دروغ پراکنی معاندین در سایه غفلت

پرداختن جبهه ای، هدفمند و زمانبندی شده‌ی جبهه ی معارض در دروغ پراکنی خود باعث نهادینه شدن یک دروغ در جامعه میشود.
شنبه، 10 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مهدی قیاسی
موارد بیشتر برای شما
دروغ پراکنی معاندین در سایه غفلت
تکرار یک دروغ
پرداختن جبهه ای، هدفمند و زمانبندی شده‌ی جبهه ی معارض در دروغ پراکنی خود باعث نهادینه شدن یک دروغ در جامعه میشود.

                             دروغ پراکنی معاندین در سایه غفلت
نویسنده: مهدی قیاسی
تکرار یک دروغ و مغالطه  موجب باور عوام و پذیرش آن خبر یا تحلیل کذب می شود از این رو میبینیم وقتی رسانه های دشمن یک خبر دروغ را تولید میکنند و می پرورانند حتی زمانی که کذب بودن آن خبر برایشان مسجل و واضح میشود دست از پرداختن شبکه ای به آن خبر بر نمیدارند.

پرداختن شبکه ای و زنجیره ای به یک مطلب و تحلیل از ویژگی های غیر قابل انکار جبهه ی معارض می باشد که به صورت شبکه ای و جبهه ای یک مطلب را در قالب های خبر، گزارش و محتوای چند رسانه ای و مکتوب مورد بررسی قرار میدهند.

پرده‌ی اول
برای مثال پس از روی کار آمدن تولیت آستان قدس رضوی در دوره ی جدید یک اقدام که در دوره ی سابق اتفاق افتاده بود به این شرح که شهرداری بدون هماهنگی روی دیوارهای اراضی آستان قدس اقدام به نقاشی شاهنامه کرده بود و آستان قدس این نقاشی ها را پاک کرده بود، با این وجود که تمام مردم مشهد از انتصاب این مطلب به دوره تولیت سابق آستان قدس آگاهی دارند و رسانه های معارض هم قطعا از این موضوع اطلاع دارند اما میبینیم با وجود تکذیب آستان قدس این اتهام به تولیت فعلی مکرر در قالب های مختلف بیان میشود.

پرده‌ی دوم
مثال دوم را در مورد همین محدوده ی جغرافیایی اگر بخواهیم ذکر کنیم موضوع کنسرت است که حضرت آیت الله علم الهدی بارها به چند نکته اشاره کردند: اول: من با موسیقی مخالف نیستم و نگاهم نسبت به موسیقی در مقایسه با دیگر مجتهدین بسیار آسان تر و باز تر است فقط میگویم حواشی کنسرت باید کنترل شود. کنسرت و حواشی آن موضوعی غیر از موسیقی است.
دوم: تصمیم گیری در مورد برگزاری یا عدم برگزاری کنسرت در مشهد برعهده‌ی شورای فرهنگ عمومی استان و شورای تامین استان است که بنده در تصمیم گیری آن ها هیچ دخل و تصرفی ندارم.

باوجود این سخنان ایشان میبینم سال ها در مشهد کنسرت برگزار نشد و پس از سال ها دو سال پیاپی است که چندین کنسرت در مشهد برگزار شده است و ایشان مخالفت با اصل موسیقی و اجرا نداشته اند و اخیرا استاندار دولت در خراسان رضوی به این سخنان آیت الله علم الهدی اقرار کرد و گفت ایشان در جلسات و تصمیمات شورای تامین و شورای فرهنگ عمومی دخالتی نمیکرد و اعضای شورا مستقل و با رای گیری عمومی اعضا در این خصوص تصمیم میگرفتند. با این حال میبینید این اقرارات استاندار خراسان و سخنان و توضیحات آیت الله علم الهدی در رسانه اصلا دیده نمیشود و در عوض دروغ مخالفت و جلوگیری یک تنه ی حضرت آیت الله علم الهدی با کنسرت در مشهد مکرر از سوی معاندین تکرار میشود.

پرده‌ی سوم
به عنوان آخرین نمونه می توان به سخنان نائب رییس مجلس که در روز های گذشته بیان شد اشاره کرد. ایشان در یکی از شهر های گرمسیر ایران مشغول سخنرانی بودند که پس از سخنرانی برخی از ساکنین در خواست داشتند هزینه برق این استان بر اساس برق مناطق گرمسیر حساب شود همچون قم که از سال ۹۲ هزینه برق آن همچون مناطق گرمسیر محاسبه میشود. ایشان بجای اعلام پیگیری می فرماید متاسفانه این امکان برای بسیاری از شهرها نیست و از روحانیون محترم انتظار میرود از این امکانات یعنی برق ارزان که برای شهرهای دیگر نیست استفاده نکنند! 

این ماجرا از آنجا اغاز میشود که بازاریان و کسبه و مردم قم به دلیل گرمسیری شهر قم درخواست میکنند این شهر همچون مناطق گرمسیر محاسبه گردد و از جمعیت نزدیک به دو ملیون نفره ی قم حدودهشتاد هزار نفر آن ها طلبه هستند اصل انجام این درخواست و پیگیری و مصوب شدن آن هیچ ارتباطی به روحانیون و حوزه های علمیه نداشته است.

حال از نظر نائب رییس مجلس دقیقا روحانیون باید چه کاری انجام دهند؟ از برق بطور کامل استفاده نکنند؟ یا مقابل قریب به دو ملیون مردم عزیز قم بایستند بگویند برق این شهر را همچون شهر های دیگر محاسبه نمائید؟ جناب پزشکیان میدانند هر دو راه اشتباه  و غیر معقول است و این سخن ایشان آغاز جنگ رسانه و خوراک برای یک دروغ پراکنی جدید است که آغاز آن مغالطه ایست به این شیوه که قم را مساوی با روحانیت پنداشتن است و مطالبات و پیگیری های مردم شریف قم و نادیده گرفتن حق و حقوق آن ها است.

این مدل جنگ رسانه ای ایجاد تقابل بین مردم قم و روحانیون و ایجاد تقابل بین مردم ایران و روحانیون به شیوه و طریق ناعادلانه است. تبلیغ و پرداختن به این خبر در پر جمعیت ترین کانال خبری تلگرام هم نشان از آغاز همین عملیات جدید رسانه ای علیه حوزه و روحانیون است.

جبهه‌ی انقلابی!
جای خالی عملکرد جبهه ای و هماهنگ و جلوگیری از حرکت های جزیره ای در میان اهالی فرهنگ و رسانه ی انقلابی بیش از پیش احساس میشود. جبهه ای که اهل باطل دارای آن هستند و منطق غلط را در سایت ها و روزنامه ها و مستند ها و موشن گرافی های خود تئوریزه میکنند در قالب عکس نوشته و توئیت و کلیپ در راهکار های متعدد و قالب های متعدد آن را ترویج میکنند در حالیکه گاهی دیده می شود در جبهه ی انقلابی پاسخ های منطقی و منطق قوی بصورت نقطه ای توسط چند رسانه یا چند توئیت پرداخته میشود و سریعا رها میشود .

 نقطه زنی و عدم کار جبهه ای در این خبرپراکنی جبهه ای و ادامه دار جبهه ی مقابل حرکت اشتباهی است که جزصرف بیهوده ی انرژی جبهه انقلابی را در پی ندارد که در نتیجه آن میبینیم ساختاری فشل و پر جمعیت و بی هدف با نقطه زنی و عدم پرداختن هدفمند و جبهه ای و زمانبندی شده به یک موضوع تنها مشغول هدر دادن انرژی خود هستند.

مقام معظم رهبری بارها بر ضرورت کار جبهه ای و ساختارمند و هدف گذاری شده و جلوگیری از هدر رفت انرژی ها تاکید کرده اند حال که این مهم بیش از پیش مورد نیاز است امید است نیروهای ارزشی منیت ها را کنار گذاشته و تولید کنندگان محتوا و ترویج کنندگان در تمام قالب ها کنار یکدیگر قرار بگیرند و دست از نقطه زنی های بی هدف و مقطعی بردارند.

در این یاداشت کوتاه به سه نمونه بسنده شده دو نمونه اول زا یک سال هاست مشاهده میکنیم و گاهی جریان خودی هم تحت تاثیر این عملیات های رسانه ای قرار گرفته اند و پاسخ ها را نمیشنوند و مورد آخر عملیاتیست که تازه آغاز شده است این مثال ها جهت روشن شدن مدل رسانه ای جبهه معارض در تبلیغ باطل و دروغ هایشان است تا روشن شود که ما ما برای روشن کردن کلام حق و راست و دارای پشتوانه ی منطقی چقدر کوتاهی کرده ایم.

امیدوارم جبهه ی حق کمی در این مثال ها و عملیات های جبهه دشمن بی اندیشند و دست از حرکات انفراد یا عملیات ها در قالب جزیره های کوچک یا کمی بزرگ دست بردارند و شاهد پرداختن هدفمند و صحیح در آینده نزدیک به مطالبی با پشتوانه ی منطق و حق در آینده نه چندان دور باشیم.


منابع:
اقتصاد نیوز، کدخبر: ۲۵۰۹۹۷، ۱۳۹۷/۸/۲۶.
ایسنا، کدخبر: ۹۷۰۹۰۹۰۳۹۶۸ ، ۱۳۹۷/۹/۹.
ایسنا، کدخبر: ۹۷۰۵۲۸۱۴۶۳۸ ، ۱۳۹۷/۵/۲۸.
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.