فواید مصرف روغن ماهی برای بدن (بخش دوم)

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب ضروری و لازم برای بدن و حفظ سلامت قلب می باشد . روغن ماهی همچنین به بهبود اختلالات و مشکلات روانی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی و شیزوفرنی کمک می کند.روغن ماهی تأثیر زیادی بر بدن ما دارد، زیرا به کاهش وزن، مراقبت از پوست، بهبود بینایی و سایر مسائل مربوط به سلامتی کمک می‌کند.
جمعه، 21 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید مصرف روغن ماهی برای بدن (بخش دوم)
روغن ماهی برای بهبود وضعیت پوست خشک عالی است و باعث می‌شود که پوست درخشان و شاداب به نظر برسد.
 
چکیده : روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب ضروری و لازم برای بدن و حفظ سلامت قلب می باشد . روغن ماهی همچنین به بهبود اختلالات و مشکلات روانی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی و شیزوفرنی کمک می کند. روغن ماهی تأثیر زیادی بر بدن ما دارد، زیرا به کاهش وزن، مراقبت از پوست، بهبود بینایی و سایر مسائل مربوط به سلامتی کمک می‌کند.

تعداد کلمات 1117 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

فواید مصرف روغن ماهی برای بدن (بخش دوم)

رفع افسردگی و اضطراب

با توجه به وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن ماهی، این روغن برای کاهش افسردگی، غم و اندوه، اضطراب، بی حوصلگی، خستگی ذهنی، استرس، کاهش میل جنسی، تمایلات خودکشی و سایر اختلالات عصبی، مفید است. محققان در دانشکده پزشکی دانشگاهی در کلیولند، اوهایو، در مقاله پژوهشی خود با عنوان “روغن ماهی و اختلال دوقطبی: درمانی مؤثر اما آزمایش نشده”، بیان می‌کنند که روغن ماهی می‌تواند در تثبیت روحیه و درمان اختلالات دوقطبی مفید باشد.
به این ترتیب، جای تعجب نیست که کشورهایی که در آنها اغلب ماهی خورده می‌شوند، میزان افسردگی کمتری وجود دارد. به همین ترتیب تحقیقات انجام شده روی زندانیان نشان می‌دهد زمانی که زندانیان غذاهای دریایی حاوی مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب امگا ۳ را مصرف کردند، میزان آدمکشی و خشونت به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت. دریافت ماهی درمان خوبی برای افسردگی نیز می‌باشد. یافته‌های یک مطالعه تحقیقاتی نشان می‌دهند که مصرف ماهی می‌تواند برای سلامت روانی زنان مفید باشد و خطر ابتلا به افسردگی در زنان را کاهش دهد.
 

مراقبت از چشم

به خوبی مشخص شده است که روغن ماهی از توانایی بهبود بینایی برخوردار است. همچنین به جلوگیری از انحطاط ماکولا مرتبط با سن کمک می‌کند. مؤسسه ملی سلامت چشم در ایالات متحده آمریکا قصد دارد برای ارزیابی اثر روغن ماهی در درمان دژنراسیون ماکولا تحقیقی در سراسر کشور انجام دهد. این مطالعه شواهد علمی قوی در رابطه با مزایای استفاده از روغن ماهی برای مراقبت از چشم ارائه خواهد داد، به این ترتیب سازمان‌های دولتی و پزشکان این اجازه را خواهند داشت که روغن ماهی را برای دژنراسیون مأکول به شدت توصیه کنند.
 

درمان بیماری آلزایمر

تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا نشان می‌دهند که اسیدهای چرب در درمان بیماری آلزایمر مؤثر هستند. از آنجایی که روغن ماهی یکی از بهترین منابع اسید چرب ضروری، از جمله EPA و DHA است، به درمان بیماری آلزایمرکمک می‌کند. بیشتر تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (UCLA) مفید بودن روغن ماهی را به عنوان درمانی احتمالی برای این بیماری تأیید می‌کنند. انجمن آلزایمر برای بیماران مبتلا به آلزایمر، ماهی‌های حاوی محتوای بالاتری از اسیدهای چرب امگا ۳ را توصیه می‌کنند، زیرا اسیدهای چرب امگا ۳ به عنوان دفاعی در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل عمل می‌کنند.
 

کمک به درمان ADHD

روغن ماهی به دلیل غلظت بالای اسیدهای چرب، از توانایی درمان اختلال بیش فعالی توجه (ADHD) برخوردار است. برای کودکان مبتلا به بیش فعالی، dyslexia، dyspraxia، عدم توانایی برای انجام وظایف، بی ثباتی عاطفی، نگرش متزلزل، هماهنگی ضعیف، توجه کوتاه، ضعف حافظه کوتاه مدت، تمرکز پایین، تمایل به قطع صحبت دیگران، بی پروایی، عجول بودن، تحریک پذیری، IQ پایین، و یا اختلالات یادگیری، روغن ماهی درمانی اثبات شده است.
تحقیق انجام شده در دانشگاه استرالیای جنوبی و CSIRO نشان داده است هنگامی که کودکان مبتلا به ADHD به مدت ۱۵ هفته از دوزهای روغن ماهی و کپسول‌های پامچال شب استفاده کردند، بهبود قابل توجهی در رفتارشان نشان دادند. از آنجایی که مغز انسان شامل حدود ۶۰ درصد چربی، به ویژه اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ و امگا ۶ است، روغن ماهی به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.
علاوه بر این، تصور می‌شود که روغن ماهی در رشد طبیعی مغز مفید است، و همچنین به کودک شما در تمرکز بر دروس خود کمک می‌کند. همچنین نشان داده شده است که زنان بارداری که به طور منظم روغن ماهی مصرف می‌کنند، کودکان نوپای آنها هماهنگی دست و چشم بهتری دارند.
 

مراقبت از پوست

روغن ماهی برای بهبود وضعیت پوست خشک عالی است و باعث می‌شود که پوست درخشان و شاداب به نظر برسد. روغن ماهی در درمان مشکلات پوستی مختلف مانند اگزما، پسوریازیس، خارش، قرمزی پوست، ضایعات پوستی و بثورات مفید است. در بیماری پسوریازیس، EPA موجود در روغن ماهی، رشد عوامل افزایش التهاب را با تولید اسید آراشیدونیک محدود می‌کند. بنابراین، روغن ماهی می‌تواند به صورت موضعی برای تسکین پسوریازیس نیز استفاده شود.
مصرف منظم کپسول‌های روغن ماهی باعث کاهش از دست دادن رطوبت پوست می‌شود. بعضی از افراد نیز ادعا می‌کنند که این روغن به جلوگیری از آفتاب سوختگی نیز کمک می‌کند، اما تحقیقی علمی در پشت این ادعا وجود ندارد.
 

درمان آکنه

ماهی درمانی مؤثر برای آکنه است. مشخص شده است که EPA موجود در این روغن مانع تشکیل آندروژن می‌شود، آندروژن می‌تواند بر تشکیل چربی در فولیکول‌های مو تأثیر بگذارد و منجر به آکنه شود.
 

کمک به درمان سرطان

روغن ماهی در کاهش از دست دادن وزن در بیماران مبتلا به سرطان پانکراس مفید است. همچنین مکمل‌های آن می‌توانند برای بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی مرتبط با سرطان مفید باشد.
 

کنترل دیابت نوع ۲

بیماران دیابتی مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، آترواسکلروز و سکته مغزی هستند. تحقیقات انجام شده در دانشگاه آکسفورد نشان داد که روغن ماهی برای کاهش میزان تری گلیسیرید در بیماران مبتلا به دیابت مفید است.
 

پیشگیری از زخم‌ها

وجود EPA و DHA در روغن ماهی، در مورد زخم‌های ناشی از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مفید است.
 

کمک به بارداری سالم

روغن ماهی برای زنان باردار بسیار مفید است، زیرا DHA موجود در آن به شکل گیری چشم و مغز کودک کمک می‌کند. همچنین به جلوگیری از زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و سقط جنین کمک می‌کند. در تحقیقات انجام شده در دانمارک که شامل ۸،۷۲۹ زن باردار بود، نتیجه گیری شد که رژیم غذایی با مقدار پایین ماهی باعث افزایش خطر تولد نوزادان نارس و زودرس می‌شود.
همچنین اعتقاد بر این است که زنانی که در رژیم غذایی خود به میزان کافی EPA و DHA دریافت نمی‌کنند از افسردگی پس از زایمان رنج می‌برند، زیرا در مراحل آخر بارداری، انتقال مقداری از توده مغز از مادر به کودک وجود دارد. به این ترتیب، مصرف روغن ماهی یا با خوردن ماهی یا مصرف مکمل‌ها، قرص‌ها یا کپسول‌ها در دوران بارداری برای رشد کلی کودک و سلامت مادر بسیار مفید است. با این حال، باید توجه داشت که روغن جگر ماهی نباید در دوران بارداری مصرف شود، زیرا روغن جگر ماهی دارای مقدار زیادی از رتینول و ویتامین A است که معمولاً موجب نقایص مادرزادی می‌شوند.

ادامه دارد...

منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
روزانه چه میزان روغن ماهی بایستی مصرف کرد
فواید عالی و کاربرد‌های متداول روغن ماهی​​​​​​​
روغن ماهی برای تسکین درد التهاب مفاصل​​​​​​​
فوائد روغن ماهی امگا 3​​​​​​​
نگاهی به دو روی سکه روغن ماهی​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.