درمان شناختی رفتاری چیست؟

در بحث اختلالات و انواع روش‌های درمانی که وجود دارد، درمان شناختی رفتاری یک از آن روش‌های درمانی است. در این درمان به بیماران کمک می‌شود تا تمامی افکار و احساسات خود را درک کنند. هدف درمان شناختی رفتاری آموزش دادن به بیمارانی است که نمی‌توانند هر جنبه‌ای از جهان اطرافشان را کنترل کنند. در این نوشته، با تعریف و مبانی درمانی این نوع درمان بیشتر آشنا شوید.
سه‌شنبه، 8 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
درمان شناختی رفتاری چیست؟
روندها، انواع، اجزا، استفاده‌ها و اثر بخشی‌ها
 
چکیده
در بحث اختلالات و انواع روش‌های درمانی که وجود دارد، درمان شناختی رفتاری یک از آن روش‌های درمانی است. در این درمان به بیماران کمک می‌شود تا تمامی افکار و احساسات خود را درک کنند. هدف درمان شناختی رفتاری آموزش دادن به بیمارانی است که نمی‌توانند هر جنبه‌ای از جهان اطرافشان را کنترل کنند. در این نوشته، با تعریف و مبانی درمانی این نوع درمان بیشتر آشنا شوید.

تعداد کلمات : 1570 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه
 
سیب
 
نویسنده: Kendra cherry , July 12. 2017
مترجم: محمد براتی
 
درمان شناختی رفتاری (CBT):
نوعی از معالجه‌ی روان درمانی است که به بیماران کمک می‌کند تا افکار و احساساتی که بر رفتار آن‌ها تاثیر می‌گذارد را درک کنند. CBT معمولا برای درمان طیف گسترده‌ای از اختلالات از جمله ترس، اعتیاد، افسردگی و اضطراب استفاده می‌شود. درمان شناختی رفتاری عموما کوتاه مدت است و برای کمک به بیماران با یک مشکل بسیار خاص متمرکز است. در طول دوره درمان مردم یاد می‌گیرند چگونه شخصیت‌های ذهنی مخرب و ناراحت کننده‌ای را که تاثیر منفی بررفتار و احساسات دارند، شناسایی و تغییر دهند.
 
مبانی درمان شناختی رفتاری:

مفهوم اساسی پشت CBT این است که افکار و احساسات ما در رفتار ما نقش اساسی ایفا می‌کنند. برای مثال، فردی که زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد سقوط هواپیما، حوادث باند فرودگاه و سایر بلایای هوایی می‌کند، ممکن است از سفر هوایی اجتناب کند.
هدف درمان شناختی رفتاری آموزش دادن به بیمارانی است در حالی که نمی‌توانند هر جنبه‌ای از جهان اطرافشان را کنترل کنند. آن‌ها می‌توانند با چگونگی تفسیر و مقابله با چیزهای اطرافشان کنترل را در دست بگیرند. درمان شناختی رفتاری در سال‌های اخیر با کسانی که از سلامت روانی استفاده می‌کنند و متخصصین درمان به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. از آنجا که CBT معمولا یک گزینه درمان کوتاه مدت است و اغلب ارزان‌تر از سایر انواع درمان است. CBT نیز از لحاظ تجربی پشتیبانی می‌شودو نشان داده شده است که به طور موثری کمک می‌کند تا بیماران بر طیف گسترده‌ای از رفتارهای ناسازگار غلبه کنند.
 
افکار منفی خودکار:هدف درمان شناختی رفتاری آموزش دادن به بیمارانی است در حالی که نمی‌توانند هر جنبه‌ای از جهان اطرافشان را کنترل کنند. آن‌ها می‌توانند با چگونگی تفسیر و مقابله با چیزهای اطرافشان کنترل را در دست بگیرند. درمان شناختی رفتاری در سال‌های اخیر با کسانی که از سلامت روانی استفاده می‌کنند و متخصصین درمان به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. از آنجا که CBT معمولا یک گزینه درمان کوتاه مدت است و اغلب ارزان‌تر از سایر انواع درمان است. CBT نیز از لحاظ تجربی پشتیبانی می‌شودو نشان داده شده است که به طور موثری کمک می‌کند تا بیماران بر طیف گسترده‌ای از رفتارهای ناسازگار غلبه کنند.

یکی از تمرکزهای اصلی درمان شناختی رفتاری تغییر دادن افکار منفی خودکار است که می‌تواند مشکلات عاطفی،افسردگی و اضطراب را تشدید کند. این افکار منفی خود به خود جلو میروند و به عنوان حقیقت پذیرفته می‌شوند و تمایل دارند منافع فرد را تحت تاثیر قرار دهند.
از طریق فرآیند  CBT بیماران این افکار را بررسی می‌کنند و تشویق می‌شوند تا شواهدی را از واقعیت در نظر بگیرند که این افکار را پشتیبانی یا رد می‌کنند. با انجام این کار، افراد قادر به نگاه دقیق‌تر و واقعی‌تر به اندیشه‌هایی هستند که به احساس اضطراب و افسردگی کمک می‌کنند. با درک افکار منفی و غیر واقعی که احساسات و خلق و خوی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد مردم قادر به شروع به شرکت در الگوهای تفکری سالم می‌شوند.
 
انواع درمان شناختی رفتاری:

به گفته انجمن روانپزشکی رفتاری و شناختی بریتانیا، روانپزشکی شناختی و رفتاری مجموعه‌ای از درمان‌های مبتنی بر مفاهیم و اصول حاصل از مدل‌های روان شناختی از احساسات و رفتار انسان است. آن‌ها شامل طیف گسترده‌ای از رویکردهای درمان برای اختلالات عاطفی همراه یک زنجیره از روان درمانی فردی ساختار یافته برای کمک به خودتان هستند.
تعدادی از انواع خاصی از رویکردهای درمانی وجود دارد که شامل CBT هستند که به طور مرتب توسط متخصصین بهداشت روان مورد استفاده قرار می‌گیرند. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از:
 
  • درمان رفتاری احساسات منطقی (REBT): این نوع CBT بر شناسایی و تغییر باورهای غیر منطقی تمرکز دارد. فرآیند (REBT) شامل شناسایی باورهای غیر منطقی اساسی است، به طور فعال این باورها را به چالش می‌کشد و در نهایت یادگیری این الگوهای فکری را تشخیص و تغییر می‌دهد.
  • درمان شناختی: این فرم درمان با شناسایی و تغییر الگوهای تفکر نادرست یا تحریف شده پاسخ‌های احساسی و رفتارها متمرکز است.
  • درمان چند منظوره: این فرم از CBT اشاره دارد بر اینکه مسائل روان شناختی باید با پرداختن به هفت روش مختلف مرتبط با رفتار، تاثیر، احساس، تصورات، شناخت، عوامل درون فردی و دارویی/بیولوژیک مورد توجه قرار گیرد.
  • درمان رفتار منطقی: این نوع از درمان شناختی- رفتاری، به الگوهای تفکر و رفتارها مرتبط می‌شود و استراتژی‌هایی مانند تنظیم عاطفی و آگاهی ذهن را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید : فرق روان‌شناسی و روان‌پزشکی

 
در حالی که هر نوع درمان شناختی- رفتاری روش منحصر به فرد خود را ارائه می‌دهد. هر یک از این مراکز در جهت رفع الگوهای ذهنی پایه‌ای است که به پریشانی روانی کمک می‌کند.
 
اجزای درمان شناختی رفتاری:

اغب مردم افکار یا احساساتی را تجربه می‌کنند که اعتقادات نامناسبی را تقویت یا ترکیب می‌کنند. چنین باورهایی می‌تواند سبب رفتارهای گیج کننده شود که می‌تواند زمینه‌های مختلف زندگی را شامل شود، از جمله خانواده، روابط، کار و دانشگاه.
به عنوان مثال، فردی که از عزت نفس پایین رنج می‌برد ممکن است افکار منفی در مورد توانایی‌ها و ظاهر خود داشته باشد. به عنوان یک نتیجه از این الگوهای تفکر منفی فرد ممکن است شروع به اجتناب از شرایط اجتماعی و یا از دست دادن فرصت‌های پیشرفت در مدرسه یا محل کار شوند.
به منظوره مبارزه با این افکار و رفتارهای مخرب یک متخصص درمان شناختی- رفتاری شروع به کمک به بیمار خود برای شناسایی باورهای گیج کننده می‌کند.
این مرحله که به عنوان تجزیه و تحلیل عملکرد شناخته می‌شود، برای یادگیری نحوه افکار، احساسات و موقعیت‌هایی که می‌تواند باعث رفتارهای ناهنجاری شوند اهمیت دارد. این فرآیند می‌تواند دشوار باشد به خصوص برای بیمارانی که با درون‌گرایی مبارزه می‌کنند، اما در نهایت منجر به کشف خود و بینش‌هایی می‌شود که بخش مهمی از روند درمان هستند. بخش دوم درمان شناختی رفتاری تمرکز بر رفتارهای واقعی است که به مشکلات کمک می‌کنند. بیمار شروع به یادگیری و تمرین مهارت‌های جدید می‌کند که پس از آن می‌تواند در شرایط واقعی از آن استفاده شود. به عنوان مثال به فردی که از اعتیاد به مواد مخدر رنج می‌برد ممکن است شروع به تمرین مهارت‌های مقابله‌ای جدید و تمرین‌هایی برای جلوگیری یا مقابله با موقعیت‌های اجتماعی است که می‌تواند به طور بالقوه باعث عود اعتیاد شود. در اغلب موارد  CBT یک فرآیند تدریجی است که به فرد کمک می‌کند تا گامی به سوی تغییر رفتار بردارد. کسی که از اضطراب اجتماعی رنج می‌برد ممکن است به سادگی تصور خود را در وضعیت اجتماعی اضطراب آور آغاز کند. بعد بیمار ممکن است شروع به گفتگو با دوستان، خانواده و آشنایان کند. به تدریج به سمت یک هدف بزرگتر تلاش خواهند کرد، این فرآیند به نظر کمتر دلهره آورتر است و رسیدن به هدف آسان‌تر است.
 
