هر رنگی چه احساسی را پدید می‌آورد؟

رنگ‌های مختلفی در اطراف ما هستند و هرکدام از آنها چیزی به ما می‌گویند! در مقاله‌ای که در زیر آورده شده است، بیشتر در مورد رنگ‌ها خواهید دانست.
چهارشنبه، 2 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مریم دهقانی
موارد بیشتر برای شما
هر رنگی چه احساسی را پدید می‌آورد؟

رنگ‌ها و چگونگی تاثیر آنها بر روی افراد
 

چکیده
رنگ‌های مختلفی در اطراف ما هستند و هرکدام از آنها چیزی به ما می‌گویند! در مقاله‌ای که در زیر آورده شده است، بیشتر در مورد رنگ‌ها خواهید دانست.


تعداد کلمات: 1397 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه

هر رنگی چه احساسی را پدید می‌آورد؟

برگرفته از سایت سایکو ژنی
 

هر رنگی چه احساسی را پدید می‌آورد؟

هنگامی که یک کیسه نارنجی در یک فروشگاه وجود دارد یا هنگامی که شما سعی می‌کنید که بستنی طعم‌داری را که دوست دارید، بخورید، چه احساسی دارید؟ من مطمئن هستم که این از آن دسته احساس‌هایی است که شما نمی‌توانید توضیحش دهید، اما رنگ خاصی برای شما نسبت به بقیه رنگ‌ها، جذاب‌تر یا تحریک‌پذیرتر است. در این متن ما به شما یک اطلاعاتی از رنگ‌ها و چگونگی تاثیر آنها بر روی افراد خواهیم داد. اجازه بدهید ابتدا تعریف رنگ را به شما بگوییم. یک رنگ، یک ویژگی از ادراکی بصری است که وقتی که طیف خارجی نور، در داخل چشم با حساسیت گیرنده‌های نوری درگیر می‌شود، به وجود می‌آید.
با توجه حساسیت‌های طیف و طول موج نور، چشم‌ها رنگ‌های خاص و متفاوتی را تصور می‌کنند. هنگامی که چشمان ما این رنگ‌ها را می‌شناسند، تأثیر خاصی بر روی روح ما می‌گذارد، و این باعث ایجاد احساسات خاصی می‌شود. من مطمئن هستم که همه شما به یک رنگ خاص بیشتر از بقیه علاقه دارید. همه این‌ها از رنگ‌های رنگین کمان هستند و بر روی خلق و خوی ما اثر می‌گذارند.


رنگ چگونه روی حالت شما تاثیر می‌گذارد؟

به غیر از چیزی که ما از یک رنگ خاص درک می‌کنیم، معانی جهانی خاصی به آنها داده شده، به عنوان مثال، رنگ‌هایی که متعلق به طیف قرمز هستند به نام رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند و آنهایی که متعلق به طیف آبی هستند، رنگ‌های سرد نامیده می‌شوند. گفته می‌شود که رنگ‌ها و احساسات به هم می‌پیوندند، بنابراین هرکدام از آن ها اثرات و تغییرات احساسی خود را در مغز انسان دارند. این ادراک رنگی که به طور جهانی پذیرفته شده است به عنوان «روانشناسی رنگ» شناخته می‌شود و برای برخی از درمان‌ها یا روش‌های جایگزین پزشکی استفاده می‌شود. بدون تاخیر بیشتر، در ادامه متن بیان شده است که چگونه رنگ‌ها توسط احساس ما درک می‌شوند و چگونه احساسات و عواطف ما را تغییر می‌دهند.


سفید

رنگ سفید که اغلب بی‌رنگ نامیده می‌شود، در واقع رنگ اصلی نور است که رنگ‌های دیگر را هنگامی که منعکس کننده در طول موج‌های خاص هستند، ایجاد می‌کند. این مربوط به خلوص، بکارت، پاکیزگی، ایمنی، صلح، بی‌گناهی و نور است و به همین دلیل است که منشأ تمام رنگ‌های دیگر می‌باشد، و همچنین نمادی برای کمال مطلق است. سفید معمولا به عنوان یک رنگ مثبت در نظر گرفته می‌شود و زمانی که چشم ما آن را ببیند، احساس صلح را تجربه می‌کنیم. شما هم می‌توانید تایید کنید که بستنی وانیلی کاملا بی‌عیب است!


