مهارت‌های کارآفرینی

اگر قصد دارید که کسب‌وکاری برای خودتان راه‌اندازی کنید، ضروری است که مهارت‌های خاصی را فرا بگیرید که متضمن قابلیت‌های کلیدی برای کارآفرینی از قبیل خلاقیت، توانایی ادامۀ فعالیت در محیط‌های پرتنش و هنگام مواجهه با دشواری‌ها و مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز برای تشکیل دادن تیم‌های کاری فوق‌العاده باشد.
شنبه، 24 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مهارت‌های کارآفرینی
مهارت‌هایی که برای پایه‌گذاری کسب‌و‌کار خوب به آن نیازمند هستید
 
چکیده
اگر قصد دارید که کسب‌وکاری برای خودتان راه‌اندازی کنید، ضروری است که مهارت‌های خاصی را فرا بگیرید که متضمن قابلیت‌های کلیدی برای کارآفرینی از قبیل خلاقیت، توانایی ادامۀ فعالیت در محیط‌های پرتنش و هنگام مواجهه با دشواری‌ها و مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز برای تشکیل دادن تیم‌های کاری فوق‌العاده باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به مهارت‌های مورد نیاز برای یک کارآفرین موفق، نگاهی بیندازیم.

تعداد کلمات 2340/ تخمین زمان مطالعه 12 دقیقه
کارآفرینی
نویسنده: By the Mind Tools Content Team
مترجم: محمدصادق جمشیدی اردشیری

 


آیا در فکر ادارۀ کسب‌وکار خود هستید؟

چه چیزی از یک فرد، کارآفرین موفق می‌سازد؟ مطمئناً تسلط کامل به مهارت‌های تکنولوژی یا خبره بودن در حوزه‌های کلیدی، کمک زیادی به شما خواهد کرد، اما هیچ‌کدام از این‌ها، تبیین‌کننده ویژگی‌های یک کارآفرین نیست. در عوض، قابلیت‌های کلیدی برای کارآفرینی شامل ویژگی‌هایی از قبیل خلاقیت، توانایی ادامۀ فعالیت در محیط‌های پرتنش و هنگام مواجهه با دشواری‌ها، و مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز برای تشکیل دادن تیم‌های کاری فوق‌العاده است.
اگر قصد دارید که کسب‌وکاری برای خودتان راه‌اندازی کنید، ضروری است که مهارت‌های خاصی را فرا بگیرید که متضمن این قابلیت‌ها باشد. هم‌چنین اگر شما در یک شغل مشغول به کار هستید که از شما انتظار می‌رود تا کسب‌وکاری را توسعه دهید یا به صورت کلی‌تر، فرایندها را رو به جلو هدایت کنید، توسعۀ مهارت‌های کارآفرینانه، امری بسیار مهم است.
در این مقاله، ما به مهارت‌هایی که برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق نیاز دارید، نگاهی می‌اندازیم و سپس منابعی را معرفی خواهیم کرد که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت را توسعه دهید.

 

تعریف کارآفرینی

برخی از خبرگان در حوزه کارآفرینی، این‌گونه فکر می‌کنند که کارآفرینان کسانی هستند که تمایل به پذیرش ریسک‌هایی دارند که دیگران ندارند. دیگران، کارآفرین را فردی می‌دانند که کسب‌وکاری موفق شروع و پایه‌گذاری می‌کند.
با توجه به تعریف گروه اول از کارآفرینی، برای کارآفرین بودن نیاز نیست که شما برای خود کسب‌وکاری راه‌اندازی کنید. افراد زیادی که برای خودشان کار نمی‌کنند، اما در سازمان‌هایی که مشغول به کار هستند، به عنوان کارآفرین شناخته می‌شوند.
فارغ از اینکه شما چگونه یک «کارآفرین» را تعریف می‌کنید، موضوعی کاملاً مشخص وجو دارد، اینکه تبدیل شدن به کارآفرینی موفق، کار آسانی نیست.
پس چگونه است که یک نفر به طور موفقیت‌آمیز از فرصت‌های پیش روی خودش استفاده می‌کند، در حالی که دیگری با همان سطح معلومات، نمی‌توانند؟ آیا کارآفرینان از لحاظ ژنتیکی، با دیگران تفاوت دارند؟ یا اینکه آن‌ها از نقطۀ متفاوتی، به مسائل می‌نگرند که به طریقی به تصمیمات آن‌ها جهت می‌دهد و آن‌ها را هدایت می‌کند؟
با اینکه محققان زیادی تا کنون به بررسی این موضوع پرداخته‌اند، اما نمی‌توان یک پاسخ قطعی برای آن ارائه نمود. چیزی که ما می‌دانیم این است که به نظر می‌رسد کارآفرینان موفق، دارای ویژگی‌های مشترکی هستند.
ما این ویژگی‌های مشترک را در چهار طبقه به این شکل گرد‌آوری کرده‌ایم:
    • ویژگی‌های شخصیتی؛
    • مهارت‌های میان‌فردی؛
    • مهارت‌های تفکر خلاقانه و نقادانه؛
    • مهارت‌های عملی و اجرایی.

در ادامه، ما هر یک از این طبقات را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم و نگاهی به چند پرسش می‌اندازیم که اگر شما تمایل دارید یک کارآفرین موفق باشید، باید از خود بپرسید.

 

ویژگی‌های شخصیتی

اول از همه، شما باید ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها و اعتقادات خود را زیر ذره‌بین قرار دهید. آیا شما دارای ویژگی‌های ذهنی هستید که به طور معمول در کارآفرینان وجود دارد؟

    • مثبت‌اندیشی: آیا شما یک متفکر مثبت‌اندیش هستید؟ مثبت‌اندیشی، به معنای واقعی، یک دارایی ارزشمند است و در مواقع سخت به شما کمک می‌کند که کار خود را به خوبی انجام دهید؛ شرایط سختی که کارآفرینان بی‌شماری، هنگام یافتن یک مدل کسب‌وکار سودمند، آن‌ها را تجربه کرده‌اند.
    • بینش: آیا شما می‌توانید به آسانی، نقاطی که قابلیت بهبود دارند پیدا کنید؟ آیا شما می‌توانید به سرعت، یک تصویر بزرگ و کلی در ذهن خود بسازید و آن را برای دیگران توضیح دهید؟ آیا شما توانایی این را دارید که تصویری باورپذیر از آینده خلق کنید و پس از آن، الهام‌بخش دیگران برای تحقق آن رؤیا باشید؟
    • ابتکار عمل: آیا دارای ابتکار عمل هستید و به صورت غریزی، پروژه‌هایی مثل حل مسئله و یا بهبود کسب‌وکار را آغاز می‌کنید؟
    • تمایل به کنترل: آیا از اینکه مسئول جایی یا بخشی باشید و برای آن تصمیم‌گیری کنید، لذت می‌برید؟ آیا شما انگیزۀ زیادی برای رهبری دیگران دارید؟
    • عزم و اراده و ثبات قدم: آیا شما فردی خود‌انگیخته و پرانرژی هستید؟ و اینکه آیا شما مهیای کار سخت، آن هم برای مدت طولانی، برای محقق شدن رؤیاهای خود هستید؟
    • ریسک‌پذیری: آیا شما این توانایی را دارید که ریسک کنید و در شرایطی که اطلاعات و حقایق نامطمئن است، تصمیم‌گیری کنید؟
    • تاب‌آوری: آیا شما فردی مقاوم و صبوری هستید؟ به این معنا که در مواقعی که اوضاع طبق برنامه پیش نمی‌رود، شما این توانایی را دارید که خودتان را جمع‌و‌جور کنید و به فعالیت ادامه دهید؟ و اینکه آیا شما از اشتباهات و شکست‌های خود درس می‌گیرید و به سوی تعالی پیش می‌روید؟ (اگر شما به خاطر ترس از شکست، از اقدام به عمل اجتناب می‌ورزید، مقالۀ «غلبه بر ترس از شکست» می‌تواند به شما کمک کند تا با ترس‌های خود مواجه شوید و رو به جلو حرکت کنید.)

 

مهارت‌های میان‌فردی

به عنوان یک کارآفرین موفق، شما باید توانایی کار با همۀ افراد را داشته باشید. این همان نقطه‌ای است که قابلیت‌های شما برای ایجاد روابط عالی با تیم خود، مشتریان، عرضه‌کنندگان، سهام‌داران، سرمایه‌گذاران و دیگر افراد، نقش حیاتی پیدا می‌کند. برخی از افراد، دارای استعداد ذاتی در این مورد هستند، اما خوش‌بختانه اگر شما دارای استعداد خدادادی در حوزه‌ی ارتباط با سایر افراد نیستید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید این مهارت‌ها را فرا بگیرید و آن‌ها را افزایش دهید. انواع مهارت‌های میان‌فردی که ممکن است به آن‌ها نیاز پیدا کنید، شامل موارد زیر است:
    • رهبری و انگیزش: آیا شما این توانایی را در خود می‌بینید که دیگران را رهبری کنید و به آن‌ها انگیزه بدهید تا از شما پیروی کنند و به اهداف شما برسند؟ و اینکه آیا شما این قابلیت را دارید که کارها را به دیگران تفویض نمایید؟ به عنوان یک کارآفرین موفق، شما برای اینکه بتوانید مراحل اولیه کسب‌وکار خود را با موفقیت پشت سر بگذارید، ناچار به دریافت کمک از دیگران و تکیه به آن‌ها هستید، زیرا کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود و شما نمی‌توانید به تنهایی از عهدۀ همه آن‌ها برآیید.
    • مهارت‌های ارتباطی: آیا شما در همۀ مهارت‌های ارتباطی شایسته هستید؟ شما برای آنکه بتوانید دیدگاه خود دربارۀ آینده را به سرمایه‌گذاران، مشتریان احتمالی، اعضای تیم و دیگران عرضه کنید، باید بتوانید به خوبی با همۀ آن‌ها ارتباط برقرار کنید.
    • گوش دادن: آیا هنگامی که دیگران با شما صحبت می‌کنند، به صحبت‌های آن‌ها گوش می‌دهید؟ توانایی شما در گوش دادن ممکن است شما را به کارآفرین موفقی تبدیل کند یا موجبات شکست شما را فراهم کند. اطمینان حاصل کنید که شما در گوش دادن فعالانه و توأم با همدلی، دارای مهارت کافی هستید.
    • روابط شخصی: آیا شما از هوش عاطفی برخوردارید؟ هرچه از هوش عاطفی بالاتری برخوردار باشید، تعامل و همکاری با دیگران برای شما آسان‌تر خواهد بود. خبر خوب این است که شما می‌توانید هوش عاطفی خود را نیز بهبود بخشید!
    • مذاکره: آیا شما مذاکره‌کنندۀ خوبی هستید؟ نه تنها شما نیاز دارید که بر سر قیمت‌ها مذاکره کنید، بلکه شما نیازمند این هستید که بتوانید تفاوت‌های میان افراد را به طریقی مثبت، که برای هر دو طرف سودمند باشد، حل‌و‌فصل کنید.
    • اخلاقیات: آیا رفتار و سلوک شما با افراد مختلف بر اساس احترام متقابل، درستی، انصاف و صداقت است؟ آیا شما می‌توانید رفتار خود را بر پایه اخلاقیات بنا کنید؟ اگر شما با افراد، کارکنان خود، مشتریان و یا عرضه‌کنندگان با بی‌صداقتی و بی‌انصافی برخورد کنید، به زودی متوجه خواهید شد که ایجاد کردن یک تیم شاد و متعهد، چقدر دشوار خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: پنج مهارت کسب و کار آینده ساز


مهارت‌های تفکر خلاقانه و نقادانه

هم‌چنین به عنوان یک کارآفرین، شما بایستی ایده‌های ناب بسازید و تصمیمات درستی دربارۀ فرصت‌های پیش رو و پروژه‌های احتمالی، اتخاذ کنید.
برخی از افراد تصور می‌کنند که انسان‌ها به طور ذاتی، یا خلاق هستند و یا نیستند. با این حال، خلاقیت مهارتی است که شما می‌توانید آن را بهبود ببخشید؛ البته اگر به اندازه کافی تلاش کنید و برای آن وقت صرف کنید.
    • تفکر خلاقانه: آیا شما این توانایی را دارید تا از زوایای گوناگون به یک موقعیت نگاه کنید و برای آن، راه‌حل‌ها و ایده‌های ناب بسازید؟ (ابزارهای خلاقیت زیادی وجود دارند که به شما در انجام این کار، کمک خواهند کرد)
    • حل مسئله: در مواجهه با مسائلی که پیش روی شماست، تا چه اندازه دارای این قابلیت هستید که بتوانید راه‌حل‌های مناسبی ارائه دهید؟ ابزارهایی از قبیل: «تحلیل علت و معلول» (Cause & Effect Analysis )، «تکنیک پنج چرا» (5 Whys)، و متد «کَتوُ» (CATWOE)، تنها بخشی از فنون و ابزارهای حل مسئله هستند که شما باید با آن‌ها آشنا باشید.
    • تشخیص فرصت‌ها: آیا شما توانایی شناسایی فرصت‌ها را هنگامی که رخ می‌نماید، دارید؟ آیا قادر هستید که یک روند را شناسایی کنید؟ و اینکه آیا شما این توانایی را دارید که از فرصتی که مورد شناسایی قرار داده‌اید، به بهترین وجه استفاده کنید؟

 

مهارت‌های عملی و اجرایی

علاوه بر مهارت‌هایی که تا کنون بررسی شده، شما برای تولید کارآمد کالاها و خدمات و ادارۀ یک شرکت، نیاز به مهارت‌های اجرایی و دانش فنی دارید.
    • هدف‌گذاری: آیا شما به طور مستمر برای خود، هدف‌گذاری می‌کنید، و برنامه‌ریزی برای دست‌یابی به آن اهداف ترتیب می‌دهید و آن‌گاه به اجرای برنامه‌هایی که تعیین کرده‌اید، می‌پردازید؟
    • برنامه‌ریزی و سازماندهی: آیا شما از استعدادها، مهارت‌ها، و قابلیت‌های لازم برای دست‌یابی به اهداف خود برخوردارید؟ آیا شما می‌توانید برای دست‌یابی بهینه و مؤثر به اهداف خود، با افراد دیگر همکاری کنید؟ (در اینجا مهارت‌های مدیریت مؤثر پروژه‌ها و هم‌چنین مهارت‌های پایه‌ای سازماندهی، بسیار مهم است). و آیا شما اطلاع دارید که چگونه می‌توان یک طرح کسب‌وکار منسجم و خوب، به نحوی که شامل توسعه و به‌کارگیری پیش‌بینی‌های مناسب مالی باشد، طراحی کرد و توسعه داد؟
    • تصمیم‌گیری: شما در اتخاذ تصمیمات، تا چه اندازه خبره هستید؟ آیا شما تصمیمات خود را بر اساس اطلاعات مرتبط و پی‌آمدهای احتمالیِ آن اتخاذ می‌کنید؟ آیا در مورد تصمیماتی که اتخاذ می‌کنید، مطمئن هستید؟ ابزارهای مهم تصمیم‌گیری شامل: تحلیل درخت تصمیم (Decision Tree Analysis)، تحلیل شبکه (Grid Analysis) و شش کلاه تفکر ( Six Thinking Hats ) هستند.
    • دانش: زمانی که شما اقدام به راه‌اندازی یا ادارۀ کسب‌وکاری می‌نمایید، در چندین حوزۀ مختلف، به دانش نیاز دارید؛ به عنوان مثال:
            - دانش کسب‌وکار: آیا شما دارای دانش عمومی خوبی در زمینه‌های عملکردی کسب‌وکار ( فروش، بازاریابی، مالی، و اجرایی ) دارید؟ و اینکه آیا شما دارای این قابلیت هستید که با شایستگی قابل قبول و تا حد معقولی، بتوانید دیگران را در چنین محیط‌هایی مدیریت و به‌کارگیری نمایید؟
            - دانش در زمینه کارآفرینی: آیا شما می‌دانید که کارآفرینان چگونه سرمایۀ خود را افزایش می‌دهند؟ و آیا می‌دانید که چه تعداد آزمون و خطا و آزمایش همراه با سخت‌کوشی نیاز است، تا بتوانید یک مدل کسب‌وکار سودآور برای خود پیدا کنید؟
            - دانش ویژه در مورد فرصت‌ها: تا چه حد بازاری را که تلاش می‌کنید به آن وارد شوید، را می‌شناسید؟ آیا می‌دانید که چه مقدماتی نیاز است تا محصول یا خدمات خود را به بازار برسانید؟
            - دانش مربوط به کسب‌وکار مخاطره‌آمیز: آیا اطلاع دارید که برای موفقیت کسب‌وکار خاص خود، به چه چیزی نیاز دارید؟ و اینکه آیا از الزامات خاص کسب‌وکاری که می‌خواهید راه‌اندازی کنید، آگاهی دارید؟

