راهکارهای درمانی پا درد

کارها و مشغله های روزمرگی هر انسانی باعث مبتلا شدن به انواع درد ها در بدن می‌شود ، اما درد پا ممکن است برای هر فردی به هر دلیلی پیش آید و اما درمان آن چیست ؟! چه راهکار های درمانی دارد ؟
جمعه، 21 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای درمانی پا درد
رفتن به چشمه های آب معدنی می تواند یک روش بسیار عالی برای رفع درد عضلات و مفاصل پا باشد. 
 
چکیده : کارها و مشغله های روزمرگی هر انسانی باعث مبتلا شدن به انواع درد ها در بدن می‌شود ، اما درد پا ممکن است برای هر فردی به هر دلیلی پیش آید و اما درمان آن چیست ؟! چه راهکار های درمانی دارد ؟ 

تعداد کلمات 1095 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
راهکارهای درمانی پا درد
فاطمه زهرا شادمان

مقدمه 

ممکن است برای هر فردی در عمرش پیش آمده باشد که بعد از طی مسافت زیاد دچار پا درد شود و یا بعد از مسافرت و گشت و گذار به دلیل درد پا نتواند بخوابد و این درد خستگی آنرا چند برابر می‌کند .
اما اینجا باید گفت که باعث این درد ها خود ما هستیم ، چرا که از یک جفت پا که داریم بیش از حد کار می کشیم و این بدترین نوع رفتار ما با خودمان است .
در بعضی موارد شکستگی استخوان پا و یا کشیدگی ماهیچه نیز از دلایل درد پا می‌توانند باشند. اما شروع دوره های ورزشی سنگین و سخت در ابتدا شما را دچار این چنین درد هایی می کند. پوشیدن لباس های تنگ که جریان خون را در پا با اختلال روبرو می‌کنند نیز باعث درد پا هستند و خیلی از دلایل دیگر ... اما چاره چیست و راه های پیشگیری و درمان آن چگونه است !؟

راهکارهای درمانی پا درد

بالا بردن پا ها

بهترین کار بعد از رسیدگی به کار های خانه، طی راه زیاد و برگشتن به خانه این است که که در جایی بشینید و پاهای خود را به بالا بگیرید و انگشت های پاهای تان را ورزش دهید، این کار باعث جریان دوباره خون در انگشتان پا شده و این کار را بیست دقیقه در زاویه چهل و پنج درجه ای بدن خود قرار دهید.
 

پاها را ماساژ دهید

پیش آمده که از کسی بخواهید تا پاهای تان را ماساژ دهد؟ ماساژ دادن توسط دیگران یا خود فرد با روغن بچه و یا حتی بدون روغن ، وقتی به آرامی انجام می‌شود باعث می شود تا ماهیچه های پا منقبض و منبسط شوند و جریان خون در آنها با نظم انجام گیرد و خستگی پا تا حد زیادی از بین رود.
 

خوراکی های مفید

نوشیدن دمنوش مریم گلی ، انجیر ، مغز گردو ، چغندر و عسل  بسیار مفید است .
فرمود: « اگر چنین است ، بر تو باد چغندر ؛ چرا که بر ساحل فردوس می روید . در آن، شفای هر دردی است، استخوان را درشت می کند و گوشت می رویاند». [1]
 

ورزش

منظور از ورزش ، آن سری ورزش هاییست مانند تکان دادن پا و شل کردن آن و نرمش انگشتان و پیچ و تاب دادن از ناحیه مچ و غلتاندن توپ در کف پا و گرفتن اشیاء کوچک با انگشتان پا و... است که به آرامی از درد پیشگیری می کند.
 

کفی و پاشنه کفش

سعی کنید از کفش هایی استفاده کنید که پاشنه ضخیمی دارند و پا را در برابر سطوح سخت و خیابان ناهموار محافظت کند ، چرا که این کفش ها با جذب ضربات از کف پا محافظت می کنند. کفش هایی که به مرور استفاده‌ی شما کف آنها خوابیده شده و دیگر ضربات را جذب نمی‌کند را پور بیاندازید و کفش جدیدی تهیه کنید تا بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.
کفش های پاشنه بلند و نوک تیز با کفی نازک بدترین کفش ممکن می توانند باشند که که زنان از استفاده از آن ناگزیر اند، اما باید گفت تا حد ممکن پوشیدن و راه رفتن با این کفش ها را باید به حداقل رساند.
 

تغییر ارتفاع پاشنه کفش

اگر در طول روز از یه کفش استفاده می کنید و راه رفتن شما زیاد است ، این کارتان باعث خستگی عضلات تان می‌شود . بهتر است از دو نوع کفش که یکی کمی پاشنه بلند تر و دیگری پاشنه کمتری دارد استفاده کنید.
 

غوطه ور کردن پا در آب

ابتدا پاهای خود را در آب گرم و کمی نمک قرار دهید و بعد از شست و شو آنرا با آب سرد آب‌کشی کنید و با حوله ای تمیز خشک کرده و کرم مرطوب کننده بزنید تا خستگی پای شما از بین رود .
روش دیگر این است که وان را با آب داغ پر کنید و دوقاشق سرکه در آن بریزید و پا را بیست دقیقه در آن خیس کنید. [2]
 

چشمه های معدنی

رفتن به چشمه های آب معدنی می تواند یک روش بسیار عالی برای رفع درد عضلات و مفاصل پا باشد. 
اگر امکان رفتن به چشمه ها را ندارید و حمام یک لگن آب گرم و یک لگن آب سرد بریزید و پا ها را یک دقیقه در آب سرد و یک دقیقه در آب گرم قرار دهید. این کار به کل بدن شما نیرو می‌بخشد، شما می توانید همزمان از ماساژ دادن پا ها هم غافل نشوید .
اما افرادی که به بیماری قند یا فشار خون مبتلا اند باید توجه داشته باشند که آب گرم برای آنها مفید نیست .
در توصیه ای از امام رضا (ع) در همین زمینه آمده است که : «آب گرم ،چنانچه آن را هفت جوش بجوشانی و از ظرفی به ظرف دیگر درآوری، تب را می برد و نیرو را به ساق پاها و قسمت پایین تر از مچ ،سرازیر می کند.» [3]
 

چای بابونه

دم کرده نعناع بیابانی یا چای بابونه استفاده کنید. چهار عدد چای بابونه کیسه ای را در دو فنجان آب داغ بیندازید. سپس دم کرده بابونه یا نعناع را در چهار و نیم لیتر آب داغ بریزید. پاها را در این آب قرار دهید و سپس به ترتیب با آب سرد و داغ آب کشی نمایید. [4]
 

استفاده از یخ

چند تکه یخ را در پارچه ای قرار دهید و مچ پا به پایین را با آن ماساژ دهید و این کار باعث آروم شدن درد پا مانند یک بی حس کننده عمل می‌کند و از طرفی هر گونه التهابی را بر طرف می‌کند . 


پاورقی
[1] احمد بن محمد بن خالد برقی،  المحاسن، جلد 2، قم : مجمع جهانی اهل بیت ( علیهم السلام ) 1374، صفحه 327 
[2] خدادای ، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم : سپهر اندیشه، 1396، صفحه 19
[3] طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، جلد 1، قم: شریف رضی، 1370، صفحه 340 
[4] محمدی، نوید، درمان های خانگی، جلد 3، تهران: گلبرگ، 1386 ، صفحه 43

منبع 
خدادای ، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم : سپهر اندیشه، 1396
احمد بن محمد بن خالد برقی،  المحاسن، جلد 2، قم : مجمع جهانی اهل بیت ( علیهم السلام ) 1374
طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، جلد 1، قم: شریف رضی، 1370
محمدی، نوید، درمان های خانگی، جلد 3، تهران: گلبرگ، 1386

بیشتر بخوانید :
پا درد
تمرین های خانگی برای درمان پادرد​​​​​​​
درمان پادرد در چند ثانیه!​​​​​​​
دردهای استخوان و مفاصل​​​​​​​



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.