گزارشي اجمالي از عزاداري امام حسين در دوران قاجار

در اين نوشتار، پس از بيان مقدمه‏اي درباره چگونگي توجه شاهان قاجار به شعاير ديني، به ترتيب سلطنت ايشان به شيوه‏هاي عزاداري در عهد هر يک پرداخته است. مي‏توان گفت که جز عهد ناصري، بقيه دوره‏ها به اجمال از نظر گذرانيده شده و حوادث و شيوه‏هاي عصر ناصري به صورت مفصل‏تري مورد بررسي قرار گرفته است
يکشنبه، 25 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارشي اجمالي از عزاداري امام حسين در دوران قاجار
گزارشي اجمالي از عزاداري امام حسين در دوران قاجار
گزارشي اجمالي از عزاداري امام حسين در دوران قاجار


 

 
نویسنده:  محسن حسام ظاهري
در اين نوشتار، پس از بيان مقدمه‏اي درباره چگونگي توجه شاهان قاجار به شعاير ديني، به ترتيب سلطنت ايشان به شيوه‏هاي عزاداري در عهد هر يک پرداخته است. مي‏توان گفت که جز عهد ناصري، بقيه دوره‏ها به اجمال از نظر گذرانيده شده و حوادث و شيوه‏هاي عصر ناصري به صورت مفصل‏تري مورد بررسي قرار گرفته است.
رونق بي‏سابقه عزاداري در عهد ناصر الدين شاه ، برپايي تکيه‏دولت و مراسم‏هاي تعزيه‏خواني، موافقت‏ها و مخالفت‏هاي علما با شبيه‏خواني، قمه‏زني، ورود مطالب بي‏پايه در روضه‏خواني‏ها و اقدام برخي از علما در برابر آن، شمايل‏کشي، چهل منبر و... از مسائلي است که در عهد ناصري رخ نموده است.
کليد واژه‏ها: عزاداري، قاجاريه، تکيه دولت، تعزيه‏خواني، خرافات ، قمه‏زني.
شاهان قاجار دل بستگي و توجّه ويژه‏اي به رعايت آداب و برگزاري مناسک و شعائر ديني، از خود نشان مي‏دادند. برخي محقّقان، اين خوي را در تشابه با شاهان صفوي، به خصلت فرصت‏طلبي و عوام فريبي شاهانه آنان نسبت مي‏دهند؛ و در مقابل عدّه‏اي بر اين باورند که شاهان قاجار را در اين مورد نمي‏توان با صفويان مشابه دانست؛ چرا که قاجاريان، از قدرت سياسي و اجتماعي لازم، براي حکومت بهره‏مند بودند و نيازي به عوام فريبي و تظاهر از راه باور ديني مردم نداشتند و بنابر اين مظاهر دينداري آنان، نه از سرِ ريا که از صدق باطن و اخلاص در اعتقادشان نشأت مي‏گرفته است
به هر حال فارغ از آن‏که منشأ، ريا باشد يا اخلاص، درباره مظاهر دينداري قاجاريان - علي الخصوص اوّلين‏هاي ايشان - نقل‏هاي تاريخي فراواني وجود دارد. يکي از اين مظاهر، و در مواردي حتّي مهم‏ترينشان، آيين‏هاي مربوط به عزاداري اهل بيت‏عليهم السلام است. در اين بين، «تعزيه» بيش از ديگر آيين‏ها مورد توجّه واقع شده و رونق يافت... از سفرنامه‏ها و گزارش‏هاي جهانگردان، چنين بر مي‏آيد که اين تظاهرات شريعت طلبانه، فقط منحصر به شخص شاه نبود؛ و گويا ديگر مردان حکومت، شاه زادگان و درباريان نيز بر سرِ تظاهر هر چه بيشتر و نمايان‏تر به دينداري، با هم رقابت مي‏کرده‏اند.که در این کتاب مورد بررسی قرار می گیرد.
متن کتاب "گزارشي اجمالي از عزاداري امام حسين در دوران قاجار"



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.