آیا نوشیدنی های انرژی زا برای بدن بد هستند؟

استفاده از نوشیدنی های انرژی زا در بین مردم و خصوصا جوانان بسیار رواج پیدا کرده است و بدون توجه به مضرات احتمالی آن، مورد مصرف قرار می گیرد. شاید استفاده موردی از آنها ضرر چندانی به بدن نرساند اما مصرف طولانی مدت علاوه بر حالت اعتیادی که بوجود می آورد ضرر های دیگری هم برای سلامتی روح و روان دارد. در مقاله پیش رو مضرات این نوع نوشیدنی ها به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته است. خواندن ...
يکشنبه، 29 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
آیا نوشیدنی های انرژی زا برای بدن بد هستند؟
نوشیدن نوشیدنی های انرژی زا می تواند برای بدن مضر و بد باشد.
 
چکیده : استفاده از نوشیدنی های انرژی زا در بین مردم و خصوصا جوانان بسیار رواج پیدا کرده است و بدون توجه به مضرات احتمالی آن،  مورد مصرف قرار می گیرد. شاید استفاده موردی از آنها ضرر چندانی به بدن نرساند اما مصرف طولانی مدت علاوه بر حالت اعتیادی که بوجود می آورد ضرر های دیگری هم برای سلامتی روح و روان دارد. در مقاله پیش رو مضرات این نوع نوشیدنی ها به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته است. خواندن این مقاله را به هر کسی که مایل است نوشیدنی انرژی زا مصرف کند، توصیه می کنیم. اطلاع از عواقب وخیم نوشیدن آنها که عمدتا محصولاتی وارداتی و نه بومی هستند، شاید باعث نجات زندگی انسانی بشود.

تعداد کلمات : 4573/مدت زمان مطالعه : 23 دقیقه
آیا نوشیدنی های انرژی زا برای بدن بد هستند؟
نویسنده : Dr. Edward Group
مترجم : میثم نریمانی