شما هم‌چنین می‌توانید از تجربیات کسی استفاده کنیدکه قبلاً پروژه‌ای مشابه آنچه شما در ذهن شماست اجرا کرده است و یا اینکه یک مربی ( شخص دیگری که در چنین موقعیت‌هایی بوده است و تمایل به مربی‌گری دارد) پیدا کنید.
نکته 1: به عنوان یک کارآفرین، شما باید نسبت به قوانین و مقررات جاری در کشوری که قصد فعالیت در آن را دارید، اشراف داشته باشید.
نکته 2: اگر قصد دارید که با کارکردن برای یک سازمان، در مورد کسب‌وکار خاصی آموزش ببینید، از مفاد الزامات غیر رقابتی موجود در قرارداد استخدام خود، اطمینان حاصل فرمایید. در برخی از حوزه‌های قضایی، این مفاد ممکن است فعالیت شما در آینده را بسیار محدود کند. قطعاً شما نمی‌خواهید برنامه‌های آیندۀ خود را با تخلف از قوانین و مقررات یک کارآفرین یا سازمان دیگر، به خطر بیندازید.

 

هنوز هم در فکر ادارۀ کسب‌وکار خود هستید؟

خود را به اطلاعاتی که در این مقاله عنوان شده، تجهیز کنید و مهارت‌های خود را در این حوزه‌ها ارزیابی کنید. هرچه بیشتر تلاش کنید که مهارت‌های خود را تقویت کنید، احتمال موفقیت خود را نیز افزایش می‌دهید.
این‌گونه گفته شده است که بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای مؤفق، دارای رفتارهای ناگهانی، ناراحت از پذیرش ریسک و یا درای روحیه درگیری تهاجمی نسبت به همکاران و یا مشتریان دارند. با این حال، آنهایی که دانش کمی دربارۀ کسب‌وکار دارند، افراد مستعدی را که برای رسیدن به موفقیت به استعداد آن‌ها نیاز است را به سادگی استخدام می‌کنند.
شما بدون داشتن تمامی این مهارت‌ها نیز ممکن است به موفقیت دست پیدا کنید، هر چند که با از دست دادن بخشی از این مهارت‌ها، احتمال شکست کسب‌وکار شما نیز افزایش پیدا می‌کند.
به موازات اینکه شما بر روی تحلیل مهارت‌های خود، کار می‌کنید، ممکن است احساس کنید که برای آغاز مخاطرۀ خود در دنیای کسب‌وکار، آماده هستید. به همین ترتیب ممکن است تصمیم بگیرید که اندکی بیشتر صبر کنید تا بتوانید مهارت‌های خود را بهتر تقویت کنید. شاید حتی به این نتیجه برسید که کارآفرینی، مناسب شما نیست.
تصمیم شما هرچه که می‌خواهد باشد، اما اطمینان حاصل کنید که نسبت به آن احساس خوبی خواهید داشت؛ همۀ افراد برای راه‌اندازی و ادارۀ کسب‌وکار، ساخته نشده‌اند.

 

نکات کلیدی

در حالی که هیچ مجموعۀ مشخصی از ویژگی‌های شخصیتی که منجر به موفقیت کارآفرین بشود، وجود ندارد، با این حال ویژگی‌های رفتاری عمومی و مهارت‌های عملی به شما کمک خواهند نمود تا به موفقیت دست یابید.
با محک زدن نقاط قوت و ضعف خودتان و مقایسۀ آن‌ها با ویژگی‌های کارآفرینان، می‌توانید متوجه شوید که تا چه اندازه، این مسیر شغلی با ویژگی‌های شخصیتی شما سازگاری دارد.
به خاطر داشته باشید که انتخاب کارآفرینی برای ادامۀ مسیر شغلی در آینده، مانند انتخاب مسیرهای شغلی دیگر است. وظایف خود را انجام دهید، به دنبال نیازها و تمایلات خود باشید و سپس تصمیم بگیرید که آیا کارآفرینی، همان راهی است که می‌خواهید در آینده ادامه دهید یا خیر.

 
برگرفته از سایت: www.mindtools.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.