آیا می توان پوست را از خطر پیری دور کرد؟

با این که پیری یک پدیده طبیعی است اما برای خیلی ها خوش آیند و قابل قبول نیست ، در حالی که با مراقبت ها تغذیه ای و رعایت یک سری نکات می توان این ترس از پیری را از بین برد و خیلی راحت حتی از سن خود نیز کمتر نشان داده و شاداب تر باشید .
جمعه، 14 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
آیا می توان پوست را از خطر پیری دور کرد؟
گوشت های سفید یا قرمزی که از حالت خام خود در آمده و فرآوری شده اند مواد مضر دیگری هستند که باعث پیری زودرس می‌شوند .
 
چکیده: با این که پیری یک پدیده طبیعی است اما برای خیلی ها خوش آیند و قابل قبول نیست ، در حالی که با مراقبت ها تغذیه ای و رعایت یک سری نکات می توان این ترس از پیری را از بین برد و خیلی راحت حتی از سن خود نیز کمتر نشان داده و شاداب تر باشید .
 
تعداد کلمات 1402 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
آیا می توان پوست را از خطر پیری دور کرد؟
فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

ممکن است با دیدن مردم کره و جوانی و شادابی آنها نسبت به سن شان تعجب کنید و برای شما غیر قابل باور باشد ، اما باید گفت شما هم می توانید این کار را کنید که در سن پنجاه سالگی بسیار جوان تر نشان دهید .
عادت های رفتاری و غذایی اشتباهی که بدون توجه به آنها در طول زندگی تکرار می کنیم ، به مرور باعث تخریب سلول های پوستی شده و از شادابی شما می کاهد و پیری زودرس را برای شما به ارمغان می آورد .
هیچ راهکار برای مقابله با پیری نیست ، چرا که پیری پدیده ای طبیعی است ، اما مقابله با پیری زودرس مساله ای است که به تغذیه و زندگی شما برمی گردد که کاملا قابل تغییر و بهبودی است .
 

غذاهایی که شما را پیر می کند

 مواد غذایی در بدن موجودات زنده مهم ترین نقش را ایفا می‌کنند و سلامت همه‌ی قسمت های بدن به تغذیه مناسب ما بر می گردد . عادت های بد غذایی که در رژیم غذایی زندگی ما وجود دارد بدون اینکه به آنها توجهی کنیم ، باعث پیری زودرس می‌شود .
* قند ها و مواد شیرین بدترین موادی می‌توانند باشند برای سلامت پوست ، قند ها با از بین بردن کلاژن پوست باعث افتادگی پوست و در نهایت پیری شما می شوند .
* مواد غذایی پر نمک و شور دلیل اصلی سلولیت اند که خیلی از خانم ها در ناحیه پایین تنه‌ی خود با آن مواجهه می شوند که دلیل آن مصرف چیپس ، پفک ، غذاهای فست فودی و ... ای هستند که سرشار از نمک های اضافه و مضر اند .
* آرد های بدون سبوس و تصفیه شده که در پخت انواع شیرینی و کیک و نان ها استفاده می شوند ، مواد پر از کالری هستند که تجمع آنها در بدن ، کارکرد بدن را بالا برده و پیری را در پی دارد.
* گوشت های سفید یا قرمزی که از حالت خام خود در آمده و فرآوری شده اند مواد مضر دیگری هستند که باعث پیری زودرس می‌شوند .
* نوشیدنی های گازدار یا الکلی باعث نابودی کبد شما شده و کاردکرد کبد را که سم زدایی بدن است را دچار مشکل می کنند که در نهایت شادابی و جوانی پوست را از شما می گیرد . جدا از پوست این نوشیدنی ها برای کل بدن تان ضرر داشته و سیستم کل بدن شما را به سمت پیری می برد ، ضرر این مواد به قدری است که باید آنرا به طور کامل از زندگی خود حذف کرد.
* چربی های ترانس ، چربی هایی هستند که در بعضی از روغن ها و غذا های آماده و خوراکی های بیرون وجود دارند . این چربی ها باعث احتباس آب در بدن شما و جلوگیری از جذب آن شده و خشکی پوست را در پی دارد که حساسیت پوست در برابر خورشید و سرما بالا می‌برد و پوست به راحتی آسیب می بیند ، که در نهایت یاعث پیری پوست می شود . جدا از آن ، باید گفت ناراحتی های قلبی بزرگترین ضرر این چربی ها به بدن است.
قهوه و کافئین نیز باعث افتادگی پوست و تیرگی آن می شوند ، شما می توانید به جای آن از شکلات استفاده کنید .
* به جای استفاده از گوشت قرمز ، ماهی و سبزیجات مصرف کنید . گوشت قرمز دارای رادیکال های آزاد بوده که این مواد به پوست آسیب زده و باعث پیری سلول ها می شوند .
 

پیری بر اثر تابش زیاد نور خورشید

همانطور که می‌دانید ویتامین دی که بر اثر تابش نور خورشید بر سطح پوست مان جذب می‌شود ، مفید بوده و برای بدن خانم ها بسیار ضروریست ، چرا که باعث تقویت استخوان ها  و شادابی اخلاقی و ... می‌شود . اما همین تابش نور خورشید زمانی که در آن افراط شود و از هیچ محافظتی برخوردار نباشد ، باعث پیر شدن سلول های سطح پوست شده و افتادگی و چین و چروک از نتایج آن است.
اگر شما از جمله افرادی هستید که شغلی خارج از محل بسته دارید ، توصیه می‌شود که حتما از کرم ضد آفتاب نیم ساعت قبل از خروج از منزل استفاده کنید و از کلاه و عینک های دودی و لباس های مناسبی استفاده کنید ، تا اشعه های مضر خورشید به عمق پوست شما نفوذ نکند .
 

