طرز تهیه غذای محلی سنگاسین حلوا (گیلانی)

شیره انگور رو که رو حرارت ملایم از سفتی به حالت روان در اومده و هنوز گرم هست رو به آرد اضافه میکنیم.
دوشنبه، 29 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه غذای محلی سنگاسین حلوا (گیلانی)
طرز تهیه غذای محلی سنگاسین حلوا (گیلانی)

 طرز تهیه غذای محلی سنگاسین حلوا (گیلانی) برای 20 نفر


مواد لازم غذای محلی سنگاسین حلوا

مواد اصلی
آرد برنج ۱ کیلوگرم
شیره انگور ۱ لیوان
کره ۱۰۰ گرم
مغز گردو ساییده شده،دارچین،زنجبیل به مقدار لازم
نارنج خشک ریز شده یا برگ لیمو ۴ عدد

طرز تهیه
زمان تهیه ۳۵ دقیقه
زمان پخت ۲۵ دقیقه

1- اول آرد رو تفت میدیم در حدی که بوی خامی آرد گرفته بشه و مقداری رنگش عوض بشه در حدود ده تا پونزده دقیقه، بعد آرد تفت داده شده رو الک میکنیم و از نو داخل ظرف میریزیم روی حرارت کم گذاشته،کره رو اضافه میکنیم وقتی کاملا کره جذب آرد شد.
2- شیره انگور رو که رو حرارت ملایم از سفتی به حالت روان در اومده و هنوز گرم هست رو به آرد اضافه میکنیم. حرارت رو خاموش کرده و شروع میکنیم به سریع هم زدن و بعد ورز دادن.چون موادمون گرمه، مواظب دستاتون باشین که نسوزه.
3- این ورز دادن رو تا جایی ادامه میدیم که وقتی خمیرمون رو توی دست مشت میکنم و بعد مشتمون رو باز میکنیم خمیر وا نره و حالت خودش رو از دست نده اگه خمیر وا رفت باید دوباره بهش شیره انگور اضافه کنیم.
4- فقط یادتون باشه که اگه کارمون طول کشید و آرد و شیره انگور خنک شدن دوباره باید گرمشون کنیم و به صورت داغ ورز بدیم.بعد که موادمون به انسجام مناسب رسید با یه چیز سفت مثل سنگ مخصوص آشپزخانه یا گوشت کوب حلوا رو میکوبیم تا داخل ظرفمون کاملا فشرده بشه.
5- وقتی فشرده شد مغزگردو سائیده شده رو روش میریزیم و دوباره با سنگ میکوبیم.بعد برگ درخت لیمو از قبل شسته و خشک شده و مولینکس شده،زنجبیل و دارچین رو هم روی مواد میریزیم و دوباره میکوبیم. البته از برگهای درخت پرتغال یا نارنج هم میشه،اینکار صرفا برای معطر شدن حلواست.
6- حالا که مواد کاملا فشرده شدن اون ها رو به صورت لوزی برش میزنیم و میزاریم توی یه جای سرد مثل تراس تا کاملا سرد بشه.اگه توی یخچال بزاریم خیلی سفت میشه.
7- بعد از این که کاملا سرد شد شیرینی ما آماده است. هر چقدر مواد رو بیشتر ورز بدیم و بیشتر بکوبیم این شیرینی بیشتر سفت میشه و موقع خوردن پودر نمیشه.به همین دلیل میگن سنگاسین حلوا یا حلوای سنگی. این حلوا هر چقدر هم که سفت باشه وقتی میره توی دهن خیلی راحت آب میشه وطعمش لذت بخشه.

سایر نکات
ممکن هست که شیره بیشتری احتیاج شود.
حلوا را باید در بیرون از یخچال نگهداری کنید چون به دلیل وجود شیره اگر در یخچال نگهداری شود سفت می‌شود.
این حلوا در مناطق سرد شمالی استفاده می‌شود و به علت وجود زنجبیل در آن، بسیار گرم و مقوی است. و نه تنها در زمان ضعف باعث افزایش قند خون می‌شود بلکه تقویت کننده معده و ضد نفخ است.
این حلوا برای کسانی که دردهای مفصلی دارند بسیار مفید است.

منبع:سایت پاپیون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما