تعبیر خواب ، حرف پ

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: اگر كسى بيند يك پاى او بريده بود يا شكسته، دليل كه نيمه‏ى مال او از وى ضايع گردد. اگر هر دو پاى بريده يا شكسته بيند، دليل كه جمله مالش برود يا خود بميرد. و معبران گويند: اگر شخصى هر دو پاى خود را بريده يا شكسته بيند، دليل كه به سفر شود. اگر ديد پاى او آهنين يا مسين است، دليل كه عمرش دراز است و مالش باقى ماند. اگر ديد كه پايش آبگينه است، دليل كه عمرش زود سپرى شود و مالش ماند، زيرا كه آبگينه را بقا و قوت نبود. اگر ديد پايش شل شده بود،
يکشنبه، 4 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تعبیر خواب ، حرف پ
حرف پ
تعبیر خواب ، حرف پ

گردآورنده و مترجم : دکتر شهرام ظریف وکامبیز هادی پور


پا

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: اگر كسى بيند يك پاى او بريده بود يا شكسته، دليل كه نيمه‏ى مال او از وى ضايع گردد. اگر هر دو پاى بريده يا شكسته بيند، دليل كه جمله مالش برود يا خود بميرد. و معبران گويند: اگر شخصى هر دو پاى خود را بريده يا شكسته بيند، دليل كه به سفر شود. اگر ديد پاى او آهنين يا مسين است، دليل كه عمرش دراز است و مالش باقى ماند. اگر ديد كه پايش آبگينه است، دليل كه عمرش زود سپرى شود و مالش ماند، زيرا كه آبگينه را بقا و قوت نبود. اگر ديد پايش شل شده بود، دليل است بر سستى و ضعف حال او، به آن چه طلب كند از خير و شر.
ابن‏سيرين گويد: اگر صالحى بيند كه پايش شل شده است، دليل است بر زيادى دين او. قوله تعالى: «و لا على الاعرج حرج». (نور، 61) اگر بيند پاهاى او به ريسمان بسته بود، دليل كه از كسى منفعتى به وى رسد. اگر بيند پايش نبود و به چوب راه مى‏رفت، دليل كه اعتماد بر كسى كند كه از آن كس وفا نيابد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن پاى در خواب بر هفت وجه است. اول: عيش. دوم: عمر. سوم: سعى كردن. چهارم: طلب مال. پنجم: قوت. ششم: سفر. هفتم: زن و پاى كوفتن در خواب غم و مصيبت است.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پاى خود در خواب، دلالت بر نااميدى دارد. اگر در خواب پاى ديگران را ببينيد، به اين معنا است كه با انجام كارهاى سخت به مقام‏هاى بالاترى مى‏رسيد. شستن پا در خواب، بيانگر آن است كه فريب ديگران را خواهيد خورد. اگر در خواب احساس كنيد كه پايتان درد مى‏كند، به اين معنى است كه دچار درگيرى‏هاى خانوادگى خواهيد شد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب پاى خود را بيش از اندازه بزرگ ديديد، به اين معنا است كه به زودى ملكى خواهيد خريد. اگر در خواب پاى خود را بيش از اندازه لاغر ديديد، يعنى كارهاى سختى پيش رو داريد. اگر در خواب ببينيد كه پايتان فلج شده، به اين معنا است كه بايد بيشتر مراقب خود باشيد. شكستن پا در خواب، نشانه‏ى وقوع اتفاقات ناگوار است.

پا برهنه

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب خود را با لباس‏هايى پاره و پا برهنه سرگردان ديديد، به اين معنا است كه براى رسيدن به اهداف خود بايد توقعات خود را كم كنيد تا دچار نااميدى نشويد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه پا برهنه بر روى سبزه‏زارى قدم مى‏زنيد، به اين معنا است كه اوقات خوشى پيش رو داريد. اگر در خواب پا برهنه بر روى صخره‏ها راه مى‏رويد، به اين معنا است كه دچار گرفتارى و مشكلات خواهيد شد.

پابند

محمد بن سيرين گويد: پابند در خواب ديدن، سخن خوش و لطيف بود، يا بوسه است كه از فرزند و عيال يابد يا به دوستى دهد. اگر پابند بسيار بيند، نعمت و روزى حلال است به قدر آن كه ديده. اگر ديد پيرزنى خروارها پابند بدو بخشيد، دليل است كه مال و نعمت دنيا بيابد و به قدر آن كارش نظام گيرد. اگر بيند پابند بسيار داشت و جمله را ببخشيد يا از وى ضايع شد، دليل كه اگر نعمت دارد جمله را نفقه كند، يا از وى ضايع گردد.

پاپيچ

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى پاپيچ در خواب، بيانگر تفريحات و داشتن اوقات خوش است.

پاتيله (ديگ)

محمد بن سيرين گويد: پاتيله در خواب ديدن، كدبانوى خانه است. اگر بيند كه پاتيله نو بخريد يا كسى بدو داد، دليل كه كدبانوى خانه را آفت رسد.
كرمانى گويد: اگر بيند كه در پاتيله چيزى است از خوردنى، دليل است كه او را از كدبانوى خانه خير و منفعت رسد. اگر بيند كه در پاتيله چيزى ناخوش است از طعام‏ها، دليل است كه او را از كدبانوى خانه ضرر رسد.

پاچه

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى به خواب ديد پاچه گوسفند همى خورد، دليل كه چيزى يا نعمتى بدو رسد، به قدر آن كه خورده است. اگر بيند پاچه گاو همى خورد، دليل كه در آن سال او را فراخى و نعمت است بر اندازه‏ى خوردن او.
جابر مغربى گويد: خوردن پاچه در خواب، دليل است بر خوردن مال يتيمان به مقدار آن چه خورده است، خاصه چون بيند كه خام مى‏خورد.

پادشاه

محمد بن سيرين گويد: دوازده چيز است كه بيننده خواب را، دليل بر پادشاهى است. اول: آن كه پيغمبر صلى الله عليه و آله او را امام گرداند. دوم: آن كه بيند كه علم شريعت وزرد. سوم:آن كه گوش پيغمبر پيش خود بيند، يعنى منتظر اقامت و نماز بود. چهارم: آن كه بر منبر او خطبه كرد. پنجم: آنكه جامه رسول صلى الله عليه و آله بر تن او است. ششم: آن كه انگشترى بيند كه در انگشت دارد. هفتم: آن كه بيند كه او آفتاب يا مهتاب گرديده. هشتم: آن كه بيند تن او رودخانه شده است. نهم: آن كه بيند كه چشم او ديوار شهر گشته است. دهم: آن كه بيند كه چشم او محراب مسجد جامع شده است. يازدهم: آن كه پادشاه او را انگشترى دهد. دوازدهم: آن كه بيند كه چشم او مانند گاوى شده است. اين دوازده چيز در خواب ديدن، دليل بود بر يافتن سلطنت و پادشاهى.
حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: اگر بيند كه پادشاه او را جامه داد و كلاه داد، دليل كه بر مردمان خويش رئيس و والى گردد. اگر بيند كه بر سر پادشاه كلاه است پاكيزه، دليل بود بر شرف و اقبال و صلاح كار و درازى عمر او. اگر بيند كه بر سر پادشاه دستار است، چنان كه در روزگار رسول صلى الله عليه و آله بر سر صحابه است، دليل كه به پادشاه عدل و انصاف رسيد. اگر بيند در آمدن او آنجا چيزى منكر نبود، دليل است هيچ مضرت و زيان به اهل آن موضع نرسد.
كرمانى گويد: اگر بيند پادشاهى بمرد و دفنش نكردند و بر وى نگريستند و جنازه‏ى او بر نداشتند، دليل است بعضى از سراى او خراب شود و باشد كه متفكر دل و رنجور شود. اگر پادشاه به خواب بيند كه كعبه سراى او است، دليل كه هرگز در مملكت او زوال نباشد و از دشمن ايمن است.
جابر مغربى گويد: اگر بيند در نزد پادشاه بزرگ بود، دليل است كه از پادشاه بهره و نصيب يابد. اگر پادشاه را در لباسى نيكو بيند، در سرايى يا در كوچه‏اى كه منسوب به او است، دليل است بر زيادتى و بزرگى پادشاه و ولايت و عزت و جاه وى و خدم و حشم و مال و خزائن او. اگر بيند در پادشاه نقصانى است، تأويلش به خلاف اين بود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: اگر كسى پادشاه را گشاده‏روى و خرم بيند، دليل است كه كار او گشاده شود. اگر كسى وزير پادشاه را به خواب بيند، دليل است كارى كند كه زود به صلاح باز آيد. اگر حاجب پادشاه را بيند،دليل كه از شغل‏ها فرو ماند و عاقبت به مراد برسد. اگر نديم پادشاه را بيند، دليل است او را از كسى ملامت رسد.
اسمعيل اشعث گويد: اگر بيند پادشاه به شهرى درآمد و بر پادشاه آن شهر غلبه كرد، دليل نمايد كه كار آن شهر نقصان و آفت‏پذير بود. اگر بيند كه پادشاه در شهر او يا خانه او بخفت، دليل كه پادشاه را بدان حاجت افتد و شغل و عملش فرمايد.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پادشاه در خواب، بيانگر آن است كه سعى داريد آدم فروتنى باشيد. اگر در خواب ببينيد كه پادشاه هستيد و تاجى به سر داريد، به اين معنا است كه به مقام‏هاى بالاى اجتماعى مى‏رسيد. اگر دخترى در خواب خود را در حضور پادشاهى ببيند به اين معنا است كه با فرد مقتدرى ازدواج خواهد كرد.