روند درمان شناختی رفتاری:
 
  • در طول فرآیند CBT، متخصص تمایل دارد که نقش فعالی داشته باشد.
  • بسیار هدف‌گرا و متمرکز است و بیمار و متخصص با هم به عنوان همکاران در جهت اهداف متقابل ایجاد شده کار می‌کنند. متخصص به طور متناوب فرآیند را به طور کامل توضیح می‌دهد و بیمار معمولا برای تکمیل جلسات مشغول به کار می‌شود. درمان شناختی رفتاری می‌تواند به طور موثر به عنوان یک درمان کوتاه مدت با تمرکز بر کمک به رجوع کننده در برخورد با مشکلات خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
 
استفاده‌های درمان شناختی رفتاری :
درمان شناختی رفتاری برای درمان افرادی که از طیف وسیعی از اختلالات رنج می‌برند استفاده می‌شود از جمله:
 
  • اضطراب
  • ترس‌ها
  • افسردگی
  • اعتیاد
  • اختلالات غذا خوردن
  • حملات ناگهانی ترس و اضطراب
  • خشم
 
CBT یکی از بیشترین انواع تحقیق درمانی است، بخشی از آن به علت آن است که درمان بیشتر بر روی اهداف خاص متمرکز است و نتایج را راحت‌تر می‌توان ارزیابی کرد. برعکس روانکاوی که یکی از انواع درمان روان است که باعث تشویق بیشتر برای خاتمه دادن به شناختن خود دارد.
درمان شناختی رفتاری اغلب برای بیمارانی است که با رویکرد ساخت یافته و متمرکز که در آن متخصص اغلب نقش آموزشی را ایفا می‌کند راحت‌تر است. با این حال برای اینکه CBT موثر باشد فرد باید آماده و تمایل به صرف وقت و تلاش در تجزیه و تحلیل افکار و احساسات خود باشد. چنین خود تحلیلی و تکالیفی می‌تواند دشوار باشد اما این یک راه عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه وضعیت‌های درونی به رفتارهای بیرونی تاثیر می‌گذارد، است.
درمان شناختی رفتاری نیز برای افرادی که به دنبال یک گزینه درمان کوتاه مدت برای انواع خاصی از ناراحتی‌های احساسی هستند و لزوما شامل داروهای روان گردان نمی‌شود مناسب است. یکی از بزرگترین مزایای درمان شناختی رفتاری این است که به بیماران کمک می‌کند تا مهارت‌های مقابله‌ای را که می‌توانند در حال حاضر و در آینده مفید باشند بدست آورند.
 
انتقادات از درمان شناختی رفتاری:
در ابتدا برخی از بیماران می‌گویند در حالی که آن‌ها تشخیص می‌دهند که اندیشه‌های خاصی منطقی و سالم نیستند تغییر دادن این افکار به سادگی آگاهی  از آن‌ها نیست. CBT تمایلی به تمرکز کردن بر روی مقاومت بالقوه ناخودآگاه را ندارد.
مهم است توجه داشته باشید که  CBT فقط شامل شناسایی این الگوهای فکری نیست بلکه متمرکز بر استفاده از طیف گسترده‌ای از استراتژی‌ها برای کمک به بیماران برای غلبه بر این افکار است. چنین استراتژی‌هایی می‌توانند شامل نشر روزنامه، نقش بازی کردن، تکنیک‌ های آرام سازی و حواس پرتی‌های ذهنی باشند.
 
جمله پایانی :
درمان شناختی رفتاری می‌تواند یک انتخاب درمان موثر برای انواع مسائل روانشناختی باشد. اگر احساس می‌کنید که ممکن است از این نوع درمان سود ببرید با پزشک خود مشورت کنید و فهرست راهنما از گواهی متخصصان ارائه شده توسط انجمن ملی درمان شناختی رفتاری برای پیدا کردن یک متخصص حرفه‌ای در منطقه خود چک کنید.

 

برگرفته از سایت: https://www.verywellmind.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.