زخم معده و درمان گیاهی

با دور شدن هر چه بیشتر انسان ها از غذاهای سالم و مصرف فست فود ها و نوشیدنی های گازدار، یکی از شایع ترین بیماری ها زخم معده است. برخی به دنبال این هستند که با داروها و مواد گیاهی این مشکل را حل کنند.
دوشنبه، 14 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
زخم معده و درمان گیاهی
ده روش برای بهبود زخم معده در خانه
 
چکیده:
با دور شدن هر چه بیشتر انسان ها از غذاهای سالم و مصرف فست فود ها و نوشیدنی های گازدار، یکی از شایع ترین بیماری ها زخم معده است. برخی به دنبال این هستند که با داروها و مواد گیاهی این مشکل را حل کنند. ما در این مجال به بررسی استفاده از 10 ماده طبیعی از جمله: پروبوتیک ها، زنجبیل، میوه ها، موزپلانتین، عسل، زردچوبه، شیرین بیان، بابونه، سیر و آلوئه ورا می پردازیم.

تعداد کلمات : 1407 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه

معده

نویسنده: جنا فلچر
   مترجم: علی مهربانی

مقدمه:
زخم ها می توانند در بسیاری از نقاط بدن، از جمله پوشش معده ایجاد شوند. برخی از داروهای خانگی طبیعی می توانند درد و سایر علائم مرتبط با زخم را از بین ببرند. زخم معده، از جمله زخمهایی است که در پوشش معده یا روده اثنی عشرکه بخش اول روده کوچک است، توسعه می یابد. که تحت عناوین زخم معده، زخم‌ گوارشى‌ یا زخم اثنی عشر شناخته می شود. زخم معده زمانی ایجاد می شود که اسید معده باعث تخریب مایع معده شود.

علل زخم عبارتند از:
    عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)
    
استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا آسپیرین.
بعضی افراد معتقدند استرس و غذای تند می تواند باعث زخم معده شود. در حالی که این دو باعث ایجاد زخم نمی شود، بلکه می توانند باعث افزایش تولید اسید معده شوند.

ده روش مبتنی بر مشاهده و تجربه برای زخم معده
اگر مبتلا به زخم معده باشید، ممکن است در معده احساس سوزش کنید. این احساس سوزش اغلب:
  •     چند دقیقه یا چند ساعت طول می کشد.
  •     پس از مصرف آنتی اسیدها یا جلوگیری از مصرف غذا، کاهش می یابد.
  •     در وسط شب یا در طی وعده های غذایی شروع می شود.
  • برای چند هفته ادامه پیدا می کند.
مردم می توانند این علائم را با استفاده از داروهای خانگی زیر از بین ببرند:

1-  پروبیوتیک
پروبیوتیک ها موجودات زنده ای هستند که به ترمیم باکتری ها در دستگاه گوارش کمک می کنند. همچنین با کمک به سلامت روده، می توانند در درمان زخم کمک کنند. طبق بررسی انجام شده در سال 2014، پروبیوتیک ها نمی توانند باکتری های H. pylori را از بین ببرند. با این حال، آنها ممکن است مقدار باکتری موجود را کاهش دهند، سرعت روند بهبودی را افزایش دهند، و بتوانند بعضی علائم را بهبود بخشند. هنگامی که پروبیوتیک ها در کنار سایر روش ها مصرف می شوند، ممکن است به از بین بردن باکتری های مضر کمک کنند. مردم می توانند پروبیوتیک ها را در منابع زیر پیدا کنند:
    ماست
    مواد غذایی تخمیر شده
    مکمل پروبیوتیک  برخی از غذاها در آنها پروبیوتیک دارند. اما، در نظر گرفتن مکمل ها که مقادیر بالاتر از پروبیوتیک را دارا می باشند نیز، در دسترس است.

2-  زنجبیل
بسیاری از مردم فکر می کنند که زنجبیل اثرات محافظتی برای معده دارد. بعضی از افراد برای درمان معده و بیماری های گوارشی مانند یبوست، نفخ و ورم معده از آن استفاده می کنند. بررسی سال 2013 نشان می دهد که زنجبیل می تواند به زخم های معده ناشی از باکتری های H. pylori کمک کند. خوردن زنجبیل همچنین ممکن است از زخم های ناشی از مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) نیز جلوگیری کند. با این حال، بسیاری از این نتایج، حاصل مطالعات حیوانی است، بنابراین مشخص نیست که آیا اثرات در انسان هم، مشابه خواهد بود یا خیر.

3-  میوه های رنگارنگ
بسیاری از میوه ها حاوی ترکیباتی به نام فلانوئیدها هستند که پلی فنول هستند. با توجه به بررسی سال 2011، پلی فنول ها می توانند به بهبود زخم معده کمک کنند. آنها همچنین می توانند به طیف وسیعی از مسائل مربوط به گوارش از جمله اسپاسم و اسهال کمک کنند. فلاونوئیدها از معده در برابر زخم ها محافظت می کنند. آنها با افزایش مایع معده، که مانع رشد H. pylori می شوند، این کار را انجام می دهند. فلاونوئیدها نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. میوه هایی که حاوی فلاونوئیدها هستند، عبارتند از:
     سیب
     زغال اخته
     گیلاس
     لیمو و پرتقال
     آجیل
اگر مبتلا به زخم معده باشید، ممکن است در معده احساس سوزش کنید. این احساس سوزش اغلب:
    چند دقیقه یا چند ساعت طول می کشد.
    پس از مصرف آنتی اسیدها یا جلوگیری از مصرف غذا، کاهش می یابد.
    در وسط شب یا در طی وعده های غذایی شروع می شود.
    برای چند هفته ادامه پیدا می کند.

درمان زخم معده مفید باشد. مردم همچنین از عسل برای سرعت بخشیدن به بهبود زخم، از جمله زخم های پوستی، سوختگی و زخم معده استفاده می کنند.

6- زردچوبه
زردچوبه یک ادویه معمولی زرد است که اغلب در هند و سایر نقاط جنوب آسیا استفاده می شود. مانند فلفل قرمز، زردچوبه حاوی یک ترکیب کورکومین است. محققان در حال مطالعه در مورد مزایای سلامتی کورکومین هستند. بررسی های سال 2013 به این نتیجه رسید که کورکومین دارای فعالیت های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است به جلوگیری از زخم معده کمک کند. با این حال، تعداد محدودی از مطالعات در مورد انسان صورت گرفته است. که نیاز به تحقیق بیشتر برای بررسی زردچوبه در درمان زخم ها وجود دارد. با این حال، نتایج اولیه ظاهرا مثبت است. دانشمندان بر این باورند که زردچوبه می تواند به کاهش علائم زخم و درمان زخم کمک کند.

7- بابونه
بعضی از افراد با استفاده از گل بابونه و چای بابونه برای درمان اضطراب جزئی، اسپاسم روده و التهاب استفاده می کنند. یک بررسی انجام شده در سال 2012 نشان می دهد که عصاره های بابونه همچنین دارای خواص ضد زخم هستند. برخی محققان معتقدند که ممکن است زخم معده را مهار کرده و زمان بهبودی آنها را کاهش دهد. با این حال، بسیاری از این تحقیقات از مطالعات حیوانی حاصل می شود. محققان نمی دانند که بابونه اثرات مشابهی بر انسان دارد یا خیر.

8- سیر
سیر در بسیاری از نقاط جهان به عنوان یکی از طعم دهنده های محبوب غذا مورد استفاده قرار می گیرد. سیر دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است که در مبارزه با عفونت ها مفید است. بعضی از مطالعات اثربخشی سیر در درمان زخم ها را پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال2016 در مورد حیوانات نشان داد که سیر می تواند به جلوگیری از توسعه زخم کمک کرده و به سرعت روند بهبودی تاثیر بگذارد. طبق بررسی سال 2015، سیر ممکن است به جلوگیری از رشد H. pylori نیزکمک کند. یک مطالعه میدانی کوچک در سال 2015 نشان می دهد که خوردن دو حبه سیر با وعده غذایی دو بار در روز می تواند اثرات ضد باکتریایی علیه H. pylori داشته باشد. با این وجود، تمام مطالعات نشان می دهد که سیر بر H.pylori اثر می گذارد یا از زخم ها جلوگیری می کند. البته دانشمندان هنوز باید تحقیقات بیشتری انجام دهند.

9- شیرین بیان
شیرین بیان ادویه بومی منطقه مدیترانه و آسیا است. مردم از صدها سال پیش شیرین بیان را در داروهای سنتی خود استفاده می کرده اند. بعضی افراد معتقدند که خوردن ریشه شیرین بیان خشک می تواند به درمان و جلوگیری از زخم کمک کند. با این حال، تحقیقات تمایل به تمرکز بر استفاده از مکمل ها دارند، نه ریشه شیرین بیان خشک. بنابراین، افراد علاقه مند به استفاده از این ادویه برای زخم ها ممکن است بخواهند آن را به عنوان مکمل آزمایش کنند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که مصرف مکمل های شیرین کننده می تواند به مبارزه با عفونت های H. pylori کمک کند. این مطالعه نشان می دهد که این مکمل کمک می کند تا از رشد باکتری جلوگیری شود.

10- آلوئه ورا
آلوئه ورا یک روغن گیاهی محبوب است که در بسیاری از لوسیون های موضعی، لوازم آرایشی و مواد غذایی یافت می شود. برخی مطالعات در مورد اینکه چگونه آلوئه ورا بر زخم های معده تاثیر می گذارد، نتایج مطلوبی را به دنبال داشته است. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2011 بر روی موش های صحرایی نشان داد که آلوئه ورا نیز می تواند زخم های مشابهی را که با داروهای ضد زخم معروف درمان می شود، بهبود ببخشد. اما محققان، این گیاه را در حیوانات و نه انسان مورد مطالعه قرار داده اند. بنابراین، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا اثرات آلوئه ورا بر روی انسانها را مشاهده کنند.

 

بیشتر بدانید :  کمک تغذیه به درمان زخم های معده و روده


درمان های پزشکی برای زخم
درمان های پزشکی برای زخم معده بر اساس آن چه زخم سبب می شود، متفاوت است. اگر مصرف دارو های ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) باعث زخم شود، یک پزشک احتمالا به فرد توصیه می کند که مصرف این داروها را متوقف کند یا کاهش دهد. پزشک ممکن است مهارکننده های پروتون-پمپ (PPIs) را برای کاهش اسید معده و محافظت از پوشش معده درخواست کند. آنها نمی توانند باکتری را از بین ببرند، اما می توانند به مبارزه با عفونت H. pylori کمک کنند. یک پزشک همچنین ممکن است مسدود کننده های گیرنده هیستامین را تجویز کند. این مانع از تولید بیش از حد اسید می شود. بعضی از نمونه ها عبارتند از Zantac و Pepcid. همچنین یک پزشک ممکن است یک محافظ به نام سوکرالفت (Carafate) تجویز کند. این به جلوگیری از آسیب بیشتر به ناحیه اطراف زخم کمک می کند.

هنگامی که عفونت H. pylori باعث زخم می شود، پزشک همچنین ممکن است آنتی بیوتیک ها را تجویز کند. از آنجا که H. pylori  می تواند به سختی از بین برود، یک فرد باید تمام دوزها را دقیقا طبق دستور پزشک ،حتی پس از از بین رفتن علائم مصرف کند. اغلب پزشک در هنگام درمان زخم چندین دارو و درمان را ترکیب می کند. درمان های ترکیبی به کاهش درد، جلوگیری از آسیب بیشتر و درمان هر گونه عفونت کمک می کند.

یک فرد ممکن است بتواند از برخی داروهای خانگی استفاده کند. اما، مردم باید با پزشک نیز مشورت کنند تا علت را پیدا کرده و درمان نماید. پزشک می تواند یک طرح درمان برای کمک به درمان زخم پیشنهاد دهد. درمان های خانگی ممکن است به پیشگیری از زخم در آینده کمک کنند و به طور طبیعی به کاهش علائم کمک می کند.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.