در مورد صفحه نمایش خود بیشتر بدانید!

از جمله مسائلی که در عصر تکنولوژی و فناوری پیش آمده است، مسئله نگاه کردن بیش از حد به صفحه نمایشِ گوشی‌های تلفن همراه، تبلت‌ها و تجهیزات دیگر است.
يکشنبه، 1 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در مورد صفحه نمایش خود بیشتر بدانید!
مضرات استفاده از لوازمی که صفحه نمایش دارند
 
چکیده
از جمله مسائلی که در عصر تکنولوژی و فناوری پیش آمده است، مسئله نگاه کردن بیش از حد به صفحه نمایشِ گوشی‌های تلفن همراه، تبلت‌ها و تجهیزات دیگر است. علاوه بر تاثیر منفی بر سلامت چشم و سلامت جسمی می‌تواند تاثیر رفتاری بدی بر افراد مختلف داشته باشد؛ از جمله خطرات و تاثیرات منفی آن تنبلی، بداخلاقی، خودبزرگ‌بینی، عدم توجه به اطرافیان و افت تحصیلی و کاری می‌تواند باشد.

تعداد کلمات 1432/ تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
موبایل
مترجم: حسین افرا

 
خود را در دنیایی تصور کنید که کل روز را در مقابل صفحه‌ی نمایش لپ‌تاپ، تلفن و بازی‌های ویدئویی قرار دارید. آیا این صرف زمان باعث می‌شود که استفاده خوبی از تکنولوژی و فن‌آوری داشته باشیم و یا اینکه فقط باعث بروز مشکلات بیشتری در خصوص سلامتی ما و مشکلات روزمره ما می‌شود؟ در خصوص این بحث دو جنبه وجود دارد:
از یک طرف استفاده از وسایل دارای صفحه نمایش حین انجام امور روزمره، میزان اعتماد‌به‌نفس ما را نسبت به مردم و جهان اطراف بالاتر می‌برد (تکنولوژی در این عصر کاملا توسعه یافته است، به طوری که با این وسایل قادر به انجام هر کاری خواهیم بود). از سوی دیگر استفاده هر روزه از صفحه نمایش ممکن است موجب بروز مشکلاتی در سلامتمان شود و تاثیرات بدی بر روی روابط، دانش و مهارت‌هایمان بگذارد.
مطالعات زیادی در خصوص استفاده از وسایل دارای صفحه نمایش صورت گرفته است، اما اکثر این تحقیقات بر این نتیجه توافق دارند که افزایش میزان زمان استفاده از صفحه نمایش، مشکلات زیادی به دنبال دارد.
جنبه‌های منفی و نامناسب زیادی در خصوص استفاده از تجهیزات دارای صفحه نمایش وجود دارند.
یکی از روش‌هایی که به وسیله آن می‌توان اثبات کرد که وابستگی استفاده از تجهیزات دارای صفحه نمایش تاثیر بدی بر روی افراد، به خصوص نوجوانان می‌گذارد آن است که رسانه‌های اجتماعی در تمام طول روز، تاثیرات مخربی، چه از رفتاری و از چه از نظر نگرشی بر افراد می‌گذارد.
