استرس و سلامتی

همه ما در زندگی طعم استرس را چشیده ایم. گاهی اوقات استرس می تواند انرژی مثبتی باشد و به شما برای نمایش بهترین عملکردتان در اجرای نواختن پیانو و یا مصاحبه کاری انگیزه دهد. اما بیشتر اوقات مخصوصا وقتی در ترافیک گرفتار شده اید، استرس یک انرژی منفی است. اگر شما زمان زیادی استرس دارید، این استرس می تواند خطر آفرین باشد مگر آنگه اقدام مناسبی صورت دهید
دوشنبه، 21 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
استرس و سلامتی
استرس چگونه بر سلامتی شما تاثیر می گذارد؟
 
چکیده
همه ما در زندگی طعم استرس را چشیده ایم. گاهی اوقات استرس می تواند انرژی مثبتی باشد و به شما برای نمایش بهترین عملکردتان در اجرای نواختن پیانو و یا مصاحبه کاری انگیزه دهد. اما بیشتر اوقات مخصوصا وقتی در ترافیک گرفتار شده اید، استرس یک انرژی منفی است. اگر شما زمان زیادی استرس دارید، این استرس می تواند خطر آفرین باشد مگر آنگه اقدام مناسبی صورت دهید. 

تعداد کلمات : 1119 / تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه
 
شب
 
مترجم : احسان عباس زاده
 
واکنش طبیعی
آیا تا به حال دستان عرق کرده در یک قرار عاشقانه و یا تپش قلب بالا هنگام دیدن یک فیلم ترسناک را تجربه کرده اید؟ پس شما می توانید استرس را در جسم و روحتان احساس کنید. این واکنش غیر ارادی، در میان نیاکان باستانی ما، راهی برای محافظت از خود در برابر خطرات و تهدیدات بود. در مواجهه با خطر، بدن هورمن هایی ترشح میکند که باعث افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و افزایش انرژی شما به منظور مقابله با آن خطر می شود.

در عصر نوین شما در خطر خورده شدن قرار ندارید اما احتمالا روزانه با چالش های مختلفی مواجه می شوید به عنوان مثال قرار ملاقات ها ، پرداخت قبوض و مراقبت از کودکان بازیگوش که سبب می شوند بدن شما واکنش نشان دهد. در نتیجه بدن ممکن است از بین دو گزینه مقابله با مشکل و یا فرار از آن، همواره یکی را انتخاب کند و این مساله عواقب جدی برای سلامتی در پیش دارد.

عوامل تحریک کننده
حتی یک استرس کوتاه مدت و کم شدت هم میتواند عوارض بدی داشته باشد. به عنوان مثال شما ممکن است  قبل از شروع کنفرانس خود دچار حالت تهوع شوید. استرس های شدیدتر نظیر مشاجره با همسر، زمین لرزه و یا حملات تروریستی می تواند سبب عوارض بسیار جدی تری شود. تحقیقات ثابت کرده است که استرس بخصوص از نوع عصبانیت می تواند باعث حملات قلبی و حتی مرگ شود. این اتفاق بیشتر در بین بیماران قلبی رخ می دهد. برخی از مردم از بیماری خود خبر ندارند تا زمانی یک استرس ناگهانی و شدید سب سکته قلبی آنها می شود.وضعیت روحی خود را در طول روز بررسی کنید. اگر احساس می کنید که استرس دارین علت آن و افکاراتان را بنویسید. زمانی که متوجه شدید چه چیزی شما را آزار می دهد در آینده از آن دوری کنید. این کار ممکن است توقع شما از خودتان و دیگران را معقول تر کند و یا باعث شود برای انجام مسئولیت های داخل خانواده و یا محل کار از دیگران کمک بگیرید. تمام تعهدات خود را بر اساس اولویت آنها لیست کنید و مواردی را که مهم نیستن حذف نمایید.


استرس مزمن
وقتی که استرس زندگی شما را برای مدت طولانی تحت الشعاع قرار می دهد، بسیار خطرناک تر میشود. هرچه بیشتر این استرس را بهمراه داشته باشید ضررش برای روح و جسم شما بیشتر می شود. برای مثال ممکن است شما بدون هیچ دلیلی رنجور و تند مزاج شوید. استرس مزمن باعث فرسودگی بدن هم می شود. همچنین استرس میتواند مشکلات موجود فعلی را نیز بدتر جلوه دهد.

 برای مثال در یک تحقیق، نصف داوطلبین مشاهده کردند که یادگیری مقابله با استرس و یا افکار منفی نگرانه، چه میزان میتواند باعث بهبود سردرد های مزمن آنها شود. استرس مزمن همچنین باعث بروز عاداتی مانند پرخوری، استعمال دخانیات و سایر عادات بد رفتاری می شود و از این منظر نیز مسبب بیماری می باشد. به عنوان مثال فشار کاری، توقعات بالا و تصمیم گیری ضعیف باعث افزایش خطر گرفتگی عروق قلبی می شود. انواع دیگری از استرس مزمن مانند افسردگی و کمبود توجه و انزوا نیز در افزایش بیماری های قلبی عروقی موثر هستند. همچنین زمانی که شما بیمار هستید، استرس روند بهودی شما را کندتر می کند. بر اساس نتایجات حاصل از بررسی یک تحقیق علمی، بیماران قلبی دارای شخصیت رفتاری نوع D ( بیماران دارای استرس مزمن)، در معرض خطرات بیشتری قرار دارند.

چه اقداماتی در این راستا می توانیم انجام دهیم ؟
کاهش استرس نه تنها باعث آرامش کنونی شما می شود بلکه در دراز مدت نیز به حفظ سلامتی شما کمک می کند. محققان در حدود یک دهه به بررسی و آزمایش رابطه میان انرژی مثبت (مانند شادی، خرسندی، لذت و شوق) و روند پیشرفت بیماری قلبی  پرداختند. آنها دریافتند که به ازای هر یک واحد افزایش انرژی مثبت در یک مقیاس پنج تایی ، میزان بیماری قلبی 22 درصد کاهش می باید. با این حال این تحقیق ثابت نمی کند که با افزایش انرژی مثبت خطرات بیماری های قلبی کاهش می یابد. این مطالعه پیشنهاد میکند که روزانه با پرداختن به فعالیت های لذت بخش، انرژی مثبت خود را افزایش دهید. برخی دیگر از راهکار های کاهش استرس عبارت است از :

شناسایی مسائلی که باعث استرس می شود : وضعیت روحی خود را در طول روز بررسی کنید. اگر احساس می کنید که استرس دارین علت آن و افکاراتان را بنویسید. زمانی که متوجه شدید چه چیزی شما را آزار می دهد در آینده از آن دوری کنید. این کار ممکن است توقع شما از خودتان و دیگران را معقول تر کند و یا باعث شود برای انجام مسئولیت های داخل خانواده و یا محل کار از دیگران کمک بگیرید. تمام تعهدات خود را بر اساس اولویت آنها لیست کنید و مواردی را که مهم نیستن حذف نمایید.

روابط ارتباطی قوی بسازید : روابط فرد با اطرافیان می تواند منشا استرس او باشد. تحقیقات ثابت کرده است که مشاجره با همسر باعث افزایش آنی استرس می شود. اما این روابط همچنین می توانند باعث کاهش استرس نیز بشوند. با اعضای خانواده و یا دوستان نزدیک دیدار و مورد مشکلات خود با آنها صحبت کنید. ممکن است آنها با حمایت از شما و پیشنهاد راهکار های مناسب بتوانند باعث کاهش استرس شما شوند.

 

بیشتر بخوانید : عوامل افزایش دهنده استرس


وقتی عصبی هستید، صحنه را ترک کنید : قبل از اینکه واکنشی نشان دهید تا 10 بشمارید و بعد تجدید نظر نمایید. قدم زدن و یا سایر فعالیت های فیزیکی نیز می تواند باعث آرامش شما شود. همچنین ورزش باعث ترشح هورمن ایندروفین، که یک انرژی زای طبیعیست می شود. روزانه قدم بزنید و یا ورزش کنید زیرا یک تغییر کوچک نیز میتواند باعث کاهش چشگمیر میزان استرس شما گردد.

به ذهن خود استراحت دهید : بر اساس تحقیقات سازمان APA در سال 2012 استرس علت بی خوابی نزدیک به 40 درصد بزرگ سالان است. برای اینکه بتوانید روزانه 7 یا 8 ساعت خواب مفید داشته باشید، کمتر قهوه استفاده کنید و ابزار پرت کننده هواس مانند کامپیتور و یا تلویزیون را از اتاق خواب خود به جای دیگر منتقل نمایید و هرشب در یک ساعت مشخص بخوابید. تحقیقات نشان می دهد ورزش هایی نظیر یوگا نه تنها استرس را کاهش می دهد بلکه باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی نیز می شود.

کمک گرفتن : اگر همچنان افکار آشفته ای دارید با یک روان شناس صحبت کنید. آنها به شما آموزش می دهند چگونه استرس خود را کنترل کنید. روان شناس همچنین می تواند عواملی که باعث افزایش استرس شما می شوند را شناسایی و سپس برنامه ای برای تغییر آنها تدوین کند.
 

 برگرفته از سایت : www.apa.org  ( American Psychological Association )



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.