نوشیدنی های انرژی زا در میان بازیگران، دانشجویان، ورزشکاران، حرفه ای ها و هر کسی که باید تمام طول شب را از میلواکی به سنت لوئیس رانندگی کند، محبوب هستند. این نوشیدنی های انرژی زا یک نوع کسب و کار بزرگ هم به حساب می آیند.
آمریکایی ها در سال 2012، مبلغی بالغ بر 12.5 میلیارد دلار برای نوشیدنی های انرژی زا پول پرداخت کرده اند. کارشناسان بازار پیش بینی کرده بودند که این تعداد در سال 2017 به 21.5 میلیارد دلار برسد. روشن است که محبوبیت این نوشیدنی ها در حال افزایش است. با این که مردم هر روز خود را با این نوشیدنی ها گول می زنند و فریب می دهند، آیا این نوشیدنی های انرژی زا واقعا می توانند بد باشند؟ پاسخ کواه این است: بله.
نوشیدنی های انرژی زا می توانند سلامتی شما را تخریب و ویران کنند. آنها به مشکلات قلبی، فشار خون بالا، چاقی، دیابت، اضطراب، بی خوابی و نیز به بسیاری دیگر از خطرات مربوط به سلامتی، کمک؛ و با آنها در ایجاد مشکل برای سلامتی انسان ها، همکاری می کنند. در بعضی موارد نادر، نوشیدنی های انرژی زا حتی کُشنده و مرگبار هستند.
بولینگ گفت: "من به مدت حدودا هفت سال نوشیدنی های انرژی زا را نوشیدم، و مانند یک معتاد شدم. حالا این نوشیدنی ها را به عنوان یک مرگ در یک قوطی نوشیدنی انرژی زا، می بینم."
افزایش سلامت عمومی
در سال 2011، سارا میلوسویچ، 16 ساله، به یک مهمانی رفت و چندین نوشیدنی الکلی انرژی زا که از قبل با هم مخلوط شده بودند را مصرف کرد. چند ساعت بعد او به شدت استفراغ کرد. سایر مهمان های حاضر فقط تصور می کردند که او نتوانسته است الکل موجود در نوشیدنی ها را تحمل کند. در ساعت 11 شب، او پدر و مادرش را مطلع ساخت تا بیایند و او را ببرند. در ساعت 3 صبح، سارا مرده بود. کالبد شکافی بدن او نشان داد که میزان الکل موجود در خون او فقط 0.04 بود – حتی به مقداری نبود که به لحاظ قانونی، مَست شناخته شود. (این که مستی، به مقدار قانونی باشد یا نباشد مربوط است به قوانین آمریکا وگرنه از لحاظ فقهی نوشیدن شراب و هر نوع مست کننده ای حرام و گناه است). پدر سارا، که خودش یک شیمیدان است، معتقد است که نوشیدنی  های انرژی زا باعث مرگ دخترش شده است.
در سال 2011، تنها چند روز قبل از کریسمس، آناس فورنیِر که 14 ساله بود، یک حمله قلبی کشنده را تحمل کرد. او در 48 ساعت قبل از مرگش چهار نوشیدنی انرژی زا مصرف کرد. در مجموع، آنیاس 480 میلی گرم کافئین مصرف کرد – که کمتر از یکدهم میزان رسمی مرگ و میر در اثر تحریک سریع است، اما تقریبا پنج برابر بیشتر از حد توصیه شده برای نوجوانان است. پزشکان بر این باورند که نوشیدنی های انرژی زا باعث تحریک و بکار افتادن بیماری قلبی ژنتیکی شده است.
این فقط نوجوانان نیستند که تحت تاثیر قرار گرفته اند. در سال 2015، مارتین بولینگ 28 ساله پس از مصرف هشت نوشیدنی انرژی زا در یک میخانه، یک حمله قلبی را تجربه کرد. بولینگ با عجله خود را به بیمارستان رساند و جان سالم به در برد و نجات پیدا کرد. او هر هفته 150 دلار برای نوشیدنی های انرژی زا پرداخت کرده بود.
بولینگ گفت: "من به مدت حدودا هفت سال نوشیدنی های انرژی زا را نوشیدم، و مانند یک معتاد شدم. حالا این نوشیدنی ها را به عنوان یک مرگ در یک قوطی نوشیدنی انرژی زا، می بینم."."من فکر می کنم که در حال مرگ هستم و مطمئنا می میرم". «ضربان قلبم چنان سخت است که احساس می کنم قلبم می خواهد مانند یک پرنده قفسه سینه مرا بشکند و بیرون بیاید.
حتی ورزشکاران مشهور نیز به سمی بودن نوشیدنی های انرژی زا باور دارند و در برابر این حقیقت تسلیم شده اند. در سال 2003،کشتی گیر حرفه ای مسابقات "Stone Cold" استیو آستین در بیمارستان بستری شد. او معتقد است که عادت وی که نوشیدن 3 تا 5 نوشیدنی انرژی زا در روز بود یکی از دلایل اصلی بحران سلامت او بود.
آستین این رویداد را این گونه به یاد می آورد: "من فکر می کنم که در حال مرگ هستم و مطمئنا می میرم". «ضربان قلبم چنان سخت است که احساس می کنم قلبم می خواهد مانند یک پرنده قفسه سینه مرا بشکند و بیرون بیاید. قلب من شاید 160 یا 180 بار در دقیقه می زند. پاهایم تکان می خورند و من نمی توانم آنها را متوقف کنم. من مطمئن هستم که یک حمله قلبی دارم و سکته کرده ام.».
بین سال های 2004 تا 2014، نوشیدنی های انرژی زا به طور رسمی عامل مرگ و میر حداقل 34 نفر بوده اند. آمار غیر رسمی  شاید خیلی بیشتر باشد. مرگ و میر مربوط به کافئین اغلب به عوامل دیگر نسبت داده می شود و ممکن است به شدت کم گزارش شده باشد و کم تشخیص داده شده باشد. برخی پزشکان معتقدند که تعداد واقعی می تواند بسیار بالاتر باشد. هزاران تن از مردم با علائم مصرف بیش از حد نوشیدنی های انرژی زا از جمله بی خوابی، اضطراب، تشنج، فشار خون بالا، حملات قلبی و سایر عوارض قلبی عروقی، در بیمارستان بستری شده اند. بال هایی که نوشیدنی های انرژی زا به شما می دهد، ممکن است به همراه یک هارپ یا هاله آمده باشند (یعنی توهماتی که در اثر مصرف این نوشیدنی ها به سراغ شما می آیند).

چگونه بدن شما به نوشیدنی های انرژی زا واکنش نشان می دهد
همه ما به مقداری انرژی برای تقویت شدن نیازمندیم، اما گزینه های سالمتری وجود دارند. نوشیدنی های انرژی زا یک نوشابه شیمیایی متشکل از کافئین، شکر تصفیه شده و سایر مواد تشکیل دهنده است. بعضی از آنها مانند گیاهان و ویتامین ها حتی ممکن است سالم باشند. این چه چیزی است که باعث می شود نوشیدنی های انرژی زا خیلی خطرناک باشند؟دو خطر عمده و اصلی که سلامت را تهدید می کنند در مورد نوشیدنی های انرژی زا وجود دارند – نورولوژیک و قلب و عروق. به عبارت دیگر، سیستم عصبی شما و قلب شما. این مشکلات بوسیله مواد مشابهی ایجاد می شوند که باعث می شوند شما احساس کنید انرژی بیشتری دارید، میزان و مقدارِ به شدت زیادِ کافئین و قند.
یک تحقیق و مطالعه به تاثیری که مصرف کردن یک قوطی 16 اونسیِ یک نوشیدنی انرژی زا از یک مارک و برند معتبر دارد،پرداخت که آن نوشیدنی یک عملکرد اصلی و حیاتی داشت. یافته ها چه بودند؟ در عرض 30 دقیقه پس از مصرف، فشار خون بهطور متوسط 6.6 نقطه جهش و افزایش ناگهانی داشت و نور اپی نفرین (نور آدرنالین)، هرمون استرس، 75% درصد افزایش یافت.
نور اپی نفرین همچنین تولید کورتیزول،که هرمون ذخیره سازی چربی است را افزایش می دهد، که موجب زیاد شدن خطر افزایشوزن می شود.
تولید کنندگان نوشیدنی های انرژی زا معتقدند در صورتی که این نوشیدنی ها به مقدار توصیه شده مصرف شوند، محصولات آنهاایمن و بی خطر هستند. آیا می دانید حداکثر مقدار مصرف توصیه شده چقدر است؟ برای اکثر برندها و مارک های تجاری، اینمقدار دو یا سه قوطی در روز است. برای برخی دیگر، این مقدار توصیه شده فقط یک قوطی در روز است.از دست دادن و یا پیدا نکردن این هشدارها آسان است. تولید کنندگان معمولا آنها را در چاپ کوچک در پشت قوطی پنهان میکنند به همراه اطلاعات دیگری که فقط تعداد کمی از مردم به خود زحمت می دهند تا آنها را مطالعه کنند و تازه این در صورتی است که هشداری در آنجا وجود داشته باشد.  اشتباه نکنید، شرکت های تولید کننده نوشیدنی می خواهند شما تا جایی که ممکن است از نوشیدنی های آنها بنوشید و مصرف کنید.
دو خطر عمده و اصلی که سلامت را تهدید می کنند در مورد نوشیدنی های انرژی زا وجود دارند – نورولوژیک و قلب و عروق. به عبارت دیگر، سیستم عصبی شما و قلب شما. این مشکلات بوسیله مواد مشابهی ایجاد می شوند که باعث می شوند شما احساس کنید انرژی بیشتری دارید، میزان و مقدارِ به شدت زیادِ کافئین و قند.

نوشیدنی های انرژی زا میزان قند بالایی دارند
قوطی های نوشیدنی های انرژی زا می توانند تا 78 گرم قند در هر وعده را شامل شوند. این مقدار معادل 20 قاشق چای خوری شکر است که هر بار که می نوشید به بدن شما وارد می شود. مسلما، این مقدار، حد بالا در مقیاس است اما این نوشیدنی ها به طور متوسط حدود 30 گرم قند و 280 کالری در هر قوطی می توانند داشته باشند. این یک غذای سالم نیست. اگر هدف شما آراسته بودن و در بهترین وضعیت بودن، است باید بدانید که نوشیدنِ فقط یک قوطی از نوشیدنی انرژی زا، کار شما را با 280 کالری خالی و اضافی سخت تر می کند (برای از بین بردن چربی های اضافی). این حدودا 35 دقیقه از ورزش بارپی است (یعنی معادل 35 دقیقه ورزش بارپی است).   
حتی اگر به اندازه کافی برای جلوگیری از دیابت و افزایش وزن کار و تلاش کنید، باز شکر می تواند به سلامت شما لطمه و صدمه بزند. شکر مازاد در بدن یکی از عوامل پیشرو در بیماری های قلبی است. یک تحقیق نشان داد افرادی که 25 درصد یا بیشتر از کالری مصرفی روزانه خود را به عنوان شکر و به صورت شکر مصرف می کنند، شانس خود را برای مردن از طریق ناراحتی های قلبی، به میزان دو برابر افزایش می دهند.
بسیاری از شرکت ها ورژنی از محصول خود را ارائه می دهند که شکر یا کالری ندارد، اما آنها از چه چیزی به عنوان جایگزینی برای شکر استفاده می کنند؟ شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام که ممکن است برای سلامتی شما حتی بدتر نیز باشند. آنها می توانند با موجوداتی که در روده شما زندگی می کنند و برای بدن شما مفید هستند تداخل داشته باشند و برای آنها مزاحمت ایجاد کنند، به سوخت و ساز بدن آسیب برسانند، چاقی را افزایش دهند و به دیابت کمک کنند.

 

بیشتر بخوانیم : آیا آب نارگیل برای بیماران دیابتی مفید است ؟


نوشیدنی های انرژی زا یک منبع کافئین هستند
مقادیر دقیق آن متفاوت است، اما به طور متوسط یک نوشیدنی انرژی زا حاوی حدود 70 تا 100 میلی گرم کافئین است – تقریبا به اندازه یک فنجان قهوه. این مقدار خیلی خطرناک به نظر نمی رسد و برای یک انسان بالغ سالم، معمولا خطرناک نیست. کافئین سمی است اما به طور کلی در مقادیر کم، ایمن و امن است. مشکل این است که کافئین و سایر محرک ها در یک نوشیدنی انرژی زا به همراه مواد کمتر شناخته شده ای مانند تائورین، با هم ترکیب می شوند. این ترکیب شیمیایی می تواند مشکلات بهداشتی وسلامتی را تحریک کند و به راه بیندازد، از جمله اختلالات ژنتیکی که حتی ممکن است شما چیزی در مورد آنها ندانید.
این احتمالا چیزی است که در مورد آناس فورنیر اتفاق افتاده بود. آناس بیماری قلبی داشت که افتادگی دریچه میترال نامیده می شود، وضعیتی که نسبتا شایع است و از هر 20 نفر آمریکایی یک نفر افتادگی دریچه میترال قلب دارد. او تنها دو نوشیدنی انرژی زا را در 24 ساعت قبل از مرگش مصرف کرده بود. این به نظر، بسیار زیاد نیست اما وقتی با دیگر شرایط و وضعیت های آناس ترکیب شد، کافی بود تا او را به عواقب غم انگیزش برساند.

کودکان و نوشیدنی های انرژی زا
 بعید به نظر می رسد که پرونده آناس فورنیر آخرین مورد از این دست باشد. مصرف نوشیدنی های انرژی زا توسط جوانان در حال افزایش است. فرهنگ و رسانه ها از بسیاری جهات، به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر رژیم های ما تاثیر می گذارند. به همین دلیل، احتمالا جوانان نوشیدنی های انرژی زا را فقط به عنوان یک نوع نوشابه خنک می نگرند. یک تحقیق در سال 2014 نشان می دهد که 68% درصد از نوجوانان و 18% درصد از کودکان زیر 10 سال، نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند. در حالی که کافئین در مقادیر کم و کوچک برای بزرگسالانِ سالم، ایمن است، اما خطر آن برای کودکان اثبات شده است. تقریبا 50 % درصد افرادی که بیش از حد کافئین مصرف می کنند، کمتر از 19 سال سن دارند. نوجوانان باید مصرف روزانه بیش از 100 میلی گرم کافئین خود را محدود و کم کنند و این مقدار را به کمتر از 100 میلی گرم در روز برسانند. کودکان 4 تا 6 ساله باید بیش از 45 میلی گرم در روز مصرف نکنند. برای کودکان کمتر از این سن، این مقدار باید صفر باشد و آنها اصلا نباید کافئین مصرف کنند. بر خلاف سیگار و الکل، معمولا هنگام خرید نوشیدنی های انرژی زا، هیچ محدودیت سنی در ایالات متحده وجود ندارد (در کشور ما هم گرچه فقط سیگار در معرض عموم خرید و فروش می شود اما متاسفانه برای آن هم محدودیت سنی خاصی وجود ندارد تا چه برسد به این نوع نوشیدنی ها). کشور های دیگر از این محدودیت های سنی استفاده می کنند. مثلا در سوئد اکثر نوشیدنی های انرژی زا فقط در داروخانه ها فروخته می شود و فروش آنها به کودکان ممنوع است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) تایید می کند که نوشیدنی های انرژی زا دارای اثرات منفیِ اثبات شده بر روی کودکان است. خط پایین ساده و قابل فهم است – کودکان نباید نوشیدنی های انرژی زا مصرف کنند.