پادگان

برايت مى‏گويد: ديدن پادگان در خواب، نشانه‏ى آن است كه محل زندگيان را تغيير خواهيد داد. اگر در خواب خود را در حياط پادگان ديديد، نشانه‏ى آن است در يكى از كارهايتان دچار شك مى‏شويد. اگر خواب ببينيد كه پادگان را ترك مى‏كنيد، بيانگر داشتن اوقات خوش است. پادو
بيتون مى‏گويد: ديدن پادو در خواب بيانگر آشنايى با افراد غيرقابل اعتماد است. اگر زنى در خواب ببيند كه در جايى مشغول پادويى است، بيانگر دخالت در يك كار احمقانه است.

پارچ

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پارچ در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارها است. اگر در خواب يك پارچ شكسته ببينيد، يعنى از دوستان خود جدا مى‏شويد.

پارچه

برايت مى‏گويد: ديدن پارچه در خواب، نشانه‏ى موفقيت در انجام كارها است. اگر در خواب ببينيد كه پارچه‏ى كتانى مى‏خريد، يعنى به زودى ازدواج مى‏كنيد. اگر در خواب ببينيد كه پارچه‏ى كتان مى‏فروشيد، بيانگر داشتن روزهاى شاد است.
بيتون مى‏گويد: ديدن پارچه‏هاى گل‏دار در خواب، به اين معنا است كه فرصت‏هاى مناسب را از دست خواهيد داد. مشاهده‏ى پارچه‏ى مخمل در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارها است. اگر در خواب پارچه‏ى مخمل قديمى ببينيد، به اين معنا است كه آدم متكبرى هستيد و اگر در خواب ببينيد كه لباستان از جنس مخمل است، يعنى در زندگى به امتيازات بالايى دست مى‏يابيد.

پارس كردن

برايت مى‏گويد: شنيدن پارس سگ در خواب، بيانگر وقوع اتفاقات ناگوار است. اگر در خواب ببينيد كه سگى براى كمك به شما پارس مى‏كند، يعنى بايد بيشتر مراقب كارهايتان باشيد.

پارك

برايت مى‏گويد: ديدن پارك در خواب بيانگر آشنايى با افراد جديد است. اگر خواب ببينيد كه در پاركى قدم مى‏زنيد، بيانگر حضور در يك جشن است.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب خود و همسرتان را در پارك ببينيد، بيانگر داشتن زندگى آرام و راحت است. اگر در خواب پارك‏هاى متروك را مشاهده كنيد، بيانگر آن است كه براى مدتى زندگى سختى خواهيد داشت.

پارو

بيتون مى‏گويد: گم كردن پارو در خواب، به اين معنا است كه براى رسيدن به اهدافتان تلاش بيهوده انجام مى‏دهيد. اگر در خواب ببينيد كه پارو به دست داريد و يا پارويتان شكسته، به اين معنا است كه براى رفاه ديگران از تفريحات خود مى‏گذريد.

پاره كردن

برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه كاغذى را پاره مى‏كنيد، يعنى بايد در انجام كارهايتان دقت بيشترى انجام دهيد، پاره كردن نامه در خواب نشانه‏ى شنيدن خبر ناگوار است.

پاسبان

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب پاسبانى را ببينيد، بيانگر تغيير و تحولات ناخوشايند در زندگى است. فرار از دست پاسبان در خواب، نشان دهنده‏ى انجام كارهاى غيرقانونى است.

پاسپورت

برايت مى‏گويد: ديدن پاسپورت در خواب، نشانه‏ى داشتن روزهاى خوب و يا رفتن به مسافرت است.

پاشنه‏ى پاى

محمد بن سيرين گويد: پاشنه پا در خواب، دليل بر نظام كار و كسب مردم كند. اگر بيند كه پاشنه پاى او بشكست، دليل كه به كارى مشغول شود كه از آن پشيمانى حاصل شود.
جابر مغربى گويد: اگر كسى بيند كه پاشنه پاى خود را مى‏بريد و بخورد سباع و درنده مى‏داد، دليل كه آن چه به كسب حاصل كرده بخورد دشمنان دهد. اگر كه پاشنه پاى او بيفتاد، دليل كه او را كار و كسب نباشد و درويش بيچاره گردد.
اچ ميلر مى‏گويد: ديدن پاشنه‏ى پا در خواب، بيانگر ضرر و زيان مالى است. اگر در خواب ببينيد كه پاشنه‏ى پايتان زخمى شده، به اين معنا است كه عده‏اى قصد سوء استفاده از شما را دارند.

پاك نويس

بيتون مى‏گويد: پاك نويس نوشته‏اى در خواب، نشان دهنده‏ى آن است كه از انجام كارهايتان نتيجه‏ى مطلوبى به دست نمى‏آوريد. اگر دخترى در خواب مشغول پاك نويس نامه‏اى باشد، يعنى بر سر موضوعى با نامزدش دچار اختلاف مى‏شود.

پالان

محمد بن سيرين گويد: پالان ديدن در خواب زن است. اگر بيند پالان داشت يا از شخصى به بها خريد، دليل كه زن خواهد يا كنيزك خرد. اگر بيند پالان بر پشت داشت، دليل كه مطيع و فرمانبردار زن شود و بر وى مستولى گردد. اگر بيند پالان از وى ضايع شد، دليل است كه زن از وى جدا شود و يا طلاقش دهد.
جابر مغربى گويد: اگر ديد پالان پاكيزه نو داشت، دليل است كه زن مستور سازگارى بخواهد و از او خير و منفعت يابد. اگر بيند پالان درشت و چركين داشت، دليل است كه زنى از ستيزه روى و ناسازگار و از وى مضرت بيند.

پالتو

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پالتو در خواب، بيانگر آن است كه عده‏اى با شما مخالفت مى‏كنند. اگر در خواب ببينيد كه پالتوى زيبايى به تن داريد، بيانگر رسيدن به خوشبختى است.

پانسمان

برايت مى‏گويد: ديدن پانسمان در خواب، نشانه‏ى رسيدن به ثروت است.

پانسيون

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پانسيون در خواب، بيانگر تغيير محل زندگيتان است.

پاييز

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى فصل پاييز در خواب، بيانگر آن است كه از اختلافات ديگران به نفع خود سود مى‏بريد. اگر دخترى خواب ببيند كه در فصل پاييز ازدواج مى‏كند، به اين معنا است كه همسر دلخواه خود را پيدا مى‏كند.

پتو

بيتون مى‏گويد: ديدن پتوى تميز در خواب، به معناى آن است كه از بيمارى نجات پيدا مى‏كنيد. ديدن پتوى كثيف در خواب، بيانگر آن است كه يكى از اطرافيانتان به شما خيانت مى‏كند.

پختن گوشت

بيتون مى‏گويد: پختن گوشت در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه شما آدم متكبرى هستيد.

پخت و پز

بيتون مى‏گويد: اگر زنى در خواب خود را مشغول پخت و پز ببيند، نشانه‏ى آن است‏ كه در زندگى پشتيبانى ندارد و بايد بيشتر مواظب فرزندانش باشد.

پدر

برايت مى‏گويد: ديدن پدر در خواب براى دختران، به اين معنا است كه بايد در كارهايشان دقت بيشترى انجام دهند و براى پسران، بيانگر آن است كه دچار اختلاف و درگيرى خواهند شد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب پدر خود را مرده ببينيد، يعنى در كارهايتان دچار مشكل خواهيد شد. اگر در خواب پدر يا مادر همسر خود را ديديد، يعنى با يكى از اطرافيانتان مشكل پيدا خواهيد كرد.

پدربزرگ يا مادربزرگ

بيتون مى‏گويد: ديدن پدربزرگ يا مادربزرگ در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه سرانجام مشكلاتتان را حل خواهيد كرد.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه با پدربزرگ يا مادربزرگ خود مشغول صحبت هستيد، دلالت بر رسيدن به اهدافتان دارد.

پدرخوانده

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب پدرخوانده‏ى خود را غمگين و ناراحت ديديد، بيانگر آن است كه دچار مشكلاتى مى‏شويد اما اگر او را شاد و خوشحال ديديد، يعنى روزهاى خوشى پيش رو خواهيد داشت.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه پدرخوانده هستيد، به اين معنا است كه به مقام‏هاى بالايى دست پيدا خواهيد كرد.

پدر روحانى

هانس كورت مى‏گويد: مشاهده‏ى پدر روحانى در خواب، بيانگر تغيير و تحولات نامطلوب در زندگى است. شنيدن صداى موعظه‏ى پدر روحانى در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه فردى قصد فريب شما را دارد.

پذيرفتن

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ديگران خواسته‏ى شما را مى‏پذيرند، به اين معنا است كه به مقامات بالايى دست پيدا مى‏كنيد. پذيرفتن خواسته‏ى ديگران در خواب، به اين معنا است كه در اثر داشتن اراده ضعيف دچار شكست مى‏شويد.

