چین و اروپا، الحادی ترین نقاط جهان

در این مقاله آماری از پراکندگی جمعیت ملحدین ارائه می شود. در میان کشورهای جهان چین و در میان قاره های جهان اروپا با بیشترین میزان خداناباوری در صدر هستند
پنجشنبه، 17 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
چین و اروپا، الحادی ترین نقاط جهان
چین و اروپا، حائز رتبه اول در خداناباوری
 
چکیده
در این مقاله آماری از پراکندگی جمعیت ملحدین ارائه می شود. در میان کشورهای جهان چین و در میان قاره های جهان اروپا با بیشترین میزان خداناباوری در صدر هستند.

تعداد کلمات : 1467 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه
 
سیب
 
نویسنده: FRANK JACOBS
مترجم: محسن صبوری
 
این موضوع اهمیتی ندارد که آیا شما به طور منظم به محلی برای عبادت می روید یا خیر این موضوع اهمیت دارد که اساسا آیا خود را انسان مذهبی می پندارید؟ طبق آماری منتشره از سوی موسسه گالوپ 62 درصد از میان 60 هزار فرد در 68 کشور گفتند بله که نتایج آن در سال 2017 به چاپ رسید. در سال 2005، 77 درصد افراد پاسخ مثبت داده بودند.

پانزده درصد کاهش، فقط در دوازده سال مطمئنا شیب تندی محسوب می شود. آیا این بدین معنا است که خداناباوری در حال شیوع در سرتاسر جهان است؟ جواب مثبت است اما به سه دلیل نه به این مقدار که این نظر سنجی از آن حکایت می کند.

دلیل اول این است که حد واسط بین کسانی که به وجود خدا اعتقاد دارند و کسانی که به عدم وجود خدا اعتقاد دارند زیاد و در حال فزونی است. در سال 2005 تنها 5 درصد از کسانی که در آن سال شرکت کردند خود را معتقد به خداناباوری معرفی کرده بودند و 18 درصد باقی مانده لا مذهب یا ندانم گرا بودند. در سال 2017، ندانم گراها به 30 درصد رسیده بودند. خداناباوران هم فقط 9 درصد افزایش پیدا کرده بوند.

دلیل دوم این است که اعتقادات افراد لزوما با هم سازگار نیست. ممکن است مردم به ابعادی از دین اعتقاد داشته باشند و در عین حال خود را مذهبی ندانند و برعکس. همان طور که نتیجه دیگر این نظرسنجی نشان می دهد، درصد بالاتر از افرادی که گفته بودند آن ها مذهبی هستند به روح (74%) و خدا (71%) اعتقاد داشتند. در مقابل درصد کمی از افرادی به اموری مثل بهشت (56%) و جهنم (49%) و زندگی بعد از مرگ (54%) اعتقاد دارند که متکلمین آن ها را ضروری دین تلقی می کنند.

دلیل سوم این است که کشمکش بین خدا و جای خالی آن در بخشی از فضای ذهنی انسان، عقب نشینی خداجویی در برابر مادی گرایی نیست. نظر سنجی موسسه گالوپ که در سال 2012 به انجام سید میزان پایین تر دین گرایی (59%) و میزان بالاتری از خداناباوری (13%) نسبت به نظر سنجی قبلی آن نشان داد.

در حالی که بیشتر ما عقاید خود را موضوع کاملا شخصی قلمداد می کنیم، چیزی که نظر سنجی های پیاپی موسسه گالوپ هم به وضوح نشان می دهد این است که برخی عوامل خارجی تعیین می کنند که ما به موجود متعالی ایمان داشته باشیم یا خیر.

سن، درآمد و میزان تحصیلات هر کدام دارای نقش هستند. هم چنان که افراد درامد بیشتری کسب می کنند یا تحصیلات بالاتری را می گذرانند، اعتقاداتشان سست تر می شود. مایه تعجب است که اعتقادات افراد با کهولت سن هم کم رنگ می شود. یک نظر سنجی چندی پیش مقایسه ای بین جوانان هجده تا بیست و چهار ساله با سالمندان بالای 65 سال انجام داد. این نظر سنجی به طور قطع و یقین از شکافی در اعتقاد به خدا (67% کهنسالان و 74% جوانان)، زندگی پس از مرگ (60% جوانان و 45% کهنسالان)، روح (78% جوانان و 68% کهنسالان)، جهنم (57% جوانان و 35% کهنسالان) و بهشت (64% کهنسالان و 46% جوانان) پرده برداشت.

همان طور این نقشه پراکندگی خداناباوری در سراسر جهان نشان می دهد، موقعیت جغرافیایی نیز از جمله عوامل محسوب می شود. به دلایل فرهنگی، اجتماعیو سیاسی، برخی کشورها میزان بالاتری از خداناباوران را دارا می باشند. اروپا در صدر قرار دارد اما در همین اروپا هم کشورهای همسایه پراکندگی های متفاوتی را نشان می دهند.

اما کشور با بالاترین نرخ خداناباوری چین است. بر اساس نظر سنجی ها، 67 درصد پاسخ دهندگان چینی خود را معتقد به خداناباوری می دانستند که این میزان بیش از دو برابر درصد کشورهای جهان دو است. برای مثال ژاپن با داشتن 29 درصد خداناباور در رتبه دوم بعد از چین است. کره جنوبی با 23 درصد خدانابور و کسب رتبه پنجم کشوری دیگر از آسیای شرقی است. اما 18 کشور از 20 کشور در صدر، در اروپا قرار دارند.

اسلوونی با داشتن 28 درصد خداناباور درصدر کشورهای اروپایی قرار دارد. بعد از آن جمهوری چک با 25 درصد، فرانسه و بلژیک با 21 درصد در رتبه های بعدی هستند. سپس سوئد با 18 درصد، ایسلند با 17 درصد، اسپانیا با 16 درصد، آلمان و دانمارک هر کدام با 14 درصد و بریتانیا با 11 درصد قرار دارند. نروژ، اتریش و استونی هر کدام با 10 درصد، لتونی، ایرلند، پرتغال، آلبانی با 9 درصد و ایتالیا مهد کلیسای کاتولیک با 8 درصد رتبه های بعدی را از آن خود کردند.

تنها کشور غیر اروپایی که در رتبه های بالا قرار دارد استرالیا و کانادا به ترتیب با 13 و 10 درصد قرار دارند. در آن واحد، برخی کشورهای اروپایی لا اقل بر اساس این نظر سنجی، کمترین میزان خداناباور در سراسر دنیا را به خود اختصاص داده اند. بوسنی، مقدونیه، لهستان تنها یک درصد و بلغارستان و رومانی 3 درصد خداناباور دارند.

فارغ از کشورهای پیشرفته، درصدهای بالای تعجب برانگیزی وجود دارد. برای مثال کنگو با 8 درصد خداناباور در میان کشورهای آفریقایی دیده می شود. طبق این نظر سنجی ساحل عاج، غنا و نیجریه صفر درصد خداناباور داشتند.

مکزیک دیگر کشوری است که در منطقه خود بالاترین نرخ را دارد. این کشور با 8 درصد در صدر جدول کشورهای دیگر آمریکای لاتین است که با 2 تا 3 درصد در این نقشه مشخص شده اند. قسمت پر رنگ تر در نقشه، بخش شمالی برزیل، منطقه فرانسوی زبان گویان که جزیی از خاک فرانسه محسوب می شود، می باشد.تنها کشور غیر اروپایی که در رتبه های بالا قرار دارد استرالیا و کانادا به ترتیب با 13 و 10 درصد قرار دارند. در آن واحد، برخی کشورهای اروپایی لا اقل بر اساس این نظر سنجی، کمترین میزان خداناباور در سراسر دنیا را به خود اختصاص داده اند. بوسنی، مقدونیه، لهستان تنها یک درصد و بلغارستان و رومانی 3 درصد خداناباور دارند.
فارغ از کشورهای پیشرفته، درصدهای بالای تعجب برانگیزی وجود دارد. برای مثال کنگو با 8 درصد خداناباور در میان کشورهای آفریقایی دیده می شود. طبق این نظر سنجی ساحل عاج، غنا و نیجریه صفر درصد خداناباور داشتند.


ارقام در مورد ایالات متحده هم عدد 7 درصد را نشان می دهند که نزدیک به نرم است و با یونان و روسیه برابری می کند. فلسطین اشغالی فقط کمی از ایالات متحده، خداناباوران بیشتری دارد. فنلاند و مغولستان 8 درصد خداناباور دارد که این میزان فقط کمی بیشتر از اوکراین و لتونی و ویتنام با 6 درصد خداناباور است. در مورد کشورهای عراق، فیلیپین، اندونزی و گینه نو آمار صفر درصد را نشان می دهد.

در پاکستان و تایلند فقط تعداد اندکی از افراد یعنی یک درصد خداناباور هستند و در لبنان، هند و ارمنستان این رقم به 2 درصد می رسد. در کشورهای کاملا سکولار مثل آرزانتین، صربستان این میزان نسبتا پایین و به میزان 4 درصد می باشد.

جای تعجب نیست که جوامع به شدت سکولار مثل سوئد با 55 درصد، استرالیا و استونی و نروژ با 50 درصد نزدیک صدر جدول هستند. شگفتی بزرگ این است که این کشورها خداناباوران کمتری از ویتنام با 57 درصد و اذربایجان با 64 درصد دارند. بریتانیا با 58 درصد رتبه دوم دنیا را دارد.


در رابطه با رتبه بندی خداناباوری، اکثر درصدهای بالا در اروپا به دست آمده است و میزان کمتری خداباور را در خود جای داده است. ایرلند، فرانسه، دانمارک و جمهوری چک همگی همانند کانادا عدد 47 درصد را به ثبت رسانده اند. در رتبه بعد آلمان با 46 درصد، بلژیک، اتریش و لتونی با 43 درصد و اسپانیا با 41 درصد قرار دارند.

اما تنها پنج کشور از ده کشور با درصدهای 30 تا 39، اروپایی هستند. این کشورها عبارتند از: بلغارستان و اوکراین با 36 درصد، لیتوانی با 34 درصد، ایسلند با 32 درصد و البانی با 30 درصد. کشورهای دیگر در این بین، کره جنوبی با 37 درصد، عراق با 34 درصد بالاتر از ایالات متحده با 32 درصد، ژاپن با 31 درصد و اندونزی با 30 درصد می باشند.

اعداد مربوط به کشورهای ضد مذهب افریقا تک رقمی است. این اعداد 9 درصد در کنگو، 6 درصد در ساحل عاج، 2 درصد در نیجریه و یک درصد در غنا می باشد. همچنین برخی کشورهای اروپایی با اعداد تک رقمی وجود دارند که از این میان کوزووو با 3 درصد برجسته است. کشورهای دیگر رومانی با 6 درصد و لهستان با 9 درصد هستند. لامذهبی در هند با 3 درصد و پاکستان با 5 درصد، پارگوئه با 7 درصد و فیلیپین با 9 درصد می باشد.

 

بیشتر بخوانید : سرشناس‌ترین دانشمندان مؤمن به خدا



پس از جمع آوری همه درصدها، موسسه گالوپ به این جمع بندی رسید که غیر مذهبی ترین کشورها چین، سوئد، جمهوری چک و بریتانیا و مذهبی ترین کشورها تایلند، نیجریه، کوزووو و هند بودند.
همان طور که خاطر نشان کردیم، اعتقاد به خدا و مذهبی بودن کاملا به یک معنا نیستند. در پنج کشور همه شرکت کنندگان در نظر سنجی اعتقادشان به خداوند را ابراز کردند. این کشورها آذربایجان، غنا، اندونزی، کوزووو و نیجریه هستند.

بسیاری از کلیساهای دولتی در منطقه اسکاندیناوی گزارش می دهند که 60 درصد و 85 درصد جمعیت کشورهایشان عضو کلیسا هستند در حالی که اغلب مردم دانمارک، نروژ و سوئد خود را لا مذهب یا خداناباوران تمام عیار می دانند. 

 

برگفته از سایت: bigthink.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.