیرین را مانند ماسک استفاده می‌کنید، فقط چند بار (دو یا سه بار) در هفته، اجازه انجام این کار را خواهید داشت.
استفاده زیاد از خمیر آسپیرین ممکن است به خشکی پوست بیانجامد. خشکی بیش از حد پوست، موجب شکنندگی آن خواهد شد. بنابراین لازم است از پاک کردن کامل چربی‌های طبیعی روی پوست اجتناب شود.
 

عوارض احتمالی

شایع‌ترین عوارض استفاده از آسپیرین برای درمان آکنه، خشکی و سوزش پوست است. پوست پوست شدن و قرمزی نیز از عوارض احتمالی این روش درمانی محسوب می‌شوند. ترکیب کردن آسپیرین با سایر انواع اسید سالیسیلیک می‌تواند این عوارض را افزایش دهد.
اگر برای درمان آکنه به دفعات زیاد از آسپیرین استفاده می‌کنید، احتمال بروز عوارض در شما افزایش خواهد یافت. سعی کنید در مراحل اولیه، تنها یک بار در روز از این نوع درمان استفاده کنید و به مروز زمان آن را به دو بار در روز برسانید. این روش به پیشگیری از خشکی پوست در اثر مصرف آسپیرین کمک خواهد کرد. اگر پوستی حساس دارید، توصیه می‌شود آسپیرین را یک روز در میان بر پوست خود بمالید.
در صورت استفاده از هر نوع داروی درمان آکنه، پوست شما نسبت به اشعه ماوراء بنفش آفتاب، حساس خواهد شد و البته آسپیرین نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین در هنگام قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، سعی کنید از یک کرم ضد‌آفتاب طیف گسترده (broad-spectrum)، استفاده کنید تا در برابر اشعه‌های UVA و UVB مصون بمانید. انجام این کار، از آفتاب سوختگی صورت پیشگیری نموده و خطر ابتلا به پیری زودرس پوست صورت و سرطان پوست را کاهش خواهد داد.
احتیاطاً از مصرف هر نوع آسپیرین در دوران بارداری و شیردهی اجتناب کنید مگر این که پزشک آسپیرین را برای یک مشکل پزشکی خاص تجویز کرده باشد؛ مصرف آسپیرین، خطر خونریزی را در جنین افزایش خواهد داد.
اگر به داروهای ضد‌التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن حساسیت دارید، دور مصرف آسپیرین را خط بکشید.
لازم است قبل از استفاده از آسپیرین به عنوان درمان آکنه، حتماً با متخصص پوست مشورت کنید، مخصوصاً اگر همزمان، داروهای دیگری مصرف کرده و یا بیماری خاصی دارید.
 

سخن پایانی

در حالی که آسپیرین ممکن است برای همه مفید نباشد، اما تنها در صورت استفاده موضعی ممکن است بتواند آکنه‌ها را تا حد زیادی درمان نماید. برای درمان ضایعات شدید آکنه التهابی، لازم است درمان های دارویی را در کنار درمان‌های خانگی به کار ببرید. لازم است بدانید از بین رفتن کامل آکنه به یک یا دو ماه زمان نیاز دارد.
اینکه چه روشی را برای درمان آکنه انتخاب می‌کنید اهمیت زیادی ندارد، بلکه مهم این است که هر روشی را انتخاب کردید تا درمان کامل، آن را ادامه دهید. از ترکاندن جوش‌های خود به‌شدت اجتناب کنید؛ این کار به بدتر شدن آکنه و تبدیل آن به اسکار خواهد انجامید.

 
منبع: www.healthline.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.