پر

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى به خواب ديد او را پرها است چون پر مرغ، دليل كه او را مهترى و بزرگى است به قدر پرها و بعضى از معبران گويند: پر ديدن به خواب، قوت و پناه است.
كرمانى گويد: اگر ديد پرها داشت و مى‏پريد، دليل است كه به سفر رود و كارش نيكو شود. اگر بيند با خود پر مرغ داشت، دليل است كه به قدر آن وى را خير و منفعت حاصل شود. اگر بيند پرهاى او بيفتاد، دليل كه از بزرگى و جاه بيفتد و مالش نقصان گردد.
برايت مى‏گويد: ديدن پرهاى سفيد در خواب، بيانگر آن است كه فكرهاى بيهوده در سر داريد. ديدن پرهاى سياه در خواب، نشانه‏ى غم و اندوه است. اگر در خواب ببينيد كه از پر براى تزيين استفاده مى‏كنيد، نشانه‏ى آن است كه روزهاى خوشى پيش رو داريد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب پرهاى عقاب را ببينيد، بيانگر رسيدن به خوشبختى است. اگر خواب ببينيد كه پرهاى زيادى شما را احاطه كرده و نمى‏توانيد حركت كنيد، به اين معنا است كه كارهاى سختى انجام مى‏دهيد. اگر دخترى در خواب ببينيد كه بر روى كلاهش پرى قرار گرفته، به اين معنا است كه سعادت و خوشبختى در انتظار او است.

پرتره

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب به يك پرتره‏ى زيبا نگاه كنيد، بيانگر خيانت و بى‏وفايى است.

پرتقال

برايت مى‏گويد: ديدن پرتقال در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه روزهاى خوشى پيش رو داريد. اگر در خواب ببينيد كه از درخت پرتقال مى‏چينيد، به اين معنا است كه شاديتان به غم مبدل مى‏شود.
بيتون مى‏گويد: خوردن پرتقال در خواب، بيانگر به خطر افتادن سلامتى است. اگر دخترى در خواب ببيند پرتقالى به دست دارد، به اين معنا است كه همسرى به دلخواه خود پيدا مى‏كند. خريدن پرتقال در خواب، بيانگر آن است كه در عشقتان موفق نمى‏شويد. اگر در خواب خود را مشغول فروختن پرتقال ببينيد، بيانگر روابطى پاك و صميمى با افراد است. اگر در خواب مشغول پوست گرفتن پرتقال باشيد، به معنى جدايى از نزديكانتان است.

پرتگاه

بيتون مى‏گويد: افتادن از لبه‏ى پرتگاه يا ايستادن بر لبه‏ى پرتگاه، بيانگر آن است كه دچار بدبختى و يأس خواهيد شد.

پرتو نور

بيتون مى‏گويد: صحبت از پرتو نور در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه از لحاظ روحى دچار آشفتگى خواهيد شد.

پرچم

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب پرچم كشور خودتان را ببينيد، بيانگر موفقيت در انجام كارها است. علامت دادن با پرچم در خواب، به اين معنا است كه موضوعى آبروى شما را تهديد مى‏كند.
برايت مى‏گويد: برافراشته كردن پرچم در خواب،نشانه‏ى غم و اندوه است. اگر خواب ببينيد پرچم را پايين مى‏آوريد، نشانه آن است كه پى به اشتباهات خود خواهيد برد. ديدن پرچم سياه در خواب، نشانه‏ى توطئه‏ى دشمنان است.

پرچمدار

بيتون مى‏گويد: ديدن پرچمدار در خواب، به اين معنا است كه نسبت به يكى از نزديكان احساس حسادت مى‏كنيد. اگر در خواب خود را پرچمدار گروهى مى‏بينيد، به اين معنا است كه مشغول انجام كار مشكلى هستيد.

پرچين

بيتون مى‏گويد: ديدن پرچين در خواب، بيانگر به دست آوردن خوشبختى و سعادت است. اگر در خواب مشاهده كنيد در بوته‏هاى خار كنار پرچين گير كرده‏ايد، به معناى آن است كه عده‏اى مانع از موفقيت شما مى‏شوند. اگر دخترى در خواب ببيند كه نامزدش كنار پرچين ايستاده است، بيانگر آن است كه به زودى ازدواج مى‏كند.

پرخاش

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد به ديگران پرخاش مى‏كنيد، بيانگر آن است كه به خاطر رفتار بدتان اطرافيان از شما دورى مى‏كنند. اگر در خواب ديگران به شما پرخاش كنند، به اين معنى است كه در دام افراد حيله‏گرى مى‏افتيد.

پرداخت (پول)

برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه به كسى پول مى‏دهيد، به اين معنا است كه به ثروت فراوانى خواهيد رسيد. اگر در خواب ببينيد كه كسى به شما پولى مى‏دهد، بيانگر زيان و ضرر مالى است.

پرده

محمد بن سيرين گويد: هر كه پرده در خواب ديد بر در آويخته، اگر تنگ است و اگر ستبر، غم و اندوه است و ترس و بيم در كارها. اگر پرده بر در سرايى بزرگ بيند، يا بر در مسجد يا در ميان بازار غم و اندوه بود و ترس عظيم.
جابر مغربى گويد: پرده‏ى نو پادشاه را نيكو است و رعيت را بد بود و پرده‏ى كهنه به همه حال نيكو نباشد.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پرده در خواب، بيانگر آن است كه با افراد خودخواهى ملاقات مى‏كنيد. اگر در خواب پرده‏هاى كثيف و پاره را ديديد، بيانگر اختلاف و مشاجره است. مشاهده‏ى پرده‏هاى پر نقش و نگار در خواب، به اين معنا است كه در زندگى به ماديات مى‏پردازيد. اگر دخترى در خواب مشاهده كند كه پرده‏ى اتاقش پر نقش و نگار و زيبا است، به اين معنا است كه همسرى ثروتمند پيدا خواهد كرد.

پرستارى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب پرستارى را مشاهده كنيد كه از شما مراقبت مى‏كند، نشانه‏ى آن است كه بيمارى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب مشغول پرستارى از بيماران باشيد به اين معنا است كه به مقامات بالاى اجتماعى دست مى‏يابيد، اگر زنى در خواب مشغول پرستارى از فرزند خود باشد، به اين معنا است كه شغل مناسبى به دست خواهد آورد.

پرستو

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند پرستو داشت، يا كسى به وى داد، دليل كه با كسى كه از او جدا شده است، مؤانست گيرد و در مقام او قرار مى‏گيرد. اگر بيند پرستو را بكشت يا از دست بيفكند، دليل كه با كسى كه مؤانست دارد جدايى جويد و دور شود.
كرمانى گويد: ديدن پرستو در خواب، مردى توانگر با خرد است. اگر پرستو ماده بيند، زنى توانگر با خرد است. اگر بيند پرستو از وى بپريد، دليل كه از مردى توانگر جدا گردد. اگر بيند پرستو در دست او بمرد، دليل كه يار او بميرد و رنج و اندوه بيند.
جابر مغربى گويد: اگر بيند پرستويى را فراگرفت، دليل كه از غم‏ها فرج يابد و از ترس و بيم ايمن گردد.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پرستو در خواب، بيانگر داشتن زندگى آرام است. اگر در خواب پرستويى مرده يا زخمى ببينيد، دلالت بر غم و ناراحتى دارد.
اچ ميلر مى‏گويد: اگر در خواب پرواز پرستويى را ببينيد، يعنى در عشقتان موفق مى‏شويد. شنيدن صداى پرستو در خواب، نشانه‏ى شنيدن اخبار خوش است.

پرگار

بيتون مى‏گويد: استفاده از پرگار به اين معنا است كه در انجام يكى از كارهايتان دچار اشتباه مى‏شويد.

پرنده

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند پرنده داشت و از دست او بپريد و ديگر بار به دست او آمد، دليل كه حاجت او روا شود. اگر بيند پريد، دليل كه بعضى از مال او برود.
برايت مى‏گويد: ديدن پرندگان در خواب، نشانه‏ى موفقيت در انجام كارها است. اگر پرنده‏اى را ببينيد كه بر روى تخم خود نشسته، به اين معنا است كه به اهدافتان مى‏رسيد.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پرندگان زيبا در خواب، بيانگر رسيدن به سعادت است. اگر در خواب پرنده‏اى را در حال پرواز ديديد، يعنى اوضاع نابسامانى خواهيد داشت. اگر در خواب پرنده‏ى زخمى ديديد، به اين معنا است كه دچار اشتباهى مى‏شويد. ديدن پرندگان نوروزى در خواب، بيانگر معاملات سودآور است. اگر در خواب پرنده‏ى نوروزى مرده‏اى ديديد، نشانه‏ى جدايى از دوستان است.

پرواز كردن

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: اگر بيند چون مرغ از جايى به جايى مى‏پريد، دليل كه به سفر رود و به قدر بلندى و پريدن وى از زمين بلندى و شرف يابد. اگر بيند راست به آسمان مى‏رفت، دليل كه او را مضرت رسد. اگر بيند چندان پرواز كرد در هوا كه به آسمان رسيد و در آسمان ناپديد شد و زمين نيامد، دليل كه زود از دنيا رحلت كند.
محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند از جانب قبله بپريد و باز به جاى خويش آمد، بى‏پر همى پريد، دليل كه از حال خود بگردد. اگر بيند از بام خويش به بامى ديگر مى‏پريد، دليل كه زن را طلاق دهد و زنى ديگر خواهد يا كنيزكى خرد.
كرمانى گويد: اگر ديد به آسمان بپريد، دليل كه حج كند. اگر ديد از سراى خود به سراى مجهول بپريد، دليل كه اجل او نزديك باشد و بايد از گناه توبه كند. اگر بيند پرها داشت، ليكن به خلاف پر مرغان، دليل كه بيمار شود و به نزديك هلاك رسد و عاقبت شفا يابد. اگر ديد از جايى به جايى پرواز نمود، دليل كه سفر نمايد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: پريدن در خواب بر پنج وجه است. اول: سفر. دوم: حج. سوم: بزرگى. چهارم: تغيير حال. پنجم: بيمارى و مرگ.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه بال و پر داريد و پرواز مى‏كنيد، بيانگر گرفتارى و دردسر است. پرواز با هواپيما در خواب، نشانه‏ى نااميدى و يأس است. پرواز با بالن در خواب، نشانه‏ى آن است كه به يكى از اهدافتان مى‏رسيد. اگر در خواب ببينيد كه هنگام پرواز سقوط مى‏كنيد، يعنى روزهاى سختى پيش رو داريد.
بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه در نزديكى زمين مشغول به پرواز هستيد، بيانگر آن است كه بيمارى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب بر فراز جاهاى ويران پرواز كنيد، نشان‏دهنده‏ى بدبختى است. اگر دخترى در خواب ببيند كه هنگام پرواز به او آسيب مى‏رسد، به اين معنا است كه عده‏اى در تلاش‏اند تا او به اهدافش نرسد.

