چگونه نوزاد خود را حمام کنيم؟!

*به کودک خود ياد بدهيد که هنگام استحمام، مثل بچه آدم داخل وان بنشيند. اگر حمام شما وان ندارد، مشکل نوازد است. نوزاد بايد از همين کودکي با کمبود امکانات دست و پنجه نرم کند و توانايي آن را داشته باشد در وان حمامي که وان ندارد هم بنشيند. *اگر نوزاد به حرف شما گوش نکرد و در وان ننشست و خواست بلند شود، چند مرتبه دوستانه به او تذکر دهيد. اگر فايده اي نداشت کافي است يک دفعه با سنگ پا توي
يکشنبه، 18 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه نوزاد خود را حمام کنيم؟!
چگونه نوزاد خود را حمام کنيم؟!
چگونه نوزاد خود را حمام کنيم؟!

نويسنده:ارژنگ حاتمي




*به کودک خود ياد بدهيد که هنگام استحمام، مثل بچه آدم داخل وان بنشيند. اگر حمام شما وان ندارد، مشکل نوازد است. نوزاد بايد از همين کودکي با کمبود امکانات دست و پنجه نرم کند و توانايي آن را داشته باشد در وان حمامي که وان ندارد هم بنشيند.
*اگر نوزاد به حرف شما گوش نکرد و در وان ننشست و خواست بلند شود، چند مرتبه دوستانه به او تذکر دهيد. اگر فايده اي نداشت کافي است يک دفعه با سنگ پا توي سرش بزنيد. مطمئن باشيد با انجام اين حرکت وي به طرز اعجاب برانگيزي متقاعد مي شود که تا پايان استحمام در وان بخوابد!
*يک قفل بزرگ بر در حمام بزنيد تا خدايي ناکرده نوزاد شما وقتي حواستان نيست، وارد حمام نشود، چرا که نوزادهاي اين دوره زمانه اصلاً متوجه خرج و مخارج زندگي و بحران آب و محيط زيست نيستند و فقط به تفريح خودشان فکر مي کنند و احتمال دارد شير آب را باز کنند و آب را هدر دهند و ضربات جبران ناپذيري به خزانه مملکت وارد کنند. البته در اين ميان ممکن است اتفاقاتي براي خودشان بيفتد که از نگاه ملي، اين امر خيلي مهم نيست و بي خود خودتان را ناراحت نکنيد.»
*شامپو و صابون و چيزهاي مشابه و غير مشابه با اين موارد را در يک قفسه بگذاريد تا دم دست نوزادها نباشد، نوزادها اصولاً همان طور که گفته شد فقط به فکر خود وتفريحات خود و ايضا شکم خود هستند و احتمال دارد هنگامي که حواس شما نيست، بطري شامپو را برداشته و سر بکشد و اصلاً هم فکر نمي کنند که بابت اين شامپو چه قدر پول داده شده است و بابت سرگرمي آنها دولت چه بهاي گزافي مي پردازد.
*درجه آبگرمکن يا شوفاژ را بالا تر از 50 درجه سانتي گراد قرار ندهيد. چايي که نمي خواهيد دم کنيد که به آب جوش نياز داشته باشيد. مي خواهيد نوزادتان را حمام کنيد! به اين طريق در مصرف گاز هم صرفه جويي مي شود!
*هرگز کودک خود را حتي براي يک دقيقه در حمام تنها نگذاريد، کلاً به نوزاد نبايد اعتماد کرد. شايد در همان يک دقيقه اي که شما در حمام نيستيد، با موجوداتي به نام «آب دزدک» تباني کنند و به آنها در امر دزديدن آب و ضربه زدن اقتصاد کهکشان راه شيري کمک رساني نمايند!
اکنون به ايميل ها و پيامک هاي برخي خوانندگان که اين متن را خوانده اند، پاسخ مي دهيم:(اصولاً ما کارمان خيلي درست است و قبل از چاپ شدن متنمان در هفته نامه، فرت و فرت براي مطلبمان ايميل و پيامک مي آيد.)
مامان ياسمن:ياسمن من اواخر شهريور به دنيا مي ياد، از الان منتظرم که زودتر ببرمش حمام و باهاش بازي کنم!
پاسخ:ضمن احترام به احساسات مادرانه شما، بايد اين نکته اساسي رو يادآوري کنم که نوزادان اسباب بازي نيستند. از همين جا هم از کليه مادران و پدران مي خواهم که اگر به نيت سرگرم شدن مي خواهند نوزادشان را حمام کنند، به جاي به دنيا آوردن بچه، بروند يک دستگاه پلي استيشن بخرند!
مامان فريبرز: در جايي خوندم که اگر در دوران بارداري در حمام با کودک خود صحبت کنيد، بعد از زايمان نوزادتان از شستشو لذت زيادي مي برد و از نظر روحي هم آمادگي کامل براي رويارويي با آب را خواهد داشت. خواستم اين نکته را تذکر بدهم.
پاسخ:ما نيز به مادران باردار توصيه مي کنيم در سر سفره و هنگام غذا خوردن ناهار و شام نيز با کودک خود صحبت کنند و از گراني شيرخشک و پوشک برايش بگويند تا در آينده از نظر روحي آمادگي کامل براي رويارويي با کمبود شير خشک و خوردن آب قند را داشته باشد!
مامان الميرا: الميراي من دوست ندارد که در آب قرار گيرد. جيغ مي کشد! چه کار کنم؟!
پاسخ:البته ما گفتيم مراقب باشيد آب داغ نباشد، اما باور کنيد منظورمان اين نبود که بچه را داخل يخ بيندازيد. لطفاً کمي آب را گرم کنيد!
مامان نازنين:بعضي مي گويند که براي حمام کردن بچه، نيازي به شستن با صابون و ليف نيست و شستن تنها با دست و شامپو بچه حل شده در آب کفايت مي کند. مي خواستم نظر شما را در اين باره بدانم.
پاسخ: اگر مي خواهيد بچه تان سوسول بار بيايد، به توصيه اين خواننده محترم عمل کنيد، اما اگر مي خواهيد بچه تان کاملاً تميز بشود، او را محکم ليف بکشيد و قبل از خشک کردن بدنش با حوله، او را بچلانيد. (براي چلاندن بچه دستانش را بگيريد و به باباي بچه بگوييد پاهايش را بگيرد و شما در جهت عقربه هاي ساعت وشوهرتان در جهت عکس عقربه هاي ساعت دست و پاي کودک را بپيچانيد!)اين طوري ديگر قطعاً کفايت مي کند!
منبع:روزنامه سلامت شماره 228




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.