تحقیقات نشان داده است که رسانه‌های اجتماعی سبب کاهش میزان حس همدلی افراد شده است و این واقعیت دیده می‌شود که افراد در مدرسه و یا بیرون از محیط مدرسه، به زورگویی و کارهای خشونت‌آمیز اقدام می‌کنند و نسبت به دیگران رفتارهای متفاوتی دارند.
گاهی اوقات حتی خشونت‌هایی در اینترنت دیده می‌شود که رسانه‌های اجتماعی آن را اصطلاحاً زورگویی سایبری (مجازی) اطلاق می‌کنند و بسیاری از نوجوانان با این موضوع آشنا هستند.
مثال دیگری در خصوص اینکه استفاده از تجهیزات دارای صفحه نمایش‌ تاثیرات بدی دارد این است که نوجوانان در این محیط مجازی فقط در مورد خود فکر می‌کنند و نسبت به دیگران رفتاری بی‌ادبانه و غیرمعقولی دارند و تصور می‌کنند دنیا فقط حول محور خودشان می‌چرخد.
مثال دیگری در خصوص خطر وابستگی به تجهیزات دارای صفحه نمایش این است که به خاطر فعالیت و حضور روزانه در رسانه‌های اجتماعی و نیز صحبت کردن با افرادی که در مورد خود و شرایط زندگی‌شان دروغ می‌گویند و به گونه‌ای تشویق به دروغ‌گویی می‌کنند، دیگر آن‌ها را تشویق نمی‌کند که حقیقت را بگویند و در بسیاری از موارد حتی آن‌ها را از صادق بودن بر حذر می‌دارد.
موضوع دیگری که موجب می‌شود استفاده از وسایل دارای صفحه نمایش، تاثیرات بد و منفی بر روی افراد اطراف ما داشته باشد، در خصوص سلامت افراد و نیز مدت زمانی است که از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند است. مسئله‌ای که در خصوص استفاده طولانی‌مدت از اینترنت مورد نظر است، آسیب به بینایی است که ما را به بحث در مورد مراقبت‌های پزشکی ارجاع می‌دهد. به این ترتیب می‌توان عنوان کرد در حال حاضر بسیاری از مردم عینک می‌زنند، زیرا در تمام طول روز و به مدت طولانی از کامپیوتر استفاده می‌کنند.
تحقیقات نشان می‌دهد اکثر افرادی که زمانی را صرف استفاده از اینترنت می‌کنند و آنلاین هستند، در مقایسه با زمان‌هایی که کار مفیدی انجام می‌دهند، بیشتر است. یکی از مهم‌ترین شواهد موجود مبنی بر حمایت از مسائل مربوط به سلامت، توسط «کاترین دویل» در حوزه بهداشت و سلامت انتشار یافته است و امروزه نتایج تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از هرگونه وسیله هوشمند قبل از زمان خواب، به احتمال 13 تا 52 درصد، موجب افزایش کم‌خوابی و دیرتر به خواب رفتن فرد به میزان یک ساعت می‌شود.
این نتیجه رابطه بین استفاده از وسایلی دارای صفحه نمایش هستند و نحوه تاثیر آن بر زمان خواب ما را نشان می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: آسیب های تلفن همراه (1)


افرادی که به میزان زیاد از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، در مدرسه نمرات پایین و یا عملکرد ضعیفی در تکالیف کلاسی‌شان داشته و نیز با عدم تمرکز و نیز مشکلات مغزی از جمله حافظه کوتاه‌مدت و غیره مواجه می‌شوند. در نهایت اینکه صرف زمان زیاد در استفاده از وسایل با صفحه نمایش، امری صحیح نیست؛ به این دلیل که در بسیاری از موارد کسب دانش و آگاهی کم می شود و هم‌چنین مهارت‌های خود را در خصوص زندگی‌مان از دست می‌دهیم. این را به یاد داشته باشیم که این وسایل برای آسایش و سهولت کارهای ما ساخته شده‌اند.
امروزه بسیاری از ما ممکن است عملکردی «چند‌وظیفه‌ای» داشته باشیم. منظور از عملکرد چند‌وظیفه‌ای زمانی است که شما در آنِ واحد از چند چیز استفاده می‌کنید و یا بدین معنی که چندین کار را هم‌زمان انجام می‌دهید. با توجه به اینکه چند کار هم‌زمان انجام می‌شود، نتایج نشان داده میزان کارایی و بهره‌وری کاهش می‌یابد. استفاده زیاد از تجهیزات دارای صفحه نمایش نیز باعث می‌شود که شما به عنوان یک دانشجو عملکردی چندوظیفه‌ای داشته باشید و نمرات بسیار پایینی در دروس کسب کنید که به مرور زمان این نمرات کم‌تر نیز خواهد شد. متاسفانه در حال حاضر دانشجویان ما به خاطر کسب نمرات پایین در مدارک تحصیلی خود با مشکل اشتغال‌یابی مواجهند که این موضوع بر زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.
«مرکز تحقیقات پیو» تحقیقی را راجع به یکی از خطرات انکارناپذیری که در خصوص صرف زمان در استفاده از تجهیزات دارای صفحه نمایش‌ وجود دارد را در سال 2008 منتشر کرد. در این تحقیق 50 درصد از نوجوانان اظهار داشتند که از سبک‌های نگارشی غیررسمی، به جای نگارش و تلفظ رسمی حروف در تکالیف مدرسه خود استفاده می‌کنند. افراد به‌ویژه دانش‌آموزان، با استفاده از تکنولوژی‌هایی، مثل نرم‌افزارهایی از شرکت مایکروسافت، مانند «نرم‌افزار Word» که امکانی ایجاد کرده که به طور خودکار اشتباهات املائی، نشانه‌گذاری و اشتباهات مربوط به دستور زبان آن‌ها را به راحتی رفع می‌کند، کار را برای خود آسان کرده‌اند. این نکته نشان‌دهنده آن است که وابستگی به تجهیزات با صفحه نمایش، بر آموزش و یادگیری دانش‌آموزان و نوجوانان تاثیرگذار بوده است. امروزه آن‌ها از زبان غیررسمی استفاده می‌کنند و به مختصر کردن همه چیز از جمله تکالیف مدرسه خود اقدام می‌کنند و از طرفی از فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کنند تا تمامی کارهایشان را اصلاح نماید.
موضوع دیگری که محققان نتیجه‌گیری کردند این است که این لذتِ موفقیتِ لحظه‌ای، باعث غفلت از حل مشکلات اصلی شده و از میزان انگیزه و مهارت‌های فرد در برابر رفع مشکلات زندگی روزمره می‌کاهد. هنگامی که فرد از اینترنت استفاده می‌کند و کارهایی مثل انجام تکالیف بر عهده اوست، این وسایل زمینه حواس‌پرتی را برای او ایجاد کرده و دیگر از کاری که قرار بود انجام دهد، فاصله می‌گیرد.
بنابراین این احتمال می‌رود استفاده از تجهیزات با صفحه نمایش ما را بیشتر به کاری که برایمان سرگرم‌کننده است مشغول کند تا کاری که موظف به انجام آن هستیم. همه ما موافق با این موضوع هستیم که موضوع استفاده از تجهیزات دارای صفحه نمایش، هم دارای جنبه‌های مثبت و هم دارای جنبه‌های منفی است؛ با این وجود نمی‌توان انکار کرد که خطرات استفاده از این تجهیزات در طی روز بسیار زیاد است.
به طور کلی، استفاده از تجهیزات با صفحه نمایش انتخاب خوبی برای هر کسی نیست.
استفاده بیش از حد از فن‌آوری می‌تواند بسیاری از خطرات جدی در خصوص سلامتی ما، از جمله آسم، کم‌شنوایی، چاقی و نارسایی قلبی را ایجاد کند. هم‌چنین بسیاری از مشکلات و بیماری‌های روانی خطرناک وجود دارند که در صورت استفاده از تجهیزات دارای صفحه نمایش می‌تواند باعث بروز آن‌ها شود؛ از جمله افسردگی، اضطراب و نیز اعتیاد به الکل.
بنابراین در این‌جا در مورد این موضوع بحث شد که چگونه تجهیزات دارای صفحه نمایش می‌تواند وابستگی ایجاد کند و نیز آنکه چگونه این فناوری‌ها بر نحوه تحصیل نوجوانان تاثیرگذار بوده است.
بنابر بررسی و تحقیقات صورت‌گرفته، 50 درصد از نوجوانان اظهار کردند که از سبک‌های غیررسمی به جای نشانه‌گذاری، دستور زبان و املاء صحیح، در تکالیف مدرسه‌شان استفاده می‌کنند. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که استفاده از تجهیزات دارای صفحه نمایش بر روابط بین آن‌ها و خانواده‌شان و دوستانشان و حتی بر روابط بین آن‌ها با افراد غریبه تاثیر بدی می‌گذارد؛ بنا به گفته محققان، کودکان پرخاشگر از دوستان کمتری برخوردارند و بیشتر احتمال می‌رود که خصوصیت زورگویی در آن‌ها بارور شود و یا اینکه خود از قربانیان زورگویی شوند.


برگرفته از سایت: https://weebly.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.