نوشیدنی های انرژی زا و الکل
شرکت های تولید کننده نوشیدنی های انرژی زا مشتاقانه برای بدست آوردن سود های جدید، در اوائل سال 2000 شروع به بازار یابی کردند. آنها کارگران ر  تشویق کردند تا نوشیدنی های ترکیب شده را مصرف کنند و به این ترتیب انرژی آنها افزایش یابد. اما ترکیب نوشیدنی های انرژی زا با الکل به طور قابل توجهی خطرات هر دو را افزایش می دهد. کافئین یک ماده محرک است، در  حالی که الکل یک ماده افسرده کننده است. ترکیب این دو با هم می تواند سیستم شما را نامتعادل و ناپایدار کند.
یکی از این راه ها راهی است که به عنوان احساس "تاخیر مستی" شناخته شده است. محرک ماسک برخی از نشانه های حسی است که شما معمولا برای تعیین میزان مسمومیت موجود در بدنتان از آن استفاده می کنید. به عبارت دیگر، شما مست می شوید،با همان از دست دادن شناخت و مهارت های حرکتی که به طور معمول در وقت مستی ظاهر می شوند، اما شما متوجه این حالت خود نیستید. این به این معنی است که احتمالا شما خیلی بیشتر از حد معمول و خیلی سریع تر از حالت معمولی نوشیده اید.نوشیدنی های انرژی زا باعث خراب شدن عملکرد ورزشی در طولانی مدت می شود.
من می دانم که برخی افراد ممکن است فکر کنند، به نظر می رسد که این یک چیز بسیار خوبی باشد. شما به مدت طولانی تر به پارتی و مهمانی می روید، درست است؟ خوب، این چیزی است که بازار یابانِ نوشیدنی های انرژی زا می خواهند تا شما اینگونه  فکر کنید. کافئین میزان واقعی الکل خون شما را تغییر نمی دهد، فقط درک شما را از آن تغییر می دهد. این بدان معناست که همین طور که شما به دلیل اینکه می خواستید از نگرانی درآیید، بیش از حد نوشیده اید، تمام خطرات ناشی از نوشیدن زیاد نیز افزایش می یابد. یک تحقیق نشان داد افرادی که مخلوط الکل و نوشیدنی های انرژی زا را مصرف می کردند بیش از دو برابر احتمال داشت که با حالت مستی رانندگی کنند و یا به احتمال بیشتر به عنوان مسافر در ماشینی باشند که راننده آن مست است. همان طور که احساس می کنید نیاز دارید تا بیشتر بنوشید به همان اندازه خطر ابتلا به مسمومیت با الکل نیز افزایش می یابد. اگر همه چیز به اندازه کافی نباشد، خماری شما هم بدتر خواهد شد. چند سال پیش، شرکت های تولید کننده نوشیدنی های انرژی زا مشتاق بودند در جریانی که پتانسیل درآمد بالایی داشت، سرمایه  گذاری کنند. آنها شروع کردند به فروختن نوشیدنی های انرژی زایی که از قبل با الکل ترکیب شده بود. FDA به مصرف کنندگان  هشدار داد که از این نوشیدنی های خطرناک اجتناب کنند و نامه های هشدار دهنده به شرکت های تولید کننده نوشیدنی های انرژی زای ترکیب شده با الکل که باعث تهدید سلامت عمومی هستند، ارسال کنند. نوشیدنی های انرژی زایی که با الکل ترکیب شده بودند به سرعت از قفسه های فروشگاه ها در ایالات متحده جمع شد و از بین رفت. این کار البته شما را از سفارش دادن یک نوشیدنی مخلوط با الکل در اماکن غیر مجاز باز نخواهد داشت و البته شما ممکن است خودتان این ترکیب را بسازید و مصرف کنید، پس کار FDA بازدارنگی کاملی ایجاد نمی کند اما من به شدت به آن احترام می گذارم (شما خواننده محترم توجه دارید که  این سخنان در فضای کشوری مثل آمریکا مطرح است و در مجامع دینی و خصوصا اسلامی مطرح نبوده و یا دست کم بصورت زیر زمینی و قاچاقی بوده است).

تاثیر نوشیدنی های انرژی زا بر عملکرد ورزشی
نوشیدنی های انرژی زا همچنان در بین ورزشکاران محبوبیت خود را برای اثر بخشی در عملکرد بدنی آنها، افزایش می دهد. برخی افراد به عوارض جانبی توجه ندارند تا زمانی که نتایج آن آشکار شود. خوب، اگر ایده یک حمله قلبی در وسط یک مسابقه کیک بوکسینگ شما را متوقف نمی کند ممکن است این جمله شما را باز دارد: نوشیدنی های انرژی زا باعث خراب شدن عملکرد ورزشی در طولانی مدت می شود.
تحقیقات انجام شده بر روی اثرات واقعی افزایش دهنده عملکرد، نتایج متفاوتی را نشان می دهد. بعضی از تحقیقات و مطالعات، یک تقویت و افزایش را در کوتاه مدت نشان می دهند، در حالی که دیگر تحقیقات هیچ افزایش عملکردی را نشان نمی دهند.
حقیقت این است که هیچ معجون جادویی برای برنده شدن در مسابقه در آن قوطی ها وجود ندارد. هرگونه اثرات افزایش دهنده عملکرد از یک فرمول ساده کافئین به همراه کربوهیدرات ها به وجود می آید و راه های سالمتری برای به دست آوردن آنها وجود دارد.
بدن ما به سرعت خود را به موادی مانند کافئین و شکر عادت می دهد و استفاده بیش از حد و در طولانی مدت باعث ایجاد عوارض جانبی نامطلوب می شود. واکنش کافئین اغلب شامل بی ثباتی روده، نوسانات خُلقی و اضطراب است. با شکر، افزایش وزن و دیابت بوجود می آید. هر دو می توانند بی خوابی و سایر اختلالات خواب را ایجاد کنند. یک مطالعه و تحقیق منتشر شده در مجله تغذیه بریتانیا نشان داد که نوشیدنی های انرژی زا به میزان قابل توجهی باعث افزایش بی خوابی و اضطراب در ورزشکاران می شود.

آلومینیوم: یک سم مخفی
یکی دیگر از منابع بالقوة مسموم کنندگی در نوشیدنی های انرژی زا که شما احتمالا راجع به آن فکر نمی کنید – خود قوطی این نوشیدنی ها می باشد. قوطی های آلومینیومی برای چندین دهه ظرف های استاندارد برای نوشیدنی های انرژی زا بوده است اما آلومینیوم برای بدن انسان سمی و مضر است. امیدوارم هیچ کس بعد از مصرف نوشیدنی نتواند قوطی آن را بخورد، اما نوشیدنی های انرژی زا اسیدی هستند و مقدار زیادی از آلومینیوم را از هم جدا می کند و خودِ نوشیدنی را آلوده می کند. میانگین قورت دادن آلومینیوم چه در غذا و چه در نوشیدنی، در ایالات متحده در حدود 7 تا 9 میلی گرم در روز است. اگر مقدار کمی آلومینیوم مصرف کنید، فرآیند های طبیعی سم زدایی در بدن شما معمولا می توانند سموم را از بین ببرند. مصرف بیش از حد نوشیدنی های کنسرو شده در طول یک دوره طولانی، داستانی متفاوت دارد. هنگامی که ماده سمی را سریع تر از آنکه بدنتان بتواند سموم را پردازش و دفع کند، به بدنتان وارد می کنید، این مواد سمی تجمع یافته و سیستم شما را در هم می شکند و ویران می کند. کسانی که مشکلات کلیوی دارند به خاطر کاهش توانایی آنها برای فیلتر کردن سموم، به طور خاص، در معرض خطر قرار دارند.
سطح بالای آلومینیوم می تواند باعث اختلالات در مغز، استخوان ها و سیستم عصبی از جمله سردرگمی، ضعف عضلانی، استخوان های شکننده و تشنج، شود. سمی بودن آلومینیوم در کودکان می تواند به تخریب روحی و جسمی آنها منجر شود. مخلوط کردن نوشیدنی های تازه، توسط خود شما در خانه، بهترین چیزی است که می توانید برای رفع خستگی و تشنگی خود انجام دهید، اما من درک می کنم که این کار همیشه عملی نیست. اگر شما مجبور هستید نوشیدنی هایی که قبلا بسته بندی شده اند را خریداری کنید، فقط آنهایی که در ظروف شیشه ای هستند را بخرید.

جایگزین های نوشیدنی های انرژی زا
بدون هیچ تحقیق و سوالی، یک شیوه و روش کلی زندگی سالم با یک رژیم غذایی مناسب، مقدار زیادی استراحت و تمرین منظم، بهترین راه برای احساس انرژی کامل است. با این حال اوقاتی وجود دارند که همه افراد به تقویت و افزایش انرژی نیاز دارند. اگر نوشیدنی های انرژی زا از روی میز شما برچیده شده باشند، بهترین گزینه های شما برای جانشینی آنها چیست؟

جینسینگ
بیشتر نوشیدنی های انرژی زا، در بازار خود را به عنوان محصولی که حاوی جینسینگ هستند، معرفی و تبلیغ می کنند. جینسینگ خودش عالی است، انرژی، اشتها و کیفیت خواب را افزایش می دهد. با این حال، جینسینگِ مورد استفاده در نوشیدنی های انرژی زا، ارزان، پردازش شده و با کیفیت پایین است و مصرف آن در چنین مقدار بسیار کمی و با این خصوصیات باعث می  شود که اثرات درمانی آن عملا غیر ممکن و بی تاثیر شود. وقتی که شما جینسینگ را با این مقدار زیاد از شکر که سلامتی را به  خطر می اندازد و به همراه مواد سمی مصرف می کنید، مزیت های بالقوه جینسینگ بیشتر از بین می روند. چرا این نوشابه های ترکیب شده شیمیایی را قطع نکنید و مستقیما به سراغ منبع اصلی نروید؟ مکمل جینسینگ بسیار فعال تر است –  به شرطی که کیفیت آن بالا باشد. در واقع، اثر بخشی جینسینگ به طور کامل به کیفیت آن بستگی دارد، و کیفیت آن به میزان قابل توجهی متفاوت است. فقط از شرکت های معتبر که کاملا در مورد منابع تولیدات و نیز محصولات خود شفاف هستند، خرید کنید و فقط برای محصولاتی سرمایه گذاری کنید که به طور کامل طبیعی و بدون سم هستند، مانند Ginseng Fuzion .

ویتامین B-12
اگر به طور مداوم احساس فرسودگی می کنید، ممکن است یکی از کسانی باشید که کمبود ویتامین B-12 دارند. کمبود این ویتامین منجر به کم شدن گلبول های قرمز خون – که نوعی آنمی (کم خونی) است می شود. علائم آن عبارتند از خستگی، ضعف  و دشواری و سخت بودن تمرکز (به سختی تمرکز کردن). گوشت قرمز و لبنیات غنی ترین منابع ویتامین B-12 هستند. چند منبع غیر حیوانی هم وجود دارند، بنا بر این کسانی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنند باید یک مکمل با کیفیت بالا از B-12 مانند B-12 VeganSafe را در نظر داشته باشند و مصرف کنند.

چای سیاه و سبز
اگر شما به طور قطعی نیاز به افزایش کافئین در صبح دارید (یعنی عادت به دریافت کافئین در صبح دارید)، حداقل آن را از یک منبعی که بهتر از نوشیدنی های انرژی زا باشد، به دست آورید. چای سیاه یا چای سبز می توانند تقویت روانی مشابهی را فراهم کنند. چای، کافئین کمتری نسبت به نوشیدنی های انرژی زا دارد و باعث اختلالات در خواب می شود. با توجه به مطالعات دوسویه کور (یک آزمایش علمی است که افراد شرکت‌کننده در آن از داشتن اطلاعاتی که منجر شود به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به سمتی متمایل شوند، منع می‌شوند. به طور مثال وقتی از مصرف‌کننده پرسیده شود که طعم و مزه محصولات مختلف را با هم مقایسه کند، نام سازنده محصول باید پوشانده شود. در غیر اینصورت معمولاً مصرف‌کننده به سمت محصولی که از قبل نسبت به آن شناخت دارد متمایل می‌شود. به همین شکل وقتی قدرت تاثیر یک دارو مورد آزمایش قرار می‌گیرد، هم بیماران و هم پزشکان شرکت‌کننده در آزمایش، از دوز مصرفی بی‌اطلاع هستند.)، تصادفی، کنترل شده با پلاسبو، چای باعث افزایش توجه و هشدار نسبت به خود می شود. ترکیبی از تئین و کافئین، که مواد طبیعی موجود در چای هستند، عملکرد شناختی را بهبود می بخشد.
من چای را فقط برای بزرگسالان و نوجوانان توصیه می کنم – این برای بچه ها توصیه نمی شود. در حالی که چای دارای کافئینی است که به میزان قابل توجهی از نوشیدنی های انرژی زا کمتر است، با این حال کافئین در هر حالت و در هر نوع یک خطر بالقوه برای سلامت مغز و بدن است.

