اوقات فراغت

قاعده این است که همه چیز در این دنیا مُجاز است مگر اینکه چیزی به صورت مخصوص نهی شده باشد. بسیاری از مسلمانان این تصور غلط را دارند که داشتن تفریح ممنوع است.
سه‌شنبه، 27 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اوقات فراغت
آنچه لازم است یک خانواده مسلمان از تفریح و سرگرمی بداند
 
چکیده
قاعده این است که همه چیز در این دنیا مُجاز است مگر اینکه چیزی به صورت مخصوص نهی شده باشد. بسیاری از مسلمانان این تصور غلط را دارند که داشتن تفریح ممنوع است. هیچ چیزی نمی‌تواند صحیح‌تر از این باشد که تفریح کردن بخشی از طبیعت انسان است، پس مانند هر چیز دیگر، باید از افراط و تفریط پرهیز شود، مخصوصا در مورد تکالیف واجب. ما در زیر لیستی از صورت‌های گوناگون تفریح حلال را ارائه می‌کنیم.

تعداد کلمات 728/ تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
اوقات فراغت
مترجم: وحید کرمی


در این نوشته، اوقات فراغت، تفریح و سرگرمی برای یک فرد مسلمان در محدوده دین اسلام و چارچوب اخلاق اسلامی مورد بحث قرار می‌گیرد  و دارای اهداف زیر می‌باشد:
1. دانستن اینکه  سرگرمی‌های مدرن، یک صنعت است؛
2. درک اینکه  داشتن تفریح بدون محدودیت نیست؛ (داشتن تفریح در اسلام در مقایسه با فرهنگ غرب کمی متفاوت‌تر است.)
3. یاد گرفتن چند نوع سرگرمی حلال.
برای بیشتر ما سرگرمی یک لذت است و هدف از آن ایجاد اوقات راحتی، محیطی خوش، فرار موقت از استرس زندگی روزانه، وقت‌گذرانی و راهی برای استراحت در اوقات گرانبهای بیکاری می‌باشد.
در طول قرون متمادی، شکل‌های بی‌شماری از سرگرمی‌های فعال مانند پیاده‌روی و دویدن یا نقاشی کردن،  به سرگرمی‌های غیرفعال مانند تماشای تلویزیون و یا گوش دادن به موسیقی تبدیل شده است.
سرگرمی همچنین می‌تواند از نوع فعالیت‌های روزانه مانند: باغبانی و آشپزی باشد. در حقیقت لیست فعالیت‌های روزانه که می‌تواند به عنوان سرگرمی لحاظ شود، تقریبا بی‌نهایت و برای هرکس متفاوت است .
با وجود این، سرگرمی‌های مدرن یک شغل هستند که به شدت تحت تاثیر صنعت قرار گرفته است.
امروزه از هالیوود تا بالیوود، تلویزیون‌ها و تبلت‌ها و اکثر رسانه‌ها و تجهیزات تفریحی، همگی برای سود‌آوری و کسب منفعت طراحی شده‌اند .
برای یک مسلمان، اوقات فراغت به این معنا نیست که او مطلقا آزاد است وقت خود را تلف کند، بدون  اینکه نفعی ببرد. پیامبر اکرم 6فرموده است: «در روز قیامت فرزند آدم قدم از قدم بر نمی‌دارد مگر اینکه پنج سوال از او پرسیده می‌شود:
    • از زندگی و مشغولیتش؛
    • از جوانی‌اش؛
    • اینکه عمرش را چگونه گذرانده است؛
    • از ثروتش که چگونه بدست آورده است و چگونه مصرف کرده است؛
    • از علمش و آنکه علمش را در چه راهی هزینه کرده است.
یک مسلمان با این چالش مواجه است که کجا و چگونه وقت خود را برای اوقات فراغت صرف کند، زیرا برخی از تفریحات مدرن در اسلام محدود هستند.

 
بیشتر بخوانید: در اوقات فراغت چه کنم؟


تفریح و سرگرمی کاملا حلال

قاعده این است که همه چیز در این دنیا مُجاز است مگر اینکه چیزی به صورت مخصوص نهی شده باشد. بسیاری از مسلمانان این تصور غلط را دارند که داشتن تفریح ممنوع است. هیچ چیزی نمی‌تواند صحیح‌تر از این باشد که تفریح کردن بخشی از طبیعت انسان است، پس مانند هر چیز دیگر، باید از افراط و تفریط پرهیز شود، مخصوصا در مورد تکالیف واجب. ما در زیر لیستی از صورت‌های گوناگون تفریح حلال را ارائه می‌کنیم:
     • غذا خوردن بیرون از خانه. خوردن در حد اعتدال و بدون اسراف و نیز خوردن غذای حلال. با این حال بهتر است از دوستان و خانواده لذت ببرید.
    • خواندن، نوشتن، شعر، گوش دادن به پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی.
شما می‌توانید برای تفریح و سرگرمی بخوانید. خواندن امور واقعی بر موضوعات تخیلی ترجیح دارد. کتاب‌ها و مجلات با عناوین مختلف را بردارید. بهترین مکان برای انتخاب، کتابخانه عمومی محله خودتان است.
    • شنا، تیراندازی، هنر‌های رزمی و ...
توصیه به شنا و تیراندازی از فرمایشات پیامبر اکرم6می‌باشد. برای شنا مطمئن شوید تفکیک بین جنسیت و نیز لباسی که به تن می‌کنید، مطابق با رهنمودهای اسلامی باشد.
هنرهای رزمی می‌تواند بسیار سودمند باشد، اما نباید شامل اقدامات ممنوعه‌ای مانند تعظیم یا شرک باشد.
    • مشاهده مناظر و پیاده‌روی در طبیعت .
محیط طبیعی، اقیانوس‌ها، جنگل‌ها، پارک‌های دولتی، آبشارها، حیوانات، زمین‌های کشاورزی، زمین‌های بیابانی و درختان حقیقتا زیبا هستند و علاوه بر آن شما را به خدا نزدیک‌تر می‌سازند و به شما کمک می‌کنند تا احساس آرامش درونی داشته باشید. مقداری از فعالیت‌ها می‌تواند با هم باشد، مانند دعا کردن یا نماز خواندن زیر درخت یا گفتن ذکر هنگام پیاده‌روی .
    • آهنگ‌های اسلامی
    • در بین آهنگها  خوب و بد و حلال و حرام وجود دارد؛ برخی از آهنگ‌های اسلامی می‌تواند جایگزین خوبی برای موسیقی‌های محبوب با محتوای جنسی و خشونت‌آمیز باشد.
خلاصه اینکه از هرچه حلال است، برای تفریح و سرگرمی بهره ببرید به شرط اینکه به مرزهای حرام و یا افراط و تفریط و وقت‌تلف‌کنی و اذیت کردن و یا مسخره کردن دیگران نزدیک نشوید.
زمان‌های خاصی را هم که در دین ما به عنوان ایام حزن و اندوه هستند و در عرف مسلمانان، شادی و تفریح در آن جالب نیست، به عنوان وقت تفریح و شادی خود انتخاب نکنید.
نکته آخر اینکه فکر نکنید، فقط مسلمانان در کارها و تفریحات خودشان محدود هستند بلکه آزادترین آزادی‌ها در این عالم محدود به قوانین خاصی هستند و این فقط شما نیستید که برخی نکات را باید رعایت کنید.

 

برگرفته از سایت: www.newmuslims.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.