گره‌های زیبای سلتیک و معانی جذاب آن

گره‌های سلتیک نمادهای قابل تشخیصی از هنر سلتیک هستند و در بسیاری از طرح‌ها وجود دارد، هرکدام با معنای مختلفی همراه است. معانی گره سلتیک موضوع بسیار بحث‌انگیزی است، که هرکدام از آنها در چه مکانی استفاده می‌شود، با تغییر معنی خود با توجه به شرایط در حال حاضر بسیار مورد اقتباس قرار گرفته‌اند. بنابراین، یک طرح به راحتی می‌تواند بیش از یک معنی داشته باشد.
يکشنبه، 29 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مریم دهقانی
موارد بیشتر برای شما
گره‌های زیبای سلتیک و معانی جذاب آن

گره‌ها و نمادها در طرح‌های مدرن گنجانده شده‌اند
 

چکیده
گره‌های سلتیک نمادهای قابل تشخیصی از هنر سلتیک هستند و در بسیاری از طرح‌ها وجود دارد، هرکدام با معنای مختلفی همراه است. معانی گره سلتیک موضوع بسیار بحث‌انگیزی است، که هرکدام از آنها در چه مکانی استفاده می‌شود، با تغییر معنی خود با توجه به شرایط در حال حاضر بسیار مورد اقتباس قرار گرفته‌اند. بنابراین، یک طرح به راحتی می‌تواند بیش از یک معنی داشته باشد.


تعداد کلمات: 738 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

گره‌های زیبای سلتیک و معانی جذاب آن

برگرفته از سایت هیستوری پلکس

مقدمه‌ای بر هنر گره سلتیک و معانی آن

~ اولین استفاده از گره‌های شکل گرفته توسط سلت‌های باستان، در قرن هشتم تصویب شد، گره‌های سلتیک به طور گسترده‌ای برای تزئین معابد، آثار تاریخی، و نسخ خطی استفاده می‌شود. از آن به بعد، آنها در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده‌اند.
~ الگوهای بسیاری از درهم آمیختگی- مارپیچ، گام، کلید، سپر و نوارها، نمادهای پرکار، رنگی و پیچیده وجود دارد.


معانی ساده گره سلتیک

~ یک جزء ذاتی فرهنگ سلتیک بوده و این گره‌ها بر اساس هفت چیز اشاره می‌کند: انسان، پستانداران، گیاه، حشرات، پرنده، ماهی و خزندگان، که هر کدام برای برجسته‌سازی مشتقات خاصی استفاده می‌شوند.
~ گره ساده سلتیک به تنهایی دارای معانی متعددی است. بعضی معتقدند که برای شکست دادن نیروهای شر، طراحی شده است، در حالی که گره‌های درهم آمیخته برای قدرت حفاظت بیشتر طراحی شده‌اند.
~ شاید، به همین دلیل است که در بسیاری از پرچم‌های پیشین ایرلند طیف گسترده‌ای از گره‌های درهم زده را مورد استفاده قرار دادند.


اعتقاد مربوط به گره سلتیک

~ اعتقاد به گره سلتیک مربوط به زندگی بی‌پایان بود؛ که چرخه زندگی هرگز متوقف نمی‌شود، و زندگی فردی به عنوان یک رشته پارچه در زمان و فضا بافته شده است.
~ تعامل گره‌ها با ابدیت و همه چیزهایی که زندگی را احاطه کرده است؛ یعنی گذشته، حال و آینده.
~ هر حلقه بر این باور استوار است که فردی است که در تمام ابعاد زندگی درهم تنیده است.


دیگر معانی گره‌های سلتیک


گره عشق سلتیک

~ گره عشق سلتیک نشان دهنده عشق بین دو عاشق است، و معنی آن شبیه گره قلعه سلطنتی است، گرچه گره‌های قلب علاوه بر اختراع سلتیک نیز دارای همین معنی است.
~ گره سه گانه عشق قطره‌ای با سه رشته ساخته می‌شود که هرکدام از نیروهای قدرتمند طبیعت، زمین، آب و آتش، با یک خط پیوسته به هم متصل شده و نشان دهنده روح، موجود بودن و قدرت وحدت است.
~ حلقه چهار گره سلتیک نشان دهنده چهار فصل است، و هم‌پوشانی آنها نشان دهنده پیروی از این فصل است.

 

بیشتر بخوانید: یازده نماد الهام بخش سلتیک


~ خطوط دوگانه‌ای که در امتداد لبه‌های خود دیده می‌شوند با عشق ابدی یا دوستی بین دو نفر ارتباط دارند.
~ گره مارها در کتاب ایرلندی کلز برای زندگی ابدی دیده می‌شود.
~ گره مربع سلتیک با استفاده از یک خط تک اجرا می‌شود که به طور مداوم جابجا می‌شود و باور غالب این است که علامت وفاداری است.


گره سومتی سلتیک

~ گره تثلیث سلتیک با استفاده از یک رشته ساخته شده است که درون خود بافته شده است تا بتواند طراحی منحصر به فرد سه بعدی را تشکیل دهد.
~ بر اساس اعتقاد مسیحیان، گره تثلیث سلتیک، ایمان به یگانه بودن خداوند با پدر، پسر و روح القدس دارد و نماد ایمان است.
~ مثلث نماد هماهنگی و همزیستی ذهن، بدن و روح است.
~ براساس باورهای مدرن، مثلث تاکید بر وحدت میان سه عنصر در تمامی ابعاد زندگی یعنی گذشته، حال و آینده است؛ زمین، دریا و آسمان؛ ذهن، بدن و روح و یا اتصال به حوا به عنوان مادربزرگ، مادر و دختر به اشتراک گذاشته شده است.


گره سلطنتی دارا

~ این گره نشان دهنده شکل ریشه درخت بلوط است.
~ همانطور که سلت‌ها درخت بلوط را مقدس می‌دانستند، آن را به عنوان منبع الهام بخش برای پیام‌های معنی‌دار در زندگی روزمره خود مورد استفاده قرار دادند- برای آنها، بلوط نشان دهنده رهبری، قدرت، خرد، سرنوشت و استقامت است.
~ گره به این معنی است که مردم باید در زمان‌های سخت متحد شوند تا بتوانند به راحتی با چالش مواجه شوند.
~ همچنین به حضور نیروهای درونی الهی کمک می‌کند که در طول زمان‌های چالش برانگیز ثبات را به انسان تحمیل کند.
گرچه معانی گره‌های سلتیک در طول سال‌های متمادی تغییر کرده و تکامل یافته است، اما اصل اساسی برای آنها در این زمینه وجود ندارد. امروزه بسیاری از این گره‌ها و نمادها در طرح‌های مدرن گنجانده شده‌اند، با این حال تأثیر مشخصی از سلت دارند.

 

منبع: راسخون



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.