رنگ صورتی

نگاهی به لاله‌های صورتی بیندازید و سعی کنید آن را تجزیه و تحلیل کنید. من مطمئن هستم که آنچه تجربه می‌کنید یبا توجه حساسیت‌های طیف و طول موج نور، چشم‌ها رنگ‌های خاص و متفاوتی را تصور می‌کنند. هنگامی که چشمان ما این رنگ‌ها را می‌شناسند، تأثیر خاصی بر روی روح ما می‌گذارد، و این باعث ایجاد احساسات خاصی می‌شود. من مطمئن هستم که همه شما به یک رنگ خاص بیشتر از بقیه علاقه دارید. همه این‌ها از رنگ‌های رنگین کمان هستند و بر روی خلق و خوی ما اثر می‌گذارند.ک احساس آرام و آرامش بخش است که به یک لمس دوست داشتنی مرتبط است. رنگ صورتی مخلوطی از قرمز و سفید است و حتی اگر طول موج خاصی در این طیف وجود نداشته باشد، یک رنگ معمولی است. هنگامی که رنگ صورتی را می‌بینید احساس نوجوانی و گرما می‌کنید. شما می‌توانید از این رنگ برای نقاشی اتاق خواب در خانه‌هایتان استفاده کنید.


سرخ

قرمز رنگ دیگری است که در طول موج مشخصی از نور تولید می‌شود. این یکی از رنگ‌های رنگین کمان است و بنابراین به عنوان رنگ اصلی شناخته می‌شود. متعلق به گروه رنگ‌های گرم است و نمادی از خطر، قدرت، جنگ، عشق، اشتیاق و عزم است. هنگامی که رنگ قرمز را می‌بینید، احساس اعتماد به نفس و قدرتمندی می‌کنید، زیرا یک رنگ بسیار پرجاذبه است. حتی اگر ما فقط یک کفش قرمز را ببینیم، رنگ آن مطمئنا چشم را جذب می‌کند.


نارنجی

نارنجی دارای طول موجی در طیف خاص خود است، که این رنگ را هنگامی که نور، منعکس کننده یک سطح شفاف است، تولید می‌کند. با این حال، زمانی که قرمز و زرد ترکیب شوند، نارنجی تولید می‌شود که به عنوان یک رنگ شادی آفرین و ایجاد کننده شور و شوق تفسیر می‌شود. احساساتی که در هنگام مشاهده رنگ نارنجی دیده می‌شوند؛ خوشبختی، تحریک، تشویق و طراوت است. گفته می‌شود نارنجی موجب افزایش اکسیژن رسانی به مغز، و تحریک فعالیت آن است. نارنجی یک رنگ جذاب است و بنابراین یک انتخاب عالی در بین جوانان است.


رنگ زرد

من مطمئن هستم، همه شما "زرده تخم مرغ" را دوست دارید، واقعا خوشمزه است! خوب، به این دلیل است که آنها به طرز وسوسه انگیزی نگاه را جذب می‌کنند، آیا آنها اینگونه نیستند؟ رنگ زرد زرده تخم مرغ، معمولا تاثیر مثبتی بر ذهن ما دارد. رنگ آفتاب، احساس گرم، دلپذیر، شاد و پرانرژی را ایجاد می‌کند. زرد، رنگی است که توجه فوری را جلب می‌کند، بنابراین می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی چشم ما داشته باشد.
 

بیشتر بخوانید: تأثیر رنگها بر تفکر و خلاقیت


رنگ قهوه‌ای

رنگ دیگری که طول موج خاصی برای خود ندارد و معمولا ترکیبی از 3 رنگ مانند قرمز، زرد و نارنجی، قهوه‌ای تولید می‌شود. قهوه‌ای رنگ زمین است، به همین دلیل است که به قدرت و عزم و اراده مرتبط است. هنگامی که چشمان شما رنگ قهوه‌ای را می‌بینند، احساس بسیار کم یا معمولی به وجود می‌آید. به شما بیشتر احساس خنثی (نه شاد و نه غم) می‌دهد. همچنین رنگ قهوه‌ای احساس امنیت نیز ایجاد می‌کند. قهوه‌ای معمولا رنگ مبلمان چوبی است که می‌تواند با رنگ‌های دیگر ترکیب شود. بنابراین، اگر مایلید بررسی کنید که چگونه رنگ مبلمان بر روی حالات شما تاثیر می‌گذارد، به سادگی به اطراف هر جا که می‌نشینید نگاه کنید!


سبز

هنگامی که شما به برگ سبز تازه با قطرات آب روی آن نگاه می‌کنید، احساس تازگی یا خنکی نمی‌کنید؟ سبز، طول موج خاصی در طیف رنگی دارد. به رنگ طبیعت شناخته می‌شود، آن را استعاره‌ای برای رشد، باروری، هماهنگی، قدرت شفا، امید، و غیره می‌دانند، اما سبز به احساس حسادت نیز مربوط است، که تنها احساس منفی مربوط به این رنگ است. با این حال، هنگامی که شما به شاخ و برگ سبز یا هر زمینه سبز دیگری نگاه می‌کنید، احساس آرامش و امنیت می‌کنید.


آبی

رنگ اقیانوس بی‌پایان و آسمان آبی است. با یک احساس کاملا آرام که توسط رنگ آبی ایجاد شده است، احساسات زیادی وجود دارد که به آن مربوط است. آبی به عنوان رنگ حکمت، حقیقت، اعتماد و صداقت شناخته می‌شود. این رنگ با مردانگی ارتباط دارد و از این رو، در میان مردان مورد علاقه است. رنگ آبی در طیف رنگی متعلق به رنگ‌های سرد است و بسیاری از سایه‌های آبی، از جمله تیله‌ای، آبی ساحلی، فیروزه‌ای و غیره، دارای اثر آرام بخش در چشم هستند.


بنفش

یکی از مورد علاقه من، بنفش برای حالت لوکس و باکلاس آن است. هنگامی که در آثار هنری می‌بینید که از رنگ بنفش استفاده شده است، به شما احساس آرامش، آسیب پذیری و ظرافت می‌دهد. طیف رنگ بنفش دارای تلون زیادی است که اثرات مشخص خود را بر ذهن ما دارند. بنفش ترکیبی از آبی و صورتی است و بنابراین اثر ترکیبی از این دو رنگ اصلی در روان ما دارد.


خاکستری

رنگ خاکستری به عنوان یک رنگ خنثی یا غمگین شناخته شده است، به عنوان یک مخلوط از دو رنگ خالص سفید و سیاه می‌باشد. اگرچه با ایجاد یک احساس منفی همراه است اما در ترکیب با هر رنگ روشن دیگری مانند زرد، نارنجی، آبی یا صورتی، این توانایی را دارد که نور را خنثی کند و آن را با احساس ملایمی را ایجاد کند. رنگ خاکستری حس منفعلی به چشم می‌دهد و برای درک این موضوع شما می‌توانید به یک تصویر خاکستری نگاه کنید تا چگونگی احساس خود را بررسی کنید.


سیاه

آخرین رنگ در این لیست، رنگ سیاه است که به عنوان مخلوطی از تمام رنگ‌های ذکر شده در بالا شناخته شده است. رنگ سایه و شب، و مخالف نور و روشنی است. دلیل فیزیکی پشت این رنگ این است که وقتی یک پرتو نور (سفید) یک سطح شفاف را نشان می‌دهد، رنگ‌های مختلفی به وجود می‌آید، اما زمانی که اشعه‌ای در سطح جذب می‌شود، نتیجه آن تاریکی یا رنگ سیاه است. وقتی رنگ سیاه یا تاریکی را می‌بینید احساس ترس، غم و اندوه به وجود می‌آید. با این حال، سیاه نیز مانند خاکستری و سفید یک رنگ خنثی است که در ترکیب با سایه‌های روشن، آنها را برجسته‌تر می‌کند.
با استفاده از این اطلاعات در مورد چگونگی تغییر احساسات توسط رنگ‌ها، مطمئن هستم که احساسات زیادی را در این مقاله تجربه کرده‌اید. خوب، این رنگ ها هرچه هستند، داشتن آنها در اطراف ما واقعا برکت است.

 

منبع: راسخون



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.