هیچ کس مطمئن نیست که حال بچه ها خوب است

نوجوانان در دنیای توسعه یافته خیلی از همان نیازهایی را دارند که همتایانشان در جاهای دیگر دارند. در دنیایی که به نظر می‌رسد از هر نظر توسعه یافته، سهم نوجوانان چقدر است؟ آیا به ویژگی‌های روحی و روانی آنها به اندازه جسم آنها اهمیت داده شده است؟ آیا بودجه خاصی برای امور نوجوانان اختصاص می‌یابد؟ این مقاله به بررسی سوالاتی از این قبیل می‌پردازد
پنجشنبه، 24 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
هیچ کس مطمئن نیست که حال بچه ها خوب است
حتی وقتی کشورهای در حال توسعه کمک های جهانی دریافت می کنند نوجوانان فراموش می شوند
 
چکیده
نوجوانان در دنیای توسعه یافته خیلی از همان نیازهایی را دارند که همتایانشان در جاهای دیگر دارند. در دنیایی که به نظر می‌رسد از هر نظر توسعه یافته، سهم نوجوانان چقدر است؟ آیا به ویژگی‌های روحی و روانی آنها به اندازه جسم آنها اهمیت داده شده است؟ آیا بودجه خاصی برای امور نوجوانان اختصاص می‌یابد؟ این مقاله به بررسی سوالاتی از این قبیل می‌پردازد.

تعداد کلمات : 1115 / تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه
 
یک
 
  آرتم 14 ساله، روی یک دیوار نشسته پناهگاه یونیسف جایی در شهر اودسا، اوکراین که او در آنجا زندگی می کند
 
نویسنده:  Kat Eschner  در 11 آگوست 2018
مترجم: خانم رستمی
  
به گذشته فکر کنیم، همه ما می توانیم تایید کنیم که نوجوانی زمان سختی است. با توجه به هورمون های ترشح شده، فشارهای اجتماعی، تغییرات بدن و مطالبات رشد نوجوانان با بار سنگینی روبه رو می شوند. برای مثال این بار با معضل ها-آسیبهای خاص سلامت، اختلالات روانشناختی و بیماری های مرتبط با تغذیه در ارتباط است. برای نوجوانان در کشورهای در حال توسعه این بار حتی ممکن است به دلایل فقر، بیماری هایی مانند سل و انتظارات فرهنگی مانند ازدواج زود هنگام سنگین تر هم باشد. با این حال، مطالعه ی جدیدی از دانشکده ی پزشکی هاروارد و محققان دانشکده ی ملبورن نشان می دهد برنامه ی سلامت نوجوانان در کشورهای کم درآمد تنها 1.6 درصد از بودجه ای که ازسوی جامعه ی بین المللی برای اهداف توسعه سلامت فراهم می شود، را دریافت می کند.

نویسنده ای به نام چانلینگ لو از دانشکده ی پزشکی هاروارد در مصاحبه ای گفت: "عوامل اصلی برای بار بیماری در میان نوجوانان در کشورهای در حال توسعه شبیه به آنچه در کشورهای توسعه یافته است می باشد. از قبیل آسیب زدن به خود، اختلالات افسردگی،خشونت درون فردی."

اگرچه حدود 90 درصد نوجوانان در کشورهای کم درآمد یا متوسط  زندگی می کنن، این مطالعه  نشان داد که "سلامت نوجوانان در کشورهای در حال توسعه توجه کم اهداکننده گان بین المللی را به خود جلب کرده است. " این مطالعه به کمک های توسعه ای برای منابع مالی سلامت نوجوانان برای 132 کشور بین سال های 2003 تا 2015 اختصاص داده شده، را بررسی کرده است. همانند سایر مطالعات مربوط به سلامت نوجوانان، این مطالعه هم نوجوانان را بین 10 تا 24 سال تعریف کرده است.این بودجه(منبع مالی) از سازمان هایی مانند بانک جهانی،بنیاد بیل و ملیندا گیتس و کشورهای مختلف به دست آمده  است. با استفاده از تجزیه تحلیل آماری،آن ها به بررسی میزان کمک های مالی برای نوجوانان پرداختند و دریافتند که این تعداد به طور باورنکردنی کم بود فقط 1.6 درصد از کل بودجه یا 3.6 بیلیون دلار . کمک های توسعه ای کل برای بودجه ی سلامت برای سال ها و کشورها شمارش شد و کمی کمتر از300بیلیون دلار بود.

این تحقیق دریافت که گرچه بودجه سلامت نوجوانان در طول سال های اشاره شده 500 درصد افزایش یافته اما هنوز فقط 2.2 درصد از کل کمک های توسعه برای بودجه سلامت بوده است. مطالعه در ادامه می گوید :" فرض کنید که تنها یک چهارم جمعیت نوجوانان هستند(10 تا 24 ساله)  روشن است که سلامت نوجوانان اولویت اهداکنندگان نبوده است."نویسنده ای به نام چانلینگ لو از دانشکده ی پزشکی هاروارد در مصاحبه ای گفت: "عوامل اصلی برای بار بیماری در میان نوجوانان در کشورهای در حال توسعه شبیه به آنچه در کشورهای توسعه یافته است می باشد. از قبیل آسیب زدن به خود، اختلالات افسردگی،خشونت درون فردی."


هاروارد و محققان دانشگاه ملبورن اولین کسانی نیستند که نشان دادند که سلامت نوجوانان توجهی را که شایسته اش است دریافت نمی کند. فقط درسال گذشته بانک جهانی میزبان یک کنفرانس در واشنگتن D.C با موضوع سرمایه گذاری در سلامت نوجوانان بود.  یک سخنگوی سازمان ملل متحد در یک نشریه ی مطبوعاتی در آن وقت گفت: "سرمایه گذاری های کوچک در توانمند سازی و حفاظت جهانی بیش از یک بیلیون نوجوان می تواند برگشتی ده برابر یا حتی بیشتر داشته باشد."

یک منطقه خاص که پژوهش بر آن تمرکز دارد سلامت روان است برای مثال یک مطالعه در سال 2017 از یک آموزش چند ملیتی محققان فهمید که ابتکارات سلامت روان نوجوانان به شدت زیربودجه است. محققان نوشتند : " تقریبا 50درصد از اختلالات روانی بزرگسالان از نوجوانی شروع شده اند عدم مراقبت  و مداخله ی زود هنگام در این دوره منجربه بهره وری اقتصادی از دست رفته توسط فرد و هم توسط مراقبانش می شود."

از منظرسلامت عمومی مداخله درسلامت نوجوانان می تواند اثرات گسترده ای داشته باشد و راهی سریع برای کمک به تغییر ویژگی های سلامت در یک کشور باشد. خانم لو می گوید: برخی از مداخله ها که در حال حاضر کمک های زیادی دریافت نمی کنند آن هایی هستند که می توانند بیشترین تاثیر را داشته باشند. تقریبا 70 درصد از کمک های مالی برای ابتکارات سلامتی هدفمند نوجوانان در سال هایی که تحت پوشش مطالعه بود درباره ی سلامت جنسی و باروری یا اچ آی وی/ ایدز بود. اما برنامه هایی که سلامت روان را هدف قرار داده بودند یا سایر ابتکارات سلامت جنسی از قبیل پیشگیری از PHV و پیشگیری از آسیب، همگی مزایای بالایی به نسبت های هزینه دارند برخی از این مزایا را می توان به نسل بعدی منتقل کرد.

نوجوانان در دنیای توسعه یافته خیلی از همان نیازهایی را دارند که همتایانشان در جاهای دیگر دارند .در آن جا، تحقیقات نشان می دهند که بسیاری از کشورها به سلامت نوجوانان که نیازمند کمک های مالی مناسب و توجه هستند اهمیت نمی دهند. لو می نویسد : کمک های مالی بیشتر در هر جای دنیا در همه جا مفید است. او می نویسد:"اطلاعات درباره ی مداخلات مقرون به صرفه برای این خطرات سلامتی یا بیماری هایی در کشورهای توسعه یافته به محققان کمک می کند تا طراحی و اجرای برنامه های مربوط به توسعه برسند و برعکس. مانند وقتی که اطلاعات درباره ی این که چگونه برنامه های سلامت نوجوانان تامین و حمایت مالی شده اند. "

 

بیشتر بخوانید :‌ اختلال های رفتاری روانی در نوجوانان


در برخی روش ها تعجب آور نیست که سلامت نوجوانان آن توجهی را که خیلی ها می گویند شایسته اش هست را دریافت نکرده است. این ایده که نوجوانان نیازمند مراقبت های سلامتی خاصی هستند جدای از هر دو مورد نگرانی های سلامتی در دوران کودکی و دوران بزرگسالی- واین نیازها اثرات دور از دسترسی دارند هنوز هم تقریبا جدید هستند.

یکی از کارشناسان در ابتدای این سال به الینورکیومینس گزارش گر گفت: مراقبت های سلامتی توسط بزرگسالان، برای بزرگسالان طراحی شده است. اما با توجه به حجم تاریخی بزرگ جمعیت نوجوانان فعلی ما، ایده ی طراحی مراقبت های بهداشتی حول و حوش نیازهایشان مورد توجه قرار گرفته است.

محققان تحقیقات توسعه بین المللی کانادا در یک قطعه نظردر سال 2016 نوشتند : "این گزینه ای برای بزرگترین گروه نوجوانان در تاریخ نیست که بزرگترین جمعیت فقیر در تاریخ باشند." با این حال به نظر می‌رسد تا زمانی که تغییرات اساسی در اختصاص بودجه اتفاق نیفتد، وضعیت امور این گونه است.
 

برگرفته از سایت: WWW.HUFFINGTONPOST.COM



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.