پروانه

محمد بن سيرين گويد: پروانه در خواب، مردى ضعيف و نادان است كه خود را به نادانى در هلاك اندازد.
كرمانى گويد: اگر بيند پروانه از پس پشت او بپريد و آن كس او را نگرفت، دليل كه به كنيزكى دوشيزه دست دراز كند و از او مضرت نرسد. اگر بيند پروانه را بكشت يا در دست او هلاك شد، دليل كه فرزندش هلاك شود.
برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى پروانه در خواب، بيانگر آشنايى با افراد غيرقابل اعتماد است. اگر در خواب ببيند كه پروانه‏اى گرفته‏ايد، به اين معنا است كه دچار خيانت مى‏شويد.
بيتون مى‏گويد: ديدن پروانه ميان گل‏ها، بيانگر پيروزى است. ديدن پروانه‏ها در حال پرواز، به اين معنا است كه از حال دوستانتان اطلاع پيدا مى‏كنيد.

پرونده

برايت مى‏گويد: ديدن پرونده در خواب، به اين معنا است كه درگير اختلاف شده و دچار آشفتگى روحى مى‏شويد.

پرهيزكار

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه در زندگى پرهيزكار هستيد، به اين معنى است كه به تمام اهدافتان مى‏رسيد.

پرى

محمد بن سيرين گويد: پرى به خواب ديدن، اگر خوشخوى و شادمان است، دليل كه عز و دولت يابد، اگر او را زشت و غمگين بيند، دليل بر غم و اندوه كند، اگر پرى را مرده بيند، كار او شوريده شود. اگر با پرى جنگ مى‏كرد، دليل كه كار او آشفته شود.
كرمانى گويد: پريان بعضى مسلمانند و در خواب ديدن، دوست و بخت و دولت است و آن چه كافر باشند، ديدار ايشان ديار دشمن و ادبار و اندوه است.
حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: اگر به خواب ديد كه در ميان پريان است، دليل كه به سفر شود و آن سفر او را مبارك بود. اگر بيند پرى او را در گردن گرفت و مى‏رفت، دليل بر عز و جاه و بزرگى بود. اگر بيند پرى او را از گردن بينداخت، از جاه و بزرگى بيفتد. اگر بيند پريان با او به لطف سخن مى‏گفتند، دليل كه كارش نيكو شود. اگر پرى را در جامه‏ى نيكو بيند، حالش نيكو شود. اگر پرى را در خانه بد بيند، حالش بد شود. اگر بيند پرى او را چيزى داد، از زر و سيم و آن چه بدين ماند، دليل كه دولت و اقبالش زيادت شود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن پرى در خواب بر پنج وجه است. اول: دوستى عزيز. دوم: بخت و دولت. سوم: كارى كه دارد از او كامرانى يابد. چهارم: بزرگى و حشمت. پنجم: خبر دروغ و كارهاى باطل است.
بيتون مى‏گويد: ديدن پرى در خواب، بيانگر رسيدن به سعادت و خوشبختى است.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب چند پرى را ديديد كه دور شما مى‏گردند، يعنى در انجام يكى از كارهايتان دچار شك و ترديد شده‏ايد. اگر خواب ببينيد كه چند پرى از شما دورى مى‏كنند، به اين معنى است كه احتمالا موضوعى شما را ناراحت خواهد ساخت.

پرى دريايى

بيتون مى‏گويد: بيرون آمدن چند پرى دريايى از دريا، بيانگر يأس و نااميدى است. اگر در خواب چند پرى دريايى را ببينيد كه در دريا مشغول بازى و آب تنى هستند، بيانگر افراط در لذت‏هاى جسمى است. اگر دخترى در خواب خود را به شكل يك پرى دريايى بيند، يعنى به خاطر زيبايى خود دچار غرور خواهد شد.
برايت مى‏گويد: ديدن پرى دريايى زيبا در خواب، بيانگر وقوع پيشامدهاى غيرمترقبه است. اگر در خواب چند پرى زشت را مشاهده كنيد، يعنى در انجام كارها دچار مشكل مى‏شويد.

پريدن

بيتون مى‏گويد: پريدن از چيز بلندى در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه با تلاش زياد به اهداف خود مى‏رسيد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه در حين پريدن به زمين مى‏افتيد، بيانگر وقوع اتفاقات ناگوار است.

پريشانى

بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه موضوعى باعث پريشانى شما شده است، بيانگر وقوع پيشامدهاى ناگوار است. ديدن پريشانى و ناراحتى ديگران در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه بيمارى شما را تهديد مى‏كند.

پزشك

برايت مى‏گويد: ديدن پزشك در خواب، بيانگر آن است كه سلامتى شما در خطر است. اگر در خواب ببينيد كه پزشك شده‏ايد، به اين معنى است كه براى رسيدن به اهدافتان تلاش بسيارى مى‏كنيد. اگر در خواب ببينيد كه با پزشكى مشغول صحبت هستيد، به اين معنا است كه كارهايتان با موفقيت به انجام مى‏رسند.
بيتون مى‏گويد: اگر دخترى در خواب ببينيد كه بيمار است و به پزشك مراجعه مى‏كند، به اين معنا است كه مى‏تواند بر ناراحتى‏هاى خود غلبه كند.

پزشكى قانونى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه در پزشكى قانونى حضور داريد و جسدها را نگاه مى‏كنيد، به معنى آن است كه موضوعى موجب ناراحتى شما شده است. مراجعه به پزشكى قانونى در خواب، نشان‏دهنده‏ى شنيدن خبر مرگ يكى از اطرافيان است.

پژواك

بيتون مى‏گويد: شنيدن پژواك صداى كسى در خواب، بيانگر آن است كه روزهاى بدى پيش رو داريد.

پستان

كرمانى گويد: اگر مردى بيند كه پستان مردى مى‏مكد، دليل كه بيمار شود. اگر زنش آبستن بود، پسر آورد. اگر زن بيند كه از پستان مى‏خورد، دليل كه كار دنيا بر وى بسته شود.
جابر مغربى گويد: پستان مرد در خواب، زن او است و پستان زن، دختر وى. اگر زنى بيند پستان او بريده است، دليل كه دخترش بميرد. اگر مردى بيند كه بريده است، زنش بميرد. اگر زنى بيند در زير پستان، پستانى ديگر برآمد، دليل كه دختر آورد. اگر بيند هر دو پستان او بزرگ شده بود، دليل كه احوال فرزندانش نيكو است، يا دختر را به شوهر دهد. اگر بيند از هر دو پستان خود شير مى‏خورد، دليل است كه او را غم و ملامت رسد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن پستان در خواب بر پنج وجه است. اول: فرزندان. دوم: دختران. سوم: خادمان. چهارم: دوستان. پنجم: برادران.

پستان‏بند

محمد بن سيرين گويد: پستان‏بند ديدن در خواب، زن را عز و مرتبت و كامروايى بود و مردان را زخم تازيانه و غم و انديشه بود. اگر زنى بيند كه پستان بند نو و تازه داشت، دليل بود كه عز و مرتبت يابد و به كام رسد. اگر زنى بيند كه پستان‏بند داشت، دليل بود كه مال و نعمت يابد و شادمان گردد. اگر مردى بيند، دليل بر خذلان و نامرادى از همگان است.

پستان حيوانات شيرده

بيتون مى‏گويد: ديدن پستان حيوانات شيرده در خواب، بيانگر آن است كه شما دچار ضرر و زيان مالى مى‏شويد.

پستچى

برايت مى‏گويد: ديدن پستچى در خواب، نشانه‏ى شادى و خوشحالى است. اگر خواب ببينيد كه با يك پستچى برخورد مى‏كنيد، بيانگر شنيدن اخبار مهم و شادى بخش است.
بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه با پستچى مشغول صحبت هستيد، به اين معنا است كه آبروى شما در خطر است. اگر در خواب ببينيد كه پستچى از جلوى خانه‏تان عبور مى‏كند، به اين معنا است كه موضوعى باعث ناراحتى شما مى‏گردد.

پستخانه

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه به دنبال پستخانه‏اى هستيد، بيانگر شركت در يك مهمانى دوستانه است.
بيتون مى‏گويد: ديدن اداره‏ى پست در خواب، بيانگر شنيدن اخبار ناخوشايند است.

پستى و فرومايگى

بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه آدم پستى هستيد، به اين معنى است كه براى رسيدن به هدفتان دچار مشكلى مى‏شويد. اگر خواب ببينيد كه ديگران شما را پست مى‏خوانند، بيانگر دعوا و مشاجره با دوستان است.

