سلامتی و تندرستی شماره چهاردهم

شاید در یک روز نوروزی، ده بار دید و بازدید داشته باشید. از قدیم گفته­ اند اندازه نگه دار که اندازه نکوست. حتی آجیل و میوه که اینقدر برای بدن مفید هستند اگر زیاد مصرف شوند، عوارض خاص خودشان را خواهند داشت... برای خوش گذشتن در مسافرت حتما لازم نیست پول زیادی خرج کنیم. گاهی استفاده از مواد غذایی ساده و سالم، سفرمان را سلامت و خاطره برانگیز می­ کند. پس چه خوب است آداب تغذیه در سفر را یاد بگیریم.
پنجشنبه، 2 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
سلامتی و تندرستی  شماره چهاردهم
حدیث سلامتی

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
صله رحم اخلاق را خوب، دست را بخشنده، جان را پاکیزه، روزی را زیاد می­ کند و مرگ را به تاخیر می­ اندازد. کافی، ج2، ص 151، ح6

امام رضا (علیه السلام) فرمودند:
به دیدن یک­دیگر بروید تا یک­دیگر را دوست داشته باشید و دست هم­دیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید. بحار الانوار، ج78، ص 347


 
پذیرایی عیدانه

وقت دید و بازدید شده، از خانه عمه ­بزرگ به خانه عمو، از خانه خان دایی به خانه خاله­ جان. شاید در یک روز نوروزی، ده بار دید و بازدید داشته باشید. توی هر میهمانی هم که مفصل پذیرایی می­ شوید، چای و شیرینی، میوه و آجیل... اگر بخواهید تا شب از انواع این خوردنی­ ها نوش جان کنید، بعد از تعطیلات حتما دچار اضافه وزن می ­شوید و مشکلات دیگری که به همراه اضافه وزن سراغتان می ­آید. پس بهتر است تا هنوز اول تعطیلات است به فکر خودتان باشید و برای خوردنتان در میهمانی­ ها هم برنامه ریزی کنید، هرجا که رفتید ته کاسه آجیل را در نیاورید یا ظرف شیرینی را خالی نکنید. شیرینی را خانه عمو بخورید، سیب را خانه خاله، آجیل را هم بگذارید برای یک خانه­ ی دیگر. این طوری هم دست میزبان را رد نکرده­ اید، هم از خجالت شکمتان در آمده ­اید و هم زیاده ­روی نکرده­ اید.

از قدیم هم گفته­ اند اندازه نگه دار که اندازه نکوست. حتی آجیل و میوه که اینقدر برای بدن مفید هستند اگر زیاد مصرف شوند، عوارض خاص خودشان را خواهند داشت.

 
خوراکی­های سر سفره هفت­ سین

سمنو؛ خوراکی از دل جوانه­ ها

درست است که تهیه سمنو کار پرزحمتی است، اما به خاطر وجود جوانه­ ی گندم در آن، ارزش غذایی بالایی دارد. شیرینی سمنو هم کاملا طبیعی و به خاطر وجود جوانه­ های کوچک گندم است. سمنو ماده غذایی مفیدی برای تقویت عمومی بدن و رشد کودکان و نوجوانان است.


سیر؛ بدبو اما پر فایده

سیر ماده غذایی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می ­رود. خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری دارد و در مبارزه با مسمومیت­ های غذایی هم مفید است. سیر از جمله سبزیجاتی است که باعث پیشگیری از سرطان می ­شود. درست است که خیلی خوش­بو نیست اما از خیر خواصش هم نمی ­شود گذشت!


سرکه؛ طعم ترش به یاد ماندنی

هروقت اسمش می آید، آب دهان همه راه می­ افتد. سرکه کاربرد غذایی و دارویی دارد و خاصیت آنتی بیوتیکی آن کاملا شناخته شده است. سرکه باعث افزایش اشتها می­ شود و هضم غذا را آسان می­ کند. در کنترل وزن و درمان عفونت­ ها مفید است. البته سرکه­ ی سفید رنگ صنعتی در مقابل سرکه­ های خانگی خاصیت چندانی ندارد و بهتر است از سرکه خانگی استفاده شود تا از خواص آن بهره­ مند شد.


سماق؛ مکمل خوراک­­ های گوشتی

اشتها را افزایش می ­دهد و یک چاشنی خوب برای غذاست. پاک کننده­ ی معده و ضد تب است. اثر تصفیه کنندگی خون را بر عهده دارد و باعث تقویت لثه می ­شود و آن را محکم می ­سازد. در درمان بیماری­ هایی مثل دیابت، روماتیسم و نقرس کاربرد دارد و خاصیت آنتی بیوتیکی دارد.


سنجد؛ میوه پدربزرگ­ ها و مادربزرگ ­ها

سنجد میوه ­ای است که اغلب از خوردن آن غفلت می­ کنیم اما خواص قابل توجهی دارد. این میوه خاصیت ضد سرطانی قوی دارد. کالری کمی دارد و کلسیم بالای آن، از نرمی استخوان جلوگیری می­ کند. دوست قلب و کلیه و معده هم هست. ضد تب و مسکن است. برای افرادی که مشکل عضلانی و مفصلی دارند، ماده غذایی مفیدی به شمار می ­رود.


سیب؛ هدیه ­ای از آسمان

سیب به میوه ­ی بهشتی معروف است. سیب از بیماری­ های قلبی، بالا بودن کلسترول خون، سرطان، دیابت، فشار خون بالا و سرماخوردگی پیشگیری می­ کند. پوست سیب به عنوان شست و شو دهنده­ ی روده بزرگ محسوب می ­شود. این میوه در از بین بردن عفونت ­ها موثر عمل می­ کند. آب سیب و خوردن میوه آن آرامش سیستم عصبی را به همراه می ­آورد. برای هضم بهتر سیب، بهتر است آن را با پوست مصرف کنید.

 
 
راه­کارهایی برای تغذیه در مسافرت

برای خوش گذشتن در مسافرت حتما لازم نیست پول زیادی خرج کنیم. گاهی استفاده از مواد غذایی ساده و سالم، سفرمان را سلامت و خاطره برانگیز می­ کند. پس چه خوب است آداب تغذیه در سفر را یاد بگیریم. از مصرف غذاهایی که زود فاسد می ­شوند خودداری کنید و یا مواد فاسد شدنی را تازه به تازه و در مقدار کم و مصرف یک وعده خریداری کنید. برای دوبار گرم کردن غذا مطمئن شوید همه­ی قسمت­ های آن خوب گرم شده­ اند. از مصرف غذاهایی که احتمال ابتلا به مسمومیت غذایی دارند مثل مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، شیر و ماهی خودداری کنید. از خرید نوشیدنی­ ها و خوردنی­ های محلی و دست­ ساز مثل آب زرشک و آلبالو، لواشک و آلوچه بسته بندی نشده منصرف شوید چون ممکن است این مواد غیر بهداشتی انواع آلودگی­ های انگلی را همراه داشته باشند. انواع کوکوها، کتلت، شامی، دلمه و چلو که سالاد تازه در کنارشان باشد، بهترین غذا برای سفر هستند. اگر قصد استفاده از گوشت و مرغ خام دارید، آن­ها را از قبل منجمد کرده و در طول راه هم خنک نگه دارید. در استفاده از لبنیات محلی محتاط باشید چون ممکن است در تهیه­ شان از شیرناسالم استفاده شده باشد و شما را دچار تب مالت کند. برای این­که آب آشامیدنی سالمی مصرف کنید، آن را بجوشانید و بگذارید سرد شود. اضافه کردن چند قطره آب لیمو به آب هم باعث سلامت آن می ­شود. از مسواک کردن دندان­ ها با آب غیر آشامیدنی هم پرهیز کنید.

نویسنده: سحر رحیمی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.