صبر کن، مسواک نزدی!

مسواک نزدن فقط به دندان­ ها آسیب نمی­زند. مشکلات دیگری را هم به وجود می ­آورد! رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می ­تواند شما را با بیماری­ های مختلفی مثل ناراحتی­ های قلبی، فراموشی، روماتیسم و ... روبه‌رو کند.
پنجشنبه، 2 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
صبر کن، مسواک نزدی!
آخر شب شده، پشت سر هم خمیازه می­ کشید، می ­خواهید زودتر بروید توی رختخواب. خب بروید دیگر! چرا معطل هستید؟ اما نه! یک کار مهم را فراموش کردید. مسواک زدن! وقتی خوابتان می ­آید مسواک زدن سخت ­ترین کار دنیاست. خب چه اشکالی دارد اگر یک شب مسواک زدن را کنار بگذاریم و هرچه زودتر برویم بخوابیم؟ با یک شب مسواک نزدن که دندان‌هایمان خراب نمی­ شوند!

اما انگار ماجرا جدی­تر از این حرف­هاست!

محققان حرف ­های تازه ­ای می ­زنند، آن­ها می­ گویند ردپای جرم دندان در بیماری­ های دیگر دیده می ­شود.

این یعنی چی؟

یعنی مسواک نزدن فقط به دندان­ ها آسیب نمی­زند. مشکلات دیگری را هم به وجود می ­آورد! رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می ­تواند شما را با بیماری­ های مختلفی مثل ناراحتی­ های قلبی، فراموشی، روماتیسم و ... روبه‌رو کند. بیماری­ های لثه می ­تواند احتمال فراموشی را در سال­ های پایانی عمر افزایش بدهد. در یک پژوهش هم مشخص شد که بیماری­ های قلبی و عروقی در افرادی که دچار بیماری­ های دندان هستند، تقریبا دو برابر بیشتر از افراد دیگر است. تحقیقات دیگری هم هست که نشان می ­دهد بیماری­ های لثه احتمال ابتلا به سرطان روده را بالا می ­برد.

این بیماری ­ها چه ارتباطی با مسواک نزدن دارند؟

همه‌چیز زیر سر باکتری­ هاست. باکتری ­هایی که در دهان و لثه­ های شما زندگی می­ کنند، نه تنها سلامت دهان و دندان ­ها را تهدید می­ کنند؛ بلکه می ­توانند به قسمت­ های دیگر بدن هم آسیب برسانند. محققان می­ گویند: این باکتری­ ها از دهان به سمت رگ­ های خونی حرکت می­ کنند و به آن اندام ­ها آسیب می ­رسانند.
بیماری­ های لثه می ­تواند احتمال فراموشی را در سال­ های پایانی عمر افزایش بدهد. در یک پژوهش هم مشخص شد که بیماری­ های قلبی و عروقی در افرادی که دچار بیماری­ های دندان هستند، تقریبا دو برابر بیشتر از افراد دیگر است. تحقیقات دیگری هم هست که نشان می ­دهد بیماری­ های لثه احتمال ابتلا به سرطان روده را بالا می ­برد.

چه کارهایی عمر دندان­ هایمان را زیاد می­ کند؟

اگر روزی دو بار مسواک بزنید، خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید و نخ دندان را از یاد نبرید، عمر دندان­ هایتان بیشتر می­ شود.

علاوه بر مسواک کردن، چطور می ­توانیم از پوسیدگی دندان­ ها جلوگیری کنیم؟

شکر مهم­ترین عامل خرابی دندان­ های شما است. برای همین روی جعبه­ ی شیرینی­ ها می ­نویسند پس از مصرف، مسواک بزنید. باکتری­ های موجود در دهان به کمک شکر اسیدهایی تولید می­ کنند که باعث خراب شدن دندان­ ها می­ شوند.  توجه داشته باشید پوسیدگی دندان هیچ نشانه­ ای ندارد. درد دندان زمانی شروع می ­شود که دندان­تان خراب شده و پوسیدگی ­ها به عصب رسیده­ اند.

بعضی غذاهای اسیدی مثل لیموترش، آب مرکبات و نوشابه­ های گازدار هم باعث پوسیدگی دندان می­ شوند.

نویسنده: سحر رحیمی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.