آیا مردان و زنان به صورت متفاوت فکر می کنند ؟

پاسخ این سوال مثبت است اما این تفاوت به قدری نیست که شما فکر می کنید. محققین زن و مرد را به صورت هم ارز تعریف نمی کنند. در واقع زن و مرد از لحاظ فیزیکی تفاوت هایی دارند اما آیا زن و مرد به صورت متفاوت تفکر می کنند؟ پاسخ این سوال، مثبت است اما تفاوت آنچنان نیست که ما تصور می کنیم.
دوشنبه، 30 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مریم دهقانی
موارد بیشتر برای شما
آیا مردان و زنان به صورت متفاوت فکر می کنند ؟

در مغز زن و مرد، تفاوت های قابل توجه و واضحی وجود دارد.
 

چکیده
پاسخ این سوال مثبت است اما این تفاوت به قدری نیست که شما فکر می کنید. محققین زن و مرد را به  صورت هم ارز تعریف نمی کنند. در واقع زن و مرد از لحاظ فیزیکی تفاوت هایی دارند اما آیا زن و مرد به صورت متفاوت تفکر می کنند؟ پاسخ این سوال، مثبت است اما تفاوت آنچنان نیست که ما تصور می کنیم.


تعداد کلمات: 605 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا مردان و زنان به صورت متفاوت فکر می کنند ؟

نویسنده: آلستیر جینین گز
مترجم: حبیب الله علیخانی


آیا مردان و زنان به صورت متفاوت فکر می کنند ؟

زنان معمولاً از لحاظ وظایف زبانی بهتر عمل می کنند. و مردان تا حدی از لحاظ سازماندهی چیزها، بهتر عمل می کنند. اما در حقیقت، تفاوت های موجود در یک جنس حتی گاها از تفاوت های میان جنس های مخالف، بیشتر است. اما وقتی شما به مغز انسان ها نگاه کنید، این مسئله تغییر می کند. در مغز زن و مرد، تفاوت های قابل توجه و واضحی وجود دارد. واضح ترین این تفاوت در حقیقت این است که مغز مردان حدود 10 % حجمی از مغز زنان بزرگتر است اما زنان دارای حدود 15 تا 30 % سلول خاکستری بیشتر در مغز خود هستند. این مسئله برای زن ها بسیار خوب است.


آیا تفاوت تنها در اندازه است؟

در حقیقت پاسخ این سوال، منفی است.
این به نظر می رسد که مغز زنان دارای تعادل نیمکره ای چپ و راست می باشد. در حالی که مردان بیشتر به سمت راست مغز خود وابسته می باشند. در حقیقت تفاوت هایی در مکان هایی از مغز زن و مرد مشاهده می شود که بوسیله ی آن احساسات و یا فرایندهای حسی، کنترل می شود.

 

بیشتر بخوانید: شناخت تفاوتهای زنان و مردان


از لحاظ هورمونی، مردان تستوسترون بیشتری دارند و زنان پروژسترون و استروژن بیشتر. البته این هورمون ها تنها به عنوان هورمون عمل نمی کنند. در واقع این مواد شیمیایی به عنوان انتقال دهنده ی عصبی نیز عمل می کنند. این مواد موجب تغییر در نحوه ی تفکر ما می شود و حتی موجب تغییرات قابل توجه در سطح DNA نیز می شود. مردان دارای یک کروموزوم Y هستند که زنان آن را ندارند. نورون های مردان دارای ماشین متفاوتی نسبت به زنان هستند.

در نهایت، شما متوجه می شوید که چرا زنان و مردان متفاوت فکر می کنند.
بخش هایی از مغز انسان حالت پلاستیک دارد. این بخش ها می توانند وظایفی را بر عهده بگیرند که ممکن است برای آن طراحی نشده باشند. اما یک ایده ی جالب توجه این است که ما استراتژی های مختلف برای حل یک مسئله داریم.
از لحاظ هورمونی، مردان تستوسترون بیشتری دارند و زنان پروژسترون و استروژن بیشتر. البته این هورمون ها تنها به عنوان هورمون عمل نمی کنند. در واقع این مواد شیمیایی به عنوان انتقال دهنده ی عصبی نیز عمل می کنند.
از لحاظ IQ، مردان دارای مغز بزرگتری هستند بنابراین، به صورت فنی آنها باید IQ بیشتری داشته باشند. اما این مسئله صدق نمی کند. مردان IQ هایی مشابه زنان دارند. علت این مسئله این است که غشای خاکستری مغز در زنان ضخیم تر است بنابراین، نورون های بیشتری در مغز زن ها وجود دارد. این مسئله موجب می شود تا دو استراتژی مختلف برای رسیدن به یک مسئله، موجب استفاده قرار گیرد. در حقیقت مغز ما ممکن است ناسازگار باشد و برای یک مورد خاص طراحی شده باشد که از انجام کار خاصی بوسیله ی ما، جلوگیری کند.

در واقع این مسئله زمانی شگفت آور می شود که ما در مورد ناهنجاری های ذهنی فکر می کنیم. در حقیقت، مردان 10 برابر بیشتر به شیزوفرنی مبتلا می شوند.
تفاوت در جنسیت ممکن است موجب خطاهایی در ماشینی شود که موجب ایجاد تعادل در توان مغز زن و مرد می شود.
شاید جالب ترین جای این مسئله، این باشد که ما تنها در ابتدای بررسی این تفاوت ها هستیم. ما در حقیقت تنها به چیزهایی متفاوتی نگاه می کنیم که طرف مقابل فکر می کند.

 

منبع
https://www.insidescience.org
استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع راسخون، بلامانع می باشد.


 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.