پسر

برايت مى‏گويد: ديدن پسر خودتان در خواب، نشانه‏ى آن است اوقاتى شاد پيش رو داريد.
بيتون مى‏گويد: اگر مادرى در خواب ببيند كه خطرى پسرش را تهديد مى‏كند، به اين معنا است كه بايد بيشتر مراقب خود باشد بيمارى او را تهديد مى‏كند.

پشت

محمد بن سيرين گويد: پشت در خواب ديدن، مردى بود كه از او قوت و يارى و پناه طلبد. اگر بيند پشت او بشكست، دليل است آن كس كه پشت و پناه او بود، از دنيا رحلت كند. اگر بيند كه زخمى به پشت او رسيده، دليل است كه رنجى و آفتى بر كسى رسد كه پشت و استظهار او بود.
جابر مغربى گويد: پشت دشمن به خواب ديدن، ايمنى بود از شر دشمن و ديدن پشت زن، دليل برگشتن دنيا است.
اسمعيل اشعث گويد: پشت به خواب ديدن، برادر بود. اگر بيند كه پشت او بشكست، دليل كه برادرش بميرد. اگر بيند پشت او همى درد مى‏كرد، دليل است كه وى را از برادر يا از مهتر غم و اندوه رسد. اگر بيند كه به سبب علتى پشت او را داغ كردند، دليل است بر صلاح دين و دنياى وى. اگر بيند كه پشت به ديوار داد، دليل است كه به سفر رود و مال حاصل كند.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: پشت به خواب ديدن بر دوازده وجه است. اول: قوت. دوم: برادر دينى. سوم: يار. چهارم: پادشاه. پنجم: وزير. ششم: حجت. هفتم: پدر. هشتم: برادر. نهم: پسر. دهم: مال. يازدهم: يارى دادن. دوازدهم: جد پدر. معبران گفته‏اند: ديدن پشت، كافران را ايمان بود و فاسقان را توبه و جادو را اسلام و منافق را اخلاص.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پشت خود در خواب، بيانگر داشتن لحظات خوشايند است. اگر در خواب پشت كسى را لخت ببينيد، يعنى خطرى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب كسى پشتش را به شما بكند، به اين معنا است كه دشمناتان مى‏كوشند تا به شما صدمه برسانند.

پشت بام

هانس كورت مى‏گويد: ديدن پشت بام در خواب، بيانگر رسيدن به خوشبختى است. سقوط از پشت بام در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه دچار مشكلى مى‏شويد. اگر خواب ببينيد كه در پشت بامى خوابيده‏ايد، به اين معنا است كه دشمنانتان نمى‏توانند به شما آسيب برسانند.

پشت سر (عقب)

برايت مى‏گويد: اگر در خواب پشت سر يك زن باشيد، يعنى اخبار مهمى به گوشتان مى‏رسد. اگر در خواب پشت سر يك مرد باشيد، به اين معنا است كه دچار گرفتارى مى‏شويد. اگر پشت سر يك بچه باشيد، بيانگر آن است كه از گزند دشمنان در امان مى‏مانيد.

پشتى

برايت مى‏گويد: ديدن پشتى در خواب، نشانگر آن است كه حقايق را قبول خواهيد كرد. اگر خواب ببينيد كه بر روى پشتى نشسته‏ايد، نشانه‏ى آن است كه از شنيدن حقايق ناراحت مى‏شويد.

پشم

محمد بن سيرين گويد: پشم در خواب ديدن از همه وجهى، مال حلال و روزى بود و پشمى كه بافته نباشد، بهتر بود و نيكوتر. اگر بيند كه پشم داشت يا كسى بدو داد يا بخريد يا به موقع خويش است، دليل است كه به قدر آن او را مال حاصل شود.
كرمانى گويد: اگر بيند كه پشم از خويشتن دور همى انداخت، دليل است كه مال خود را تلف كند. اگر بيند كه پشم را همى سوخت، دليل است كه مال خود را هزينه كند. اگر بيند كه بر تن او جامه‏ى پشمين است، دليل كه او را مال از زنان حاصل شود. اگر بيند جامه‏ى پشمين يا پنبه يا بسترى از پشم داشت، دليل كه زنى توانگر بخواهد.
جابر مغربى گويد: پشم اشتر در خواب، مال بود از قبل پادشاه و معبران گويند ميراث بود.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پشم در خواب، بيانگر آن است كه از موقعيت‏هاى به دست آمده به صورت مطلوبى استفاده خواهيد كرد. اگر در خواب لباس پشمى كثيفى بپوشيد، به اين معنا است كه دنبال شغل مناسبى براى خود هستيد.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه پشمى را قيچى مى‏كنيد، بيانگر رسيدن به ثروت فراوان است.

پشه

محمد بن سيرين گويد: پشه، مردى ضعيف و خوار و ناكس است، و كارى اندك و حقير كند. اگر بيند با پشه جنگ مى‏كرد، دليل كه با مردى ضعيف خصومت كند. اگر بيند پشه به گلوى او فرو شد، دليل كه با مردى حقير به كار حقير مشغول شود و از او اندك چيزى بدو رسد. اگربيند پشه‏ى بسيار بر تن او جمع شدند و او را مى‏گزيدند، دليل كه بر زبان مردم عوام افتد و از ايشان به وى مضرت رسد، زيرا كه پشه خون مردم را مى‏مكد. اگر بيند پشه در گوش يا در بينى او فرو شد و از او رنج و گزند يافت، دليل كه از مردم ضعيف بدو رنج رسد و گزند.
كرمانى گويد: اگر بيند كه پشه بسيار به خانه‏ى او در آمدند، دليل او را غم و اندوه رسد. اگر بيند كه پشه‏گان غلبه كردند و در خانه‏ى او جمع شدند، دليل كه بر دشمن ضعيف ظفر يابد. اگر بيند كه پشه در بينى او شد و بيرون نيايد،دليل كه در محنت و بلا گرفتار شود.
برايت مى‏گويد: ديدن پشه در خواب، بيانگر آن است موضوعى موجب ناراحتى شما مى‏گردد. اگر خواب ببينيد كه پشه شما را گزيده، يعنى دشمنى به شما آسيب مى‏رساند.
بيتون مى‏گويد: كشتن پشه در خواب، بيانگر رسيدن به ثروت است.

پل

محمد بن سيرين گويد: پل در خواب پادشاه يا مردى بزرگ، كه مردمان به سبب او به مراد برسند.
كرمانى گويد: پل در خواب تأويلش نيكو باشد. اگر ديد از پل گذشت، دليل كه از پادشاه او را عز و جاه رسد و از او منفعت بيند. اگر ديد بنايى بر پل مى‏نهاد و عمارت مى‏كرد، دليل كه ولايت و شاهى يابد و مال بسيار او را جمع شود. قوله تعالى: «و القناطير المقنطرة من الذهب». (آل عمران، 14).
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: پل در خواب بر چهار وجه است. اول: مردى است كه همه‏ى مردمان را به كار آيد و حاجت همه كس را روا كند. دوم: پادشاه. سوم: نيكويى و كامرانى يافتن. چهارم: مال بسيار حاصل كردن. اگر بيند پل بيفتاد و خراب شد، دليل است بر تباهى حال پادشاه و نقصان ملك او.
برايت مى‏گويد: ديدن پل در خواب به اين معنا است كه در آينده موفقيت زيادى نصيبتان مى‏شود. اگر در خواب ببينيد كه از پلى مى‏گذريد، يعنى خطرى شما را تهديد مى‏كند كه بايد بيشتر مواظب خود باشيد. افتادن از پل بيانگر بروز مشكلات است. اگر خواب ببينيد كه پلى قديمى پيش رويتان است و قصد عبور از آن را داريد، نشانه‏ى آن است كه براى انجام كارى خود را به خطر مى‏اندازيد.
بيتون مى‏گويد: ديدن پل شكسته و ويران در خواب، نشان‏دهنده‏ى نااميدى و يأس است.

پلكان

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب از پله‏ها بالا برويد، بيانگر رسيدن به خوشبختى است اگر در خواب از پله‏ها پايين بياييد، نشانه‏ى آن است كه در يكى از كارهايتان دچار شكست مى‏شويد. افتادن از پله‏ها در خواب، بيانگر توطئه‏ى دشمنان است.
اچ ميلر مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه از پله برقى استفاده مى‏كنيد، يعنى براى رسيدن به هدف خود بايد سخت تلاش كنيد.

پلنگ

محمد بن سيرين گويد: پلنگ در خواب، دشمن قوى و توانا بود. اگر بيند كه با پلنگ جنگ مى‏كرد، دليل كه با دشمن خود خصومت كند و خصم را ظفر و غلبه بود، يعنى اگر پلنگ بر وى غالب شد، دشمن بر وى غالب گردد. اگر او بر پلنگ غالب شد، او بر دشمن غالب گردد. اگر بيند گوشت پلنگ همى خورد، دليل كه در جنگ و خصومت افتد، ليكن مظفر گردد و شرف و بزرگى يابد.
كرمانى گويد: اگر بيند بر پلنگ نشست، دليل است بر عز و جاه وى و دشمن را شكست دهد. اگر بيند با پلنگ جنگ مى‏كرد و هيچ كدام بر يكديگر ظفر نيافتند، دليل كه از پادشاه ترسى عظيم بدو رسد، يا بيمارى صعب يابد و بعد از آن شفا يابد. اگر بيند شير پلنگ را همى خورد، دليل كه از دشمن ترسى بدو رسد و سرانجام ايمن شود. اگر بيند پوست پلنگ يا استخوان يا موى او را فراگرفت، يا كسى بدو داد، دليل كه از مال دشمن به قدر آن، چيزى بيابد. اگر بيند پلنگى را بكشت، دليل كه از اسلام روى بگرداند و در او هيچ خير نباشد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن پلنگ در خواب بر سه وجه است. اول: دشمن قوى. دوم: مال يافتن از دشمن. سوم: ترس از پادشاه.
بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه پلنگ به طرف شما حمله مى‏كند، به اين معنا است كه در اثر اشتباهى دچار مشكل مى‏شويد. مشاهده‏ى پوشت پلنگ در خواب، بيانگر آن است كه دشمنان به شما ضرر مى‏رسانند. اگر در خواب پلنگى را در قفسى ببينيد، يعنى با زيركى توطئه‏ى دشمنان را بر ملا مى‏سازيد.

پليس

برايت مى‏گويد: ديدن پليس در خواب، بيانگر آن است كه بايد بيشتر مراقب خودتان باشيد تا دچار اشتباه نشويد. اگر خواب ببينيد كه پليسى به شما كمك مى‏كند، نشانه‏ى آن است كه با آگاهى اتفاق بدى را از خودتان دور مى‏كنيد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب پليسى شما را دستگير كند، به معناى پيشامدهاى ناگوار است و اگر خواب ببينيد بدون آن كه مرتكب جرمى شده باشيد پليس شما را دستگير مى‏كند، نشان‏دهنده‏ى پيشرفت در كارهايتان است.

پماد

برايت مى‏گويد: ديدن پماد در خواب، بيانگر داشتن سلامت كامل است.
بيتون مى‏گويد: اگر دخترى در خواب پماد درست كند، يعنى در كارهايش موفق است.

پنبه

محمد بن سيرين گويد: پنبه به خواب مال حلال است به قدر آن كه ديده بود و پنبه دانه به خواب، دليل بر مال است كه آسان به دست آورد بى‏رنج و تعب.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن پنبه به خواب بر سه وجه است. اول:حلال. دوم: منفعت. سوم: سر بودن.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مزرعه‏ى پنبه‏اى ببينيد، يعنى به مقامات بالايى دست پيدا مى‏كنيد. ديدن پنبه در خواب، بيانگر داشتن اوقاتى دلپذير است. ديدن پنبه در خواب براى تجار، بيانگر سود مالى و براى كشاورزان به دست آوردن ثروت است.

پنجره

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پنجره در خواب، نشانه‏ى آن است كه در انجام بعضى از كارهايتان موفق نمى‏شويد. ديدن پنجره‏اى شكسته در خواب، نشانه‏ى آن است كه براى مدتى دچار يأس و نااميدى مى‏گرديد. اگر در خواب ببينيد كه بر لبه‏ى پنجره نشسته‏ايد، دچار اشتباه مى‏شويد.
برايت مى‏گويد: ديدن پنجره‏اى باز در خواب، نشانه‏ى آن است كه موفقيت‏هاى بسيارى پيش رو داريد. ديدن پنجره‏اى بسته در خواب، نشانگر بروز مشكلات است. اگر خواب ببينيد كه از پنجره به طرف بيرون پريده‏ايد، ببيانگر بروز اختلافات است.

پند دادن

محمد بن سيرين گويد: اگر مردى بيند كه كسى او را پند مى‏داد، كه در آن پند، او را صلاح دين و رستگارى آخرت بود، دليل كند بر بشارتى كه در آن خير دين و دنياى او بود. اگر به خلاف بيند، دليل بر فساد و تباهى دين و دنياى او بود.
جابر مغربى گويد: پند دادن كسى در خواب، اگر در آن صلاح دين است، نيك است و پند دهنده فرشته‏ى مقرب است، كه بشارت دهد صاحب خواب را به خيرات، كه بدو خواهد رسيد، تا شكر آن به جاى آورد و پند دادنى كه در آن فساد دين است، پنددهنده‏ى آن ديو رجيم است، كه او را خبر مى‏دهد از فساد كار او و توبه بايد كردن و به خدا بازگشتن، تا او را از شر و فساد نگاه دارد و از عذاب حق تعالى رسته گردد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه احتياج داريد كسى شما را نصيحت كند، يعنى در كارهايتان دچار مشكل شده‏ايد. اگر در خواب كسى شما را نصيحت كرد، بيانگر آن است كه به مقامات بالايى دست پيدا مى‏كنيد. اگر زنى خواب ببيند كه او را نصيحت اخلاقى مى‏كنند، يعنى با يكى از دوستانش اختلاف پيدا مى‏كند.

پنهان

بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه خود را پنهان مى‏كنيد، بيانگر آشفتگى روحى شما است. اگر دخترى در خواب چيزى را پنهان كند، يعنى مورد اتهام ديگران قرار مى‏گيرد.

پنير

محمد بن سيرين گويد: پنير به خوب، اگر خشك باشد، مال اندك است كه از سفر حاصل شود بيننده را و پنير تر، مال بسيار است. كه در شهر به دست آيد.
جابر مغربى گويد: پنير تر مال و نعمت است كه به آسانى بيابد و پنير خشك سفرى است با اندك منفعت. اگر كسى به خواب بيند نان با پنير مى‏خورد، دليل كه در سفرى او را مالى اندك با غم و اندوه حاصل شود و بعضى از معبران گويند علتى بدو رسد، لكن از آن زود خلاص شود.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پنير در خواب، بيانگر داشتن زندگى آرام و لذتبخش است. اگر خواب ببينيد كه پنير مى‏خوريد، يعنى براى مدتى دچار گرفتارى و يأس مى‏شويد.
هانس كورت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه در كارخانه‏هاى پنيرسازى كار مى‏كنيد، بيانگر داشتن لحظات شادى بخش است. اگر در خواب پنير فاسدى بخوريد، نشانه‏ى آن است كه بيمارى شما را تهديد مى‏كند.

پوست

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: پوست تن مردم در خواب، آرايش و كدخدايى مردم است.
محمد بن سيرين گويد: اگر پوست مردم سترد مال و بركت است. اگر كسى پوست تن خود را برخاسته ديد، دليل كه سر و راز وى گشاده شود و مال او تلف شود. اگر پوست تن خود را كبود يا سياه ديد، دليل كه غمگين شود. اگر ديد پوست پايش روشن بود، دليل كه كارش خاسته شود.
كرمانى گويد: پوست همه‏ى چهارپايان به خواب ديدن مال است و پوست شتر ميراث است از مردى بزرگ و پوست گوسفند، صاحب را روزى است. اگر پوست درخت سبز ديد، خداوندش روزه‏دار است. اگر ديد كه پوست از مسلوخ باز گردد، دليل كه از آن كس بدو منسوب است، مالى بستاند. اگر ديد سرايى بنا كرد از بهر پوست باز كردن، دليل كه اگر آن كس قصاب بود در سراى او ديوار نهند. اگر معلم بود، بر كودكان ستم كند.
جابر مغربى گويد: اگر بيند كه پوست گاوى باز مى‏كرد، دليل كه آن كس شغل‏هاى كهن و چيزهاى تباه شده را به سلاح باز آورد و از جهت پادشاهى ميانجى كند و چون اميران و بزرگان لشگر پادشاه خلاف كند در كارهاى بسيار.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه پوستتان زرد است، يعنى مسأله‏اى موجب ترس شما شده است. اگر در خواب پوست نرمى را لمس كنيد، يعنى با جديت به انجام كارهايتان مى‏پردازيد. كندن پوست حيوانات، نشانه‏ى خوشبختى است. اگر از پوست حيوانات طبلى درست كنيد، نشانگر شنيدن اخبار مهم است. اگر در خواب ببينيد كه پوست حيوانات را جايى آويزان يا پهن كرده‏ايد، بيانگر داشتن اوقات خوش و دلنشين است.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پوست حيوانات در خواب، بيانگر آن است كه در اثر انجام كارى به ثروت مى‏رسيد. ديدن پوست ميوه در خواب، به اين معنا است كه از انجام كارهاى سخت خسته شده و به دنبال جايى آرام براى استراحت مى‏گرديد.

پوشاك

بيتون مى‏گويد: ديدن لباس‏هاى تميز و پاكيزه در خواب، بيانگر رسيدن به رفاه و سعادت است. ديدن لباس‏هاى پاره و كثيف در خواب، بيانگر آن است كه دشمنان قصد صدمه به شما را دارند.

پول

برايت مى‏گويد: ديدن پول در خواب، بيانگر آن است كه به خاطر موضوعى مجبور به پول خرج كردن مى‏شويد. ديدن پول خارجى در خواب، نشانه‏ى موفقيت در كارهاى خطرناك است و پيدا كردن پول در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه در مقابل مشكلات مقاومت مى‏كنيد. گم كردن پول در خواب، نشانه‏ى بدشانسى در انجام يكى از كارهايتان است. اگر خواب ببينيد كسى براى شما حواله‏اى پولى فرستاده، يعنى هديه‏اى دريافت خواهيد كرد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب به كسى پول مى‏دهيد، به اين معنى است كه بايد بيشتر مراقب خود باشيد تا دچار بدبختى نشويد. شمردن پول در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارها است. ديدن پول تقلبى در خواب، نشانه‏ى دعوا و مشاجره است. ديدن پول خرد در خواب، بيانگر انجام كارهاى سخت است. اگر در خواب ببينيد كه پولى مى‏دزديد، يعنى روزهاى سختى پيش رو داريد. اگر در خواب از كسى پول مى‏گيريد، يعنى دچار بدشانسى مى‏شويد و اگر به كسى پول قرض بدهيد، يعنى در انجام كارى به پول نياز داريد.

پونز

بيتون مى‏گويد: ديدن پونز در خواب، نشان‏دهنده آن است كه با اطرافيانتان دچار مشكل مى‏شويد. اگر زنى در خواب مشغول استفاده از پونز باشد، بيانگر آن است كه بر توطئه دشمنان غلبه پيدا مى‏كند و اگر هنگام استفاده از پونز دست خود را زخمى كند، يعنى دست به كارهاى ناشايست مى‏زند.

پى

محمد بن سيرين گويد: پى در خواب، جمع كننده حال و كار او است. اگر به خواب بيند كه پى بر اندام او خشك شد يا يكى است، دليل كه دوستى كه جمع‏كننده كار و حال او بود، از او غايب شود، يا از دنيا رحلت كند. اگر بيند پى‏ها بر تن او خشك شدند، دليل كه از دوستان مفارقت جويد.
كرمانى گويد: پى‏هاى تن، دليل بر خويشان و اهل بيت است. اگر بيند پى‏هاى او درشت و قوى بودند، دليل كه خويشان و اهل بيت او بدحال و ضعيف شود.

پياده‏روى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب، در مكانى زيبا مشغول قدم زدن باشيد، بيانگر آن است كه ثروتى به دست مى‏آوريد. اگر خواب ببينيد هنگام شب مشغول پياده‏روى هستيد، به اين معنا است كه به اهداف خود نمى‏رسيد.

پياز

كرمانى گويد: پياز در خواب مال حرام است و سخن ناخوش و زشت،و اگر بيننده خواب مصلح و مستور است، سريعا خود را از خوردن حرام رفع كند. اگر بيننده‏ى خواب مصلح نباشد، دليل كه مال حرام جمع كند و پيوسته در وى سخنان زشت گويند، خاصه چون پياز سرخ است. اگر پياز پخته خورد، دليل كه سرانجام از حرام خوردن توبه كند و به خداى تعالى بازگردد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: پياز در خواب خوردن بر سه وجه است. اول: مال حرام. دوم: غيبت و سخن زشت. سوم: پشيمانى در كارها.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پياز در خواب، به اين معنا است كه دشمنان از موفقيت شما ناراحت مى‏شوند. اگر در خواب خود را مشغول پوست كندن پياز ديديد، يعنى در يكى از كارهايتان دچار شكست مى‏شويد.
برايت مى‏گويد: ديدن پياز قرمز در خواب، نشانه‏ى نوميدى است. خوردن پياز در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارهايتان است.

پياله

محمد بن سيرين گويد: پياله در خواب كنيزك است، كه با وى عشرت و طرب كند. اگر بيند از پياله آب يا گلاب مى‏خورد، دليل كه با كنيزكى به حلال جمع شود و از وى فرزند مصلح بياورد. اگر بيند كه آن گلاب يا آب از پياله بريخت، دليل كه فرزند وى بميرد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: پياله در خواب بر دو وجه باشد. اول: كنيزك. دوم: خادم.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب پياله‏ى عشاء ربانى را ديديد، يعنى موضوعى شما را بسيار ناراحت مى‏كند و اگر در خواب پياله‏ى عشاء ربانى را شكسته ديديد، بيانگر آن است كه در انجام كارهايتان اعتماد به نفش كافى را نداريد.

پيام

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كسى براى شما پيغامى مى‏فرستند، بيانگر اتفاقات خوشايند در زندگيتان است. اگر در خواب، شما براى كسى پيامى فرستاديد، به اين معنا است كه براى مدتى دچار مشكل مى‏شويد.
اچ ميلر مى‏گويد: اگر در خواب تلگرافى به دستتان رسيد، نشان‏دهنده‏ى آن است كه اوقات خوشى را پيش رو داريد.

پيانو

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پيانو در خواب، به اين معنا است كه روزهاى شادى پيش رو داريد. شنيدن صداى پيانو، بيانگر موفقيت در كارهايتان است. ديدن يك پيانوى شكسته در خواب، بيانگر آن است كه براى مدتى دچار غم و اندوه مى‏شويد.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه پيانو خريدارى كرده‏ايد، به اين معنا است كه شما در زندگى انسان موفقى هستيد. اگر در خواب مشغول نواختن پيانو باشيد، بيانگر آن است كه كار اشتباهى را انجام مى‏دهيد.

پيپ

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى پيپ در خواب، نشانه‏ى آشنايى با افراد جديد است.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب يك پيپ قديمى ببينيد، يعنى دچار زيان مالى خواهيد شد. كشيدن پيپ در خواب، بيانگر آن است كه يكى از دوستان قديميتان را مى‏بينيد.

پيچ

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب پيچ ببينيد، بيانگر انجام كارهاى مشكل است. اگر در خواب پيچ زنگ‏زده‏اى را ديديد، يعنى در انجام يكى از كارهايتان دچار شكست مى‏شويد كه باعث ناراحتى شما مى‏گردد.

پيچك

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد پيچكى روى درختى روييده است، بيانگر سود مالى است. مشاهده‏ى پيچك خشك شده در خواب، نشانه‏ى آن است كه از موضوعى ناراحت مى‏شويد.
برايت مى‏گويد: ديدن پيچك در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارها است. اگر در خواب پيچكى بر روى ديوار ببينيد، نشانه‏ى آن است كه به حرف‏هاى خود پايبند هستيد.

پيچ و خم

بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه در كوچه‏هاى پر پيچ و خم قدم مى‏زنيد، يعنى براى مدتى مشكلات گريبان گيرتان مى‏شود. اگر در خواب پيچ و خم شاخه‏هاى درختان را ببينيد نشانه‏ى به دست آوردن ثروت و داشتن اوقات خوش است.

پيراهن

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: پيراهن سفيد در خواب ديدن، مرد است و بعضى از معبران گويند: پيراهن زن است و دليل حال و كار او است در كسب معيشت. اگر بيند پيراهن نو و فراخ پوشيده است، دليل است بر صلاح كار و نيكويى احوال. اگر بيند پاره‏اى از پيراهن او دريده است، تأويلش ميانه است در نيكى و بدى.
كرمانى گويد: اگر كسى بيند پيراهن نو پوشيده است، دليل كه به ظاهر نيكو است و به باطن بد. اگر بيند پيراهن و شلوارش جمله چركين است و كهن، دليل است كه اگر توانگر است، درويش شود و در غم و اندوه گرفتار شود.
جابر مغربى گويد: اگر بيند كه پيراهن نو و فراخ پوشيده داشت، دليل كه عيش بر وى فراخ شود. اگر بيند پيراهن تنگ است، دليل كه عيش بر وى تنگ گردد. اگر ديد پيراهن بى‏گريبان است و بى‏آستين و يك درز است پوشيده، دليل كه اجلش نزديك باشد. اگر بيند پيراهن دراز داشت، دليل كه كارش بد شود. اگر بيند پيراهن دريده پوشيده، دليل كه كارش پراكنده شود و رازش آشكار شود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن پيراهن در خواب، چون نو و فراخ است، دليلش بر شش وجه است. اول: ديدن مردم. دوم: ستر. سوم: عيش خوش. چهارم: رياست. پنجم: رامش و خرمى. ششم: بشارت.
بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه پيراهن خود را گم كرده‏ايد، به اين معنا است كه به يكى از اهدافتان نمى‏رسيد. اگر در خواب پيراهن پاره و كثيفى ببينيد، يعنى بيمارى شما را تهديد مى‏كند.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه پيراهن خواب پوشيده‏ايد، نشانه‏ى وقوع پيشامدهاى ناگوار است. اگر خواب ببينيد كه پيراهنتان را مى‏شوريد، يعنى در يك جمع دوستانه قرار مى‏گيريد.اگر زنى خواب ببيند كه يك پيراهن مردانه به تن كرده، يعنى اقبال و شانس پيش روى او است.

پير شدن

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى به خواب ديد پير شده و محاسن او سفيد گشته، دليل كه عز و شرف يابد. اگر پيرى مجهول را بيند كه خرم و شادمان است، دليل كه از دوستى مرادهاى او برآيد و از غم برهد. اگر پيرى معروف را بيند كه خرم و شاد است، دليل كه از او چيزى بدو رسد. اگر او را غمگين ديد، دليلش به خلاف اين است.
جابر مغربى گويد: اگر پيرى بيند كه جوان شد، دليل كه در عز و بزرگى او نقصان باشد و در دنيا مغرور شد. اگر جوانى يا كودكى بيند كه پير شد، دليل كه عز و بزرگى يابد و به كار آخرت مشغول شود.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب آدم پيرى را ديديد، نشانه‏ى آن است كه شانس و اقبال در انتظار شما است. اگر خواب ببينيد كه پير شده‏ايد، نشانه‏ى موفقيت در انجام كارها است.

پيروزى

برايت مى‏گويد: اگر خواب بينيد كه در جنگى پيروز شده‏ايد، نشان‏دهنده‏ى رسيدن به موفقيت‏هاى كوتاه مدت است.
هانس كورت مى‏گويد: پيروزى در انجام كارها، در خواب بيانگر آن است كه مقابل دشمنانتان ايستادگى مى‏كنيد.

پيدا كردن

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه چيزى را پيدا مى‏كنيد، نشانه‏ى آن است كه بايد در كارها تلاش بيشترى بكنيد تا به موفقيت برسيد.

پيشانى

محمد بن سيرين گويد: پيشانى در خواب، قدر و جاه است، زيرا كه موضع سجده‏ى بارى تعالى است و بعضى گويند پيشانى، دليل بر فرزند است كه از اهل بيت او توانگر شود. اگر بيند بر پيشانى او نشانى بود، دليل كه خداوندش در پاك دينى و پرهيزكارى مشهور شود.
جابر مغربى گويد: اگر كسى ديد بر پيشانى يك چشم داشت، دليل كه به كار كدخدايى خود پندار شود. اگر ديد در پيشانى چشم‏هاى بسيار داشت، همين دليل كند، كه او را در مصالح خود پندارى تمام است. اگر ديد بر پيشانى وى خطى سبز نوشته است، دليل كه او را فرزندى آيد عالم و پارسا. اگر ديد بر پيشانى او آيه‏ى رحمت نوشته است، دليل كه عاقبت را محمود كند و مرگ او بر شهادت است. اگر بيند بر پيشانى او آيه‏ى عذاب نوشته است، دليل كه عاقبتش محمود نباشد و تأويلش به خلاف اين است.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن پيشانى در خواب بر شش وجه است. اول: جاه و قدر. دوم: عز و بزرگى. سوم: فرزند توانگر. چهارم: معيشت محمود. پنجم: ديانت. ششم: جود و نيكى.
بيتون مى‏گويد: داشتن پيشانى زشت در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه مشكلات گريبان شما را خواهد گرفت. داشتن پيشانى صاف و زيبا در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارهاى شما است. بوسيدن پيشانى ديگران در خواب، به اين معنا است كه رفتار ناپسند شما باعث ناراحتى ديگران مى‏گردد.

پيش بند

بيتون مى‏گويد: ديدن پيشبند در خواب، بيانگر شكست در انجام يكى از كارهايتان است. اگر دخترى در خواب بيند پيشبند بسته است، به اين معنا است كه براى مدتى دچار دردسر مى‏شود.
برايت مى‏گويد: اگر مردى خواب ببيند كه پيشبند بسته است، نشانه‏ى آن است كه كارهاى سختى انجام مى‏دهد.

پيشخدمت

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پيشخدمت در خواب، بيانگر افراط در لذت‏هاى جسمانى است. اگر دخترى در خواب خود را پيشخدمت يك رستوران ببيند، به اين معنا است كه نامزدش مناسب او نيست.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب خود را پيشخدمت دادگاه ببيند، نشانه‏ى انجام كارهاى بيهوده است. اگر در خواب با يك پيشخدمت دادگاه دعوا بگيرد، به اين معنا است كه در قبال انجام كارهاى خوب پاداشى به شما نمى‏دهند.

پيشرفت

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه در شغلتان پيشرفت كرده‏ايد، يعنى به مقامات بالايى دست پيدا خواهيد كرد. اگر خواب ببينيد اطرافيانتان در كارهايشان پيشرفت كرده‏اند، به معنى آن است كه رابطه‏ى نزديك‏ترى با دوستانتان برقرار خواهيد كرد.

پيشواز

بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه به پيشوار كسى مى‏رويد، نشانه‏ى آن است كه نزد اطرافيانتان محبوبيت خاصى داريد. اگر در خواب عده‏اى به استقبال شما بيايند، به اين معنا است كه شهرت خوبى به دست مى‏آوريد.

پيشه (شغل)

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند پيشه‏ى خود را رها كرد و به پيشه‏ى از آن بهتر مشغول شد، دليل كه كارش و حالش بهتر شود و در كسب و كار وى نيكى پديد آيد. اگر ديد كه پيشه‏هاى گوناگون همى كرد، اگر آن پيشه‏ها نيكو است، دليل بر خير و نيكويى كار كند. اگر بد است، دليل بر شر و بدى است. اگر ديد بعضى از پيشه‏ها بد است و بعضى نيك، هر كدام قوى‏تر است حكم بدان كنند.

پيشى گرفتن

محمد بن سيرين گويد: اگر ديد در كارى بر كسى پيشى گرفت از كارهاى دين، مثل عبادت يا حج و غزا و آن چه بدين ماند، دليل كه در آخرت رستگارى يابد و او را نزد خداى تعالى ثواب است. اگر از كسى بر كار دنيايى پيش گرفت، دليل كه عز و اقبال و مال يابد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: پيشى گرفتن در خواب در كارهاى خير و صلاح، دليل بر خير و صلاح دو جهانى است. اگر ديد پيشى گرفت در كار شر و فساد، دليل كند بر فساد دو جهانى.

پيغام رساندن

بيتون مى‏گويد: پيغام بردن براى كسى در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه با افرادى جديد همنشين مى‏شويد. اگر زنى خواب ببيند براى كسى پيغام مى‏برد، يعنى با همسرش اختلاف پيدا مى‏كند.

پيغمبرى

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: اگر ديد كه او پيغمبرى شد از جمله‏ى پيغمبران و خلق را به خدا مى‏خواند و راه توحيد همى نمود، دليل كه نخست به محنت و بلا گرفتار شود و بعد از آن بر دشمنان ظفر يابد. اگر ديد زاهد و مصلح شد، همين دليل كند، لكن محنت و بلاى وى در دنيا كمتر از آن بود. اگر ديد كه او محتشم و توانگر شد، نعمت دنيا بر وى فراخ شود، اما دين او تباه گردد.
كرمانى گويد: اگر بيند نام وى متغير شد، چنان كه او را به نام نيك خواندند، چون محمد و محمود و سعيد و صالح و على و مثل اين، دليل بود كه او را به ذكر خير و نيكى ياد سازند. اگر به خلاف اين ديد، مردمان وى را به شر و بدى ياد كنند. اگر بيند او پادشاه يا امير يا قاضى شد، دليل كه در شغل خويش عدل و انصاف نگاه دارد. اگر به خلاف اين بيند، دليل شر و بدى بود.
جابر مغربى گويد: اگر بيند از حال صلاح به فساد مبدل شد، دليل كند بر نجسى و ادبارى. اگر به خلاف اين بيند، دليل شود بر سعد و اقبال دين و دنياى وى.
اچ ميلر گويد: ديدن پيامبران در خواب، بيانگر شنيدن اخبار مهم است.

پيكان

محمد بن سيرين گويد: پيكان در خواب ديدن، مردى بزرگ و خطر بسيار است. اگر بيند كه پيكان تيز يافت، يا كسى به وى بخشيد، دليل كه بر درستى كار كه بدو رسد.
جابر مغربى گويد: ديدن پيكان در خواب قوه است در سخنى، كه بيننده‏ى خواب با خصم گويد، خاصه كه پيكانش پولاد و روشن بود. اگر شكسته يا زنگار گرفته بيند، تأويلش به خلاف اين است.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى پيكان در خواب، بيانگر آن است كه شادى و نشاط جايگزين غم و اندوه خواهد شد. ديدن پيكان شكسته در خواب، بيانگر آن است كه در انجام يكى از كارهايتان موفق نخواهيد شد.

پيكر (مجمسه)

محمد بن سيرين گويد: پيكر به خواب زن است. اگر بيند او را پيكرى است، دليل كه زن خواهد. اگر بيند پيكر از كسى به بها خريد، دليل كه كنيزك بخرد. اگر بيند پيكرى داشت و از وى ضايع شد يا از دست او بيفتاد و بشكست، دليل كه زن را طلاق دهد يا زنش از دنيا رحلت كند. اگر چهره‏ى پيكر خود را به صورت ديگر بيند، دليل كه احوالش بگردد بر آن هيأت كه ديده.
كرمانى گويد: اگر پيكر خويش را به صورت زشت بدل كرده بيند، حال او متغير گردد. اگر بيند كه به حال و صورت خود گرديد، دليل كه به حال خود و به سوى خدا باز آيد. اگر پيكر خويش را به شكوه بيند، دليل كه همه روى از او بگردانند و بر وى جفا كنند.
جابر مغربى گويد: اگر كسى بيند پيكر آدمى با پيكر حيوانى بدل همى كرد، دليل كه آن كس بد مذهب و دروغگو بود يا در صفات خداى تعالى چيزى گويد. اگر بيند كه پيكر كسى به گونه ديگر كه نه از جنس او بود بگشت، دليل كه بيننده را كار صعب پديد آيد و در آن متحير بماند و صورت در خواب ديدن، مردى است كه بر خداى دروغ گويد.

پيكره

بيتون مى‏گويد: ديدن پيكره، بيانگر جدايى از دوستان است.

پيك نيك

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب خودتان به پيك نيك برويد، به معناى رسيدن به موفقيت است و اگر ديگران به پيك نيك بروند، بيانگر آن است كه روزهاى خوبى پيش رو داريد.

پيمان

بيتون مى‏گويد: شكستن عهد و پيمان در خواب، نشان‏دهنده‏ى آن است كه به خاطر رفتار بد، ديگران از شما دورى مى‏كنند. پيمان بستن در خواب، علامت بى‏وفايى و خيانت است.

پيه خوردن

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى به خواب ديد پيه خورد، دليل كه خير و منفعت و فراخى يابد. اگر بيند پيه گوسفند داشت و مى‏خورد، دليل كه به قدر آن وى را مال حلال آيد. اگر بيند كه پيه جانورى مى‏خورد و گوشت او حلال است، دليل كه مال حلال يابد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن پيه در خواب بر سه وجه باشد. اول: نعمت و فراخى. دوم: مال و منفعت. سوم: گشايش كارهاى بسته.
منبع: دایرة المعارف تعبیر خواب / نشر سما




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.