ریشه‌های لکه بینی در زمان بارداری

(اگر من در دوران بارداری با لکه بینی یا خون ریزی مواجه شدم، چه کار باید بکنم؟)این سوال را برخی زنان باردار می پرسند. اگر چه ممکن است خون ریزی واژینال یا لکه بینی به علت یک مساله جزیی باشد، احتمال مسایل جدی نیز وجود دارد
چهارشنبه، 8 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
ریشه‌های لکه بینی در زمان بارداری
«اگر من در دوران بارداری از لکه بینی یا خونریزی مواجه شدم، چه کار باید بکنم؟» این سوال را برخی زنان باردار می پرسند. اگر چه ممکن است خونریزی واژینال یا لکه بینی به علت یک مساله جزیی باشد، احتمال مسایل جدی نیز وجود دارد.
احتمالاً برای رد هرگونه عوارض و اطمینان یافتن از سلامت شما و فرزندتان، انجام معاینه ضروری است (اگر خونریزی شما ادامه دارد و یا درد شدید به هرشکلی دارید دسترسی فوری به پزشک خود ندارید، سریعاً به بخش مراقبت های فوری یا اورژانس مراجعه کنید.) پیش از همه مهم است که تفاوت این دو اصطلاح لکه بینی و خونریزی را بدانیم.
 

تفاوت لکه بینی و خونریزی

لکه بینی،خونریزی خفیف است، مشابه آن چیزی که احتمالاً دراوایل یا اواخر قاعدگی مشاهده می کنید. رنگ آن ممکن است از صورتی تا قرمز مایل به قهوه ای تغییر کند (رنگ خون خشک شده).


لکه بینی؛چرا و به چه علت؟

به علت افزایش میزان جریان خون دهانه رحم و بافت های اطراف، ممکن است بعد از پاپ اسمیر (آزمایش سرطان دهانه رحم)، معاینه داخلی و یا فعالیت زناشویی، لکه بینی وجود داشته باشد.
 

علل دیگر:

1.خونریزی مربوط به لانه گزینی
ممکن است خونریزی کم و خفیفی مربوط به لانه گزینی که احتمالاً 11 تا 12 روز بعد از باروری اتفاق می افتد، وجود داشته باشد (نزدیک به زمانی که زنان متوجه رخ ندادن سیکل قاعدگی می شوند).ممکن است که علت آن لانه گزینی تخم بارور شده در دیواره رحم باشد، پدیده ای که معمولاً 6 روز بعد از قاعدگی اتفاق می افتد اما نمی توان به طور قطع مطمئن بود که خونریزی ناشی از لانه گزینی است. این خونریزی، خیلی خفیف بوده، در عرض 1 تا 2 روز تمام شده و فقط تعداد کمی اززنان باردار این نوع از لکه بینی را دارند.

2.لکه بینی به علت سقط
لکه بینی ممکن است جزو علایم اولیه سقط خود به خودی یا بارداری نا به جا باشد، به خصوص اگر با درد یا انقباضات شکمی همراه باشد. در حدود یک چهارم زنان باردار در اوایل بارداری، خونریزی یا لکه بینی دارند و درحدود نیمی از این افراد دچار سقط خود به خودی می شوند. اما اگر سونوگرافی که از جنین شما در حدود هفته های 7 تا 11 انجام می شود، نشان دهنده ضربان قلب باشد، احتمال ادامه بارداری شما بیشتر از 90 درصد است.

3.لکه بینی به علت عفونت
لکه بینی ممکن است به علل غیر مرتبط با بارداری باشد. عفونت های واژینال (مانند عفونت های قارچی یا باکتریال) یا عفونت های منتقله از راه فعالیت زناشویی (مانند تریکوموناس، گنوره یا سوزاک، کلامیدیا یا هرپس) ممکن است باعث تحریک و یا التهاب دهانه رحم شوند.دهانه ملتهب رحم، در معرض خطرخونریزی بعد از پاپ اسمیر یا فعالیت زناشویی است همچنین ممکن است به علت وجود پولیپ(یک نوع توده خوش خیم)،بعد از پاپ اسمیر یا فعالیت زناشویی، خونریزی یا لکه بینی وجود داشته باشد.

4.لکه بینی به علت مشکلات جفت یا زایمان زودرس
در سه ماه دوم و سوم بارداری، خونریزی یا لکه بینی می تواند نشانه یک مشکل جدی مثل جفت سرراهی، جداشدن جفت (که دراین پدیده، جفت از رحم جدا می شود) و سقط خودبه خودی دیررس (بین 13 هفتگی و اواسط بارداری) یا زایمان زودرس (بین نیمه بارداری و 37هفتگی)باشد.

5.لکه بینی در زایمان طبیعی
ترشح مخاطی که بر اثر وجود خون، تغییر رنگ یافته، بعد از 37 هفتگی به احتمال زیاد نشانه جدا شدن یک پلاک مخاطی بر اثر نرم و گشاد شدن دهانه رحم
وآماده شدن آن برای مراحل زایمان است. در این مرحله نیز هرلکه بینی و یا خونریزی را باید به پزشک ارجاع داد.
ریشه‌های لکه بینی در زمان بارداری


6.لکه بینی به علل ناشناخته
در بعضی از موارد علت لکه بینی در نهایت نیز مشخص نمی شود. تنها کاری که پزشک در این موقع می کند، تجویز دستورات احتیاطی شامل ورزش نکردن، پرهیز از فعالیت زناشویی و خودداری ازبلند کردن اشیای سنگین و موارد دیگر است.

اگر گروه خونی شما Rh منفی است، هر زمانی که شما دچارلکه بینی یا خونریزی ازمجرای تناسلی می شوید، احتیاج به تزریق ایمونوگلوبولینRh دارید (مگراینکه مطمئن باشید که گروه خونی همسرتان نیز Rh منفی است).


توصیه های مهم در لکه بینی بارداری

پزشک برای کاستن از عوارض لکه بینی بارداری ممکن است توصیه کند موارد زیر را رعایت کنید:
  1. استراحت بیشتر
  2. استراحت دادن پاها و نایستادن
  3. رساندن آب کافی به بدن
  4. محدو کردن فعالیتهای فیزیکی
  5. بالا نگهداشتن پاها
  6. پرهیز از بلند کردن بار سنگین

در صورتی که لکه بینی بارداری ظرف چند ساعت متوقف نشد ممکن است پزشک معاینه واژینال انجام دهد تا مقدار خونریزی را متوجه شود. سونوگرافی شکمی و واژینال نیز برای تایید سلامت جنین و ضربان قلب منظم او انجام می‌شود.


منبع :Womenُ s Health
منبع :روزنامه سلامت شماره 228.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.