سلامتی و تندرستی شماره سیزدهم

آن قدیم ­ترها نمک، کالایی گران بها و تجاری بود که همه به راحتی نمی ­توانستند از آن استفاده کنند اما حالا نمک آنچنان به زندگی ما رسوخ کرده است که جدایی از آن برای ما ممکن نیست... فندق ارزش تغذیه ­ای بالایی دارد و در خود ویتامین­ ها و املاح معدنی زیادی جای داده است... بیش از 90 درصد حجم هندوانه را آب تشکیل می ­دهد بنابراین این میوه برای رفع تشنگی و گرمازدگی خیلی مفید است.
چهارشنبه، 1 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
سلامتی و تندرستی  شماره سیزدهم
بی نمک باش!

آن قدیم ­ترها نمک، کالایی گران بها و تجاری بود که همه به راحتی نمی ­توانستند از آن استفاده کنند اما حالا نمک آنچنان به زندگی ما رسوخ کرده است که جدایی از آن برای ما ممکن نیست. جالب است بدانید هرکدام از ما در طول یک روز چند برابر مورد نیاز بدنمان، نمک مصرف می­ کنیم. انواع مواد غذایی آماده، فست فودها، تنقلات مثل چیپس و پفک و کنسروها هرکدام چند برابر نمک مورد نیاز روزانه ما را در خود جای داده ­اند. مصرف زیاد نمک باعث از دست رفتن آب کلیه­ ها می­ شود و این مساله پمپاژ خون توسط قلب را افزایش می­ دهد به این ترتیب فشار زیادی به قلب وارد می­ شود و به مرور زمان باعث ایجاد بیماری­ های کلیوی می­ شود. بالا رفتن فشار خون، تشدید بیماری آسم، سکته مغزی، پوکی استخوان، بیماری­ های کلیوی و سرطان معده از دست ­آوردهای نمک در زندگی ماست. خود را به نمک کمتر عادت دهید و سبزی­جات تازه بیشتر مصرف کنید تا اسیر نمک و بیماری­ های پس از آن نشوید!
اگر می ­خواهید از خواص هندوانه بیشتر بهره ­مند شوید، آن را در در دمای اتاق و بیرون از یخچال نگه­داری کنید. دانشمندان در یک تحقیق جدید به این نتیجه رسیدند که میزان لیکوپن در هندوانه ­ی بیرون از یخچال 20 درصد و میزان بتاکاروتن آن دوبرابر افزایش پیدا کرده است. البته اگر هندوانه را برش زدید، حتما آن را در یخچال نگه­داری کنید.
 
آجیلی به نام فندق

این روزها بازار آجیل تازه، خصوصا فندق حسابی داغ است. اما فندق علاوه بر طعم و مزه، چه چیزی دارد که این همه طرف­دار برای خودش دست و پا کرده؟ فندق ارزش تغذیه ­ای بالایی دارد و در خود ویتامین­ ها و املاح معدنی زیادی جای داده است. املاح معدنی مثل کلسیم، آهن، روی و پتاسیم. ویتامین «ای» موجود در فندق از بیماری­ های قلبی و عروقی و سرطان جلوگیری می­ کند. فندق باعث تقویت معده و روده ­ها می ­شود و برای دوران نقاهت و پس از بیماری بسیار مفید است. سموم را از بدن خارج می­ کند. به علاوه به علت داشتن فسفر زیاد، به درد کسانی می­ خورد که کارهای فکری زیادی می­ کنند، مثل دانش آموزان. اما حواستان باشد! فندق کالری بالایی دارد و 100 گرم از آن، حدود 625 کالری، انرژی به بدنتان می ­رساند. پس نباید در خوردن آن زیاده روی کرد.
 
دوست خوب روزهای تابستانی

هندوانه شاید پر مصرف­ ترین میوه­ ی فصل تابستان باشد. بیش از 90 درصد حجم هندوانه را آب تشکیل می ­دهد بنابراین این میوه برای رفع تشنگی و گرمازدگی خیلی مفید است. هندوانه ضدتهوع است و بدن را به خوبی ضدعفونی می­ کند. این میوه منبع خوبی از یک آنتی اکسیدان به نام لیکوپن است. لیکوپن باعث ایجاد رنگ قرمز در هندوانه می­شود. باید بدانید آنتی ­اکسیدان ­ها از ابتلا به سرطان در بدن جلوگیری می­ کنند. اگر می ­خواهید از خواص هندوانه بیشتر بهره ­مند شوید، آن را در در دمای اتاق و بیرون از یخچال نگه­داری کنید. دانشمندان در یک تحقیق جدید به این نتیجه رسیدند که میزان لیکوپن در هندوانه ­ی بیرون از یخچال 20 درصد و میزان بتاکاروتن آن دوبرابر افزایش پیدا کرده است. البته اگر هندوانه را برش زدید، حتما آن را در یخچال نگه­داری کنید.

نویسنده: سحر رحیمی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.