پیشرفت در دنیای ربات‌های خانگی

Robocup@Home، مسابقات سالانه‌ای است که تیم‌های روباتیک، روبات‌های خدمتکار خود را برای آزمایشات کاربردی‌تری وارد مسابقه می‌کنند. وظایف آنها به نظر ساده می‌آید اما با توجه به تکنولوژی مورد نیاز، انجام این وظایف واقعا ساده نیستند.
سه‌شنبه، 23 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
پیشرفت در دنیای ربات‌های خانگی
چکیده:
Robocup@Home، مسابقات سالانه‌ای است که تیم‌های روباتیک، روبات‌های خدمتکار خود را برای آزمایشات کاربردی‌تری وارد مسابقه می‌کنند. وظایف آنها به نظر ساده می‌آید اما با توجه به تکنولوژی مورد نیاز، انجام این وظایف واقعا ساده نیستند.
تعداد کلمات: 1006 / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
 
ربات هوشمند
 
 
 
هر ساله، فقط برای چند روز در یکی از شهرهای بزرگ، تیم کوچکی از روباتیک‌ها به دنیای واقعی می‌آیند و دستورات صاحب خود را انجام می‌دهند. این ربات‌ها در مجموعه‌های با دقتی که مانند یک رستوران یا یک محیط خانگی است قرار دارند و وظایف الگوریتمی ساده‌ای را انجام می‌دهند. "این رباتها می‌توانند کنسرو لوبیا را از قفسه بردارند، به بازدید کنندگان موزه خوش آمد بگویند، به انسان‌ها در خرید کمک کنند و برای مشتریان رستوران غذا سرو کنند. "

 

مسابقه ربات باتلر

اگر بخواهید یک ربات برای جمع آوری اقلام خرید در سوپرمارکت به شما کمک کند، در یک محیط شلوغ و پر سر و صدا، ربات باید دستورات شما را درک کند، پس شما باید دستورات خود را روشن و شفاف بخواهید، نقشه محیط را به او بدهید و او را هدایت کنید، از قرار گرفتن موانع و مردم سر راه او جلوگیری کنید. سپس او باید محصولی که درخواست کرده‌اید را شناسایی کند، که شاید در یک جهت ناآشنا قرار گرفته باشد، اما او باید این محصول را به درستی تشخیص دهد. به یاد داشته باشید که این مسابقات چند میلیون دلاری فقط برای توسعه ربات‌هایی است که می‌توانند طیف وسیعی از اشیا را درک کنند و سپس آن را به شما بدهند.
این کار آنقدر ساده است که یک کودک هم می‌تواند آن را انجام دهد اما برای یک ربات کار پیچیده‌ای است و تیم‌های روباتیک هوشمند باید هفته‌ها برنامه ریزی و کار مهندسی بکنند تا در نهایت بتوانند نسخه‌های ساده این کار را تکمیل کنند. البته، یک کودک دارای مزیت میلیون‌ها سال تحقیق و توسعه تکاملی است، در حالی که اولین روبات‌هایی که می‌توانند این وظایف را انجام دهند، از دهه 1970 توسعه یافته‌اند.
حتی با توجه به این نکته در ذهن، Robocup@Home می‌تواند مانند مکانی باشد که انتظارات و رویاهای آینده‌امان را در مورد تکنولوژی به واقعیت تبدیل می‌کند. مثلا وقتی که دیر وقت به خانه باز می‌گردید یک JARVIS جادویی با صدایی آرام و خوشایند شام مورد علاقه شما را پخته باشد.

 

مراقبت از سالمندان

ژاپن یکی از ربات دوست‌ترین کشورهای جهان است؛ آنها ملتی هستند که همه ما را با ربات ASIMO در سال 2000 شگفت زده کردند و تا به حال چندین مطالعه بر روی این پدیده انجام شده است. جای تعجب نیست که ربات‌های انسان دوست باید به طور جدی به عنوان یک راه حل برای بحران پیری جمعیت در نظر گرفته شوند. دولت ژاپن، به عنوان بخشی از استراتژی ساخت ربات‌ها، 44 میلیون دلار برای توسعه این بخش سرمایه گذاری کرده است.
ربات پشتیبان انسان که شرکت تویوتا (HSR-2) آن را ساخته است، یک ربات ساده اما قابل برنامه ریزی با یک بازو است؛ این ربات می‌تواند از طریق کنترل از راه دور اشیاء را بردارد و می‌تواند بر وضعیت بیماران نظارت کند. HSR-2 به عنوان یک ربات پیش فرض در مسابقات Robocup@Home در نظر گرفته می‌شود که حداقل در انجام وظایفی مانند برداشتن اشیاء به خوبی عمل می‌کند.
در کنار این ربات، تویوتا در حال کار بر روی exoskeleton ها برای کمک به مردم برای راه رفتن پس از سکته مغزی است. ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که به پرستاران به علت کارهای روزمره‌ای مانند بلند کردن بیماران، بیش از هر شغل دیگری، (حدود سه برابر کارگران ساختمانی) فشار وارد می‌شود. تویوتا یک ربات exoskeleton مراقبت‌گر طراحی کرده است که دقیقا به کارکنان بیمارستان در انجام وظایفی مانند بلند کردن بیماران، کمک می‌کند.

