بهترین رژیم غذایی سال 2018 چیست؟

در برنامه‌ریزی سال جدید، خوردن غذای سالم در صدر توجهات ما قرار دارد. اما بهترین برنامه رژیم غذایی چیست؟
پنجشنبه، 22 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهترین رژیم غذایی سال 2018 چیست؟
رژیم‌های برتر غذایی
 
چکیده
در برنامه‌ریزی سال جدید، خوردن غذای سالم در صدر توجهات ما قرار دارد. اما بهترین برنامه رژیم غذایی چیست؟ گروهی از متخصصان حوزه سلامت به نمایندگی از مجله «U.S News and World Report»، رژیم‌های برتر غذایی در سال 2018 را مطرح می‌کنند.

تعداد کلمات 1071/ تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
رژیم غذایی
نویسنده: هونور وایتمَن
مترجم: محمدنبی داودی

مقدمه

تخمین زده شده است که هر ساله نزدیک به 45 میلیون نفر از مردم ایالات متحده با هدف کاهش وزن رژیم می‌گیرند.
با این حال، چه رژیم غذایی‌تان برای کاهش وزن باشد و چه برای سلامتی عمومی بدن‌، پایبند بودن به یک برنامۀ غذایی خاص، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. چگونه می‌توان بین رژیم‌های غذاییِ متعددی که وجود دارد، بهترین و مناسب‌ترینشان را انتخاب کرد؟
«U.S News and World Repot» با تشکیل گروهی از متخصصان حوزه سلامت، هر ساله محبوب‌ترین رژیم غذایی در ایالات متحده را منتشر می‌کند.
در سال جاری، متخصصان،40 رژیم غذایی را مورد سنجش قرار داده و آن‌ها را به ترتیب و برحسب ارزش غذایی‌شان (بی‌کیفیت‌ترین و باکیفیت‌ترین) در هفت گروه جای داده‌اند که شامل بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن، دیابتی‌ها و سلامت قلب می‌شود. بنابراین در این مقاله می‌خواهیم به برخی از نتایج کلیدی به‌دست‌آمده نگاهی بیندازیم.


بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن

برای اکثر آنهایی که رژیم می‌گرند، هدف نهایی کاهش وزن است، اما کاهش وزن و حفظ آن بسیار دشوار است.
تحقیقات نشان می‌دهد که نزدیک 30 الی 35 درصد از وزن از‌دست‌رفته در رژیم غذایی، در طی یکسال دوباره باز می‌گردد. اما این امکان وجود دارد که روال کاهش وزن را حفظ کنیم؛ فقط باید یک برنامه غذایی مناسب را طراحی کنیم.
هیئت متخصصان «U.S News and World Repot»، 40 رژیم غذایی محبوب را که بر کاهش وزن کوتاه و بلند‌مدت تاثیرگذار است مطرح کرده‌اند. آن‌ها متذکر شدند که این رژیم غذایی بر مبنای این است که برخی افراد می خواهند به سرعت وزن خود را کاهش دهند، در حالی که برخی دیگر خواهان حفظ روال کاهش وزنِ خود برای سال‌های پیش رو هستند.
کارشناسان سلامت، رژیم «weight watchers» را به عنوان بهترین رژیم غذایی در هر دو دوره (بلند‌مدت و کوتاه‌مدت) رتبه‌بندی کردند. این رژیم غذایی برای کاهش وزن کوتاه‌مدت، نمره 4 از 5 و برای کاهش وزن بلند‌مدت نمره 5/3 از 5 را دریافت کرد.
در یکی از طولانی‌ترین برنامه‌ها که با عنوان رژیم غذایی تجاری شناخته می‌شود،«weight watchers» با یک سیستم امتیاز‌دهی همکاری ‌می‌کنند که در آن، غذا‌ها و نوشیدنی‌ها بر اساس ارزش‌های غذایی‌شان امتیاز می‌گیرند و بر اساس آن، رژیم‌گیرندگان نیز امتیاز روزانه دریافت می‌کنند.
بر اساس گزارش «U.S News and World Report»، هیئت متخصصان اظهار داشتند: «ما از برنامه سیستم حمایتی که رژیم‌گیرندگان را در جهت کاهش وزنشان یاری رساندند، قدردانی می‌کنیم.»
رژیم غذایی حجمی «volumetrics Diet» در رتبه دومِ بهترین رژیم غذایی قرار گرفت. این رژیم، در دو دوره کاهش وزن کوتاه و بلند‌مدت به ترتیب نمره 5/3 از 5 و 3/3 از 5 را دریافت کرد.
باربارا رولز، استاد تغذیه در دانشگاه پنسلوانیا و طراح این رژیم غذایی اظهار داشت که رژیم غذایی حجمی، بر استفاده و دادن برتری به غذایی که دارای کمترین میزان غلظت هستند، معطوف است. این استاد دانشگاه اظهار دارد که غذاهایی چون شیر کم‌چرب، غلات، میوه‌جات و سبزیجاتِ بدون نشاسته باید در صدر رژیم غذایی قرار گیرد و هم‌چنین خوردن غذاهایی که دارای بیشترین میزان غلظت و کالری هستند نیز باید محدود شود.

 

بیشتر بخوانید: چهارده راه کلیدی برای یک رژیم غذایی سالم


بهترین رژیم غذایی برای سلامت قلب

بیماری قلبی یکی از اصلی‌ترین علت مرگ‌و‌میر زنان و مردان در ایالات متحده است. این بیماری هر ساله نزدیک به 610 هزار نفر از مردم این کشور را به کام مرگ می فرستد.
رژیم غذایی نامناسب، ریسک بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، زیرا خوردن غذاهایی که چربی بالایی دارند، فشار خون، کلسترول و خطر چاقی را که از مهم‌ترین علل مرگ‌و‌میر است را افزایش می‌دهد.
اما بهترین رژیم غذایی برای سلامت قلب چیست؟ در این مبحث، متخصصان تغذیه 40 رژیم غذایی را مورد ارزیابی قرار داده و آن‌ها را برحسب فوایدی که برای قلب دارند، رتبه‌بندی کرده‌اند.
فرایند رژیم غذایی برای کنترل فشار خون یا به اختصا «DASH»، در جایگاه اولِ این گروه قرار می‌گیرد.
این رژیم غذایی که توسط نهاد ملی قلب، ریه و خون توسعه یافته، جایی که بخشی از نهاد ملی سلامت نیز هست، می‌گوید:« DASH» در میوه‌جات، سبزیجات، کلیه غلات، ماهی، طیور و لبنیات کم‌چرب فراوان است، اما در غذاهایی که دارای مقدار زیادی شکر و چربی‌های ترانس یا اشباع‌شده هستند محدود است.»
رژیم غذایی «DASH» هم‌چنین به عنوان بهترین رژیم غذایی کلی نیز رتبه‌بندی شده بود.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بیشتر بر مصرف ماهی و غذاهای دریایی (حداقل دو بار در هفته) و در کنار آن بر مصرف مداوم میوه‌جات، سبزیجات، غلات و حبوبات تاکید دارد، در کنار رژیم غذایی اُرنیش(Ornish)، در رتبه دوم بهترین رژیم غذایی برای سلامت قلب قرار می‌گیرد.
در رژیم غذایی اُرنیش، به ازای دریافت کالری‌های روزانه، چربی به میزان 10 درصد کاهش می‌یابد و غذاها به ترتیب و بر حسب سالم‌ترینشان، در 5 گروه تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

بهترین رژیم غذایی برای دیابتی‌ها

رژیم غذایی مدیترانه‌ای نه تنها بهترین رژیم غذایی برای سلامت قلب است، بلکه بهترین رژیم غذایی برای دیابتی‌ها نیز محسوب می‌شود ( امتیاز 7/3 از 5).
تخمین زده شده است که نزدیک به 3/30 میلیون نفر از مردم آمریکا با بیماری دیابت دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. گلوکزِ خون این افراد به دلیل عدم توانایی در تولید یا استفاده مؤثر از انسولین، بسیار بالاست.
اگرچه که خوردن غذای سالم برای همه ما از اهمیت بالایی برخوردار است، اما دیابتی‌ها باید جوانب احتیاط رعایت کنند؛ غذا نخوردن یا خوردن غذاهایی که دارای ارزش غذایی پایینی هستند ممکن است در افزایش یا کاهش میزان گلوکز خون مشکل‌ساز شود.
بر اساس اظهارات هیئت متخصصان: «رژیم غذایی مدیترانه‌ای بهترین گزینه برای جلوگیری یا کنترل دیابت است. برخی تحقیقات نشان داده است که میزان هموگلوبین A1C (سنجش‌گر میزان قند خون در طول زمان) در افراد مبتلا به دیابت، بر اثر استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای بهبود می‌یابد.»
رژیم غذایی «DASH» نیز برای افراد دیابتی مفید است و در رتبه دوم بهترین رژیم غذایی برای دیابتی‌ها قرار دارد. متخصصان متذکر شدند که «برنامه این رژیم غذایی به برنامه تغذیه‌ای قابل قبول برای افرادی که دارای مشکل دیابت هستند شبیه است.»
تصمیم به انتخاب هر یک از این برنامه‌های غذایی، بهترین انتخاب برای شماست؛ اما باید توجه داشته باشید که در کنار این رژیم‌های غذایی، فعالیت فیزیکی و ورزشی نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.
برنامه‌های فعلی بر این پایه نهاده شده‌اند که بزرگسالان باید به صورت هفتگی، حداقل 150 دقیقه به فعالیت عادی هوازی یا 75 دقیقه فعالیت شدید هوازی بپردازند.

 
منبع: www.medicalnewstoday.com
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.