آجیل ها 
اگر سریعا به تقویت انرژی نیاز دارید، تعداد کمی آجیل را امتحان کنید. آجیل های مغذی به بدن شما کمک می کنند تا سطح انرژی خود را حفظ کند و نیز منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا هستند. آنها همچنین حاوی مواد ارزشمند با خواص دارویی مانند کاروتنوئید، اسید فولیک، فیتوسترول و فلانوئید ها هستند. این مواد مغذی، سلامت جسمی و روانی را تقویت می کنند و رشد می دهند، به بدن کمک می کنند که سطح انرژی بیشتری را حفظ کند. گردو، بادام، درخت بلارد (قرص کمر)، فندق، ماکادامیاس، گردوی آمریکای مرکزی و پسته، بهترین چتر انرژی را برای شما فراهم می کنند.

 

بیشتر بخوانیم : مغذی ترین مغزهای خوراکی


آب
اگر احساس ناراحتی و خستگی می کنید، در واقع ممکن است که آب بدنتان کم شده باشد. تحقیقات و مطالعات نشان می دهند که حتی کم آبی خفیف می تواند تغییرات شدیدی در سطح انرژی و خلق و خوی انسان ایجاد کند. مهم است که به طور مرتب هیدراته بمانید (یعنی آب بدنتان کم نشود و همواره آب در بدنتان باقی باشد)، مخصوصا هنگام ورزش کردن. نوشدنی های رنگارنگ  ورزشی را فراموش کنید – این آب های رنگی به شما کمکی نخواهند کرد. الکترولیت ها مهم هستند، اما در زمینه بازاریابی  نوشیدنی های انرژی زا، الکترولیت فقط یک کلمه فانتزی برای پتاسیم و نمک است. لازم است پس از یک تمرین شدید مواد معدنی از رفته را جبران کنید، اما با افزودن اندکی از کریستال نمک هیمالیا به آب خالص، می توانید همان اثر را به دست آورید.

ورزش
این ممکن است بر خلاف غریزه یا روال معمول باشد، اما تمرین ورزشی واقعا باعث می شود احساس خستگی کمتری داشته باشید. در واقع، ورزش منظم بهترین کاری است که می توانید برای افزایش انرژی، کنترل وزن و کیفیت کلی زندگی انجام دهید. در یک  کلمه، حتی پنج دقیقه ورزش سبک و کم می تواند خلق و خو، میزان تمرکز و انرژی شما را تقویت کند و افزایش دهد.

خواب
آیا خسته هستید؟ در این جا یک پیشنهاد دیوانه کننده وجود دارد: آیا سعی کرده اید بخوابید؟ حتی یک چُرت 10 دقیقه ای برای سطوح انرژی شما شگفتی به بار خواهد آورد. برای موفقیت دراز مدت، هر شب باید به مقدار مناسب بخوابید. بعضی افراد نیاز به خواب بیشتر و برخی دیگر نیاز به خواب کمتری دارند، اما عادت کردن به این که به طور متعارف هشت ساعت در هر شب بخوابید، یک نقطه شروع خوب است. من می دانم؛ چه کسی است که امروزه زمان برای خوابیدن داشته باشد؟ آیا حتی شما کسی را می شناسید که در هر شب هشت ساعت بخوابد؟ بیشتر احتمال دارد کسی را بشناسید که در هر شب چهار ساعت را بتواند بخوابد. متاسفانه یک محصول زندگی مدرن، این ایده عجیب و غریب است که خوابِ مناسب، مساوی با ضعف است.
این ذهنیت، جنون خود آزاری ناب محسوب می شود. شما به خواب نیاز دارید. هیچ محصول افزایش دهنده انرژی، جای خواب را نمی گیرد. کافئین به شما انرژی نمی دهد؛ بلکه بدنِ شما را فریب می دهد تا حالتش را نادیده بگیرد و متوجه نشود چقدر خسته است. هر کاری که در حال خستگی و نیاز به خواب، در حال انجام دادن آن هستید، به مقدار بیشتری از زمان نیاز دارد که می توانید بعدا به آن بپردازید (یعنی اول بخوابید و بعد از گرفتن انرژی به آن کار بپردازید).   
  

برگرفته از سایت:  Food Articles – Global Healing Center.url

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.