 

خانه‌های  آینده

درک شور و شوقی که برای داشتن یک رباتیک خانگی وجود دارد، آسان است و در واقع، بسیاری از استارتاپ‌ها در حال فروش ربات‌های خانگی هستند. هرچند که آنها مانند یک انسان قادر به انجام وظایف فوق العاده پیچیده‌ای نیستند.
هنوز تحقیق و توسعه بسیار بیشتری قبل از این که این ربات‌های خانگی بتوانند مورد استفاده قرار گیرد نیاز می‌باشد و مصرف کنندگان با انتظارات غیر واقعی و تخیلی خود، ممکن است از دیدن اینکه ربات آنها نمی‌تواند وظایف اساسی‌اش را انجام دهد، ناامید شوند.
در عوض، تلاش برای ساخت روبات‌های خانگی به دو دسته تقسیم می‌شود: انجام برخی وظایف تخصصی یا تعامل با انسان. روبات‌های تخصصی برای انجام یک کار داخلی، مانند Roomba iRobot وجود دارند که تنها وظیفه جارو کردن خانه را به عهده داشته و موفق‌ترین ربات خانگی ساخته شده در تمام دوران است.

وظایفی که برای ربات‌ها تعریف شده است لزوما ساده نیست: آشپزخانه اتوماتیک اما گران قیمت، از دست‌های رباتیک و اتومات برای پختن غذا استفاده می‌کند و می‌تواند مواد تشکیل دهنده را تشخیص دهد. ربات‌های دیگری نیز بر روی تعامل با انسان تمرکز می‌کنند مانند ربات جیبو: که اساسا توانایی‌های یک دستیار صوتی مثل Siri، Cortana یا Alexa را دارد و قادر به پاسخ به سوالات ساده و انجام کارهای آنلاین است و یک فضای پویا و دوستانه بین انسان و ربات را ایجاد می‌کند. به این ترتیب، به نظر می‌رسد که در آینده خانه‌های هوشمند بیشتر به سمت داشتن یک ربات به عنوان خدمتکار داخلی پیش می‌روند اگرچه درک عمومی روباتیک دشوار است همانطور که هوش مصنوعی دشوار است و رقابت با انسان‌ها، یک چالش بزرگ است.


به این ترتیب، به نظر می‌رسد که در آینده خانه‌های هوشمند بیشتر به سمت داشتن یک ربات به عنوان خدمتکار داخلی پیش می‌روند اگرچه درک عمومی روباتیک دشوار است همانطور که هوش مصنوعی دشوار است و رقابت با انسان‌ها، یک چالش بزرگ است.
در عین حال، استارتاپ‌های شخصی بدون کمک مالی گوگل یا آمازون می‌توانند ربات‌های تخصصی مانند ربات‌های لباسشویی را توسعه دهند و امیدوار هستند که روزی بتوانند بخشی از شبکه روبات‌های مستقل را تشکیل دهند که هر کدام در خانه نقشی داشته باشند.

 

خانه هوشمند

مدتهاست که خانه هوشمند به یکی از رویاهای ما تبدیل شده است، فیلم‌هایی که از خانه‌های هوشمند قابل کنترل ساخته می‌شد، قبلا تنها یک کلیشه بود. اما محققان با استفاده از این ایده هوشمندانه که می‌توان با افزودن یک نرم افزار به هر وسیله‌ای، آن را هوشمند کرد، سعی در تحقق این رویا دارند. به این ترتیب وقتی دستگاهی در خانه شما نصب می‌شود شما قادر به تعامل با آن خواهید بود.
 

برگرفته از سایت singularityhub



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما