چرا سرفه می کنم

سرفه کردن، یک عمل ارادی یا غیرارادی است که گلو و مجاری تنفسی را از ذرات خارجی، میکروب ها، تحریک کننده ها، مایعات و مخاط تمیز می کند. این یک بیرون فرستادن سریع از ریه ها است. سرفه می تواند به صورت عمدی یا بخشی از یک رفلکس انجام شود.
دوشنبه، 14 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
چرا سرفه می کنم
همه چیز درباره سرفه و علل آن
 
چکیده:
سرفه کردن، یک عمل ارادی یا غیرارادی است که گلو و مجاری تنفسی را  از ذرات خارجی، میکروب ها، تحریک کننده ها، مایعات و مخاط تمیز می کند. این یک بیرون فرستادن سریع از ریه ها است. سرفه می تواند به صورت عمدی یا بخشی از یک رفلکس انجام شود. اگر چه سرفه می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد، اما در اغلب موارد بدون نیاز به مراقبت های پزشکی، برطرف می شود. در این مقاله، ما علل، تشخیص و درمان سرفه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تعداد کلمات : 1060 / تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه

سرفه

نویسنده: کریستین نوردویست
   مترجم: علی مهربانی

حقایقی درباره سرفه
در اینجا برخی از نکات کلیدی در مورد سرفه را بیان می کنیم.
  •      بعضی از میکروب ها از سرفه جهت پخش شدن خود در افراد دیگر استفاده می کنند.
  •      مجموعه ای گسترده از علل بالقوه سرفه وجود دارد.
  •      برخی از انواع سرفه تنها در شب رخ می دهد.
  •      اگر تشخیص سرفه دشوار باشد، ممکن است عکس برداری توسط اشعه ایکس از قفسه سینه ضروری باشد.
  •      درمان های خانگی می تواند اکثریت سرفه ها را تسکین دهد.

سرفه چیست؟
سه مرحله برای سرفه وجود دارد:
     استنشاق (نفس کشیدن).
     افزایش فشار داخل گلو و ریه ها با بسته شدن تارهای صوتی.
     آزاد شدن انفجاری هوا، هنگامی که تارهای صوتی باز شده و سرفه صدای مشخصی را ایجاد می کند. اگر کسی زیاد سرفه کند، می تواند نشانه ای از بیماری باشد. بسیاری از سرفه ها ناشی از بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی هستند، اما علل غیر عفونی نیز وجود دارد. ما به برخی از دلایل احتمالی در بخش بعدی اشاره می کنیم.

علل ایجاد سرفه
اکثریت سرفه ها از طریق ویروس ها ایجاد شده و بدون درمان بهبود می یابند. علل سرفه حاد (کوتاه مدت): در اکثر موارد عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی است و بر گلو اثر می گذارد. این عفونت ها عبارتند از: آنفلوآنزا، سرماخوردگی معمولی و لارنژیت(خروسک). سرفه حاد می تواند ناشی از تب یونجه باشد.

علل سرفه مزمن (طولانی مدت)
سرفه مزمن ممکن است ناشی از:
   مخاطی که گلو را از پشت بینی خیس می کنند
   بیماری ریفلکس گوارشی
   برخی از داروها
   سیگار کشیدن و آسم
سرفه مزمن در کودکان اغلب ناشی از آسم است، اما همچنین می تواند از شرایط مانند بیماری ریفلکس گوارشی باشد. علت کمتر معمول سرفه مزمن در بزرگسالان، شامل سل ، عفونتهای قارچی ریه و سرطان ریه می باشد.

زمان مراجعه به پزشک
اگر یک سرفه بدون بهبودی برای 3 هفته ادامه داشته باشد، مراجعه به پزشک معقول است. در بیشتر موارد، هیچ چیز جدی پشت سر سرفه وجود نخواهد داشت، اما در موارد نادر، سرفه طولانی مدت می تواند نشانه ای از بیماری باشد که نیاز به درمان دارد، مانند سرطان ریه یا نارسایی قلبی. سایر دلایل درخواست مشاوره پزشکی عبارتند از:
     سرفه در حال وخیم تر شدن است.
    وجود تورم و برآمدگی در ناحیه گردن
     کاهش وزن
     سرفه شدید
     مشکل در بلعیدن
     تغییرات دائمی در صدا
     مشاهده خون هنگام سرفه
     تنفس دشوار
     درد قفسه سینه
     تب هایی که بهتر نمی شوند
حقایقی درباره سرفه
     اگر تشخیص سرفه دشوار باشد، ممکن است عکس برداری توسط اشعه ایکس از قفسه سینه ضروری باشد.
     بعضی از میکروب ها از سرفه جهت پخش شدن خود در افراد دیگر استفاده می کنند.
     مجموعه ای گسترده از علل بالقوه سرفه وجود دارد.
     برخی از انواع سرفه تنها در شب رخ می دهد.
     درمان های خانگی می تواند اکثریت سرفه ها را تسکین دهد.

تشخیص
اگر یک دکتر تشخیص بدهد که سرفه ناشی از سرماخوردگی معمولی یا آنفولانزا می باشد، توصیه های عمومی برای استراحت، نوشیدن مقدار زیاد مایعات و اجازه دادن به اینکه دوره بیماری تمام شود، را مطرح می کند. در اکثر موارد، این سرفه ها پس از یک تا دو هفته رو به بهبودی می روند. سرفه ناشی از عفونت ویروسی که بیش از چند هفته ادامه می یابد، احتمالا به مراقبت پزشکی نیاز دارد. پزشک ممکن است برخی از آزمایش های تشخیصی مانند اشعه ایکس قفسه سینه را سفارش دهد؛ یا یک نمونه از خلط ممکن است برای تجزیه و تحلیل به منظور تعیین علت عفونت به یک آزمایشگاه ارسال شود.

همچنین ممکن است از بیمار خواسته شود در داخل یک لوله متصل که به یک دستگاه(اسپیرمتری) متصل است، نفس بکشد، این کمک می کند تا پزشک تعیین کند که آیا مجاری تنفسی مسدودی(که در آسم یا نفخ رایج است) دارند یا نه. اگر آسم تشخیص داده شود، پزشک ممکن است داروهای آسم را تجویز کند. گاهی اوقات پزشک ممکن است بیمار را به یک متخصص ریه یا گوش، حلق و بینی ارجاع دهد.

درمان
بهترین راه برای درمان یک سرفه ناشی از عفونت ویروسی این است که اجازه دهید سیستم ایمنی بدن با آن برخورد کند که به طور معمول، چنین سرفه های رو به بهبودی می روند. اگر پزشک در حال معالجه سرفه باشد، بر علت تمرکز خواهد کرد. کدئین، دکسترومتورفان و دیگر کاهنده های سرفه اغلب در افراد مبتلا به سرفه استفاده می شود. با این حال، تحقیقات زیادی در مورد داروهای برطرف کننده سرفه و اینکه چقدر می توانند علایم سرفه را کاهش دهند، وجود ندارد.

 

بیشتر بدانید :  سرفه ، نگهبان ریه


درمانهای خانگی
طبق گزارش سرویس بهداشت ملی انگلیس، داروهای خانگی با عسل و لیمو مفید است، اگر از بسیاری محصولات که در داروخانه ها فروخته می شوند، بهتر نباشند. درمان ها عمدتا به منظور ایجاد احساس کمی بهبودی است، اما عموما طول دوره سرفه را کاهش نمی دهند.

عسل، گلو را می پوشاند و در نتیجه باعث تحریک کمتر و احتمالا سرفه کمتر می شود. عسل یک مرهم و مسکن است.

داروهای سرفه، برخی از آنها ممکن است به علائم وابسته مانند تب و یا گرفتگی بینی کمک کند. با این حال، شواهد قانع کننده ای وجود ندارد که داروهای سرفه در سرفه های سرطانی نیز موثر باشند. برای بچه های کوچک، قبل از دادن داروهای سرفه، با پزشک صحبت کنید. برخی از مواد تشکیل دهنده داروهای سرفه مانند کدئین می توانند برای کودکان کوچک خطرناک باشند. هیچ شواهدی وجود ندارد که داروهای سرفه به کودکان کمک کنند و در عوض ممکن است به علت داشتن عوارض جانبی خطرناک نیز باشند.

داروهای کاهش دهنده سرفه، این رفلکس سرفه را سرکوب می کنند و معمولا فقط برای سرفه خشک تجویز می شوند. نمونه هایی از آن عبارتند از: فالکودین، دکسترومتورفان و آنتی هیستامین ها.

داروهای خلط آور، این کمک می کند تا خلط و مواد دیگر از نای، نایژه و ریه خارج شوند. یک مثال گویفنزین (گافافنزین) است که دستگاه تنفسی تحریک شده را ترمیم کرده و کمک می کند مجاری تنفسی تخلیه شوند.

به طور خلاصه، سرفه می تواند آزار دهنده و ناراحت کننده باشد، اما اکثر اوقات آنها خود به خود بهبود می یابند.
با این حال، اگر سرفه برای دوره ای ادامه داشته باشد یا بدتر شود، اهمیت پیدا می کند.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.