اختلال عاطفی فصلی چیست؟

اختلال عاطفی فصلی نوعی افسردگی است که در زمستان در کشورهای دور از استوا رخ می دهد. همچنین به عنوان SAD(Seasonal affective disorder) شناخته شده است، گاهی اوقات به عنوان افسردگی زمستانی نیز شناخته می شود.
دوشنبه، 14 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
اختلال عاطفی فصلی چیست؟
رابطه زمستان و افسردگی
 
چکیده:
اختلال عاطفی فصلی نوعی افسردگی است که در زمستان در کشورهای دور از استوا رخ می دهد. همچنین به عنوان SAD(Seasonal affective disorder) شناخته شده است، گاهی اوقات به عنوان افسردگی زمستانی نیز شناخته می شود. ما در این مجال به بررسی علائم، علل و راه های درمان این اختلال می پردازیم.

تعداد کلمات : 1688 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه


افسرده

نویسنده: کریستین نوردویست
   مترجم: علی مهربانی

همانطور که زمستان نزدیک می شود، صبح ها دیرتر و عصر ها زودتر شروع می شوند، بنابراین هر روز بهره ما از نور خورشید کم است. کارشناسان می گویند: اختلال عاطفی فصلی به احتمال زیاد و به تنهایی ناشی از کمبود نور خورشید است و نه به دلیل دمای هوای سرد. نشانه های افسردگی معمولا به آرامی شروع می شوند، زیرا روز شروع به کوتاه شدن می کند و در اوایل بهار به میزان نور خورشید افزوده می شود.

حقایق سریع درباره اختلال عاطفی فصلی:
  • اختلال عاطفی فصلی، یک نام بالینی را تا اوایل دهه 1980 دریافت نکرده بود.
  • اختلال عاطفی فصلی، شبیه افسردگی است.
  •  نشانه های رایج آن عبارتند از: روحیه پایین، بی حالی و گوشه گیری.

اختلال عاطفی فصلی چیست؟
این اختلال یک مشکل فصلی موثر است که برای مردمی اتفاق می افتد که از جذب نور آفتاب کافی، بی بهره هستند. اختلال عاطفی فصلی، اولین بار در سال 1845 در ادبیات علمی ذکر شد، اما شرایط اجازه کسب نام بالینی را تا اوایل دهه 1980 پیدا نکرد. ما می دانیم که تغییرات فصلی در ارتباط با نور خورشید بر روی رفتار حیوانات تاثیر می گذارد، به عنوان مثال، خواب زمستانی، تولید مثل، و به دنبال یک جفت گشتن. تغییرات فصلی در ارتباط با نور خورشید ریتم های روزانه ما را تحت تاثیر قرار می دهد که به عنوان ساعت های بیولوژیکی داخلی ما نیز محسوب می شود.  این اختلال  4 تا 6 درصد از مردم آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد و در میان جوانان بالغ 20 تا 30 ساله، شایع تر است. اغلب در زنان بیشتر از مردان دیده می شود، اگرچه افسردگی بیشتر در زنان معمول است. این در مناطقی شمالی، بیشتر رخ می دهد. به عنوان مثال، در ایالت واشنگتن هفت برابر شایع تر از فلوریدا است. جالب توجه است، مردم می توانند، این اختلال را در تابستان نیز تجربه کنند، اگر چه نادر است.

علائم اختلال عاطفی فصلی
علائم و نشانه های این نوع اختلال، شبیه به افسردگی است، اما آنها در فصل زمستان بروز پیدا کرده و در فصل بهار از بین می روند. در اکثر موارد، علائم هر سال تقریبا در همان زمان باز می گردد. علائم معمولا در پاییز، ملایم هستند، و آنها در زمستان بدتر می شوند. شدت، ویژگی ها و الگوهای اختلال عاطفی می تواند بطور قابل توجهی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. حدود چهار پنجم افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی، مبتلا به افسردگی یکپارچه هستند، در حالی که بقیه افسردگی دو قطبی دارند. به این معنی که علائم افسردگی مداوم دارند، در حالی که دو قطبی از دوره های بالا یا مانیک به حالت های بسیار پایین یا افسردگی متغیر است.

علائم و نشانه های اختلال عاطفی فصلی عبارتند از:
    اضطراب
    احساس گناه و بی ارزش بودن
    احساس تنش
    ناامیدی
    تحریک پذیری
    ناامیدی
   گریه کردن
    بی حالی و خستگی
    افزایش اشتها
    گوشه گیری و انزوا
    دشواری در تمرکز
    افزایش وزن
اختلال عاطفی فصلی، اولین بار در سال 1845 در ادبیات علمی ذکر شد، اما شرایط اجازه کسب نام بالینی را تا اوایل دهه 1980 پیدا نکرد. ما می دانیم که تغییرات فصلی در ارتباط با نور خورشید بر روی رفتار حیوانات تاثیر می گذارد، به عنوان مثال، خواب زمستانی، تولید مثل، و به دنبال یک جفت گشتن. تغییرات فصلی در ارتباط با نور خورشید ریتم های روزانه ما را تحت تاثیر قرار می دهد که به عنوان ساعت های بیولوژیکی داخلی ما نیز محسوب می شود.
علائم اختلال عاطفی فصلی در بهار و تابستان
در عوض احساس افسردگی در زمستان، برخی از افراد در بهار و تابستان این علائم را دارند. این نوع اختلال نادر است، اما علائم میتوانند شامل موارد زیر باشند:
     بیخوابی
     احساس ناخوشی
     کاهش اشتها
     کاهش وزن
     اضطراب
     بیقراری و آشفتگی

عوامل خطر
فاکتورهایی وجود دارد که می تواند بر سلامت افراد مبتلا به این اختلال تأثیر بگذارد و احتمال کمتری دارد.
جنسیت: زنان به نسبت مردان بیشتر از این اختلال رنج می برند. اما مردان ممکن است نشانه های شدیدتری داشته باشند.
بعضی از مطالعات نشان می دهد افرادی که دورتر از استوا زندگی می کنند، از شانس بیشتری برای ابتلا برخوردار هستند. کسانی که در مناطقی زندگی می کنند که در آن، روزها در زمستان به طور قابل توجهی کوتاه تر هستند بیشتر حساس هستند.
افرادی که دارای بستگان نزدیکی باشند که در گذشته اختلال داشته اند یا در حال حاضر مبتلا هستند، دارای خطر بیشتری هستند.
داشتن افسردگی در گذشته یا در حال حاضر: افراد مبتلا به افسردگی یا افسردگی دوقطبی بیشتر احتمال دارد که مبتلا به این اختلال شوند. در مقایسه با کسانی که چنین تجربه ای نداشته اند
.
علل ابتلا با اختلال عاطفی فصلی
کارشناسان هنوز از علل دقیق ابتلا به اختلال عاطفی فصلی، مطمئن نیستند. با این حال، دانشمندان به مواردی به عنوان علل احتمالی در مطالعات دست پیدا کرده اند. از آن جمله است:
ریتم شبانه روزی(ساعت بدن ما): هر یک از ما دارای یک ساعت داخلی بدن است که به ما وقت خواب و بیداری را گزارش می کند. تصور می شود که بهره کمتر از نور خورشید در زمستان، ریتم شبانه روزی ما را مختل کند، و علائم افسردگی را ایجاد می کند.

سطح ملاتونین : ملاتونین یک هورمون است که بر الگوهای خواب و خلق و خوی ما تاثیر می گذارد. کارشناسان معتقدند که کاهش میزان نور آفتاب از طریق روزهای کوتاهتر در زمستان مانع از تعادل ملاتونین ما میشود. افراد مبتلا به اختلال فصلی نیز در طول ماه های زمستان میزان سروتونین را کاهش داده اند.

هیپوتالاموس: نور خورشید منجر به تحریک هیپوتالاموس می شود، که بخشی از مغز است که کنترل خواب، خلق و خو و اشتها را تحت تاثیر قرار می دهد که همه این موارد بر احساس ما تاثیر می گذارد. به همین ترتیب، تولید سروتونین، یک ماده شیمیایی مغزی (انتقال دهنده عصبی) که بر خلق و خو اثر می کند، ممکن است تحت تأثیر نور خورشید قرار گیرد.

تشخیص
پزشک ممکن است یک معاینه فیزیکی را انجام دهد و سؤالاتی را مطرح کند، که از آن جمله هستند:
    علائم چقدر طول می کشد، چقدر شدید بوده و چگونه بر فعالیت های روزانه تاثیر می گذارند؟
    چه الگوهای تغذیه ای را دوست دارید؟
    سوالات عمومی درباره سبک زندگی.
    الگوهای خواب و آیا تغییری در آنها ایجاد شده است یا نه؟
    چگونه افکار و رفتارها با فصلها تغییر می کنند.
    سوال درباره تاریخچه مشکلات پزشکی خانواده مانند افسردگی

از انجا که افسردگی دارای انواع مختلفی است، تشخیص صحیح اختلال عاطفی فصلی ممکن است طول بکشد. هیچ آزمایش پزشکی یا آزمایشگاهی وجود ندارد که بتواند وضعیت را تشخیص دهد. پزشک ممکن است برخی از آزمایش های تشخیصی، از جمله آزمایش خون را برای رد کردن احتمال داشتن سایر بیماری ها، تجویز کند. انجمن روانپزشکی آمریکا، اختلال عاطفی فصلی را به عنوان "افسردگی با الگوی فصلی" به حساب می آورد.

درمان
با توجه به تحقیقات انجمن روانپزشکی آمریکا، افراد ممکن است از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید، علائم این اختلال را را کاهش دهند. به عنوان مثال، رفتن به راه طولانی در خارج از منزل زمانی که هنوز نور خورشید می تابد، می تواند کمک کند. مؤسسه ملی مراقبت های بهداشتی و درمانی در انگلستان توصیه می کند که درمان این اختلال باید همانند سایر انواع افسردگی شامل داروهای روان شناختی و ضد افسردگی بشود.

درمان بوسیله نور درخشان
اگر نشانه ها چنان شدید باشند که بر زندگی روزمره فرد تأثیر بگذارد، گاهی توصیه می شود که نور درمانی بشود. این کار می تواند به بازگرداندن ریتم روزانه بدن کمک کند. با این نوع درمان، فرد هر روز در مقابل یک نور مخصوص 30 تا90 دقیقه می نشیند. مهم است که یک جعبه مخصوص برای درمان خریداری بشود. لامپهای UV، چراغهای تمام عیار و لامپهای برنزه هم نمی توانند کار مشابهی را انجام دهند. به طور کلی، نور درمانی باید از 30 دقیقه تا 2 ساعت در روز، بسته به قدرت نور به طول بیانجامد. پزشکان می گویند که قرار گرفتن در معرض نور هنگام صبح بهترین نتایج را به ارمغان می آورد. درمان مشابهی به عنوان شبیه سازی سپیده شناخته شده است، زمانی که یک نور ویژه در اتاق خواب برنامه ریزی شده است تا به آرامی در صبح روشن تر شود تا شبیه سازی سپیده دم را انجام دهد.
کارشناسان می گویند این نوع فتوتراپی نیز کمک می کند تا تعادل شیمیایی مغز را بازسازی کند. ولی هیچ کس مطمئن نیست که این اتفاق می افتد یا خیر.

روان درمانی
گرچه اختلال عاطفی فصلی، منجر به تغییراتی در هورمون های مغزی انسان می شود، درمان با تمرکز بر روحیه و رفتار شخص نیز می تواند کمک کنند. درمان شناختی رفتاری، مبتنی بر این فرض است که تفکر و واکنش شخص در مقابل اتفاقات ناخوش آیند چیست؟  به عنوان مثال، اگر روش فرد در درک موقعیت های خاص تغییر کند، رفتار او هم تغییر خواهد کرد و علائم آن کاهش می یابد. این نوع درمان، معمولا شامل یک برنامه شخصی است که به کمک خود شخص و اطرافیان او برنامه ریزی می شود. برخی مواقع برنامه گروهی نیز می تواند مفید باشد.

 

 بیشتر بدانید :  اختلال خلقی فصلی


دارو درمانی
یک پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی را تجویز کند، که معمولا یک مهار کننده بازجذب سروتونین است که باعث افزایش سطح سروتونین می شود. داروهای ضد افسردگی فورا عمل نمی کنند؛ آنها به زمانی بین ده تا یک ماه نیاز دارند تا نتیجه بخش باشند. کارشناسان می گویند که داروهای ضد افسردگی برای اختلال عاطفی فصلی موثرتر هستند در صورتی که در ابتدای شروع اختلال  و قبل از اینکه علائم ظاهر شوند، مصرف شوند. معمولا باید تا بهار، روزانه مصرف شوند. هنگام مصرف این داروها افراد همیشه باید از دستور پزشک خود پیروی کنند.

کمک به خود
بعضی از مردم دریافته اند که ایجاد محیطی شادتر و روشن تر به کاهش علائم کمک می کند. که شامل کنار زدن پرده ها، پیرایش درختان در اطراف خانه و نزدیک شدن به پنجره در طول می شود. حتی در زمستان، خورشید هنوز هم ظاهر می شود. بنابراین، بیرون رفتن هر روز برای مدت طولانی می تواندکمک کند. به همین ترتیب، ورزش نه تنها برای سلامتی مفید است بلکه علائم اضطراب را نیز کاهش می دهد و به خواب مناسب کمک می کند. تمرینات ورزشی همچنین می توانند به افراد کمک کنند که تصور شخصی خود را بهبود ببخشند، که تمایل به بالا بردن روحیه خود پیدا کنند.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.