مراقبت های گیاهی

پوست خود را همیشه چرب و مرطوب نگه دارید ، چرا که هر چه پوست خشک تر شود ، حساس تر و نسبت بر ضرر ها زودتر آسیب می بیند ، روغن زیتون برای پوست بسیار مفید بوده ، آنرا روی پوست خود ماساژ دهید و فرصت دهید تا جذب شود .
امام رضا علیه‌السلام درمورد خواص روغن زیتون اشاره نموده و چنین می‌فرمایند: نعم الطّعام الزّیت یطیّب النّکهة و یذهب بالبلغم و یصفّی اللّون و یشدّ العصب و یذهب بالوصب و یطفیء الغضب؛ روغن زیتون غذای خوبی است، دهان را خوش‌بو و بلغم را برطرف می‌سازد، رنگ صورت را صفا و طراوت می‌بخشد، اعصاب را تقویت کرده، بیماری و درد و ضعف را از میان می‌برد و آتش خشم را فرو می‌نشاند. [1]
حمام کردن با عصاره یا اسانس گیاهان دارویی مانند گل رز ، عصاره اسطوخودوس ، عصاره بادام شیرین ، عصاره گل پامچال ، و عصاره لیمو یا روغن آواکادوو یک بار در هفته و به مدت سی دقیقه توصیه میشود.
برگ اسفناج بزرگ و تازه را در نصف لیوان شیر جوشیده و داغ بریزید و آنرا پنج دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید . بعد برگ هارا از شیر خارج کنید و آنرا به صورت خمیر در آورید و روی صورتتان بیست دقیقه ماسک کنید .[2]
 

ماساژ دادن پوست

 از روغن ماهی استفاده کنید و آنرا بر روی پوست صورت ماساژ دهید و ماهیچه خای صورت را به بالا بکشید ، ماساژ دادن پوست صورت نوعی ورزش برای پوست به حساب می آید که جریان خون را در صورت بالا می برد که در نهایت باعث شادابی پوست می شود .
ماساژ درمانی یکی از راه های رفع چین و چروک های پوست است و در طب اسلامی سفارش های متعددی برای آن شده است. امام رضا علیه السلام در باره اهمیت این روش درمانی در تامین نیرو و نشاط بدن می فرماید: وَ أَرْوِی أَنَّهُ لَوْ کَانَ شَیْ ءٌ یَزِیدُ فِی الْبَدَنِ لَکَانَ الْغَمْزُ یَزِیدُ وَ اللَّیِّنُ مِنَ الثِّیَابِ وَ کَذَلِکَ الطِّیبُ وَ دُخُولُ الْحَمَّامِ وَ لَوْ غُمِزَ الْمَیِّتُ فَعَاشَ لَمَا أَنْکَرْتُ ذَلِکَ.؛ روایت می کنم که اگر چیزی موجب افزایش [ نیرو و نشاط] بدن باشد ، ماساژ دادن بدن و لباس نرم ، همچنین بوی خوش و استحمام [ جزیی از آن ] است و اگر مرده ای در اثر ماساژ دادن زنده شده ، من انکار نمی کنم.[3]
 

استرس باعث پیری زودرس

یکی از فاکتورهای پیری زودرس که اغلب نادیده گرفته می شود استرس است. باید دانست که خانم ها بیشتر از آقایان تحت استرس بوده و آسیب پذیری بیشتری نیز دارند . توجه داشته باشید که اگر نتوانیم با احساسات منفی و استرس های روزمره درست برخورد کنیم به مرور تبدیل به مشکلات روانی خواهند شد .استرس همچنین باعث تخریب سیستم ایمنی بدن می‌شود که در نتایج آن به صورت پیری زود هنگام روی پوست بروز می کند . بنابر این برای جوان ماندن باید آرامش تان را حفظ کنید و یاد بگیرید که استرس های تان را کنترل کنید. [4]
 
 
پاورقی
[1] محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد 66، ناشر: دارالکتب الاسلامیه، صفحه 183
[2] خدادای ، مصطفی ، طب سنی ، جلد یک ، قم : سپهر اندیشه ، 1396 ، صفحه 45
[3]دانشنامه احادیث پزشکی، مترجم حسین صابری، جلد 1، انتشارات دارالحدیث، 1385، صفحه 99
[4]خدادای ، مصطفی ، طب بانوان ، جلد یک ، نشر آبشامه 1395 ، صفحه 17- 18

منبع

محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد 66، ناشر: دارالکتب الاسلامیه
دانشنامه احادیث پزشکی، مترجم حسین صابری، جلد 1، انتشارات دارالحدیث، 1385
خدادای ، مصطفی ، طب بانوان ، جلد یک ، نشر آبشامه 1395
خدادای ، مصطفی ، طب سنی ، جلد یک ، قم : سپهر اندیشه ، 1396

 

بیشتر بخوانید :
چگونه پیری پوست را به تاخیر بیندازیم؟​​​​​​​
پیری پوست با خوردن شیرینی​​​​​​​
3 متهم اصلی پیری پوست​​​​​​​
جلوی پیری پوست را می‌شود گرفت؟​​​​​​​
کند کردن روند پیری و چین و چروک پوست​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما