ردیابی گوشی

گوشی موبایل امروزه در هر خانه ای وجود دارد و بخشی از زندگی هر یک از افراد جامعه شده است. گوشی ها وقتی هوشمند هستند کاربردشان نیز بیشتر است و گاهی زندگی بدون آنها بسیار سخت می شود. نکته ای که دغدغه ی همه ی دارندگان موبایل محسوب می شود این است که اگر گوشی خود را گم کردم چه کاری باید انجام دهم. در این مقاله به صورت گام به گام این کار را برای شما انجام می دهیم
پنجشنبه، 24 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
ردیابی گوشی
کارهایی که باید قبل و بعد از گم کردن گوشی خود انجام دهید
 
چکیده
گوشی موبایل امروزه در هر خانه ای وجود دارد و بخشی از زندگی هر یک از افراد جامعه شده است. گوشی ها وقتی هوشمند هستند کاربردشان نیز بیشتر است و گاهی زندگی بدون آنها بسیار سخت می شود. نکته ای که دغدغه ی همه ی دارندگان موبایل محسوب می شود این است که اگر گوشی خود را گم کردم چه کاری باید انجام دهم. در این مقاله به صورت گام به گام این کار را برای شما انجام می دهیم.

تعداد کلمات : 1906 / تخمین زمان مطالعه : 9 دقیقه
 
سی
 
نویسنده: David Nield
مترجم: هادی  انصاری چشمه
متأسفانه این کامپیوترهای کوچک جیبی ( گوشی موبایل ) که همه ما همواره با خود حمل میکنیم مهمترین هدف سارقان است_ به علاوه به راحتی میتوان آنها را در تاکسی یا روی میز قهوه خانه ها جا گذاشت. اکنون که همه ما وابستگی شدیدی به گوشی هایمان داریم ، زمانی که گم میشوند یا به سرقت میروند حس میکنیم دنیا به آخر رسیده است. اما راههایی وجود دارد  که میتوانند در چنین مواقعی به شما کمک کنند. در بخش زیر راههایی است که در بدترین شرایط کمک حال شما خواهند بود .

ردیابی از راه دور را فعال کنید
گوشی های ایفون و اندروید هر دو دارای برنامه هایی هستند که به کمک آنها میتوانید گوشی خود را از طریق گوشی دیگر یا از طریق صفحات Web ردیابی کنید. در اندروید این قابلیت را  Find My Device  مینامند که شما میتوانید این خصوصیت را از طریق Security & Location در منو تنظیمات فعال کنید. در iOS این قابلیت را  Find My iPhone  مینامند که در قسمت تنظیمات اول باید نام خود را وارد کنید سپس نام iPhone بعد از آن میتوانید این قابلیت را فعال کنید. شما میتوانید گوشی اندروید خود را توسط سایر دستگاههای دیگر ردیابی کنید ، فقط باید این کار را توسط همان حساب گوگلی انجام دهید که مشخصات گوشیتان را در آن ثبت نموده اید. گوشی  iPhone خود را نیز میتوانید به همین روش ردیابی کنید با این تفاوت که باید با استفاده از حساب  Apple استفاده کنید. شما همچنین میتوانید آخرین مکان گزارش شده توسط گوشیتان را از طریق  Web مشاهده کنید ، تنها کاری که باید انجام دهید ورود به حسابهای گوگل ( برای اندروید ) و حساب های  Apple ( برای ایفون ) میباشد. اگر گوشی خود را گم کرده باشید با استفاده از این روش میتوانید مکان دقیق آن را ردیابی کنید ، اگر مطمئن هستید که گوشی شما دزدیده شده است پیشنهاد میکنیم هرگز خودتان به تنهایی به تعقیب و گریز دزد نپردازید. شما همچنین میتوانید با استفاده از  روش های  Find My Device و  Find My iPhone تمام اطلاعات گوشی خود را حذف کنید ، که این روش تنها از اطلاعات شخصی شما محافظت میکند، در چنین حالتی دیگر فرقی نمیکند که گوشیتان گم یا دزدیده شده است.

از  Lock Screen خود محافظت کنید
تمام برنامه هایی که بصورت خودکار روی گوشی شما فعال میشوند را مد نظر داشته باشید:  FaceBook ,Instagram , Snapchat , و  Twitterیا شاید ایمیل های حسابتان. تنها مانعی که بین این حسابها و دسترسی شخص سارق وجود دارد ، قفل صفحه نمایش گوشی شماست.

با مد نظر قرار دادن این موارد ، سعی کنید بهترین نوع از محافظت ها را روی گوشی خود قرار دهید ، PIN Pattern ، اثر انگشت یا تشخیص چهره همان موانعی هستند که میتوانند از دسترسی سارق به اطلاعت شما جلوگیری کنند. شما میتوانید این گزینه ها را برای اندروید از قسمت  Security & Location در قسمت تنظیمات  ، و برای ایفون از قسمت  Face ID & Passcode در قسمت تنظیمات iOS پیدا کنید.

با این کار دیگر اجازه نخواهید داد شخصی به گوشی و اطلاعات درون آن دسترسی داشته باشد یا حداقل شرایط را برایش بسیار دشوار میکنید. زمانی که حتی گوشی شما قفل است میتوانید از راه دور اطلاعات شخصی خود را از بین ببرید ، پس با این تفاسیر ، قفل صفحه مانعی برای انجام این کار بوجود نمی آورد. پس همچنان میتوانید بدون دسترسی داشتن به گوشی خود از  Find My Device یا  Find My iPhone استفاده کنید و اطلاعات شخصی خود را از بین ببرید.
 
سی
 
از اطلاعات خود Backup بگیرید
 علی رغم پاک کردن اطلاعت شخصی گوشیتان ، احتمال اینکه دیگر هرگز گوشیتان را نبینید وجود دارد و باید خود را برای چنین مواقعی آماده کنید. این بدین معناست که باید از داده های خود  Backup بگیرید و آن را در جای دیگر ذخیره کنید. خوشبختانه ، برنامه ها میتوانند اکثر این کارها را برای شما انجام دهند. برای مثال ، میتوانید برنامه اینستاگرام و تمامی اطلاعاتی که روی آن ذخیره کرده اید  را روی گوشی جدید خود اجرا کنید. خواهید دید که حساب شما همانگونه که بار آخر آن را مشاهده کرده اید باقی مانده است.

به منظور  Backup گیری از سایر موارد مانند تنظیمات سیستم و برنامه ها میتوانید قابلیت  Backup  گیری پیش فرض را فعال کنید. در گوشی های اندروید : به قسمت تنظیمات بروید ، گزینه سیستم و سپس  Advanced و بعد  Backup را انتخاب کنید. برای iOS : به قسمت تنظیمات بروید ، روی نام خود و سپس نام دستگاهتان ضربه بزنید ، سپس گزینه iCloud   را انتخاب کنید.

شما میتوانید مواردی که قصد  Backup گیری دارید را انتخاب کنید. بسیاری از برنامه ها بصورت خودکار فایل های شما را در  Cloud ذخیره سازی میکنند . اما به فکر فیلم ها وعکسهایی که روی گوشی خود دارید نیز باشید. برنامه هایی نظیر Dropbox و  One Drive بصورت خودکار میتوانند این موارد را برای شما  Upload کنند . همچنین میتوانید با استفاده از گزینه هایی که در برنامه هایی  نظیر  Google Photos  یا  iCloud وجود دارند ، استفاده کنید. با این کار میتوانید عکس ها و فیلم های خود را در  Cloud ذخیره سازی کنید.

 

بیشتر بخوانید : راه پیداکردن گوشی گم‌شده در ایرانسل و همراه‌اول


روش های دیگر
شما همواره میتوانید گوشی های خود را بیمه کنید ، البته اگر فکرمیکنید ارزش این کار را دارند. بسیاری از شرکت های بیمه میتوانند گوشی شما را در برابر دزدیده شدن ،گم کردن ، آسیب های تصادفی بصورت پرداخت های ماهیانه بیمه کنند که براورد هزینه بیمه به قیمت گوشی شما بستگی دارد.

شما میتوانید با گذاشتن یک پیغام بر روی قفل صفحه گوشی خود شانس بازگرداندن آن را افزایش دهید ، این پیام میتواند ایمیل یا شماره تماس شما باشد. برای گوشی های اندروید به قسمت منو تنظیمات بروید ، گزینه  Security & Location را انتخاب کنید ، روی ایکن به شکل چرخ دنده که کنار  Screen Lock است ضربه بزنید سپس گزینه  Lock Screen Message را انتخاب کنید. گوشی های ایفون گزینه ای بنام  Health appدارند ، روی  Medical ID ضربه بزنید تا بتوانید 2 مورد از مخاطبان خود برای مواقع ضروی را انتخاب کنید. این دومخاطب روی Screen Lock شما ظاهر میشوند. اگر از روش ایمن سازی 2 مرحله ای موجود در حسابتان استفاده میکنید ، میتوانید آن را به گونه ای تنظیم کنید که با استفاده از یک SMS هویت شما را تأیید کند. انجام این کار بدون گوشی اندکی زرنگ بازی است پس سعی کنید هر وقت که زمان آزاد داشتید گزینه های دسترسی حساب خود را تنظیم کنید. برای مثال در مورد حسابهای Google  ، میتوانید لیستی از کدهای  Backup  گیری را مشاهده کنید ، از این کدها میتوانید در زمان به خطر افتادن روش ایمن سازی دو مرحله ای و استفاده کنید و شماره ثانویه را به حساب خود وارد کنید.
 
اگر گوشی شما به سرقت رفت و یا گم شد
این روش ها میتوانند در زمان گم یا دزدیده شدن گوشیتان امورات را برایتان راحت تر کنند. روش های دیگری نیز وجود دارند که میتوانید بعد از از دست دادن گوشیتان مورد استفاده قرار دهید. با حامل خود ( منظور از حامل در ایران ایرانسل ، همراه اول و ... میباشد ) تماس بگیرید.

اگر گوشی شما گم و یا به سرقت برده شد ، نفر اولی که باید با آن تماس بگیرید حامل شماست. ( که در چنین شرایطی حتما باید از گوشی شخص دیگری استفاده کنید ) اپراتورهای شبکه میتوانند ببینند که آیا هزینه های قبض شما در حال افزایش است یا نه ، همچنین میتوانند ارسال و دریافت پیام های متنی و همچنین تماس های صوتی را کنترل کنند. آنها همچنین میتوانند سیم کارت شما را مسدود و یا قفل کنند.
اگر تلفن شما به سرقت رفت ، وقایع را به پلیس محلی خود گزارش دهید. شانس برگردادن گوشی شما ممکن است کم باشد ، اما اگر پلیس در جریان نباشد که گوشی شما به سرقت رفته ، شانس شما نیز کمتر هم میشود. با انجام این کار اگر روزی گوشی شما پیدا شد ، پلیس میتواند آن را به شما برگرداند.تمام برنامه هایی که بصورت خودکار روی گوشی شما فعال میشوند را مد نظر داشته باشید:  FaceBook ,Instagram , Snapchat , و  Twitterیا شاید ایمیل های حسابتان. تنها مانعی که بین این حسابها و دسترسی شخص سارق وجود دارد ، قفل صفحه نمایش گوشی شماست.

ان دسته از شما که تلفن خود را بیمه کرده اید به یک شماره جرم جهت شکایت کردن نیاز دارید ، به همین دلیل باید گزارش دزدیده شدن گوشی خود را به پلیس بدهید. همچنین اگر گوشی خود را بیمه کرده باشید میتوانید هر زمان که میخواهید به سازمان بیمه کننده گوشی خود مراجعه کنید و در جریان روند کار قرار بگیرید.
 
از راه دور دستگاه خود را مکان یابی کنید
همانگونه که در بالا هم اشاره شد ، میتوانید از  Find My Device  یا  Find My iPhone استفاده کنید و موقعیت مکانی گوشی خود را پیدا کنید ، با این روش همچنین میتوانید گوشی خود را غیر فعال کنید. مهم نیست از کدام ابزار ایفون یا اندروید استفاده میکنید ، زیرا گزینه های آنها تشابه بسیار زیادی با هم دارند. اگر به جز آن گوشی که گم کرده اید ،  یا به سرقت برده شده است  گوشی اندروید یا ایفون دیگری دارید ، میتوانید بوسیله آن گوشی گم کرده خود را مسیریابی کنید ، اگر ندارید میتوانید با استفاده از Web این کار را انجام دهید. دوباره تکرار میکنم : هرگز به شخصه با سارقان رو به رو نشوید.
 
شب
 
 
همانگونه که مشاهده می کنید ، میتوانید در زمان گم کردن گوشیتان در خانه به آن زنگ بزنید و مکان آن را پیدا کنید ، مشابه همین موضوع میتوانید قفل صفحه گوشی خود را فعال کنید ،یا اطلاعات خود را حذف نمایید. سریعترین و بهترین راه این است که از داده های خود فایل پشتیبان تهیه کنید.

حسابهای آنلاین خود را چک کنید
حتی اگر فکر میکنید ، گوشی گم شده شما کاملا در برابر ورود غیرقانونی ایمن است ، باید برنامه های گوناگون و همچنین حسابهای خود را روی یک لپ تاپ یا گوشی دیگری کنترل کنید تا مطمئن شوید دست افرادی که نباید ، به گوشی شما نمیرسد.

خوشبختانه ، بسیاری از برنامه ها ، مخصوصا آنهایی که دارای اطلاعات حساس هستند میتوانند در زمان ورود یا استفاده غیر مجاز به شما هشدار دهند. برای مثال در برنامه  FaceBook  میتوانید Log in های کنونی را در آدرس مقابل مشاهده کنید._ این  Log in ها شامل ورود افرادی که شما نمیشناسید یا حتی ورود گوشی گم شده شما میباشد. روی گزینه سه نقطه (...) در سمت راست ضربه بزنید سپس گزینه  Log Out را انتخاب کنید. به انتخاب خود میتوانید روی گزینه  Log Out of All Secession  ضربه بزنید تا ارتباط همه دستگاههایی که از حساب شما استفاده میکنند را مسدود نمایید. بسیاری از حسابهای آنلاین دیگر نظیر Google و  Twitter دارای چنین قابلیتی میباشند.

اگر گوشی شما بوسیله  Screen Lock محافظت میشود دیگر نمیخواهد بیش از حد نگران ورود افراد غیر مجاز به حسابهایتان باشید ، اما همیشه رعایت نکات ایمنی خیلی بهتر از تأسف خوردن و پشیمانی است. حتی برای اطمینان خاطر بیشتر میتوانید رمز عبور حسابهای خود را تغییر دهید ، تا همچنان دسترسی آنها به اطلاعت شما مسدود بماند.
 

برگرفته از سایت:www.wired.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما